hooi als makkelijke kleine beloning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kayouty

Re: hooi als makkelijke kleine beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:05

misschien ideetje om een buideltje om te doen en daar gewoon hele kleine stukjes hooi/gras in te doen (desnoods geknipt dat je het er makkelijk uit kan halen) want het gaat er vaak niet om of het lekker is maar dat ze gewoon iets krijgen. Doet die van mij ook. Die vreet alles wat ie tegenkomt. Al is het maar een plak hooi --> dan is ie zielsgelukkig!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:07

Zat net te kijken bij pepermunt, ik geef zelf nogal eens een hele of halve als beloning, maar ook daar zit suiker in.

Kan je geen kleine balletjes draaien van het hooi? Dat je een paar steeltjes oid pakt of een klein plukje en dat geeft? Want alles wat geperst is bevat of suiker of melasse, dus er valt al veel af.

Edit: schiet me net te binnen: stukjes voederbiet? Schijnt ook vooral maagvulling te zijn zonder iets erin.
Laatst bijgewerkt door Breghje op 07-11-08 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:08

Ik maak zelf weleens beloonbrokjes mbv zemelen en granen. Het is wel een beetje een gepruts en het worden geen echt mooie ronde brokjes, maar het is wel te doen. Ik meng het dus met wat zout (ik doe er zelf wel wat vruchtensuiker door maar dat zou jij dan kunnen weglaten) en eventueel wat kruiden (ik neem graag venkelpoeder of anijs of vanille essence, let bij deze laatste wel op of er suiker in zit), maak het natter met zonnebloemolie, een klont boter, eventueel een beetje water erbij. Ik doe van het mengsel klontjes op een aluminiumfolie, en bak het een half uur op 180 graden (1x omdraaien na 20 min). Dan doe ik het nog een paar minuten in de magnetron om ze uit te laten harden. En dan breek ik het in kleinere stukjes.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:10

Phant0m schreef:
en stukjes brood ?
is dat niet iets ??

=zetmeel
fokfanaat schreef:
wortel zit toch niet zoveel suiker in?

dat mag ze ook niet

fokfanaat schreef:
hooi vind ik nou niet echt een beloning, of ze moeten wel heel hongerig zijn.

nou, weet je wat, dan voer ik haar gewoon niks meer tenzij we vd-en gaan Knipoog

Laulau1986 schreef:
Zou je zelf geen koekjes kunnen bakken van slobber of van een mengsel van museli oid? Misschien een gek idee maar als ze bijna niks mag dan kun je het misschien beter zelf maken zodat er zeker niks verkeerds in zit...

hoe?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:12

Lijnzaadbrokjes. Die bestaan alleen uit geperste lijnzaad. Is ook het enige dat onze tinker mag hebben.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:13

Breghje schreef:
Zat net te kijken bij pepermunt, ik geef zelf nogal eens een hele of halve als beloning, maar ook daar zit suiker in.

Kan je geen kleine balletjes draaien van het hooi? Dat je een paar steeltjes oid pakt of een klein plukje en dat geeft? Want alles wat geperst is bevat of suiker of melasse, dus er valt al veel af.

Edit: schiet me net te binnen: stukjes voederbiet? Schijnt ook vooral maagvulling te zijn zonder iets erin.

wat zou er in voederbiet zitten? suikerbiet mag ze niet, maar toen ik dat nog niet wist wilde ze dat iig ook niet eten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:13

karuna schreef:
Lijnzaadbrokjes. Die bestaan alleen uit geperste lijnzaad. Is ook het enige dat onze tinker mag hebben.

waar haal je dat?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:14

HannahFrouk schreef:
Ik maak zelf weleens beloonbrokjes mbv zemelen en granen. Het is wel een beetje een gepruts en het worden geen echt mooie ronde brokjes, maar het is wel te doen. Ik meng het dus met wat zout (ik doe er zelf wel wat vruchtensuiker door maar dat zou jij dan kunnen weglaten) en eventueel wat kruiden (ik neem graag venkelpoeder of anijs of vanille essence, let bij deze laatste wel op of er suiker in zit), maak het natter met zonnebloemolie, een klont boter, eventueel een beetje water erbij. Ik doe van het mengsel klontjes op een aluminiumfolie, en bak het een half uur op 180 graden (1x omdraaien na 20 min). Dan doe ik het nog een paar minuten in de magnetron om ze uit te laten harden. En dan breek ik het in kleinere stukjes.

granen is ook zetmeel, maar zou dat ook kunnen met muesli die ik heb?

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:19

Ik denk als je je museli laat weken en daar dan klontje/balletjes van maakt en dat in de oven stopt dat het dan wel koekjes worden... Je zou het in ieder geval kunnen proberen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:20

Lijnzaadbrok bestel ik bij de paardendrogist. het is ook in duitsland ergens te bestellen. Het is dacht ik ook het enige dat graan en suikervrij is. nadeel is wel dat er vrij veel eiwit inzit maar Connor kan er een handje van per dag verdragen ook in de zomer met het gras erbij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:25

ikenindi schreef:
Breghje schreef:

wat zou er in voederbiet zitten? suikerbiet mag ze niet, maar toen ik dat nog niet wist wilde ze dat iig ook niet eten...

Ik zal eens gaan spitten.Dit vond ik net via Google bij Paardnatuurlijk.nl
De voederbiet (Beta vulgaris L.) behoort tot dezelfde soort als de suikerbiet, maar heeft een laag suikergehalte. Ze stammen uit de 18e eeuw. In 1790 wordt in het boek "Het gebruik van de Schaarsheid- of Mangelwortel" de voederbiet al uitvoerig beschreven. Vroeger werden er in Nederland en België veel voederbieten geteeld. Tussen 1861 en 1870 werd er 5700 ha voederbieten in Nederland geteeld en in 1920 was dit opgelopen tot 34000 ha. In 1948 werd er zelfs 66000 ha verbouwd en werd er onderscheid gemaakt in Rijkmakers, Groenkragen, Rosekragen, Barres, Stompvoeten en overige typen. In 2005 werd er nog maar rond 500 ha voederbieten in Nederland verbouwd.

Het blad werd in de herfst vervoederd en de bieten werden voor de winter ingekuild, die in de winter aan de koeien werden gevoerd. De bieten werden niet in hun geheel gevoerd, maar met een bietensnijder eerst in stukken gesneden. De opbrengst per ha aan bieten is ruim 16000 kg drogestof en aan bladeren met kop 4000 kg en is daarmee een gewas met de hoogste opbrengst. De bietenteelt is grotendeels verdrongen door de maïsteelt, die bij de oogst en vervoedering minder arbeid vraagt. Soms worden de gesneden bieten gemengd met maïs ingekuild.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voederbiet

Geheel zonder suiker is het niet, dus helaas geen optie.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:07

Grasbrok van Hartog is melassevrij & 1 brok heeft de grootte van een paardensnoepje. Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:11

D_Cartigny schreef:
Ik geef me paarden altijd een beetje slobber als belonging

JAAA...lekker.... een klodder slobber in je zak!
Vraag even aan je voerleverancier wat hij heeft zonder suikers.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:16

Hooi is niet echt een geschikt beloningsmiddel voor tijdens het VD-en. Ze kauwen daar te lang op. Lachen

Misschien zijn suikervrije pepermuntjes geschikt voor haar? Te koop in de natuurvoedingswinkel. De meeste paarden lusten graag pepermunt of tictacs.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:19

Is een idee.
Wat het zelf koekjes bakken betreft. Zemelen mag volgens mij altijd hoor want daar zit "niks" in. Ik neem 1 deel zemelen, 1 deel gewone (goedkoopste) muesli en 1 deel havermout. Maar dat zou je natuurlijk kunnen varieren.

Muesli = trouwens ook granen

EDIT: mag ze luzerne?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:25

Ik geef zelf de grasbrok van equifyt (equifyt herbs dacht ik) als snoepje. De brokjes zijn ongeveer 2 cm doorsnee, dus groot genoeg voor snoepjes. Maar er zit wel een klein beetje melasse in als ik het goed heb. Zelf vind ik het niet zo'n probleem, want hoeveel is dat nu? Stel je geeft 10 brokjes.. dat is misschien 50 gram.. Houdt je misschien 10 gram suiker over.. Ik denk dat ze met een paar happen gras meer suiker binnen krijgen. En de brokjes zitten verder vol kruiden, dus lekker gezond Lachen

Wil je graag hooi geven, probeer er dan eens zelf iets van te maken Haha! Propje hooi goed laten weken in een emmer.. Eventueel nog wat kruiden of andere lekkertjes er doorheen. Dan alles bij elkaar in de blender. Dan pers je het water eruit (ik doe dat met zo'n slagroomspuit) en dan houd je een hooiworstje over Haha! Dan misschien strak inwikkelen in een theedoek, laten drogen op de verwarming.. En dan heb je hooibrokjes Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:51

HannahFrouk schreef:
Is een idee.
Wat het zelf koekjes bakken betreft. Zemelen mag volgens mij altijd hoor want daar zit "niks" in. Ik neem 1 deel zemelen, 1 deel gewone (goedkoopste) muesli en 1 deel havermout. Maar dat zou je natuurlijk kunnen varieren.

Muesli = trouwens ook granen

EDIT: mag ze luzerne?

luzerne wel ja. dat is `gewoon` ruwvoer toch?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:53

MysticTinker schreef:
Maar er zit wel een klein beetje melasse in als ik het goed heb. Zelf vind ik het niet zo'n probleem, want hoeveel is dat nu? Stel je geeft 10 brokjes.. dat is misschien 50 gram.. Houdt je misschien 10 gram suiker over.. Ik denk dat ze met een paar happen gras meer suiker binnen krijgen. En de brokjes zitten verder vol kruiden, dus lekker gezond Lachen

elk beetje suiker is eigenlijk al teveel, dus ik geef liever iets waar helemaal geen suiker in zit Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:59

suikervrije pepermunt is een heel goed idee Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:04

niet als je paard pepermuntjes uitspuugt Bloos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:11

Wat zit er precies in je eigen muesli? Misschien zit er namelijk iets in wat ook in groter formaat te vinden is.
Suikervrije peprmunt lijkt me ook een prima idee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:13

ik voer marstall vito. maar maar een handje per dag...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:18

Misschien off topic, maar hoe zorg je dat je paard alle vitaminen e.d. binnen krijgt? Ik neem namelijk aan dat je ook enkel erg droog hooi mag voeren van oude snedes.
Ik zat namelijk te denken aan vitamine brokjes als snoepjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:25