Peesblessure, hulp gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Re: Peesblessure, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:56

Ja mijn da belt mij van de week, dit ga ik ook proberen. Vind het wel doodeng. Maar weet idd dat ze 1 keer flink uit de dak gaan en daarna blijven stappen. Mijn paard is wel wat heter, dus die kan wel iedere dag wat vreugdebokjes geven. Daarom weet ik het nog niet, misschien dat ik het eens aan kijk hoe het gaat ofzo.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:04

misschien heb je hier iets aan. Mijn paard is onder behandeling van paardendierenarts Arthur Asveld. Zij is onder behandeling vanwege rugproblemen maar hij is ook zeer kundig met peesblessures.
http://www.diergeneeskundigcentrumtwent ... fslag.html
Kijk even onder kopje paarden / peesproblemen. Ze hebben ook een bad waar de paarden met peesproblemen ingaan.
Op de volgende site kan je ook lezen over hem. http://www.kreupelpaard.nl/

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:37

er is een hk topic over peesblessures: zie mijn onderschrift.
daar kan je terecht met al je vragen. er zitten namelijk nogal wat mensen met paarden die peesblessures hebben.
en misschien is het verstandig om een second opinion bij de lingehoeven ofzo te laten doen. als je eigen da al niet weet hoe hij het op moet lossen, je moet namelijk wel steeds terug kunnen vallen op je da heb ik gemerkt. iedere keer namelijk als je zelf twijfelt of het wel goed gaat, is het erg handig en fijn om even met de da te overleggen en eventueel dus langs te gaan voor een echo om te kijken hoe het gaat en hoe het nu verder moet.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:49

hoi!

Misschien heb je er helemaal niets aan, maar ik ga je toch mijn tip geven hoe ik mijn paard rustig(er) houd tijdens zijn revalidatieperiode.

Mijn vos is tot de zomer (2009!) waarschijnlijk uitgeschakeld door een peesblessure.
Omdat hij ook nogal een heethoofd is en ik hem ook in zijn hoofd gezond en aan het werk wil houden, werk ik met hem ongeveer drie keer per week aan de lange lijnen.
Gewoon longeersingeltje, hoofdstel en de lijnen.
Paard vind het super leuk en (in)spannend, ik heb veel meer lol met hem dan wanneer ik er drie kwartier alleen maar naast wandel, zijn spieren blijven een beetje op peil en hij is gedurende en daarna veel en veel rustiger!

Succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:57

Je zou je paard magnesium kunnen geven (biomag van paardendrogist) om je paard rustiger (minder gestressed te laten zijn). Verder geef ik mijn paard MSM dat helpt pees/bot/spierproblemen sneller en beter herstellen. Ik heb een paard gehad met peesschedeontsteking en later gat in pees in zelfde been (jaren later) en dit herstelde mede door de MSM en het stappen aan de hand of onder het zadel heel goed.

Als je paard niet kreupel is en beter te houden is onder het zadel mag je inderdaad vaak gewoon rijden (op het harde dan wel natuurlijk). Mijn huidige jonge paard had peesprobleem door een val en daar heb ik vanaf begin ook op gezeten omdat hij nog maar tijdje onder het zadel was en ik niet daarna weer helemaal opnieuw wilde beginnen. Doordat ik ben blijven rijden en stappen aan de hand was er met hem niets aan de hand. Hem geef ik ook nog steeds MSM omdat het problemen helpt voorkomen maar ook sneller helpt genezen.

Verder heb ik hele goede ervaringen met het been waarin de blessure zit na het werk 10 tot 20 minuten af te spuiten met koel water.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 14:04

Ik geef haar nu iets van NAF geloof ik, relax heet het. Schijnt goed te werken, ben nog aan het afwachten. En ik geef haar Puur Pees van de paardendrogist, iemand hier nog ervaringen mee?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:20

Dat puur pees werkte bij ons paard super! De dierenarts wist niet wat hij zag na 3 maanden. Verder weken stappen op het harde (ben begonnen met 5 min en elke week 5 min. langer) Na 3 maand mocht hij 1 min. draven op harde ondergrond en dit dus ook weer opbouwen per week. Na 6 maand mocht ik een klein galopje doen op een rechte lijn en geen mulle bak! Ik reed in een groot weiland.
Na 8 maand reed ik mijn eerste wedstrijd weer (dressuur) en met springen ben ik gestopt vanwege de pees.

Het is misschien wel een aanrader om geen brokken meer te voeren. Een handje vol als goedmakertje en veel hooi. Dan worden ze wel rustig. Dit paard bleef wel goed in conditie omdat hij elke dag 2x stapte en buiten liep.

De puur pees helpt misschien niet bij elk paard. Maar dit paard had een ernstige peesblessure en de dierenarts wist bijna zeker dat het niet goed zou komen (paard was 15 jaar). Rijd nu weer bijna elke dag en hij loopt M1 dressuur en heeft nergens last van.

Je moet wel heel veel geduld hebben en geen dagen overslaan met stappen en vooral niet steeds een drafje doen om te kijken of het al beter is geworden, dan beschadig je de pees weer.