Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nicole288 schreef:listigliesje: Steffie is ook bij de driejarige hier geweest en wilde hem niet behandelen, omdat ze niet verantwoordelijk wilde zijn als hij iets op zou knappen en er dan mensen alsnog mee zouden vallen met rijden.
Fijn dat ze het bij die van jou wel aandurfde.
Nicole288 schreef:Wij hebben ze allebei een half jaar in de wei gezet met een rustig paard erbij en met 2 x per week spuiten van vitamine. Helaas heeft het niet mogen baten.
DA vertelde ons trouwens dat je wel kon testen, maar als het in de hals zat kon je alleen een operatie doen om de boel vast te zetten, die gaf geen garanties en zou in nederland niet gedaan worden?
irmaz schreef:Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik heb een 4 jarige die een paar weken geleden ineens heel wankel op de benen stond en een atactische manier van bewegen had gekregen. Ik heb er een dierenarts bijgehaald en het enige dat hij kon zeggen was dat hij inderdaad atactisch bewoog en mogelijk tevens kreupel was. Dat laatste bleek later ook te komen van de ataxie. Ook mijn paard heeft al jaren geregeld last van een hakende knie.
De DA vertelde dat ataxie in principe meerdere oorzaken kan hebben zoals een val, Rhino en mogelijk erfelijkheid. Wanneer het van een val zou komen is de enige mogelijkheid röntgen-opnamen te maken van de hals in verschillende standen, een paard moet hiervoor onder narcose. Mijn paard heeft een klein kuurtje ontstekingsremmers gehad, maar hij twijfelde of dat iets zou doen.
Er schijnt ook een methode te zijn dat er kan worden gemeten in hoeverre bepaalde prikkels doorgegeven worden door de zenuwen heen en daarmee schijnt ook een eventuele blokkade gevonden te kunnen worden. Ik meen dat dat een EMG heet maar daar moet ik me nog verder in verdiepen.
Een aantal voedingssupplementen die een positieve invloed hebben op de zenuwgeleiding zijn in ieder geval vitamine B, E en magnesium. Ik voer de mijne nu ook Neuro-Cure van VSM bij, een homeopahisch middel dat speciaal hiervoor zou zijn. In hoeverre alles gaat werken weet ik niet. Vanmiddag komt bij de mijne een fysiotherapeut, ik hoop dat zij mij kan zeggen waar het precies zit.
Ik zag in jouw profiel dat je een fries hebt, gaat het om deze? Friezen schijnen genetisch wel makkelijker problemen met dit soort zaken te hebben. Ik denk wel dat het verstandig is om eens met je dierenarts te gaan praten wat hij voor een mogelijkheden ziet (misschien heb je dit al gedaan?). Voor zover ik heb begrepen hoeft ataxie helemaal niet het einde te betekenen, er schijnen zelfs toppaarden te zijn die licht atactisch zijn. Maar op z'n beloop laten lijkt me niet verstandig.
paardfysio schreef:daarnaast wil ik een kanttekening maken: er zijn meer paarden met ataxie dan men denkt, maar uit onderzoek is gebleken dat echte topsport moeilijk realiseerbaar is met ene paard met een duidelijke vorm van ataxie.
splash1999 schreef:paardfysio schreef:daarnaast wil ik een kanttekening maken: er zijn meer paarden met ataxie dan men denkt, maar uit onderzoek is gebleken dat echte topsport moeilijk realiseerbaar is met ene paard met een duidelijke vorm van ataxie.
wat mij ook verteld is, is dat paarden hoog in de dressuur met een speciaal voorbeen veelal ook atactisch zijn want anders kunnen ze dat niet. Dus nog net even het naar voren gooien van het voorbeen. Snap je wat ik bedoel?
janne schreef:haal steffi van der laarse erbij ik heb goede ervaringen met haar wbt ataktisch paard
same here!
irmaz schreef:@Abrahams, jij hebt wel heel erg veel pechKun je niet gaan mennen met het paard? Dan hoeft hij geen gewicht op zijn rug te dragen.