verlopen smeerolie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponypret

Re: verlopen smeerolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:57

wat ook een goed middel is en de huid kalmeerd en geneesd is Efrata Gel
Daar zit dode zee zout in das heel goed tegen jeukplekken!
Mijn fjord heeft zomer exceem en heeft dus bijna het hele jaar door jeuk als ik niet oplet!
zodra het gaat vriezen dan is het voor haar fijn dan kan de deken weer af en kan ze lekker zo rondlopen!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:34

In sommige reform winkels krijg je ook dode zeezout shampoo en dergelijke, ook dat werkt heel goed tegen de jeuk en verzacht de huid.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:43

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:28

Tallie_Ho schreef:
Wat bij mijn fjord bij beginnende mok en wondjes ook helpt is sudocreme Lachen Er een lekkere laag opsmeren helpt bij mijn beessie erg goed. Dan wel eerst even een keertje wassen met betadineshampoo Lachen

Of eerst reinigen met een brandnetelkuurtje van 12 dagen, zwavelbloempoeder door de sudocreme of uierzalf doen er daarmee om de zoveel dagen insmeren. Werkt bij mijn Friezin ook super. Alles droogt mooi op.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:04

hoi Siets
hoe was het bij het haflingertje?
ik hoop niet dat ze er weer verlopen olie op hebben gedaan!!!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:01

Wij hebben het allemaal niet gezien..dus is moeilijk oordelen. Niet altijd van het ergste uitgaan Knipoog

Misschien dat je die delen eens kunt wassen en bekijken hoe oud en dik de korsten zijn. Miss door schoon te maken heb je een duidelijker beeld waardoor eea evt zou kunnen komen.
Gezien de plaatsen zou het paard zich geschuurd kunnen hebben... miss door bacteriën, enz ..
Maar zou daar eens mee beginnen voor een reeël beeld.
Succes en ben benieuwd hoe t vandaag is.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:00

ik denk dat ie iets van ongedierte heeft opgelopen als ie ook met kippen samen loopt.
misschien wel luizen????

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:20

Volgens mij geven die niets over aan elkaar.. kippen en paarden..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:44

Branca schreef:

Bloedluis, waar paarden bijzonder erger jeuk van krijgen, bulten en daar dus door het schuren weer korsten Knipoog

Er staat er eentje bij mij op stal die er het levende bewijs van is. Die mensen hebben het dier weggehaald op de vorige stal omdat ze maar jeuk bleef houden..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:57

Tallie_Ho schreef:
Branca schreef:

Bloedluis, waar paarden bijzonder erger jeuk van krijgen, bulten en daar dus door het schuren weer korsten Knipoog

Er staat er eentje bij mij op stal die er het levende bewijs van is. Die mensen hebben het dier weggehaald op de vorige stal omdat ze maar jeuk bleef houden..

Da's apart.. Heb je de luizen gezien op het paard s'avonds?

Bloedluis : deze woont niet in het bloed of op de kip maar in het hok waar de luis 's nachts op de kippen kruipt en bloed zuigt. Het is een heel klein spinachtig diertje. Bloedluis komt vooral in de zomer bij warm en vochtig weer voor. Kenmerkend is een eigenaardige geur, moeilijk te omschrijven maar heb je die eenmaal geroken dan vergeet je het nooit. Ik vind het lijken op de lucht van een natte dweil. Je kunt de kippen in het hok 's avonds onrustig horen zijn en constant met de poten horen tikken om de luizen te verwijderen. Schijn 's avonds eens met een zaklamp op de kippenpoten als de kippen op stok zitten, dan kun je ze zien. Ze zijn, als ze al bloed hebben gezogen rood (anders grijs), en krioelen over de poten heen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:03

Het is niet mijn paard hoor Knipoog

Het is een paard van een nieuwe stalgenoot. Dit paard haar stal grensde direct aan het kippenhok ( wandje ertussen om precies te zijn ) Paard kreeg enorme jeuk en in eerste instantie wist de dierenarts niet wat het was. Na zoeken bleek het kippenluis te zijn..

Ik heb ze dus niet gezien, maar heb het van hun gehoord Haha!

En het eerste wat mijn dierenarts vroeg toen mijn paard jeuk had is of er kippen rondliepen op stal ( gelukkig niet )

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:11

Tallie_Ho schreef:
Het is niet mijn paard hoor Knipoog

Het is een paard van een nieuwe stalgenoot. Dit paard haar stal grensde direct aan het kippenhok ( wandje ertussen om precies te zijn ) Paard kreeg enorme jeuk en in eerste instantie wist de dierenarts niet wat het was. Na zoeken bleek het kippenluis te zijn..

Ik heb ze dus niet gezien, maar heb het van hun gehoord Haha!

En het eerste wat mijn dierenarts vroeg toen mijn paard jeuk had is of er kippen rondliepen op stal ( gelukkig niet )

Bah!.. Rolleyes
Mja, klinkt wel logisch zo.. (je zal r zelf de kriebels van krijgen)
TS kan daar beste over oordelen dan.

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:36

Nou ik ben er vandaag geweest.
En allemaal zwarte vlekken van de olie op zijn vacht.

Ik heb vanochtend en DA gebeld die een telefonisch spreekuur had. En doe snapte het ook niet. Dat was iets uit de middeleeuwen zei hij.
Dus ik met die info naar de eigenaar en wat zei die: er hebben nog 2 paarden mensen naar gekeken en die zeggen ook dat het schurft is en dat je er gewoon olie op moet doen. en die DA wil natuurlijk geld zien.
En toen ik zei dat het eventueel ook een schimmel kon wezen zei ze dat schurft een schimmel is. Wat word ik soms tog moe van onwetende mensen!

Maar einde van het liedje is dat die pony nog steeds onder de olie zit en ik er niks aan kan doen omdat het mijn paard niet is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:45

Ohohoh.. Wat een vreselijk eigenwijze mensen..

Kan je niet aan de stalhouder vragen of hij er iets van kan zeggen??

Daarnaast begrijp ik die mensen ook niet van stal daar.. Als het schurft is, is het besmettelijk.. En het moet behandeld worden.

Ik word er echt diep, diep triest van..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:48

Je kan hem ook wassen met Imavarol als dat mag van de eigenaren, is schimmel dodend en werkt ook goed bij schurft. Overigens verlopen olie is niet goed nee dat klopt, maar het werkt wel.. Je moet het natuurlijk niet op open plekken smeren, en geen deken op doen dan gaat het broeien en dan gaat het wel mis.. Het werd vroeger al gebruikt en nog steeds, bij 1 van onze paarden leek het wel een wondermiddel

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:51

Hij staat gewoon bij die mensen thuis. dus verder geen andere paarden of iets.

En olie helpt niet. Een schimmel verdwijnt na enkele weken vanzelf en boeren dachten dus dat het door die olie kwam.
Heeft de DA me vanochtend ook al uitgelegd namelijk.

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:53

en als ik hem zou wassen met imaverol zou ik dat na 4 dagen ofzo weer moeten doen. maar ik kom nog maar 1x per week omdat ik ben verhuisd. En ik woon nou niet echt om de hoek.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:54

Ergens zou ik dan mijn handen er vanaf trekken Siets! Als je er een eind voor moet reizen en daarnaast word je eigen inbreng niet gewenst, dan was ik er klaar mee geweest..

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:57

Ja dat is makkelijk zeggen.
Maar als ik wegga dan ben ik bang dat het helemaal fout kan gaan.
Ik heb hem net helemaal los kunnen krijgen in zijn rug.
En ik ben gewoon verliefd op die pony

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:01

Joto schreef:
Je kan hem ook wassen met Imavarol als dat mag van de eigenaren, is schimmel dodend en werkt ook goed bij schurft. Overigens verlopen olie is niet goed nee dat klopt, maar het werkt wel.. Je moet het natuurlijk niet op open plekken smeren, en geen deken op doen dan gaat het broeien en dan gaat het wel mis.. Het werd vroeger al gebruikt en nog steeds, bij 1 van onze paarden leek het wel een wondermiddel

Beste Joto, ik kan je echt alleen maar aanraden dit NIET NOOIT NEVER op een mensen- of dierenhuid te smeren. Het is troep. Zie op pagina 1 een uitgebreide uitleg van een medebokker met de eigenschappen en wat verlopen olie kan aanrichten. Het was vroeger ook niet goed, maar nu nog erger door de synthetische eigenschappen in moderne olie! Asbest werd vroeger ook gebruikt en verwerkt, maar nu toch ook niet meer om duidelijke redenen??

@Siets: je zou haast overwegen om de dierenbescherming te bellen.... Frusty

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:02

Verlopen olie... tja... dat is inderdaad wel een heel oud boerenmiddeltje.. onvoorstelbaar maar bij sommige aandoeningen helpt het wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:08

ik heb niet alles gelezen,maar mijn merrie is overleden aan kanker en die is 3 jaar lang elke winter behandeld met verlopen olie tegen de mok.( was nog bij oude eigenaar)
dus dat zegt al genoeg dacht ik zo. Verdrietig

maar het meest stomme is dat olie dus inderdaad wel werkt tegen huidproblemen,komt door een bepaalde stof die er in zit en de bacterie dood die het veroorzaakt( ja duhh en de rest dus ook)

sietssie,kun je een foto maken?

wat je misschien al kunt doen is een vitaminespuit kopen voor het dier,die kost 6 euro dacht ik.
als je inwendig ondersteund gaat het uitwendig namelijk vaak ook al beter.

trouwens...lijkt het alsof er op de ruggengraat mok zit?

dan heeft dat paard last van rainrot,ook wel regenschurft genoemd,is geen schurft hoor,alleen de naam is zo
en dan moet je gewoon wassen met betadine shampoo.
voorzichtig de korstjes losweken en als alles opgedroogd is de huid insmeren met wat uierzalf.

mocht je toch twijfelen dan zou ik gaan voor een middel als sebacil,neocidil of een ander middel,kun je kopen bij de veearts.
dat moet je 1x per week in sponzen op de huid en laten intrekken,dat pakt luis aan,mijt en andere huidaandoeningen.

imaverol pakt geen luis of mijt aan en dat andere wel,dus zou ik daarvoor gaan

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:09

Sorry hoor, maar zijn er echt mensen met verstand van zaken die geloven dat olie helpt tegen een aandoening zonder daarbij hele andere ellende te veroorzaken??? Ik snap dit niet.

Oude boerenmiddeltjes zijn echt niet zaligmakend, de wetenschap is echt wel iets verder gekomen in de afgelopen 50 jaar. En met de goed onderbouwde conclusie dat verlopen olie op huid smeren ECHT HEEL VEEL KWAAD KAN DOEN!

Maar ja, als jullie het toch willen gebruiken en je paard of wie/wat dan ook straks huidkanker ontwikkeld heeft, zeg dan niet dat de consequenties niet bekend waren.

I rest my case.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:10

Ik snap je wel hoor Siets.. Maar dit is eigenlijk gewoon dierenmishandeling.. Ik denk dat ik op ten duur toch echt de dierenbescherming zou bellen..

Kan je volgende week niet eens een foto maken?

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:29

Ik kan wel een foto maken maar dan zie je alleen maar het zwart van de olie.
Heb ik namelijk vanochtend al geprobeerd.

Ik ga er van het weekend gewoon weer langs en dan koop ik zelf wel imaverol en was ik hem of ze het er nu mee eens zijn of niet. En dan kan ik dat woensdag gelijk weer herhalen.
Vandaag kon ik dat helaas niet doen omdat me dochtertje mee was en dat arme meisje na 20 minuten al blauwe lippen had van de kou.
En kinderen en paarden wassen gaan moeilijk samen.