Wat voor wormen? [Foto]

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: Wat voor wormen? [Foto]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:34

Knavia schreef:
Geloof niet alles wat er op het internet te vinden is!

Ik geloof zeker niet alles wat op internet geschreven wordt, en al helemaal niet wat er op Bokt verspreid wordt...
Maar als 2 onafhankelijke DA's beiden mijn bovenstaande post bevestigen dan geloof ik het wel. Knipoog

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:33

Het is inmiddels ook door een 2e DA bevestigd dat het spoelwormen zijn en dat er ivermectine gebruikt moet worden. Juist niet in een hoge dosering omdat de pony al oud is en dan de kans op infecties en beschadigingen in de darm veel te groot is. Spoelwormen schijnen namelijk zeer zeldzaam te zijn bij pony's van zijn leeftijd.
Spoelwormen worden na behandeling met ivermectine stijf, als een soort satéprikkers, dus daarom moeten we niet te grof ontwormen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:44

Precious20 schreef:
Praziquantel is enkel effectief tegen lintwormen.

Ja je hebt gelijk het is de Pyrantel (wel de Equiworm P) die werkt tegen spoelwormen. Mijn paard had ook spoelwormen, een spuit met ivermectine werkte dus helemaal niet en na een spuit met Equiworm P waren ze gelukkig wel weg!

Afbeelding
Misschien vind je dit schema ook nog handig?

corinne1981 schreef:
Ik ben benieuwd of het ontwormen goed zal gaan, ze hebben nl nog nooit een wormenspuit gehad, ze kregen altijd brokjes tegen de wormen.

Bestaat dat nog? Ik heb er wel eens over gehoord maar het werd uiteindelijk uit de handel gehaald (al heel lang geleden)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:52

Spul om over de brokjes te doen bestaat in elk geval nog wel...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:29

Niet spul om over de brokjes te doen, maar gewoon brokjes met spul. Ze bestaan idd nog, maar effectief zijn ze volgens mij niet meer... volgens mij zijn wormen inmiddels goed resistent tegen die stoffen.

Vindt het toch wel typisch dat verschillende DA's weldegelijk ivermectine aanraden en dat er hier mensen zijn die zeggen dat het niet werkt.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:23

In sommige gevallen is het raadzaam om toch maar naar de DA te luisteren, het is uiteindelijk zijn vak. Ja

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:26

Daarom luisteren we ook naar de da Knipoog

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:50

En toch heb ik gelijk Knipoog

In 2002 is er een publicatie verschenen, geschreven door o.a Dr. Boersema, een parasitoloog die destijds bij de Universiteit in Utrecht werkte en DA Jan Nas van Stoeterij Buitenzorg in Bemmel, Gelderland. Jan Nas had in zijn praktijk problemen met evulens en jaarlingen die maar spoelwormen bleven houden ondanks een zeer stark ontwormingsschema met ivermectine. Uiteindelijk bleek toen dat de spoelwormen resistent waren voor ivermectine. Dat was destijds nog heel bijzonder, daarom is er verder onderzoek naar gedaan en uiteindelijk een publicatie over verschenen in wetesnchappelijke tijdschriften.
Referentie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez ,en dan zoeken op: horse parascaris ivermectin resistance
I
nmiddels is die resistentie door de hele wereld heen bekend, en kan je uit elk land wel onderzoeken halen die resistente spoelwormen beschrijven (zoals je ze ook op Pubmed kan vinden).

Dierenartsen die verwachten veel succes te hebben met ivermectine tegen spoelwormen heden ten dage lopen aardig achter in hun kennis en hebben een aantal nascholingsmogelijkheden en artikeltjes in de literatuur overgeslagen. Tuurlijk kan je geluk hebben, dat in deze pony nou net nog wat gevoelige spoelwormgozertjes zitten, maar ja, geluk is geen manier om de diergeneeskunde uit te oefenen.

Begin dit jaar kwam de GD, Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer nog met een stukje in het blaadje dat ze regelmatig naar alle ingeschreven dierenartsen sturen, waar ook stond dat spoelwormen resistent zijn. Er is een nascholingsavond geweest van de zomer over de nieuwe wet w.b. wormmiddelen op recept enz., daar werd dit ook al kort aangekaart. Maar goed, je moet als DA wel even de moeite nemen om op de hoogte te blijven.

Tsja, trust me...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:35

Tja ik vind het 'schitterend' dat jij als leek je belangrijk genoeg voelt om te insinueren dat de DA's van tegenwoordig niet weten waar ze mee bezig zijn... Scheve mond

Even een edit:
ik zocht net op de site van dierenklinieks naar ontwormingsadvies...
Op deze site: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ormen.html van dierenkliniek Lemmer staat duidelijk beschreven dat er al enige resistentie bekend is tegen Pyrantel maar nog geen resistentie tegen ivermectine.
Ik heb voor de zekerheid ook gekeken naar de datum van het artikel en dit is nog heel recent, nl. van dit jaar.

Ik neem nu aan dat zij ook nog achterlopen??

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:59

Wie zegt dat ik een leek ben?

En ja, als dat gaat over alle wormen dan lopen ze inderdaad achter, al ruim 8 jaar achter.

Kijk, ik zit er niet mee of je me gelooft of niet (alhoewel, haal altijd erg graag m'n gelijk...). Maar als je even met me wil aannemen dat wat er op Pubmed staat en wat er gedoceerd wordt aan erkend paardendierenartsen op nascholingsavonden georganiseerd door de professoren aan de Universiteit Utrecht even meer betrouwbaar is dan wat een kliniekje uit Lemmer op het internet post, dan komen we ergens...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:38

mijn paarden die altijd trouw ontwormt zijn met ivermectine, barsten van de spoelworm ( na mest onderzoek gebleken ), ik heb ze ontwormt met bathmin (pyrantel ) en echt ik wist niet wat ik zag

ivermectine restistentie kan dus degelijk wel

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:43

Ja Ivermec resistentie kan zeker.
Die van mij (altijd keurig ontwormd, maar blijkbaar níet met middelen tegen spoelworm) heeft echt héle erge spoelwormen gehad. Die waren een halve meter lang en zo dik als je vinger.
Volgens verschillende dierenartsen was Equest Pramox het beste middel daar tegen. Na 1,5 spuit (groot paard) en 2,5 maand wachten (mag pas na 3 maanden nog een keer gegeven worden) kwamen er weer een boel uit. Toen nog een keer 1,5 spuit gegeven en nu is hij er vanaf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:19

Niet alleen bij paarden zijn de spoelwormen resistent aan het worden voor ivermectine. Ook bij honden en katten hebben ze last van steeds meer resistentie tegen de verschillende middelen. Ik laat nu altijd mestonderzoek doen. Mijn ontwormschema ziet er (na overleg met een parasitoloog) zo uit.
In November worden ze ontwormd tegen de horzellarven. Daarna worden ze niet ontwormd tot aan maart (onder een bepaalde temperatuur ontwikkelen wormen zich niet buiten het lichaam en is er dus geen kans op besmetting via de weide). De stallen worden iedere dag helemaal uitgemest dus herbesmetting via de stal is gering. Overdag staan de paarden op de weide die wordt ook iedere dag schoongemaakt dus ook daar is de kans op herbesmetting gering.
In maart laten we mestonderzoek doen. De laatste jaren is daar steeds uitgekomen dat ze nog niet hoefden ontwormd te worden. Het volgende mestonderzoek is dan eind Mei. Met een beetje geluk hoeven ze ook dan nog niet ontwormd te worden. Als daar niets uit komt worden ze pas in september weer gecontroleerd. Ook de laatste 2 jaar waren ze in september nog steeds wormvrij. Daarna krijgen ze in November pas een ontworming.
De laatste 2 jaar hebben wij dus alleen in November ontwormd en verder niet. De mest is altijd schoon gebleven.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:04

Knavia schreef:
En toch heb ik gelijk Knipoog

En inderdaad,Knavia heeft helemaal gelijk....
Ook ik ben door schade en schande wijs geworden,gaf altijd wormenkuren met Ivermectine en had toch veulens
met volop spoelwormen!
En veeartsen weten er wat ontwormen betreft vaak minder vanaf dan de doorgewinterde paardenmens,
die na vele jaren ervaring op bepaalde vlakken meer kennis hebben dan sommige veeartsen!