Staart vol met mest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: Staart vol met mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:34

Een vieze staart is niet alleen een bijwerking van kuil/voordroog. Wat denk je van het hoge eiwitgehalte wat erin zit. Dunne mest is ook niet echt een teken van een goede spijsvertering.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:37

Ik ken het, heeft Ramona ook. Ik borstel het elke keer weg, enals het heel vies is spuit ik het eraf.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:39

Mijn (appaloosa) paard heeft het hele jaar door last van dunne mest. In de zomer is het zelfs diarree.
Ik heb de mest laten onderzoeken en daar kwam niks uit naar voren. Verder ook niks aan de hand, ze ziet er altijd goed uit. De DA zegt dat ze overgevoelig is voor gras en bepaalde enzymen die daarin zitten.

Ik was haar staart en achterhand om de zoveel tijd. In de winter gebruik ik gewoon lauwwarm water.
Wel moet ik dit grondig doen!! Want let op:
Vorig jaar was haar mest aangekoekt onderaan de staart wortel. Daardoor is het gaan broeien en had ze haar staart wortel ontstoken. Gevolg: een kale staart. Gelukkig groeit het wel weer heel goed aan (Wat bij appaloosa's nogal een probleem wil zijn) Dus mijn tip is, zorg dat je de staart om de zoveel tijd goed schoonmaakt en zorgt dat er geen aangekoekte resten achterblijven!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:41

buiten het voer verhaal om: De billen en/of staart wellicht met vaseline insmeren zodat de mest niet blijft "plakken" ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:50

Vaseline.. of talkpoeder Ja Dat wil misschien ook nog helpen.

Ikima schreef:
Een vieze staart is niet alleen een bijwerking van kuil/voordroog. Wat denk je van het hoge eiwitgehalte wat erin zit. Dunne mest is ook niet echt een teken van een goede spijsvertering.

De boosdoener in kuil is niet zo zeer het hoge eiwitgehalte, maar het fructaangehalte Knipoog Vroeger werd inderdaad gedacht dat het aan het eiwit lag, maar dat is inmiddels alweer achterhaald.

gaelic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:59

Er loopt nog een toppic over dit probleem ,staart in de weg bij mesten volgens mij.
Mijn tinker heeft dit probleem ook .
vooral bij weersveranderingen,dus voer ik maar weer zemelen bij.
Hij vind het heerlijk en ik heb stukken minder te poetsen daar achter !
succes
Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:57

Probeer eens BIOSAF of THRIVE van de paardendrogist. Ik loop al jaren met dit probleem en heb er 2 jaar geleden bijna een heel ziek paard van gehad.
Praten met de boeren heeft geen zin...ze geloven niet dat het van hun voer komt. Ik heb hele discussies gevoerd, geloof me.

Ik heb succes gehad met THRIVE en vorig jaar met de BIOSAF en heb dat laatste nu weer. Ik ben er net mee begonnen en omdat ik 2 dagen niet ben geweest kan ik je nog geen resultaat geven. Maar vroig jaar ging het heel erg goed op dit spul...hooguit een enkele dag wat slappe mest maar geen staarten en muren meer vol en vooral FITTE paarden.

De enige met wie ik er normaal over kon praten was de stalhoudster van mijn vriendin, zij gaat er alles aan doen om het op te lossen en gaat de biosaf bij haar pensionklanten proberen. Het is jammer dat de stal te duur voor mij is.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:37

Bedankt voor jullie antwoorden en tips!

De stalhouder heeft zelf voorgesteld om eens over te stappen op hooi ipv kuil. Daar ben ik echt superblij mee. DA was er gisteren voor haar jaarlijkse enting en ook hij gaf aan dat het probleem ws in de voeding zit!

Ik laat jullie weten hoe het gaat nu ze hooi krijgt!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:33

Dat is super van je stalhouder, laat maar weten hoe het gaat. Meestal is het al na een dag te merken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:30

Super!! Zo'n stalhouder wil ik ook.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:16

Jullie hebben het veel over een vlecht in de staart (evt. tot halverwege). Nu heeft mijn shethengstje ook regelmatig poep in z`n staart, hij heeft wat nattere ontlasting dan mijn andere hengstje maar geen diarree. Alleen ben ik bang als ik een vlecht in zijn staart doe hij dan gaat schuren of dat de haren afknappen.
Hoe denken jullie hierover?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:38

Een vlecht in alleen het onderste gedeelte kan geen kwaad. Dat gata namelijk niet broeien en jeuken omdat de staartwortel vrij is. ( paarden met huidklacht uitgezonderd natuurlijk, het ene paard jeukt sneller dan het andere)
Afbeelding
Inmiddels heb ik er drie kleinere in, in de winter blijft een enkele minder lang goed ( nat weer he)

Wat een super stalhouder! Top.. ik hoop dat je resultaat kunt zien, geef het de tijd. Die van mij doet er een maand over dit jaar om van gras naar hooi over te gaan. elk jaar hetzelfde 'probleem' de een is er wat gevoeliger voor dan de ander

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:21

Nou....1 dag op hooi en het ziet er al veelbelovend uit! Pling Ze heeft nu in ieder geval geen "drek" meer in haar staart. Mest die er nog inzat is opgedroogd, dus zal morgen even haar staart wassen.

Yep, ben helemaal blij dat de stalhouder zelf voorgesteld heeft over te stappen op hooi en zeker nu er zo snel resultaat te zien is!

Ik zal de komende dagen nog even laten weten hoe het gaat.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:49

Zie je wel, ik dacht wel dat het aan het kuil zou liggen. Gelukkig maar want dan hoef je niet verder te zoeken. Wees je stalhouder maar erg dankbaar want vaak willen ze niet op hooi over gaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:09

onze jody heeft anders ook een megavieze staart. ze staat nog 24/7 in het land en krijgt niets bijgevoerd. De mest is wel ok, de huid is schoon en niet geirriteerd maar de staart is gewoon te dik en zwaar om goed op te tillen.
Wat kan je daar nou aan doen?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:29

Dat heb ik ook beantsje, staart vlechten hielp hier ook niet.... heb het maar opgegeven... Bloos

gaelic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:34

beantsje , ik heb de staart van Gaelic uitgedunt om hem lichter te maken ,maar meneer heeft er gewoon geen zin in om die staart te tillen .
Misschien lukt het met Jody wel wie weet heb je er wat aan. Pling

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:00

Dat is toch enorm zonde om die staart uit te dunnen.

Hoe is het inmiddels met de mest, is het al wat vaster geworden nu hij op hooi is overgegaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:22

Voor mensen met eigenwijze stalhouders:

Mijn Biosaf slaat volgens mij weer aan dit jaar OK dan!