Merrie kunnen melken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Merrie kunnen melken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:00

Jij staat toch op de bongerd? Clown Hoe kan ze dan bij hengsten in gestaan hebben? Ze hebben daar toch helemaal geen hengsten? of wel Clown Hopen dat ze niet drachtig is!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:16

Nee, op de Bongerd zijn geen hengsten. Maar ik heb Viola net een half jaar, daarvoor stond ze wel op een stal met twee bonte dekhengsten.
Op de manege kan ze niet gedekt zijn nee Tong uitsteken .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:37

Oh zo, okee. Ik hoop maar dat het niet iets ergs is..

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:38

Hm, vandaag was dr uier iets voller, maar nog steeds niet warm.
Ik denk dat ik morgenmiddag toch maar even de dierenarts weer bel voor advies, in ieder geval over hoe lang ik het moet aankijken.
Ik snap er nog steeds weinig van, ik weet in ieder geval wel dat als Viola de komende weken zo dik blijft ik haar wel laat opvoelen...
Weet iemand vanaf wanneer een drachtige buik echt groeit?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:46

Mijn merrie werd pas echt zichtbaar dik en rond bij een maand of 9. Daarvoor ook wel hoor, maar omdat ik haar elke dag zie viel het niet zo heel erg op.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:50

Kan een dierenarts tegen die tijd ook nog opvoelen? Want ik wil het liever even een paar weken tot een maandje aankijken (merrie is allesbehalve gesteld op de dierenarts), zou dus ook liever niet willen dat hij onnodig langs zou komen...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:54

Volgens mij wordt het verder in de dracht ook steeds moeilijker om op te voelen (pin me hier niet op vast hoor Knipoog ) maar er zal vast iemand reageren die daar helemaal zeker van is!
Mijn merrie is ook anti-dierenarts en opvoelen lukte niet zo goed, ze hebben haar toen een darmontspanner gegeven en toen lukte het wel Ja

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 07:01

Oké, want dan moet ik niet te lang wachten.
Overigens had ze gisteren volgens mij last van haar darmen/maag, want ze was wat onrustig. Eten, rondje draaien, weer op rust gaan staan, weer eten, telkens achter elkaar. Ze mestte ook wat vaker en liet ook wat winden.
Geen verhoging, en ook geen slappe mest gelukkig, maar ze had wel een beetje last. Kan dat ook ergens mee te maken hebben?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:00

Thirsa_ schreef:
Volgens mij wordt het verder in de dracht ook steeds moeilijker om op te voelen (pin me hier niet op vast hoor Knipoog ) maar er zal vast iemand reageren die daar helemaal zeker van is!
Mijn merrie is ook anti-dierenarts en opvoelen lukte niet zo goed, ze hebben haar toen een darmontspanner gegeven en toen lukte het wel Ja

Nee hoor, opvoelen tot aan de geboorte is geen probleem.
Hooguit de merrie zelf, die het niet accepteerd als er een handje naar binnen gaat.

Maar een praam en of een goede opvoelbox doet wonderen.

Maar als ik de foto's bekijk: nee, niet drachtig.
Wat mij opvalt is dat de achterhand een stuk is teruggevallen in vergelijk met de aankoop foto.
Dus de hele verhouding van het paardje is veranderd.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:47

Wat bedoel je daar precies mee?
De laatste foto is wel een beetje vanuit een andere hoek genomen (minder schuin van voren dan de verkoopsfoto), misschien dat dat het vertekend... Pony is dus wel dikker geworden en heeft meer hals gekregen, maar aan de achterhand snap ik je punt niet echt.
Overigens een kleine vraag: wat zou je moeten voelen als je het veulen voelt?
Kan het trouwens ook dat drachtige merrie's wat meer last van hun darmen krijgen (las het ergens)?

Vandaag had madam nergens last van, haar uiers waren niet dik of warm, maar heb er verder niet bij gezeten. Vandaag vond ze het nl. minder wanneer ik bij haar onderbuik kwam, dus heb dat ook niet gedaan. Dierenarts nog wel even gebeld voor informatie en eventueel opvoelen, kunnen we beter bij kliniek laten doen dus (voor de opvoelbox, heb je gelijk in Clown ).
Maar ik moest ook even minder biks voeren, en dan aankijken of het verminderde. Een teveel aan eiwitten was misschien ook een mogelijkheid dat voor meer uierproductie zorgde, dus dat ga ik ook proberen Ja .

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 03:31

Vreemd dat de DA niets bij zich had om op te voelen het enige dat je nodig hebt is zo'n lange handschoen en glijmiddel.
Opvoelen kan tot aan de geboorte.

Bij ons staat er ook een merrie op stal die altijd vocht in haar uiers heeft. Niets aan doen is het beste.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:27

Kwam er gister achter dat mijn merrie ook melk geeft... hele stralen!
Ze heeft in maart een veulen gehad, maar ik heb haar eind september gekocht. Weet niet precies wanneer het veulen eraf is gegaan maar is dit normaal? Ik merkte het toen ik gister de vieze zwarte stinkende korsten in de holte tussen haar uiers schoonmaakte... Hoop dat het geen kwaad kan.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:02

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik vind het zonde om een nieuw topic te openen...
Viola is namelijk nu ook vrij uitgezet bij haar flanken. Er is een vriendin meegeweest, die kon er ook geen kaas van maken.
Voor de zekerheid krijgt ze een extra wormenkuur, en ik blijf het een paar weekjes aankijken. Trekt het niet weg na haar wormenkuur dan moet er een dierenarts bij komen kijken.
Kan dit er ook mee te maken hebben?

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:09

laat er nou een DA bij kijken, die weet het het beste! Dan weet je het gelijk Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:12

Laat gewoon de dierenarts komen om haar op te voelen, dan weet je het zeker Knipoog
Dan weet je ook gelijk of ze met minder voer af kan (omdat ze dan dus gewoon te dik is), of dat je juist langzaamaan wat meer moet gaan voeren Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:56

dikke buik kan idd ook wormen betekenen Lachen maar als ze dan zo een zware worminfectie heeft, zal ze toch wel aan t afvallen gaan, doffer worden.. is dat t geval?

en anders toch maar even laten opvoelen Lachen
en dan over een paar maandjes miss wel beschuit met muisjes Clown

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:22

Snap eigenlijk niet waarom je de DA er nog niet bij heb gehaald? Omdat je aangeeft dat ie dikker is geworden nadat de DA je vertelde dat je het bij moest houden. Niet dat er straks wat mis is! Lachen

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:06

Nee, niet doffer, en ook zeker niet magerder op de ribben.
Ze heeft ogenschijnlijk ook honger, mij lijkt ze een mineralentekort te hebben want ze likt alles af en eet alles zo ongeveer op.
Meder daardoor even overlegd met mijn moeder, we halen er nu wel een DA bij (ik betaal DA kosten niet, vandaar).
Morgen bel ik de DA, waarschijnlijk komt hij einde van de week langs.
We zullen zien, maar ik hoop vooral dat hij iets weet te vinden... Dan weet ik wat ik moet doen Lachen !

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:16

april 2007 kocht ik een shetmerrie voor me dochter.
binnen een week gaf ze vreselijk veel melk , het spoot er gewoon uit.

ze had 6 maanden bij een hengst gelopen , heb de vee arts laten komen.
zat niks in mevrouw was schijndrachtig en goed ook .

nu heeft ze nog steeds hangtietjes Clown ik blijf er af maar als je eraan zit spuit je het er zo uit.
het is niet echt melk , meer troebel water.

niks aan de hand volgens de veearts gewoon afblijven , zijn wel meer merrie's die dat hebben en blijven houden.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:48

Ligt inderdaat een DA in..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:52

Zou er wel even een dierenarts bij laten komen. Uierontsteking is ook nog een mogelijkheid!