Pony valt zomaar om!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Pony valt zomaar om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:49

cp112 schreef:
ja het probleem is ook opgelost (voor nu in ieder geval) gewoon de bak ophangen. vroeg mij alleen af wat het was, en of iemand dit eerder mee heeft gemaakt.

Ooo oke sorry dat had ik even niet meegekregen en ja kan me voorstellen dat je graag wilt weten wat het is, in ieder geval heb je er al wel goed over nagedacht en het opgelost.
Ben dus ook wel benieuwd of iemand hiier zoiets meegemaakt heeft.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:52

Ik denk gewoon dat hij zijn evenwicht gewoon kwijt is en dan omvalt. Even schrikt en daarom heel even blijft liggen. Net als een kind ziet hij dat als een spelletje en doet hij het elke keer weer. Maar dat denk ik. Ik zou ook niet direkt een da bellen. Je hangt de voerbak nu op en nu gebeurt het niet. Je hebt dus al zelf voor een oplossing gezorgt. Kijk als dit nu nog gebeurt zou ik idd ook een da raadplegen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:53

hahaha hier nog zo een die het al 15jaar doet

en probeer maar niet de emmer af te pakken want dat is ZIJN hij pakt je als je maar iets in de buurt komt...

zal er eens een filmpje van maken voor je

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:54

het is idd een beetje raar ja...
ik weet niet, hoe de bloedtoevoer e.d van 'n paard loopt maar miss dat doordat ie z'n kop (sorry hoofd Bloos) in de emmer steekt de bloedtoevoer afklemt en daardoor 'n soort van flauwvalt, en zodat hij ligt, het bloed verder stroomt.. (klinkt miss raar is 't miss ook wel)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:55

neverstop schreef:
het is idd een beetje raar ja...
ik weet niet, hoe de bloedtoevoer e.d van 'n paard loopt maar miss dat doordat ie z'n kop (sorry hoofd Bloos) in de emmer steekt de bloedtoevoer afklemt en daardoor 'n soort van flauwvalt, en zodat hij ligt, het bloed verder stroomt.. (klinkt miss raar is 't miss ook wel)

als dat zo is dan moet elk paard omvallen die iets van de grond eet. Haha!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:58

het is maar een shet veulen en kan dus niet met z'n kop vast komen te zitten oid dat de bloedtoevoer afkneld.

@stalnijmegen: als hij eenmaal bezig is krijg je de bak lastig weg idd. zou je eens een filmpje willen maken?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:59

ja nee, zo bedoel k dat niet Knipoog maar 'n shettie is ja kleiner dan 'n paard maar goed.. miss dat ie daardoor iets zou afklemmen...
kan ook zeker iets heel anders zijn..

@cp112 ik heb 't ook NIET over VASTzitten... ik vraag me af waar je dat leest Verward

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:59

De pony van TS heeft het niet meer gedaan, maar waar je wel even goed aan moet denken. Een pony gaat niet zomaar liggen. Als hij zomaar ergens gaat liggen bestaat de kans dat ie wordt gegrepen door een tijger ofzo. Dus de kans is groter dat er een echte reden is en het niet gaat om aandacht enzo. Ik kan een dierenarts bellen en dan geven ze gratis hun mening/advies. Dat is volgens mij bij de meeste zo?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:01

ik dacht misschien dat je bedoelde dat hij wanneer hij zijn hoofd in de emmer deed wat afklemde oid, dat het een kleine emmer was. anders zou het inderdaad ieder paard omvallen bij het eten van de grond Tong uitsteken

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:02

Nou dan is er bij mijn paarden wel heel vaak wat mis. Die gaan gerust liggen met zijn vieren. Vooral als het zonnetje schijnt. (Ben ik ff blij dat we hier geen tijgers hebben, hoewel mijn kat er anders overdenkt)

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:03

cp112 schreef:
ik dacht misschien dat je bedoelde dat hij wanneer hij zijn hoofd in de emmer deed wat afklemde oid, dat het een kleine emmer was. anders zou het inderdaad ieder paard omvallen bij het eten van de grond Tong uitsteken

dat zei ik wel idd ja, maar wat ik daar eerder mee bedoelde was, dat k d8 dat ie zich in de hals iets zou afknellen.. maar goed, hij doet 't nou niet meer sinds de emmer hangt..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:04

cp112 schreef:
het is maar een shet veulen en kan dus niet met z'n kop vast komen te zitten oid dat de bloedtoevoer afkneld.

@stalnijmegen: als hij eenmaal bezig is krijg je de bak lastig weg idd. zou je eens een filmpje willen maken?

ik ken jouw pony uiteraard niet, maar ik heb me in al die 16jr geen moment zorgen gemaakt, bij die van mij is het meer een spel..
hij "likt" nu dus alle emmers uit, het gaat als volgd

hij stopt zn kop in de emmer, gaat kijken/likken of er nog iets inzit, shaapte met zn voorbenen, als het kan soms een rondje draaien en tadaa daar ligt die, met de kop nog in de emmer.. mee dat die op gaat staan he je kans dat die het nog eens doet, zo niet probeer dan maar eens die emmer terug te krijgen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:04

@ Hollander, ik heb het over spontaan omvallen/gaan liggen. Dat is wat anders dan gaan liggen zonnen! Dan is de omgeving al goed verkent en meestal is er 1 die de boel wat beter in de gaten houdt en de anderen waarschuwt voor gevaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:07

wat gek joh!

er zijn een paar dingen waar ik aan denk:

-idd iets met het evenwichts orgaan, ivm het trappen/geluid/trilling,
-misschien ook wel stress, het schijnt dat sommige paarden ipv vluchten of vechten zich laten vallen (ik heb het nog nooit meegemaakt).

wat apart dat hier nog een pony blijkt te zijn die het doet,
hele vreemde gewoonte! Tong uitsteken

je zal de eerste keer wel gedacht hebben van, wat krijgen we nou?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:08

sorry dan heb ik het verkeerd begrepen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:09

stalnijmegen schreef:
cp112 schreef:

ik ken jouw pony uiteraard niet, maar ik heb me in al die 16jr geen moment zorgen gemaakt, bij die van mij is het meer een spel..
hij "likt" nu dus alle emmers uit, het gaat als volgd

hij stopt zn kop in de emmer, gaat kijken/likken of er nog iets inzit, shaapte met zn voorbenen, als het kan soms een rondje draaien en tadaa daar ligt die, met de kop nog in de emmer.. mee dat die op gaat staan he je kans dat die het nog eens doet, zo niet probeer dan maar eens die emmer terug te krijgen

Dit is precies wat die van mij ook doet! zal ook eens kijken of ik het morgen kan filmen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:12

Ben echt heel benieuwd naar jullie filmpjes dan, het klinkt alsof stalnijmegen en jou pony in derdaad hetzelfde hebben.
Ben echt heel erg benieuwd wat dit nou is.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:16

als ze hetzelfde hebben, is het iets waar je je in iedergeval geen zorgen over hoeft te maken, die van mij is hengst en heeft nog wel meer van die "rare"streken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:16

Mijne is ook hengst, misschien heeft dat er iets mee te maken?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:17

ik doe mijn best morgen of zondag voor je

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:29

ook ik herken dit. onze shet heb ik dit ook al vaker zien doen.
hij eet het voer uit zijn bak, gaat vervolgens liggen (niet zachtjes) en blijft eten. het lijkt alsof hij het idee heeft dat hij alleen op díe manier alles eruit kan krijgen (?)
heel maf zicht...maar is het echt helemaal op. staat de pony ook weer op en is er niks aan de hand...

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:49

Ikzou me er ook niet zo druk om maken alser verder niks aan de hand is en hij gewoon doet. Mijn shet is er ook zo'n 1 kwam bij me toen ze net was afgespeend eerste paar keren bij de hoefsmid begon ze letterlijk te stuiteren tot ze omviel en bleef vervolgens liggen. Is een keer over het hek gesprongen dat ik wegging met me andere paard en dacht dat ze waarschijnlijk vast lag wat helemaal nietzo was heb haar echt overeind moeten tillen beestje is ook harstikke gezond en barst van de energie en heeft gewoon humor!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:53

doet hij het ook als je hem geen emmer geeft maar bijvoorbeeld een tijl? of bix op de grond? dan denk ik haast aan dat er iets mis gaat als hij zijn hals te laag doet ofzo? (hoe krijgt hij zijn ruwvoer? en gaat dat wel goed?)

misschien kan hij niet goed tegen iets dat in het voer zit?

ik zou toch gewoon een da bellen en mijn verhaal doen als ik jou was... kunnen zij je gerust stellen, OF zeggen dat een afspraak maken handiger is...

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:57

Mijn Shetlander doet het ook. Hij eet, houdt zijn hoofd in de emmer en gaat vervolgens met hoofd in de emmer liggen rollen. Soms niet eens helemaal, alleen op zijn zij liggen en dan staat hij weer op. Hij vindt het een leuk spelletje. Doet het ook al 16 jaar. En als hij klaar is komt hij de emmer brengen. Erg handig. Behalve als hij slobber krijgt, dan is zo'n plakhoofd niet zo heel geweldig.

Speciaal voor hem heb ik wel alleen emmers van dat zachte plastic en gaan standaard alle hengsels er af voor ze als voeremmer gebruikt worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:57

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je deze vraag op Bokt stelt en niet aan een dierenarts. Zeker daar het ook nogeens een veulen betreft. Dat je nog geen dierenarts hebt is ook vreemd, wat als elke sec. telt en je met spoed er één nodig hebt?