Hoe magere Haflinger vet mesten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Hoe magere Haflinger vet mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:56

Oja subli, dan zullen de veulenbrokken wel van pavo zijn *oops*

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:37

Charaz schreef:
Kuilgras gaan we inderdaad ook eens voor kijken.

Hij is vooral mager in zn flanken, je ziet zijn ribben niet, maar ook het geheel mag wat voller.

Oke, ik heb namelijk gehoord dat wanneer een paard mager is op de ribben hij meer krachtvoer mag hebben en bij de buik dus meer ruwvoer.
Nou wat je verder nog kan proberen is slobber , daar heb ik zelf geen ervaring mee maar het schijnt goed te werken.
Nu is mijn haflinger een aantal jaar geleden in een behoorlijk dip geraakt, ook toen het winter werd, ze was toen behoorlijk ingevallen. ik heb haar toen een vitaminespuit/boost (hoe heet zoiets) gegeven, kun je gewoon bij de boerenbond of ruitersportzaak halen, daar knapte ze toen enorm van op!
Hoop dat je er iets aan hebt!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:45

Ja die was ik idd nog vergeten te zeggen, een vitaminespuit! Die kosten iets van 7,50.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:06

hier lijkt mij het antwoord erg simpel, eigenlijk.

de TS schrijft om 9 uur dat de paarden net hooi gehad hebben en daar tot 12 uur mee doen. dat is dus drie uur. ze krijgen twee keer per dag hooi, bij elkaar wordt dat dus 6 uur hooi eten. een paard eet van nature zo'n 16 á 18 uur per dag ruwvoer. ik vind de ruwvoergift bijzonder laag, mijn shet en Welsh A krijgen meer, en die staan ook nog eens op de wei, waar nog het nodige te grazen valt.

vooral aan het einde vd dag ('s avonds laat) niet te zuinig zijn met hooi, een paard slaapt 's nachts vrijwel niet (paard heeft geen dag- en nachtritme zoals mensen dat hebben maar slaapt zo'n 4 uur per etmaal, verspreid over de dag en nacht), en veel paarden staan daardoor 's nachts veel te lang leeg.

ik denk dat dit 'probleem' makkelijk op te lossen is met meer hooi. de krachtvoergift vind ik voor een haflinger aan de hoge kant overigens. vwb de maïs, je kunt hierin een hond (carnivoor die zijn eten van nature niet kauwt maar in stukjes knipt en deze heel inslikt) niet met een paard vergelijken. een hond kan geen granen verteren, daarom eet hij van nature de half verteerde darminhoud van zijn prooidieren. een paard heeft een totaal ander verteringsstelsel en is ingesteld op het verteren van ruwe vezels, bijv. hooi en gras.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:10