[MD]Help!! Peesblessure bij mijn paard... ;(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Re: [MD]Help!! Peesblessure bij mijn paard... ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:26

Gulpje schreef:
Nicole85 schreef:
Ik weet niet in watvoor mate je paard een peesblessure heeft?

Ben in ieder geval persoonlijk tegen boxrust bij peesblessure en tegen stilzetten.
Zou lekker dagelijks gaan wandelen of stappen (erop) over het harde. Eerst een half uur en dan een uur. Dan houdt je je paard in beweging en het stimuleert doorbloeding van het been en andere delen van het lichaam Knipoog
Daarnaast been dagelijks afspoelen met koud water.

Ik zou eerder afgaan op wat de veearts je vertelt Lachen dit dus:

paardfysio schreef:
tja, ligt een beetje aan welke pees en waar zit de blessure, wat voor blessure.
als het goed is heb je een prognose van de dierenarts gekregen.

Wat ik beschrijf, heeft mijn DA tegen mij verteld. Ik volg dat braaf op en heb daar goede ervaringen mee.

Heb ook het andere gezien: paard ophokken in stalletje van 3 bij 3. Geestelijke gezondheid van paard doet ook veel met lichamelijke gezondheid en heeft invloed op revalidatieproces.

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:35

Mijn pony heb ik tijdens zijn peesblessures altijd naar buiten gedaan, maar wel gezorgd dat hij nooit in het mulle zand of in de blubber stond. Dit kon ook makkelijk omdat hij zich vrij rustig houdt buiten.
@astridjhu: Laat je nog even weten watvoor peesblessure je pony heeft en wat de veearts heeft gezegd? Ben wel benieuwd

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:39

stalrust werkt niet voor ieder paard maar bij mijn pard was buiten zetten geen optie.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:09

Nicole85 schreef:
Wat ik beschrijf, heeft mijn DA tegen mij verteld. Ik volg dat braaf op en heb daar goede ervaringen mee.

Heb ook het andere gezien: paard ophokken in stalletje van 3 bij 3. Geestelijke gezondheid van paard doet ook veel met lichamelijke gezondheid en heeft invloed op revalidatieproces.

Dat snap ik wel, alleen zou ik dat zelf nooit zo neerzetten dat het lijkt alsof het een advies aan TS is. Haar VA weet nog altijd het beste wat er voor haar paard specifiek gebeuren moet.

Verder ben ik iemand die een stal heeft uitgezocht waar de paarden zo lang mogelijke elke dag naar buiten kunnen, dat is voor mij heel belangrijk. Maar als mijn VA tegen mij zegt dat het voor het genezingsproces van mijn paard het beste is als ze een paar weken stalrust moet krijgen dan ga ik daar in mee.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:32

Het was van mij wel als advies bedoeld naar TS.
Ik ben tegen stalrust nl.

Zij vraagt hier advies, dat geef ik. Aan haar om te doen wat ze daarmee wilt. Als zij advies van DA opvolgt, is het voor mij prima Lachen

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:39

Mijn DA is ook tegen boxrust maar als ik het advies zou krijgen om mijn paard boxrust te geven dan zal ik dat ook doen. Tenslotte ben ik geen arts Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:49

odique schreef:
Mijn pony heb ik tijdens zijn peesblessures altijd naar buiten gedaan, maar wel gezorgd dat hij nooit in het mulle zand of in de blubber stond. Dit kon ook makkelijk omdat hij zich vrij rustig houdt buiten.
@astridjhu: Laat je nog even weten watvoor peesblessure je pony heeft en wat de veearts heeft gezegd? Ben wel benieuwd

Ja Zal even vertellen wat er allemaal gebeurt is in de tussen tijd Ja (Was dit topic kwijt geraakt (Normaal zet ik alles bij mijn favoriten en dit natuurlijk weer niet Rolleyes ).

Ik kwam 31 oktober bij mijn pony aan. Toen heb ik haar even een knuffel gegeven, en toen meteen naar Lambert gelopen (Die dus de dierenarts alles achter mijn rug om voor mij regelde Lovers ). Toen zei hij tegen mij dat ze een peesontsteking heeft, en zes weken rust moet hebben. Ze mag wel gewoon in de wei blijven staan verder.
Ook moest ze iedere dag medicijnen, tot de kuur op was (Was negen dagen, inmiddels voor bij Knipoog ).

En dan moest ze dus zes weken rust en daarna langzaam rustigaan opbouwen met rijden en belasten.

De medicijnen vond mijn poown verschrikkelijk (Kreeg haar neit te pakken in de wei, alsmaar wegrennen! Mocht ze dus niet!). Ze heeft het wel iedere dag netjes op, iedere dag lekker gepoetst en geknuffelt, en een pluk hooi en een appel/wortel. Meer kreeg/krijgt ze voorlopig niet.

Nu heeft Lambert vanmiddag even naar mijn pony gekeken, de ontsteking is volgens hem al helemaal weg (Hij loopt al lang genoeg met de dierenartsen mee om dat te kunnen zien Knipoog ). Nu moet ze dus nog vier weken rust, en daarna zou ik langzaam weer op mogen bouwen Haha!

Wel wil ik de dierenart nog even laten kijken als ie weer een keer voor de koeien komt. Aangezien mijn poown zich rot verveelt, wil ik vragen of ik ieder dag tien minuten met haar aan de hand mag stappen buiten. Als dat niet schadelijk is of zelfs goed, dan verveelt mijn dikker zich neit meer zo. (Als het wel kwaad kan doe ik het natuurlijk niet!! Knipoog ).

En dan hopen dat de ontsteking niet meer terugkomt!