Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:43

scoopje schreef:
femmefatale1 schreef:
Zorgen dat je daar weg komt met je paard..!! Liefst morgen!

Tja, in alle overige aspecten is het wel een héle fijne stal: leuke groep, goede accommodatie, niet zuinig met voer en stro en een heel democratische prijs. Dus als ik de baas zover krijg dat-ie zn hengst bij zich houdt wil ik er helemaal niet weg!

Ik denk niet dat hij zijn hengst eruit gaat halen, aangezien de eigenaren van de merries niet moeten zeuren Verward
Het belang van je paard gaat toch voor zeker? Wat als ze straks een keer hengstig is (als ze al niet vol zit) en die hengst ne*kt ze helemaal kapot van binnen?? Daar zit je toch ook niet op te wachten.. en dan is het maar de vraag of ze alsnog vol zit..

Nee, paard weg halen en laten scannen.. een jonge hengst is met een goed jaar al vruchtbaar..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:43

Uhm...1,5 en dan nog niet vruchtbaar? Ik weet het niet hoor maar volgens kunnen hengsten rond hun 9e en misschien wel 7e maand vruchtbaar zijn.
Wat moet een hengst tussen de merries,vind het ronduit belachelijk.Zou mijn merrie daar ook absoluut weghalen.
Laten scannen en bij een eventuele dracht gaan overleggen wat het minste risico risico is voor de merrie.En zeker de boer op laten draaien voor de kosten.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:47

Hij gaat op een rare manier met zijn dieren om hoor.

Hij heeft nog een stel 2-jarige hengsten en die mogen nooit buiten. Ze staan 24 uur per dag op stal en mogen een half uur in de binnenbak loslopen als er gemest wordt. hij zou zo een hengstenkudde kunnen vormen maar dat doet hij om een of andere reden niet.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:50

Dat is flink balen als het zo is.

Kan je geen abortus doen bij je paardje ?:p

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:04

Dus jullie vinden allemaal dat ik niet moet proberen om de boer te overtuigen en gewoon een andere stal moet gaan zoeken?

Help me nou even, ik weet écht niet wat ik hiermee aan moet. Het is zo absurd, ik begrijp niet hoe dit zo is kunnen gebeuren. Ik ben pas verhuisd naar de andere kant van het land en vond het al zo fijn dat ik een leuke stal gevonden had. Nou moet ik mijn paard weer een verhuis aandoen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:07

Eerst overtuigen en de situatie uitleggen.. als het dan echt niet gaat.. andere stal proberen te zoeken of oplossing.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:10

scoopje schreef:
Dus jullie vinden allemaal dat ik niet moet proberen om de boer te overtuigen en gewoon een andere stal moet gaan zoeken?

Help me nou even, ik weet écht niet wat ik hiermee aan moet. Het is zo absurd, ik begrijp niet hoe dit zo is kunnen gebeuren. Ik ben pas verhuisd naar de andere kant van het land en vond het al zo fijn dat ik een leuke stal gevonden had. Nou moet ik mijn paard weer een verhuis aandoen?

Je kunt het hooguit vriendelijk aan hem vragen en dan zeker niet beginnen over allerlei dierenartskosten mocht je merrie gedekt zijn.
Wil hij het niet veranderen dan is en blijft het je eigen keuze of je daar wel of niet blijft, met alle risico's op drachtigheid en/of verwondingen aan je merrie.
Persoonlijk was ik allang weg geweest.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:16

Joh ik heb hetzelfde probleem gehad. Een boer ging wel even een hengst van 9 maanden (begin zomerseizoen) het hele seizoen bij mijn merrie inzetten. Niet dus, ik ben vertrokken...
Ik snap niet dat je er blijft staan.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:26

scoopje schreef:
femmefatale1 schreef:
Zorgen dat je daar weg komt met je paard..!! Liefst morgen!

Tja, in alle overige aspecten is het wel een héle fijne stal: leuke groep, goede accommodatie, niet zuinig met voer en stro en een heel democratische prijs. Dus als ik de baas zover krijg dat-ie zn hengst bij zich houdt wil ik er helemaal niet weg!

Dan nog zou ik een andere stal zoeken. Hij heeft dat niet zomaar te doen bij andermans paarden. Kent hij geen verantwoordelijkheid ??

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:30

Als hij het nu doet doet hij het de volgende keer ook weer, ik zou er niet meer op vertrouwen iig Nagelbijten / Gniffelen

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:48

volgens mijn veearts kan een hengst al bevruchten vanaf 9 maanden dus de kans is groot dat zij drachtig is.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:52

Ik stond er al niet meer met mn paard, tenzij ik een (gratis) veulen wilde

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:56

met mijn eerste paard heb ik hetzelfde mee gemaakt. Er stond toen ook een jaarlinghengstje op stal en die is toen ontsnapt en bij mijn merrie in het land gekomen. Hij heeft er toen maar heel kort bijgestaan, nog geen uur, toen ze hem vingen en weer terugzette. Maar ik vertrouwde het niet helemaal en heb mijn merrie laten scannen. De boer hield vol dat het geen kwaad had gekund, dat hengstje was net 1 jaar oud en nog niet vruchtbaar.

Maar na een bezoek aan de dierenarts bleek wel degelijk dat mijn merrie drachtig was. Had toen na 11 maanden een veulen, waar ik niet op zat te wachten. Was toen zelf 16 jaar en had niet het geld voor een 2e paard. Heb het veulentje toen aan een vriendin gegeven en zij heeft alle dierenartskosten betaald.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:00

Ik heb geen merrie, maar als ik er wel een zou hebben waar een stalhouder een hengst bij gaat zetten, dan had ik mijn spullen en mijn paard gepakt en vertrokken..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:01

Discussie over het hoe & wat zou ik nog maar even niet voeren totdat duidelijk is of je merrie drachtig is. Scannen dus!

En gewoon tegen de staleigenaar zeggen dat je je merrie niet meer bij een jong hengstje wil hebben. Gooi het desnoods over de boeg dat je het geen prettig idee vind dat ze gedekt wordt, vruchtbaar of niet. En vraag ook eens waarom dat hengstje niet gewoon bij de ruinen loopt, omdat je dan ieder mogelijk risico uitsluit.

Sterkte ermee!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:06

bij een hengst van 1,5 jaar kun je er voor 98% zeker van zijn dat ie vruchtbaar is!!!
de meeste hengsten zijn al vruchtbaar met 7 à 9 maanden
ik zou toch maar een even met de stal eigenaar gaan praten en anders je merrie daar weg halen

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:16

Sorry heb niet alle reacties kunnen lezen maar vanuit juridisch oogpunt zeg ik je dit...

ALs jij op maandag weet dat die hengst erbij loopt en je hebt tegen vrijdag je paard er nog altijd niet weggehaald nadat je wist dat de boer zijn hengst er niet zou weghalen en niet tot een compromis bereid was, dan kan je voor mij opdraaien voor alle kosten...je wist nl. dat het gevaar op bevruchting bestond en je hebt er zelf niets aan gedaan om het te verhinderen. (ik ga ervan uit dat je geen schriftelijk contract hebt met de boer...)
Dit is ruw door de bocht maar daar komt het wel op neer...

Dus wil je je zelf veilig stellen...haal je paard er dan ribbedebie weg, laat haar scannen...is ze zwanger, confronteer de boer. Is ze niet zwanger, plaats haar even ergens anders terwijl je met de andere paardeneigenaars overlegt hoe jullie samen een blok zouden kunnen vormen om samen de boer te dwingen de hengst er weg te halen. (Als alle merrie-eigenaren het afstappen heeft hij geen inkomen meer...dus dan lukt het jullie misschien hem van gedacht te doen veranderen...)
Is je paard wel drachtig, de boer in gebreke stellen en dan zal hij wel verplicht worden de hengst te verwijderen...
Natuurlijk zal hij jullie dan ook liever zien gaan dan komen...

Maar bon...dan is nog de vraag wie zijn paardje laat staan bij een boer die het niet erg vindt dat zijn hengst alle merries verkracht...?

Sorry klinkt misschien hard...maar t is goed bedoeld...

Succes en hopelijk is ze niet zwanger...

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:19

Idd Sigrid Dat bedoelde ik ook met mijn vorige reactie, even laten scannen, dan weet je hoe of wat. Omdat je je nu misschien druk maakt om niks. En je hoeft ook niet de hele dag langs de wei te gaan zitten, om te kijken of het alsnog of nog een keer gebeurt. Maar laat je merrie even scannen, dan heb je voor jezelf ook een beetje rust. Want ik kan best begrijpen dat als je niet op een veulen zit te wachten, dat je dit allemaal heel moeilijk vind. Hij kan hem dan ook makkelijk bij de ruinen zetten, dat snap ik ook niet helemaal van de boer.

Maar die andere eigenaars van de merrie's die erbij staan, zeggen die er niks van dan? Anders kunnen jullie misschien zoiets houden als een staloverleg. Dan kun je met de andere eigenaren de punten doorgeven, waar jullie niet van gedient zijn bij jullie merrie's. Vaak doet het wat meer als er meerdere mensen wat van hetzelfde probleem zeggen. (hoeft niet zo te zijn he)

Maar wordt er echt niks aan gedaan, zou ik echt mijn merrie daar gelijk weghalen. En royaal voer en dergelijke, nou dan voer ik hem zelf wel bij. En dan doe ik er wel wat extra stro bij. Dat zou ik dan liever hebben dan dat mijn merrie bij een hengst staat.

Ik vind het trouwens ook behoorlijk sneu voor die andere 2 hengsten dat die die binnen laat staan, en dan 1 buiten. Kan die idd net zo goed een hengsten kudde maken.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:22

Is het misschien mogelijk dat je aan de boer vraagt of hij er bij wilt zijn voor het scannen? Onder het mom van ' moral support' wilt u erbij zijn? Zoiets, dan kun je namelijk terloops bij de dierenarts informeren op welke leeftijd een hengst vruchtbaar is en daar lekker op door gaan. Hij neemt het dan misschien niet van jou aan maar van (zijn eigen) veearts misschien wel? Als dat niet helpt zou ik toch als ik jou was zeggen tegen hem dat deze situatie niet optimaal is voor jou en je paard en dat je misschien toch op zoek moet gaan naar een andere stal. Een beetje echte boer zal het zonde vinden om jou als bron van inkomsten te zien vertrekken, wie weet opent dat hem de ogen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:23

Met alle recpect TS: Wat heeft het voor zin om hier over die man te roddelen? Je bent zelf verantwoordelijk voor je paard, er is vast een ander plekje waar ze heen kan, zo zoek je zelf de problemen op. Ach gut

Is ze drachtig? Is ze al gescant?..

Het is nl makkelijk wijzen naar een pensionhouder, maar je kunt ook zelf het heft in handen nemen, uit je slachtofferrol stappen en als de duvel een andere plek zoeken, je paard scannen en overlggen met de DA wat mogelijk is. Ach gut Cool

Sterkte. Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:30

Ik snap best dat de TS daar liever niet weg wil omdat afgezien van de hengst bij de merries haar stalling aan alle eisen voldoet.
Ik vind het niet kunnen dat de boer zomaar een wss vruchtbare hengst bij de merries inzet.
Roep alle merrie eigenaren bijeen en ga naar de boer en vertel hem dat jullie het er allemaal niet mee eens zijn en wel om de volgende redenen dat het hengstje wss al vruchtbaar is en niemand zit te wachten op een veulen.
Eventueel de DA bellen voor een scan en vragen of hij kan kijken of beide ballen al ingedaald zijn en laat hem anders tegen de boer zeggen dat het geen juiste situatie is.

Dat de boer een pensionstalling heeft en zijn eigen regels heeft waar jullie je aan moeten houden is logisch.
Maar een hengst in een merrie groep zetten is not done... laat de hengst lekker bij de ruinen lopen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:34

hoe is de reactie van de overige merrie-eigenaren? Samen naar een oplossing zoeken lijkt me het verstandigst, zij zitten immers in hetzelfde schuitje...succes

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:36

Praat met je stalhouder: of je hengst uit de merriekudde óf ik vertrek met mijn paard. Mogelijk zijn er meer pensionklanten die er hetzelfde over denken? Samen sta je sterk! Zsm de dierenarts laten komen om te scannen en een eventueel vruchtje laten afknijpen danwel wegspuiten, dat kan nog tot een dag of 40, meen ik.

Daarnaast: waar staat dat deze hengst merries verkrácht? En daarbij: een natuurlijk dekkende hengst maakt niks 'kapot van binnen' over het algemeen hoor Clown Typische veronderstellingen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:41

Ik zou ook alle mede merrie eigenaren bij elkaar trommelen. Laat zsm een VA komen om de merries te scannen, kun je de kosten delen. Zijn er 1 of meer drachtig, gezamenlijk de boer hiermee confronteren en onkosten vergoeding eisen. plus dat de hengst in een andere groep geplaatst wordt. Hij zet een hengst in een merrie groep omdat ie van mening is dat deze niet vruchtbaar is, dus indien wel zo, mag hij m.i. voor de gevolgen opdraaien.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 09:48

Kan dat op stal, scannen? Dan kunnen we met zn allen 1 DA laten komen, dat zou wel handig zijn