Dikke benen > meer beweging?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dikke benen > meer beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:02

Ook al heeft je paard emfyseem, ze stilzetten is een misvatting. beweging moeten ze hebben en dat is elke dag, dus elke dag wandelen. Gezond longweefsel moet doorbloed blijven en dat kan alleen door beweging, dan moet het stof en slijm opgehoest worden en dat kan ook weer alleen door beweging.

Als je paard zo erg slecht is dat bewegen voor haar te zwaar is, dan zal ik haar in laten slapen, maar ik begrijp niet uit je post dat het zo erg is. Luchtwegprobleem paarden die ook dampig zijn, zijn idd mager, want het kost veel energie. Maar beweging is het allerbelangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:05

Arabesk schreef:
Juul schreef:
Maar elk paard kan in Nederland sowieso niet dag en nacht op het land, aangezien er te weinig weide is in dit land.

Valt wel mee, rij maar eens van Amsterdam naar Den Helder over de A9 en N9, niets dan lege weilanden Sigaar

Bovendien zijn er nog tal van paardgerichte oplossingen zonder weiland: HITactief, groepshuisvesting, paddock-paradise etc

Zat weilanden, dat klopt, eigenlijk wel overal in Nederland, helaas zijn het meestal de boeren die eigenaar zijn van het land en die verhuren niet snel, zeker niet aan weilandvernielers de paarden. De meeste boeren gebruiken hun land voor voer voor hun enorme hoeveelheid koeien die altijd op stal moeten staan Knipoog omdat ze er te veel hebben en te weinig wei in verhouding. Dan is het ook niet makkelijk om een stuk wei van Natuurbeheer te bemachtigen, ook dat is niet makkelijk want je mag geen onkruid spuiten en bemesten doen ze ook moeilijk over, dus je wei wordt elk jaar slechter, zeker als je last hebt van lekstokken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:07

In de Biesbosch wel hoor Lachen Wat ben ik toch verwend haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:44

Jullie hebben allemaal gelijk, maar de mogelijkheden hebben we niet, en ik heb ook duidelijk uitgelegd waarom. Daarbij is het ook niet mijn pony.

russel schreef:
Ook al heeft je paard emfyseem, ze stilzetten is een misvatting. beweging moeten ze hebben en dat is elke dag, dus elke dag wandelen. Gezond longweefsel moet doorbloed blijven en dat kan alleen door beweging, dan moet het stof en slijm opgehoest worden en dat kan ook weer alleen door beweging.

Als je paard zo erg slecht is dat bewegen voor haar te zwaar is, dan zal ik haar in laten slapen, maar ik begrijp niet uit je post dat het zo erg is. Luchtwegprobleem paarden die ook dampig zijn, zijn idd mager, want het kost veel energie. Maar beweging is het allerbelangrijkste.

Ik heb ook ergens in dit topic gepost dat ik weet dat stilzetten niet goed is. Ik weet heel goed wat het allerbeste zou zijn, maar ik zoek een verbetering binnen ónze mogelijkheden. Het heeft dus niet veel zin om te blijven zeggen dat wij er alleen goed aan doen om haar 24/7 buiten te zetten. Want dat kán gewoon helaas niet. En daarom vroeg ik in dit topic of loswerken goed is of juist niet. Wandelen doen we dus al elke dag. Maar mijn vraag was of een klein beetje meer beweging goed is of juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:06

Ik zeg nergens dat hij 24 uur per dag buiten moet zijn. Maar ik lees dat je een paar keer per week gaat wandelen, ik maak je duidelijk dat je het elke dag moet doen. Dat is het verschil. Ik probeer je duidelijk te maken wat goed is voor een paard met zulke ernstige luchtweg problemen. Ik heb zelf een paard met luchtweg problemen die momenteel weer aan de antibiotic/ontstekingremmer spuiten zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:25

IK wandel een aantal keer per week met haal, maar ik ben er ook maar 3 keer in de week. Haar eigenaresse, en andere 2 verzorgers doen het de andere dagen. Misschien stond dat er wat onduidelijk, sorry daarvoor. Sheila heeft er de laatste tijd geen zichtbare last van, van haar luchtwegen. Ze er afgelopen jaar 2 keer erge last van gehad, maar verder is er weinig van te merken qua hoorbare slechte ademhaling etc. gelukkig. Hoop dat ze er zelf ook niet teveel last van heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:39

Juul schreef:
Sheila heeft een land vol gras, dus daar gaat het niet mis. Lachen Maar zelfs onder een deken staat ze nog te rillen daar. Dat doe ik dr gewoon niet aan. Die wind kan zo sterk zijn op dat land dat ze gewoon omver geblazen word. En dat is geen grapje. Nagelbijten / Gniffelen 's Nachts kan ze naar buiten, maar dan staat ze helemaal alleen, alle andere paarden gaan naar binnen 's nachts. Weet dat ze dat helemáál niks vind. Als ze alleen staat staat ze maar wat, en heeft ze ook geen zin om te eten. 't Is niet ideaal deze stal, maar dat is het bijna nergens hier in de buurt. Ja, onze oude stal was redelijk ideaal, maar daar konden we niet blijven. Nogmaals verhuizen doen we niet gezien haar leeftijd en de stress die de laatste keer al met zich meebracht.

Gras is snel te slap (zeker in de winter), veel vocht, maar weinig vezels. Krijg je een opgeblazen tonnetje van dat het nog steeds koud heeft. Altijd hooi bijvoeren dus.
Is er geen ander paard op stal dat er 's nachts bij kan blijven buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:12

Er is geen ander paard die erbij kan. En nogmaals, bij erge kou 's nachts staat ze dan een hele nacht te shaken en niemand die het doorheeft. Er is geen schuilstal hè.. Of er overdag hooi wordt bijgevoerd heb ik niks over te zeggen. Ze eet ook heel haar leven al overdag gras en 's nachts hooi. Maar als er een oplossing was voor 's nachts buiten kunnen blijven dan hadden we dat natuurlijk al gedaan, en die is er dus niet. Ik ben allang blij dat ze binnenkort naar een buitenbox gaat wat beter is voor haar ademhaling. Maar daar staat ze beschut. Beweging heeft ze daar natuurlijk niet, maar alleen in een weiland beweegt ze dus net zo weinig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:41

Het enige wat ik dan kan bedenken is dat je moet zorgen dat ze in de stal zoveel mogelijk beweegt.
Zon bal met brokken erin?
Hooi verspreiden over de stal, zodat ze moet lopen.
Zulke dingen, maar het is lang niet ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:13

Bewegen in dr stal doet ze al. Ja Tussen het hooi en stro snuffelen op verschillende plekken enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:01

Kan je haar niet een goede waterdichte winter deken op doen? Paarden met luchtwegproblemen verliezen al veel energie met hun ademhalingsproblemen en het hoesten.

Mijn paard kan in 2 a 3 dagen ineens zijn ribben laten zien. Ik voel ook regelmatig. Met dit soort paarden moet je ook heel erg oppassen voor kouwtjes.

Normaal heeft hij ogenschijnlijk nergens last van, maar ik hoor hem s'nachts behoorlijk hoesten en dat wreed energie. Vandaar ook weer zijn medicijnen. Als ik hem nu s'nachts zonder dek buiten zou houden, dan zal hij er een flinke kou of longontsteking van over gaan houden. Een paard dat rilt heeft het koud en die moet je helpen met warmte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:32

Ze heeft een dik gevoerde winter-regendeken, maar die kan nu sowieso nog niet op want dan heeft ze niks meer als het écht winter wordt. Verder geld nog steeds het probleem dat ze maar wat staat te staan alleen buiten. Dan heb ik liever dat ze 's nachts in haar stal hooi eet, dan 's nachts op het land niks eet van eenzaamheid. Lachen

Als ik het geld zou hebben zou ik een shetlandertje kopen die altijd bij haar kan staan. Maar dat geld heb ik helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:54

Mijn shet koste maar 50 euro. Maar idd dat is niet alleen de kosten, ze eten ook mee en doen ook mee met inentigen en wormenspuiten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:48

Precies voor een aankoopprijs kon ik ook wel sparen. Haha! Maar zo simpel is het niet. Lachen

Zou hem graag nemen Def (als het geen fake is)...