xxmyrtheexx schreef:@spikyblue..
ik heb niet gelijk de hoefsmid de schuld gegeven, maar gezegt dat als het wel door hem komt, dat hij dan de rekening krijgt.. Maar verder mag ik hem gewoon niet echt.. hijs wel geduldig met paarden maar daar houd het dan wel mee op:P
Mijn paard staat normaal gesproken overdag van 9 tot 4 à 5 uur buiten en 's nachts op stal. Ze krijgt alleen maar krachtvoer, hooi en gras te eten en word voor recreatierijden gebruikt.
ik zal eens kijken op het centraal topic van hoefbevangenheid.
Wat is dat nou weer voor onzin?! Elk paard heeft ruwvoer nodig; minimaal 80% van het totale dieet van een paard moet uit ruwvoer bestaan (gras, hooi, kuil etc.). Als jij je paard dus 1 kg krachtvoer per dag geest, moet hij minimaal 4 kg hooi of kuil krijgen. Het verteringsgestel van een paard is gemaakt om de hele dag gevuld te zijn, niet 2 of 3 keer per dag een heleboel eten, maar de hele dag door kleine beetjes. Lekker hooi voeren dus! Zeker nu hij voorlopig niet kan werken.
Mag ik vragen hoe je hem hiervoor trainde? Hoe lang, hoe vaak en hoe intensief? Op welk niveau rijden jullie? Etc.
Ik rij mijn paard 6 dagen in de week 45-90 minuten, waarvan één keer springen en in het weekend maken we meestal een bosrit van 3 uur, met veel draf en galop (ongeveer 20 km totaal). De rest van de dagen trainen we op M1 niveau dressuur. Mijn paard staat bij droog weer dag en nacht op het land met onbeperkt hooi, verder krijgt hij een halve pavokoek per dag en na de bosrit 1/4 kg basisbrok en hij ziet er prima uit en heeft voldoende energie!
Mensen hebben brokken uitgevonden omdat in de oorlog en op het land werken paarden geen tijd hadden om te grazen, maar de hele dag aan het werk waren. Om toch voldoende energie te krijgen voerden ze de paarden daarom energierijke brokken. Vergelijkbaar met fastfood voor mensen. jij kan toch ook geen topprestaties leveren als je alleen maar McDonalds eet?
Verdiep je eens in de natuurlijke eetbehoeften van het paard. Een goed boek hierover is 'natuurlijk Paard houden' van Jo Bird. Daarin staat in duidelijke en begrijpelijke taal wat paarden nodig hebben qua voeding en bij verschillende trainings intensiteit.