mager paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:13

Judith_ schreef:
Hoe ruikt het hooi en hoelang ligt het hooi er?
Voor het zelfde geld is het hooi niet goed meer en lust hij het inderdaad niet, ook als het hooi er te lang ligt en nat geregend worden eten sommige paarden het niet meer.

Thats Me.. Dan moet ik mijn paard maar eens gaan vertellen dat het echt niet normaal is dat hij magerder wordt ik de winter.
Tuurlijk maken ze wintervacht aan tegen de kou, maar die wintervacht aanmaken kost behoorlijk wat moeite en energie. Waar denk je dat dat vandaan wordt gehaald? Juist dat zou uit het eten moeten komen, en dan moet er echt behoorlijk wat eten in. Een groot gedeelte energie wordt uit de vetlaag gehaald waardoor hij dus wel degelijk magerder kan worden. Ook kan niet elk paard eten om zich warm te houden. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi maar kan er niet tegen eten om te voorkomen dat hij invalt.
Ook als de wintervacht al aan gemaakt is heeft een paard energie nodig om zich warm te houden als het buiten koud is. Wil niet zeggen dat hij het ongemakkelijk koud hoeft te hebben maar hij heeft wel energie nodig om zich warm te houden
Ook een magerder paard kan meer moeite hebben om zich zelf warm te houden doordat het een vetlaag mist die het paard warm houdt.

Kijk daar geef je het zelf al aan. Het probleem is dan dus het voer probleem. Als je gewoon zou voeren dan mag de conditie van een dier niet achteruit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:18

Ben ik voor een heel groot deel met je eens. Met meer dan voldoende ruwvoer kan een paard prima de winter doorkomen Lachen
Maar ik denk dat je met een mager paard al snel in een cirkel terecht komt. Een paard wat mager is moet eten om én bij te komen én warm te houden. Niet elk paard heeft genoeg aan alleen ruwvoer. Mijn paard moet een deken op omdat hij anders echt te mager wordt. Maar staat 24/7 in de wei met onbeperkt hooi, nu krijgt hij ook extra bij om aan te komen en is hij ook 'slecht' de winter in gegaan.

Maar dit paard weigert om een of andere reden het hooi te eten. Waardoor het zichzelf niet warm kan houden Knipoog

Verder vind ik wel dat je gelijk hebt wat betreft het beeld wat sommige eigenaren over hun paard hebben. Veel paarden worden als mager gezien terwijl hij eigenlijk gewoon gezond is.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:24

ja je hebt paarden de slank worden gehouden, maar dit klopt niet, wnat wat ik nog niet er bij heb verteld , het gaat om een haflinger, en dei horen er tegen te kunnen oke het is wel een slankere gebouwde haflinger. maar je ziet als hij gescoren zou zijn ze ribben en duidelijk terwijl je eigenlijk de ribben alleen mag voelen en niet mag zien

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:27

snel hoefbevangen en toch 24/7 op gras..

Nou laat ik daar maar niet op ingaan, ik zou zijn gebit eens laten chekken, wormen etc.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:29

nouja het was toen zij er op kwamen een schaalland en de eigenaar wilt zo natuurlijk mogelijk omgaan met de paarden in stalling

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:33

Ik zou eens overleggen met de eigenaren..
Er kunnen best veel redenen zijn waarom hij magerder wordt..
Overleg gewoon met de eigenaar en leg goed uit wat er aan de hand is en wat jij ervan vind.
We kunnen hier wel een beetje gaan lopen zeggen hoe of wat, maar als de eigenaren niet meewerken heb je er nog niet veel aan.. Knipoog
Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:37

je mag wel lichtjes de ribben zien hoor dat is geen probleem, wel lichtjes natuurlijk. Verder in welk termijn is de pony ineens zo afgevallen en heb je een foto van hoe hij er op dit moment uitziet?

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:41

nou hij is echt plotseling zo geworden, maar ik heb geen foto ben wel al naar de eigenaar van de stal waar wij staan heen gegaan en gevraagt wat zij er van vond.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:42

Waarom ga je niet gewoon meteen naar de eigenaar van het paard? Nog makkelijker.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:49

nou het zou leuk zijn, als ze dan een keer opnemen als ik bel of als ik hun een smsje stuur, ik krijg de laatste tijd helemaal geen antwoord meer terug

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:51

Dat is erg raar. Ik weet niet hoe oud je bent maar anders zou ik je ouders laten bellen naar hun.
Wat als hun paard ziek zou zijn??
En ik zou niet meteen wat doen naar het paard doen, straks krijg je problemen met de eigenaar.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:19

Sam is 19, En een paard mag idd niet te dik zijn, En ik geef toe dat stallion in het begin wel iets kwijt mocht raken, maar nu is het gewoon te dun. Je hoort ze miss licht te kunnen zien, maar ik vind ook dat je zijn heup botten nu veel te duidelijk ziet.

En dan nog is de mate waar in hij afvalt gewoon te groot.

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:23

Mijn paard werd ook heel mager toen ze bij mij thuis kwam staan heel apart.
Ze at natuurlijk wel iets minder dan als ze op wei staat maar dan nog,,
Ik heb haar tanden laten nakijken enzovoort uiteindelijk toen ik echt goed ging opletten
merkte ik dat ze gewoon rusteloos was dus mijn paard kon gewoon niet goed wennen ze liep de hele dag rondjes te galopperen Ach gut
pas bij de 3e winter was ze hierzo gewend.
Maar ik zou is overleggen met de eigenaar miss tanden laten nakijken kijken of ze goed eet enzo
en om haar dikker te krijgen lekker elke dag wat mais, slobber of pulp helpt goed.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 09:30

je ziet dat die te kort aan ruw voer heeft want bij zijn heup boten is die helemaal ingedeukt1 (weet ff niet meer hoe dat heet)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:24

Hey Sam, jij zit toch in je laatste jaar paardenhouderij? Dan weet je toch wel beetje hoe of wat? hihi.

Dat zn flanken ingevallen zijn is idd dat hij tekort heeft aan ruwvoer..maar hoe voelt zijn schouder, zit daar nog wel 'spek' op? en zijn buik aan de onderkant? Je geeft aan datz ijn ribben te zien zouden zijn als hij die dikke vacht niet heeft, maar heeft hij nog wel die buik?

Ik zou gewoon een smsje sturen naar M en daain vermelden dat dr paard te dun wordt, hij niet eet, of ze niet eens de paardentandarts kan laten komen en een mestonderzoek kan laten doen? Weet niet of ze bij de Zonnehoeve ontwormt worden nl?

Weet je, Gossie wordt ook 'slanker', althans zijn heupbotten komen wat meer tevoorschijn. Dit a, omdat hij ouder wordt (en hij eet wel onbeperkt kuil hele dag) en b niet meer beweegd (en waarschijnlijk Stallion ook nog maar eens per week?) waardoor de bespiering wegvalt op den duur en dus een heel ander figuur ontstaat...maar als een paard zn hooi laat liggen, dan is er wat mis met hemzelf of met het hooi..
Zou er dus toch echt op aandringen en vind het, sorry dat ik het zo bot zeg, een erg kwalijke zaak van M.

Sterkte ermee!