Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:02

listigliesje: Steffie is ook bij de driejarige hier geweest en wilde hem niet behandelen, omdat ze niet verantwoordelijk wilde zijn als hij iets op zou knappen en er dan mensen alsnog mee zouden vallen met rijden.
Fijn dat ze het bij die van jou wel aandurfde.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:07

@Skippy: dit is volgens mij een zelfde soort test met een EMG controleren ze ook de spier en zenuwfunctie middels pulsen.

Tegen mijn vriendin werd gezegd dat Gent momenteel iets verder is qua onderzoek in ataxie dan Utrecht. Juist omdat het zo veelomvattend is en eigenlijk vrij nieuw is het zo lastig om een goede diagnose te stellen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:12

Nicole288 schreef:
listigliesje: Steffie is ook bij de driejarige hier geweest en wilde hem niet behandelen, omdat ze niet verantwoordelijk wilde zijn als hij iets op zou knappen en er dan mensen alsnog mee zouden vallen met rijden.
Fijn dat ze het bij die van jou wel aandurfde.

Voor de mijne had ze ook weinig hoop, omdat zij veel 2-jarige kende die niet beter waren geworden.
Ze gaf jaarlingen meer kans van slagen.
Hij reageerde volgens haar wel goed op de testjes, maar ik kreeg te horen 50/50% kans.

Gelukkig heeft het voor mij goed uitgepakt, maar er zijn zoveel vormen en gradaties van ataxie,
Je moet echt ieder geval apart bekijken.
Ik raad mensen wel aan om het een kans te geven en het een half jaar aan te kijken of je verbetering ziet.
Er zijn er namelijk die er wel overheen groeien.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:18

Wij hebben ze allebei een half jaar in de wei gezet met een rustig paard erbij en met 2 x per week spuiten van vitamine. Helaas heeft het niet mogen baten.
DA vertelde ons trouwens dat je wel kon testen, maar als het in de hals zat kon je alleen een operatie doen om de boel vast te zetten, die gaf geen garanties en zou in nederland niet gedaan worden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:32

Nicole288 schreef:
Wij hebben ze allebei een half jaar in de wei gezet met een rustig paard erbij en met 2 x per week spuiten van vitamine. Helaas heeft het niet mogen baten.
DA vertelde ons trouwens dat je wel kon testen, maar als het in de hals zat kon je alleen een operatie doen om de boel vast te zetten, die gaf geen garanties en zou in nederland niet gedaan worden?

Echt erg......ik kan mij voorstellen hoe je je voelt, toen ik het bericht kreeg te horen storte ik echt in (zeker als je ze van veulen af aan hebt).

Idd Tom Marien verricht als enige in Belgie (Europa) zulke operaties, maar de selectie is streng.
De kosten zijn ongeveer € 4000,- -€ 6000,- maar garantie heb je zeker niet.
Daarbij schijnt het alleen voor volbloeden enz te werken, een dressuurpaard welke afgebogen moet lopen heeft volgens hen geen zin.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:37

mijn shet heeft (denken we) ook een lichte vorm van ataxie.
en daarbij ook losse banden in de knietjes, en ze loopt wijduit van achter.
het valt mensen wel echt op, kreeg zonet nog een andere pony aangeboden via via omdat de paardenmensen uit de buurt (ik wandel vrij veel met haar rond) allemaal wel zien dat onze pony niet normaal loopt.
dus voor het geval ik een andere pony zou willen, die wel goed loopt. (aardig aangeboden, maar ik doe onze pony niet zomaar weg eigenlijk..)
zonet liepen we langs de weg en vroeg iemand die ons achterop kwam ook al of ze kreupel was, terwijl ze vandaag best goed liep vond ik Clown

bij onze pony wisseld het erg of ze last heeft,
de ene keer loopt ze bijna gewoon helemaal goed, en geen last,
even later kan ze weer met de toon van vooral 1 achterhoef slepen,
en soms lijkt ze pijn te hebben bij het lopen, maar dat is volgens mij meer een knie probleem.

heb de fysio erbij gehad, die heeft haar los gemaakt,
en adviseerde om haar over de rug te trainen, en de achterhand sterker te maken dmv oa werken voor de kar.
lichte kids mochten er wel op rijden, ik houd een max aan van zo'n 25 kilo, en bekijk per keer of ze het aankan.
tot nu toe nog niet echt veel bezig geweest met training, ivm geen kar en tuig, en geen ruimte om te longeren.
dus op zich zou het nog wel wat beter kunnen worden, maar helemaal goed wordt het denk ik niet meer.
ik stap veel met haar over de straat, in de berm struikelt ze soms.

nou gaat het om een erg lieve shet, die vooral knuffel en hobby pony is,
dus zo'n ramp is het niet.
kan me voorstellen dat het minder is als je verwachtingen hebt voor een paard, en de sport in wilt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:43

Hopelijk kun je haar dan toch met trainen nog beter krijgen Marigold!

De twee kereltjes hier waren eigenlijk bedoeld voor de springsport. Maar als ze nog redelijk normaal rond hadden kunnen lopen had het toch nog wel een kans gehad. Deze konden echter niet meer met hun vriendje mee galopperen zonder ineens om te vallen, konden geen korte bocht draaien zonder enorm over corrigeren (dus weer veel belasting van spieren ed die dat op moesten vangen) en de jaarling was gewoon niet meer veilig in de wei, die is eerst nog op een omheiningpaal gevallen omdat hij gewoon zijn evenwicht niet hield, lag bijna in de sloot. Toen hebben we hem naar huis gehaald en in de bak gezet en is hij een paar dagen later weggegaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:31

tip als je je paard laat onderzoeken ga dan echt naar Gent de universiteit dierengeenskunde (paardengeneeskunde)
super mensen daar en echt stukken goedkopen als nederland
ze zijn al zo ver daar met alles dat geloof je gewoon niet.

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:13

MEP en EMG zijn niet hetzelfde. Bij een mep-test stimuleer je centraal (hersenen+ ruggemerg), bij een emg stimuleer je de perifere zenuwen (dus die zenuw die naar de spier loopt, de laatste schakel om het zo even te zeggen).
EMG voegt volgens mij weinig toe aan een diagnose 'ataxie' vermits daar het probleem centraal ligt.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:29

irmaz schreef:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik heb een 4 jarige die een paar weken geleden ineens heel wankel op de benen stond en een atactische manier van bewegen had gekregen. Ik heb er een dierenarts bijgehaald en het enige dat hij kon zeggen was dat hij inderdaad atactisch bewoog en mogelijk tevens kreupel was. Dat laatste bleek later ook te komen van de ataxie. Ook mijn paard heeft al jaren geregeld last van een hakende knie.
De DA vertelde dat ataxie in principe meerdere oorzaken kan hebben zoals een val, Rhino en mogelijk erfelijkheid. Wanneer het van een val zou komen is de enige mogelijkheid röntgen-opnamen te maken van de hals in verschillende standen, een paard moet hiervoor onder narcose. Mijn paard heeft een klein kuurtje ontstekingsremmers gehad, maar hij twijfelde of dat iets zou doen.

Er schijnt ook een methode te zijn dat er kan worden gemeten in hoeverre bepaalde prikkels doorgegeven worden door de zenuwen heen en daarmee schijnt ook een eventuele blokkade gevonden te kunnen worden. Ik meen dat dat een EMG heet maar daar moet ik me nog verder in verdiepen.

Een aantal voedingssupplementen die een positieve invloed hebben op de zenuwgeleiding zijn in ieder geval vitamine B, E en magnesium. Ik voer de mijne nu ook Neuro-Cure van VSM bij, een homeopahisch middel dat speciaal hiervoor zou zijn. In hoeverre alles gaat werken weet ik niet. Vanmiddag komt bij de mijne een fysiotherapeut, ik hoop dat zij mij kan zeggen waar het precies zit.

Ik zag in jouw profiel dat je een fries hebt, gaat het om deze? Friezen schijnen genetisch wel makkelijker problemen met dit soort zaken te hebben. Ik denk wel dat het verstandig is om eens met je dierenarts te gaan praten wat hij voor een mogelijkheden ziet (misschien heb je dit al gedaan?). Voor zover ik heb begrepen hoeft ataxie helemaal niet het einde te betekenen, er schijnen zelfs toppaarden te zijn die licht atactisch zijn. Maar op z'n beloop laten lijkt me niet verstandig.

ik wil mij hier graag aan bijsluiten.
ik zou je ook aanraden om eerst contact op te nemen met ene goede kliniek en naar aller waarschijnlikheid zullen er eerst foto's van de hals gemaakt worden.
aan de hand van dat en het klinische beeld, kan er uitspraak gedaan worden over de prognose.

daarnaast wil ik een kanttekening maken: er zijn meer paarden met ataxie dan men denkt, maar uit onderzoek is gebleken dat echte topsport moeilijk realiseerbaar is met ene paard met een duidelijke vorm van ataxie.
vroeger werden paarden al snel afgemaakt, maar tegenwoordig kun je hier zeker nog wat mee.

succes

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:46

Mijn 2 jarige zelf gefokte merrie heeft ook ataxie. Deze hebben we eerst een jaar met rust gelaten in de wei, en nu is ze dusver opgeknapt, dat mensen alleen zien dat ze een wat korte galop heeft..

Als jaarling was het zo erg, ze kon niet meer in de benen komen op stal, ze galloppeerde helemaal niet meer, en haar gangen waren grandioos belabberd..Slingeren, alle kanten op waggelen, en ze leek gewoon geen controle te hebben over haar lichaam.

Deze merrie was ook gewoon te snel gegroeid. Ik heb nu een jaar gewacht, en zal nu aan de slag gaan met DA en osteopaat, enz..
Mischien albert van es, of hans schriel laten kijken. Zitten beide bij mij om de hoek..

Afwachten denk ik..En maar zien wat er uit komt..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:05

paardfysio schreef:
daarnaast wil ik een kanttekening maken: er zijn meer paarden met ataxie dan men denkt, maar uit onderzoek is gebleken dat echte topsport moeilijk realiseerbaar is met ene paard met een duidelijke vorm van ataxie.

wat mij ook verteld is, is dat paarden hoog in de dressuur met een speciaal voorbeen veelal ook atactisch zijn want anders kunnen ze dat niet. Dus nog net even het naar voren gooien van het voorbeen. Snap je wat ik bedoel?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:45

splash1999 schreef:
paardfysio schreef:

wat mij ook verteld is, is dat paarden hoog in de dressuur met een speciaal voorbeen veelal ook atactisch zijn want anders kunnen ze dat niet. Dus nog net even het naar voren gooien van het voorbeen. Snap je wat ik bedoel?

Hubertus Smidt schijnt ook GP gereden te hebben met een atactisch paard (ben de naam van het paard kwijt).

In de topspringsport schijnen best veel ataxtische paarden te lopen, naar mijn weten is daar ook een keer onderzoek naar geweest.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:10

Mijn haflinger heeft ataxie. Ze viel soms ineens samen met mij om als we aan het rijden waren. Eerst gebeurde het 1 keer en dachten we dat het wel mee viel, maar later gebeurde het nog eens. Toen was er een hoefsmid die zei dat ze ooit iets aan haar pees had gehad, na nog een half jaar doortrainen wilde het helemaal niet meer. Ze kon geen volte meer in de galop maken want dat was veel te moeilijk.
Toen hebben we de dierenarts er bij gehaald en die zei dat het ataxie was en dat er eigenlijk niets aan te doen is. Je kunt het proberen maar het zal nooit beter worden, dus we hebben ook verder niets ondernomen. Ik weet ook niet of het een lichte of erge vorm is, maar dat hoef ik verder ook niet te weten. Rijden zou ik toch nooit doen (wat misschien wel kan op een recht eind) maar je wilt toch altijd meer dan alleen wat stappen, en ze kan omvallen dus dat is nogal gevaarlijk.

Ze staat nu bij mijn nieuwe paard in het land, en verder gaat alles goed. Je ziet wel dat ze niet super loopt, maar ze kan gelukkig nog steeds gek doen. Misschien zou ze ooit een veulen kunnen hebben, maar ik weet niet of dit kan omdat het te zwaar voor haar is of of erfelijk is.. En ik mag er zelf geen paard meer bij. Misschien verkopen we haar ooit eens aan iemand die een veulentje bij haar wil hebben, maar ik wil dat alleen als het niet haar dood word omdat het te zwaar voor haar was.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:22

Ik zit helaas ook in hetzelfde schuitje!
Heb van de week te horen gekregen van de DA dat mijn paard ataxie heeft en moet naar Utrecht voor een EMG.
Mijn paard komt behoorlijk in verzet zodra ik op zijn rug zit, rug strak en bol en zodra ik been geef blokkeert hij en gaat bokken. (het doet hem echt zeer)
Heeft ook altijd veel moeite gehad met galop.
Hij is pas 5 jaar, gekocht toen hij 3 was, toen helemaal volledig goedgekeurd???

Het inrijden ging moeilijk, kwam eerder op hulpen terug als vooruit, daarbij ook echt heel lang stuurloos geweest, liet zich ook vaak in de zijwanden van de bak vallen.
Vooral met aanspringen galop!
Van maart dit jaar tot augustus heb ik hem supergoed gehad, galop was ook geen enkel probleem meer, ben toen zelfs gaan starten.
In aug. ben ik met hem uitgegleden op een wedstrijd in sindsdien kwamen de problemen weer terug, in het schot vallen met aangaloperen en dit werd steeds erger en nu kan er geneens meer op of hij gaat direkt in verzet.

Volgens de DA is het een hopeloze zaak en zal ik er nooit meer op kunnen rijden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:28

@Skippy: vreselijk, maar het klinkt heel bekend. Het paard van mijn vriendin was in eerste instantie ook goedgekeurd als driejarige. Hij was wat slap in de bespiering, maar dat werd gegooid op dat hij zo groot was en nog zo jong was. Helaas is ataxie niet goed vast te stellen bij een normale keuring, vaak ontstaan de problemen pas als ze echt aan het werk gaan.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:36

haal steffi van der laarse erbij ik heb goede ervaringen met haar wbt ataktisch paard

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:12

janne schreef:
haal steffi van der laarse erbij ik heb goede ervaringen met haar wbt ataktisch paard

Ja same here!

Het is geen garantie, maar een second opinion is nooit verkeerd!
Reguliere artsen zijn geneigd om het dier gelijk af te schrijven, zonder verder te kijken dan dat hun neus lang is Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:14

Mijn paard was atactisch, hij heeft slijtage aan zijn halswervels waardoor een zenuw klem zat. Hij is ingespoten en met een rustig trainingsprogramma gaat het prima, maar ik moet wel voorzichtig blijven.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:04

Steffie vd Laarse is er bij geweest toen hij net 4 was, vanwege het moeilijk galopperen en moeite met linkerachterbeen onder de massa brengen, zei kon toen niks bij hem vinden.

Ik wacht nu eerst het EMG-onderzoek af, zucht..dat is pas 17 nov.!

amarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:08

Een maand geleden heb ik een door mijzelf gefokte 2 jarige terug genomen van zijn eigenaar. Na test van de dierenarts " waarschijnlijk wobbler" zou hij worden afgemaakt. Hij is in de kliniek geheel op de foto genomen en daar kon men niets vinden, ook daar werd hij afgeschreven.
Ik wilde hem nog een kans geven mits hij geen pijn zou hebben en hij staat nu sinds een maand weer bij mij....Ik heb Steffie vd Laarse erbij gehad en die constateerde een verschoven eerste wervel. Na behandeling liep hij al beter. Ik merk momenteel weinig aan hem, alleen wat lomp af en toe. Hij draaft, gallopeerd en doet gek als hij los loopt....Over een maand nog een keer nacontrole, maar heb de hoop zoals hij nu is dat het de goede kant op gaat!

Ik kan me er erg kwaad om maken dat een paard gelijk wordt afgeschreven, zoals het er nu naar uitziet was er alleen een wervel verplaatst. Uiteraard kan ik niet in de toekomst kijken hoe het verder zal gaan, maar momenteel merk je niets aan het paard.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:14

mijn pony die mogelijk ook licht atactisch is (plus knie probleempjes etc) is ook losgemaakt door een fysio,
en momenteel is er niks meer aan haar te merken,
ze rent en crosst door het land, en is met longeren zelfs niet meer te houden!
ze draaft ruimer dan ooit.
ze wordt dus zichtbaar sterker en van de vermoedelijke (lichte) ataxie is nu echt niks te merken!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:41

Op internet kwam ik dit tegen:

een meisje die volgensmij ataxie heeft (het lijkt me in elk geval hetzelfde). Als mijn pony zo'n toekomst in moet gaan, weet ik het niet meer..

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:22

irmaz schreef:
@Abrahams, jij hebt wel heel erg veel pech Verdrietig Kun je niet gaan mennen met het paard? Dan hoeft hij geen gewicht op zijn rug te dragen.

Helaas vindt Wonder elke vorm van beweging niet zo fijn. Ik heb hem ook nog tijdje geprobeerd hem gewoon aan het halstertje te longeren, zonder bijzet of enige andere druk. Hij wil dan gewoon niet graag lopen en weet zich dan een beetje te redden door zijn hoofd helemaal omhoog te houden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:04

Voor degenen die wat Duits kunnen, ik vond deze site wel een goede informatie geven: http://de.wikipedia.org/wiki/Wobbler-Syndrom
Er staat kort gezegd dat het voornamelijk aan de oorzaak ligt wat de prognose van de ataxie is.

Mijn paard lijkt langzaam toch vooruit te gaan. Ik heb er nu een fysiotherapeut bij gehad die de spieren goed los heeft gemaakt, dat werkte in ieder geval heel goed voor zijn gevoel. Daarna is er ook een osteopaat bij geweest die constateerde dat er een aantal wervels in de hals en de lendenen zeer vast zaten. De lendenen heeft ze wat losser gekregen maar aan de hals mocht ze niet komen. Bij het inbuigen zag je heel goed dat hij wat wervels niet meeboog. Eergisteren boog hij uit zichzelf zijn hals ineens wel in en dat ging gepaard met een geluid alsof er een tak van de boom brak, maar sindsdien is zijn hals aanmerkelijk losser. Hij krijgt sinds 2 weken homeopathische druppels via Steffie vander Laarse en die lijken goed aan te slaan. Het gaat langzaam, de ene dag wat beter dan de andere maar het ziet er gelukkig niet meer erg dramatisch uit.