Lucerne voeren aan paard dat kiezen mist en slecht kauwt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Lucerne voeren aan paard dat kiezen mist en slecht kauwt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:32

St Hippolyt heeft een voer dat bestaat uit geperst droog gras, uit speciaal geselecteerde soorten, dit voer koop je in een grove brokvorm, en na weken is neemt het enorm in volume toe. het weken gaat vrij snel, een halve voerschep vol is in een goed kwartier geweekt. weken in warm water gaat nog sneller.

één kilo van deze brok (droog gewogen) staat gelijk aan een kilo hooi. het is een prima ruwvoervervanger voor paarden die moeilijk kunnen kauwen/ verteren. door het weken breng je de vertering vast op gang. qua structuur is het voer na het weken ongeveer gelijk aan een vezelige paardendrol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:52

In de natuur zou een paard volledig uithongeren en overlijden. Dat klinkt heel hard, maar soms moet je de beslissing nemen dat een paard niet meer kan functioneren in deze wereld. Gelukkig kan dat bij paarden makkelijker dan bij mensen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:00

en gelukkig is er het fenomeen 'dierenarts' en bestaan er speciale voeders waardoor wij niet hoeven te doen alsof onze gedomesticeerde en van ons afhankelijke dieren overgeleverd zijn aan de wreedheden van Moeder Natuur.

het spijt me zeer maar ik vind bovenstaande reactie nogal kortzichtig. ik lees in het topic niets over een uitgemagerd paard wat lijdt en ongelukkig is en dood beter af zou zijn. ik lees over een paard dat met de juiste voedingskeuze nog jaren meekan. waarom zou zo'n dier dood moeten?

mijn paard heeft te kampen met heftige kolieken, in de natuur zou hij doodgaan. zal ik hem de volgende keer dan maar gewoon in de wei laten liggen om te creperen, net als in de natuur? of zal ik hem maar laten inslapen, omdat hij in de natuur ook dood zou gaan? toe toch even zeg!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:34

Zowel mijn pony als die van de TS zijn idd erg oud, maar heel kortzichtig inderdaad om zo op te maken dat ze "niet meer kunnen". (ik weet niet over welke pony je t hebt, gezien mijn reacties ook over lucerne en eigen ervaring en zoektocht, die hier veelvuldig geplaatst staan)
Met mijn pony is verder helemaal niets mis, is lekker stevig en staat vol vreugde in het leven. Is een brutaal nest eerste klas, en laat graag iedereen weten hoe belangrijk hij is. Hij rent vrolijk rond in zijn weiland en laat heel duidelijk merken wat hij wil. Waarom zou ik zo n beest geen leven meer gunnen, alleen omdat ik het eten aan moet passen, wegens het missen van kiezen?
Je kan zoals hierboven gezegd onze paarden niet vergelijken met wilde paarden.
In het wild was hij allang er niet meer geweest, omdat hij te sociaal is richting andere paarden (en daarom erg slecht in groepen kan, wegens veel gepest worden) en al heel lang spat heeft. Zou ik daarom ook al moeten zeggen, het wil niet meer, want in het wild was hij allang onderaan in rang geweest, of had hij niet meer kunnen meekomen met zn spat?
Nee, want het zijn niet voor niets huis, tuin en keukenpony's, ipv wilde paarden. En voor mijn paard ben ik verantwoordelijk. Hij kan niet zijn eigen eten bij elkaar halen, behalve op weiland.
Mensen die denken, laat maar hangen, je eet je hooi, en als dat niet lukt jammer dan, dat is pas stom. Als hij met een ander soort, en makkelijker te kauwen "ruwvoer" nog kan eten, dan doe ik dat, ipv hooi. Daar vind ik niets raars aan, en al helemaal niet het idee van, het einde is in zicht.
Mensen verliezen ook hun gebit, maargoed, daar heb je kunstgebitten voor.
En zolang hij geen pijn heeft, zie ik alleen om een paar kiezen eruit en oude leeftijd geen einde verhaal.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:34

Pre alpin Senior of eventueel kwikbeet als aanvulling op het ruwvoer.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:07

Pipo schreef:
In de natuur zou een paard volledig uithongeren en overlijden. Dat klinkt heel hard, maar soms moet je de beslissing nemen dat een paard niet meer kan functioneren in deze wereld. Gelukkig kan dat bij paarden makkelijker dan bij mensen.

overlijden zou hij zeker niet, eerder opgegeten worden.

er zijn veel mogelijkheden om een paard met een slecht gebit of ontbrekende kiezen in goede conditie te houden, als hij verder niet ziek is. een eind aan maken omdat een paarde "normaal" paardenvoer niet meer kan eten is wel erg kort door de bocht.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:13

mehlika schreef:
Pre alpin Senior of eventueel kwikbeet als aanvulling op het ruwvoer.

Pre alpin is erg goed OK dan! als ruwvoervervanger. het heeft de voordeel dat je het gewoon droog kunt voeren en ook een paard dat geen enkele kies meer in zijn mond heeft kan het wegwerken.

de Pre Alpin Wiesencobs moet je over het algemeen weken maar ook dat werkt prima.

Kwikbeet gebruikte ik om de Pre Alpin "op te fleuren" want mijn paarden moesten er wel aan wennen.

Bovendien zit in deze producten een zeer laag fructan gehalte waarvoor ze erg geschikt zijn voor zowel paarden met EMS als ook
paarden met Cushing's.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:33

Ik zou ook voor de pre alpin senior gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:07

jackie schreef:
Pipo schreef:

overlijden zou hij zeker niet, eerder opgegeten worden.

er zijn veel mogelijkheden om een paard met een slecht gebit of ontbrekende kiezen in goede conditie te houden, als hij verder niet ziek is. een eind aan maken omdat een paarde "normaal" paardenvoer niet meer kan eten is wel erg kort door de bocht.

En als ie opgegeten wordt, gaat ie niet dood?

Kijk de meningen zijn gewoon verschillend erin. Mijn mening is dat als een paard geen tand van ouderdom nog in de mond heeft en dus niet normaal meer kan functioneren dat het tijd wordt voor de grote hemelweides. Iemand anders houd het dier in leven. Meningen verschillen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:33

Citaat:

Kijk de meningen zijn gewoon verschillend erin. Mijn mening is dat als een paard geen tand van ouderdom nog in de mond heeft en dus niet normaal meer kan functioneren dat het tijd wordt voor de grote hemelweides. Iemand anders houd het dier in leven. Meningen verschillen.

Maar als dat paard een alternatief voeder kan eten, wat hetzelfde resulaat heeft (en nog wel beter, dankzij alle juiste ingredienten, en niet zomaar "stoffig hooi" is) en hij/zij met dit voeder dus prima kan eten en op gewicht blijft? Het enige nadeel is voor de eigenaar hoor, dat het meer kost. Mijn paard zie ik er niet ongelukkiger van worden hoor. Die ziet er beter uit als 5 jaar geleden toen hij nog gewoon hooi kreeg.

Uiteraard mag jij hier een mening over hebben. Ik, als eigenaar van een daadwerkelijk oude kiesloze pony deel m alleen totaal niet. Lachen
Ik zou trouwens niet graag in je opa of oma's schoenen staan wanneer hun een kunstgebit zouden moeten Tong uitsteken Haha!
(no offence, gewoon een grapje Knipoog maar dat komt op hetzelfde neer.) Het is nu eenmaal geen wild paard, en de alternatieven zijn er voor het oprapen. Enige nadeel is de hogere prijs. Waar het paard verder geen last van heeft. Alleen mijn portemonee Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:51

'iemand anders houdt het dier in leven', maar is dat dan niet altijd zo? is het niet zo, dat als onze paarden niet eens in de week een pak hooi zouden krijgen, zij zouden verhongeren? en als wij de waterbakken niet op tijd zouden vullen, zou het dan niet zo zijn dat zij ook overlijden?

het houden van dieren betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor het dier in kwestie, de volledige verantwoordelijkheid. jij als eigenaar hebt de plicht om het dier een waardig bestaan te geven, hem te voorzien van goed voer en water, en de verdere verzorging die hij nodig heeft.

ook een fit en gezond dier behoeft verzorging, er is geen paard in NL dat zonder tussenkomst van mensen op eigen houtje zal overleven. zelfs de koniks in de natuurgebieden niet. 'iemand anders houdt het dier in leven', deze 'iemand anders' is degene die voor het dier gekozen heeft, en daarmee voor de verplichtingen die dat met zich meebrengt. zou me mooi zijn zeg, als het paard verzorgen iets moeilijker wordt dan gemiddeld maak je 't gewoon dood. het recht op leven van dat dier is net zo groot als dat van een gezond dier dat al zijn tanden nog wel heeft.

nogmaals, door dieren te nemen maak je als mens zélf dat je verantwoordelijk voor dat dier, zijn gezondheid etc. bent. ongeacht of het dier gezond is of niet, het zal ALTIJD afhankelijk zijn van de verzorging van mensen. zouden wij onze paarden niet bijvoeren (denk aan de winter die er weer aankomt, welk paard in NL heeft een weide die voor heel de winter toereikend is zonder tussenkomst van mensen, dwz bijvoeren of omweiden?) en hun waterbakken vullen, dan zou het snel afgelopen zijn met Nederland paardenland.

ik vind dat je erg makkelijk denkt over het houden van dieren, in meerdere opzichten blijkbaar, pipo. maar als jij me jouw prairies kunt laten zien en jouw groepen paarden die wél zonder mensen kunnen functioneren, dan kom ik ze graag bewonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:09

Juist, je bent verantwoordelijk voor je paard. Dat is het nou precies!!!!
Hoeveel mensen houden paarden met beenproblemen waar ze pijn aan hebben wel niet in leven omdat ZIJ het dier niet kunnen missen!!
Ik vind dat je meer verantwoording neemt om een paard met dusdanige problemen in te laten slapen dan deze hoe dan ook in leven te houden omdat jij het dier niet kan missen.

En dat een paard altijd door een mens verzorgt moet worden is natuurlijk de allergrootste onzin. Wij willen dat het paard op stal staat of in een wei, zodat we eigendom blijven, waardoor het dier wel verzorgt moet worden.

In de kudde zonder omheining overleven paarden prima zonder mens. Echter is er geen gebied meer waar dat kan, daardoor moet de mens wel zorgen. Maar zorgen is ook afscheid nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:20

En ik geef mijn mening op basis dat het om een 24 jarig paard gaat, welke geen brok en geen ruwvoer meer kan eten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:25

ik ken paarden van over de 30. 24 is écht nog niet zo vreselijk oud, kom nou toch! als het dier pijn heeft, of anderszins geen paardwaardig bestaan kan hebben, natúúrlijk laat je 'm dan inslapen. ik betwijfel echter of dit ook geldt voor een 24 jarige die pijnloos met de juiste voeding nog járen kan hebben. er is nogal een verschil tussen paarden met chronische pijn aan de benen in leven houden en een paard met een dieetje in leven houden.

overigens zijn er in NL geen gebieden waar paarden het zonder mensen redden. in NL een paard nemen betekent dus ALTIJD dat het dier van jou afhankelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:29

merrieveulen schreef:
overigens zijn er in NL geen gebieden waar paarden het zonder mensen redden. in NL een paard nemen betekent dus ALTIJD dat het dier van jou afhankelijk is.

Dat staat er toch ook..........

Citaat:
In de kudde zonder omheining overleven paarden prima zonder mens. Echter is er geen gebied meer waar dat kan, daardoor moet de mens wel zorgen. Maar zorgen is ook afscheid nemen

In het rusthuis in Soest staan zat paarden die ouder zijn. Het gaat om het feit dat het dier geen brok en ruwvoer meer kan eten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:39

en dus? is het dier ongelukkig en is het dood beter af? kom nou toch, er wordt door de TS niets gezegd over de algemene gezondheid van het paard in kwestie, alleen dat het 'standaard' voer niet goed meer wegkrijgt. zolang dat voor het paard geen paardonwaardig bestaan betekent zie ik écht geen reden om het dier af te laten maken.

ook in Soest staan paarden zat die genieten van een oude dag, maar dan wel op een speciaal dieetje. niks mis mee, paardjes hebben het prima daar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:18

Gister op stal vroeg iemand aan m'n stalgenootje "goh, das zeker nog een jonkie?!"
Diertje is 27!
Leeftijd zegt niets!
En als een dier verder gewoon goed is en geniet, maar alleen moeite heeft met kauwen, omdat een paardengebit nou eenmaal slijt, vind ik het de grootste onzin om zo'n dier dan maar af te spuiten.
Heeft een paard gezondheidsproblemen en kan daardoor niet paardwaardig leven, vind ik het wat anders. Maar met alleen aangepast voer nodig hebben kunnen ze imo best gewoon paardwaardig leven. (kijk idd maar naar het rusthuis)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:33

vind ik ook, zolang het paard lekker paard kan zijn en kan genieten, pijnvrij is, dat is het belangrijkste!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:19

Nou, dan zal je die an mij wel helemaaal zielig vinden Pipo.
Mijn pony heeft spat in de ergste categorie, heeft amper kiezen over en is 31 jaar oud. Toch zo fit als een hoentje en erg happy. Voor zn spat zorg ik ervoor dat er al ruim 10 jaar niet mee op gereden wordt, hij elke dag buiten staat, ook in de winter en we wandelen op de verharde weg. Als het in de maaden januari februari wat moeilijker gaat met de algemene ouderdomsstijfheid in combinatie met de spat, dan krijgt ie 8 weken spat beslag, in combinatie met gewrichts supplementen. Voor zijn kiezen week ik zijn dure Dodson en Horrel voer, wat hij dan perfect naar binnen krijgt, en zo dus alle nodige vitaminen en mineralen krijgt. Tot nu toe altijd lucerne gevoerd ipv hooi, en we gaan deze winter over op pre alpin senior.
Pony is echt niet zielig, mager of problematisch met lopen. Sterker nog, rent als een idioot elke dag nog rond achter schapen aan, en doet gewoon een dikke 15 min over zijn eten, ipv 5 minuten. Vacht glanst, en menig geloofd niet dat hij die leeftijd heeft. En waarom? Omdat ik de juiste alternatieven voor m opzoek. Dus nee, het is echt niet nodig een paard dan maar in te slapen als hij geen kiezen meer heeft.

Ik zorg er dus voor dat hij dit krijgt, en zo dus een prima paardwaardig leven lijdt. Als hij pijn zou hebben, dan zou ik het wel zien aan hem. Dus wat is er nou zo fout aan een alternatief dieet? In de standaard Subli brok bijv zit veel minder in als in bijv Dodson en Horrel. Net zoals lucerne of pre alpin veeel betere kwaliteit heeft als hooi. Dus eigenlijk kan je ook nog stellen dat hij beter voer krijgt naarmate hij ouder wordt.
Bij de pony van de TS denk ik me hetzelfde in. Als je een oud paard hebt, weet je heus wel waar de grenzen zijn van pijn en niet meer kunnen eten. Dus oordeel niet over het afmaken als je niet zelf in die situatie zit. Er zullen heus wel gevallen zijn die vroeg oud zijn, en met 20 al niet meer kunnen. Maar dat houdt niet in dat dat altijd zo is. En dat oud per defenitie afmaken is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:23

Pipo schreef:

Ben het met je eens dat je als baasje die beslissing soms moet nemen. Maar toch nog niet bij een paard dat het verder nog heerlijk naar haar zin heeft in de wei, samen met haar vriendinnetje, en blij uit d'r ogen kijkt, hinnikt als je er aan komt en graag uit stal lekker de wei of paddock in wil en verder niets mankeert.....?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:26

Pipo schreef:

Mijn merrie heeft nog wel tanden, mist alleen een aantal kiezen waardoor ze moeilijk kan eten!
Als je dat met ander voer op kan lossen, ga je toch daarom niet al een einde aan een verder aangenaam paardenleven maken? (Ik in elk geval niet)
Zolang ik nog de mogelijkheden heb om haar voldoende te voeden en ze voldoende energie heeft voor een lekker leven, doe ik dat.

Als ze bijv niet goed meer zou kunnen lopen en dus niet meer naar buiten kan, of pijn zou hebben, dan vind ik het een ander verhaal en volg ik jouw standpunt. Maar ze kan wel eten, alleen niet alles!

Ik ben de TS en dit is de merrie waar het om gaat, zoals je ziet kijkt ze absoluut nog heel levendig de wereld in!:

Afbeelding