Gewoon rijden na enting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hermoso_13

Re: Gewoon rijden na enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:56

Robijntjah schreef:
Okey, dan heb ik nu een andere vraag Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard (4) wordt vrijdagavond geënt! Zaterdag heb ik een half uurtje les, waarvan kwartiertje longeren, kwartiertje rijden!
Ze is net onder het zadel (een maandje)...

Dus we doen niet veel, stappen, 10 minuutjes draven waarschijnlijk!

Doen, of niet doen?

Ik zou het niet doen.. maar ja dat moet ieder voor zich weten! en anders moet je het gewoon na vragen wat je DA zegt.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:57

Geen goed idee. Paarden mogen na een enting niet in het zweet gewerkt worden. Dit zou een impact op hun weerstand kunnen hebben aangezien er ih vaccin bacterieren zitten ... en wanneer je verzwakt kunnen ze je mss ziek maken.

Dat denk ik.
Onze veearts zegt dat stappen geen kwaad kan, maar niet te veel werken. Zeker een paar dagen niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:00

Mja, dit is zeg maar haar 'volg-enting', dus de 2e in 4-6 weken!

Vorige leek ze geen last van te hebben, maar toen had ik haar net een week Nagelbijten / Gniffelen

Ik overleg wel even met mijn DA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:01

Hallo.... in een vaccin zitten geen bacterien maar een recidu van het virus waar ze tegen in geënt worden. Een virus is iets anders dan een bacterie, een bacterie wordt behandeld met antibiotica en doorgaans kun je een levend wezen niet enten tegen een bacterie. Verder is het zo dat het virus wat in een entstof is verwerkt, een dood virus is, SFCAP.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:14

Dus wat raad jij aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:17

Ik heb al eerder iets aangeraden, Micha, even terugscrollen Knipoog

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:20

Ja weet ik, maar dat was niet bij mij van toepassing, maar neem aan dat jij dus ook zegt niet rijden en een dagje wachten en dan kijken hoe het gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:23

Ik wacht bij mijn eigen geen dag, die heeft nergens last van, al doe ik wel ietsie pietsie rustiger aan.
Maar in het geval van de TS, gewoon even kijken hoe het paard erop reageert en dan pas een beslissing nemen!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:01

Ja dat was ik dus, mijn da zei 24 uur niet in het zweet laten werken. Maar ik denk dat ik er morgen middag weer op stap hoor. Als ik zie dat ze nergens last van heeft.

Marieke100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:30

Ons werd altijd gezegd dat je je paard een paard dagen niet in het zweet moet rijden na een enting.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:48

De rede dat je paard niet zou mogen zweten komt doordat de weerstand van je paard door de enting wat daalt. Je paard vat dan eerder kou, kan eerder gaan hoesten als je het paard bezweet laat worden, vooral in het najaar met frisse wind. Vandaar dat de da zegt niet zweten, maar de dagen na de enting moet je sowieso rekening houden met verminderde weerstand, ook als je paard niet zweet en je niks merkt.