Suikerbiet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmonRe

Re: Suikerbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:33

Wij hebben zelf een stukje land met voederbieten. De paarden vinden ze heerlijk. Suikerbieten krijgen ze echt niet, erg ongezond voor een paard.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:20

Wij voeren ze ook voederbieten, we hebben 5 ton besteld (voor 4 paarden) ze krijgen hier 's ochtends en 's avonds een voederbiet. We maken de voederbieten schoon met en borstel en halen de evt rotte plekken eruit met een mesje, daarna gaan ze door de molen zodat ze worden gesneden tot kleinere stukjes. In de avond gooien we een hele voederbiet in de voerbak, hebben ze wat te doen. Ze vinden ze hier heel erg lekker.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat suikerbieten niet al te best is voor paarden, ivm de suikers die erin zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:02

Suikerbiet
Sacharose 17%
Andere Suikers 0,4%

Voederbiet
Afhankelijk van het drogestofgehalte wordt onderscheidt gemaakt in:
Laag gehaltige bieten met een gehalte van 11 tot 14%,
Middenhoog gehaltige bieten met een gehalte van 14 tot 16%,
Hoog gehaltige bieten met een gehalte van 16 tot 18% en
Zeer hoog gehaltige bieten met een gehalte van 18 tot 20%.

Dus zolang je zelf niet heel goed weet wát het suikergehalte van een voederbiet is(middels testen), is het onzin om te zeggen dat een suikerbiet zoveel méér suiker bevat als een voederbiet !!

Marloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:10

Eerst zand eraf halen en dan gewoon aan het paard geven. Ik gaf mijn pony voederbiet ipv suikerbiet, was ze ook dol op.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:14

mijn knol krijgt elke dag nu een suikerbiet ik denk al wel een week of 2 en is nog steeds niet dood hoor dus zo heftig als sommige reageren is ook beetje overdreven.. de mijne vind het heerlijk (haal het grootste deel zand eraf maar de beetjes laat ik zitten, zand schuurt de maag toch?+) )

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 07:09

Ik denk zolang je ze niet iedere dag geeft kan het geen kwaad.
die van mij kreeg in de winter 1 maal per week een voederbiet. Had hij wat te doen.......
Ehhh nelleke....zand schuurt misscjien de maag maar de darmen van een paard kunnen er echt niet tegen....zandkoliek?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:53

Dubbeldun, suikerbieten kunnen ook meer suiker bevatten als 17%.
Maar ik denk dan altijd maar aan mijn opa. Die had werkpaarden en voerde zijn paarden echt nooit suikerbieten, altijd voederbieten ( hier mangels genaamd )
Mijn paard heeft eergisteren een suikerbiet gekregen van iemand op stal en had gelijk de volgende dag dikke benen ....

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:27

Nelleke1 schreef:
mijn knol krijgt elke dag nu een suikerbiet ik denk al wel een week of 2 en is nog steeds niet dood hoor dus zo heftig als sommige reageren is ook beetje overdreven.. de mijne vind het heerlijk (haal het grootste deel zand eraf maar de beetjes laat ik zitten, zand schuurt de maag toch?+) )

Er is meerdere malen gezegd dat suikerbiet over het algemeen niet meteen schadelijk is. Het suiker stapelt zich op in het paard en zal op later termijn zeker ziektes veroorzaken!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:33

Zoiezo is "zand schuurt de maag" niet zo positief als het klinkt. Want het zand schuurt namelijk de beschermlaag van de maag eraf. Waardoor het maagzuur komt waar het eigenlijk niet hoort te komen. Wel is het niet zo dat je meteen een maagperforatie hebt of zo hoor. Lachen

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:20

Mag ik dan vragen door wie dat meermaals gezegd wordt? (Bokkers zonder bron uitgezonderd?)

Ik schrok even na alle negatieve berichten hier maar als ik zoek op Google, vind ik nergens een negatief bericht uit betrouwbare bron...
Verschillende paardenvoederbedrijven geven aan dat suikerbieten wél gevoederd mogen worden (is nochtans tegen hun eigen zaak) en ik las zelfs ergens dat je tot 2kg per 100kg lichaamsgewicht suikerbiet mag geven (wat mij erg veel lijkt maar daar gaat het niet eens over)

Dus graag een onderbouwing voor al die 'horrorposts' Bloos

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:32

mijn paard krijgt suikerbietten te eten en ik merk niks aan haar.
ze vind ze heerlijk.

waarom zou een suikerbiet schadelijk zijn??
sommige paarden eten een likit steen ook in 1 keer op. en daar krijgen ze ook niks van, en daar zit ook een hoop suiker in.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:51

Alles waar TE voor staat is niet goed. Dat geld natuurlijk ook voor voederbieten denk ik dan.
Teveel biks of teveel muesli is ook niet goed.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:43

x__laura schreef:
ik las zelfs ergens dat je tot 2kg per 100kg lichaamsgewicht suikerbiet mag geven (wat mij erg veel lijkt maar daar gaat het niet eens over)

dan heb ik nog even paard van rond de 1000/1200 kilotjes Clown