Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Adil18 schreef:Appel azijn over het voer is ook een goede
Voor de rest kun je de pukkeltjes het beste wassen met betadine shampoo (echt niet te vaak, 1 keer in de week misschien). De shampoo in laten trekken en droog maken.
Het beste is ook de paarden binnen te zetten bij nat weer, maar daarvoor heeft niet iedereen de mogelijkheid...!
Verder toch even de dierenarts raadplegen, hij kan dus vitamine's/mineralen in poedervorm aanbieden die je over het krachtvoer kunt doen, dat spul werkt super!
Echter kan het zijn dat jouw paardje een antibioticakuurtje nodig heeft (dat moeten die van ons ook als na 10-14 dagen poeder het niet zo goed als weg is...), dus toch zeker even de DA bellen
NNC_ schreef:Ik las ook iets over betadine zalf. Kan ik dat ook gebruiken in plaats van shampoo? Want ik krijg mijn pony niet snel droog.
NNC_ schreef:Oke. Ik heb trouwens gezien dat er meer bultjes bij zijn gekomen. Heb ook maar een regendeken om gedaan, want hij staat 's middags altijd buiten. Er zit er trouwens ook één op zijn rug, achter het zadel. Als het onder het zadel zit, kan je dan nog wel rijden?
NNC_ schreef:Oke. Ik heb trouwens gezien dat er meer bultjes bij zijn gekomen. Heb ook maar een regendeken om gedaan, want hij staat 's middags altijd buiten. Er zit er trouwens ook één op zijn rug, achter het zadel. Als het onder het zadel zit, kan je dan nog wel rijden?
vinos schreef:Ik kwam straks op stal, (ben net pas terug) Schanul was inneens flink ziek.
Ze had een flink dik rechterachterbeen / was lusteloos / lui / haar oogleden waren te rood / en een temaratuur van 38,7 (recht uit de wei)
Heb haar op stal gezet en heb de dierenarts nog eens gebeld / die kwam meteen.
Diagnose;
Op haar regenschurft heeft ze nu een bacteriële infectie gekregen, daardoor heeft ze een beginnend oedeembeen (dik/vol vocht van de kogel tot over haar hak) gekregen (is opgezet door lymfevocht)
heb nu Penicillinepoeder gekregen moet ze 2 x per dag over haar eten.
en ze heeft 2 spuiten gehad,
1 antibiotica(=Penicilline) spuit.
&
1 ontstekingsremmers spuit.
Ze was echt zielig...
Hipar schreef:Hoi NNC
Het klinkt inderdaad alsof het rainrot is (ook wel regenschurft of dermatophilose genoemd). Mijn paard heeft het vorig jaar behoorlijk erg gehad. Het is heel naar en moeilijk weg te krijgen. Zolang je er niet aan zit, heeft het paard er overigens niet zoveel last van.
Het vervelende is dat dit wordt veroorzaakt door een anaërobe bacterie wat wil zeggen dat deze bacterie het goed doet zonder zuurstof. Zolang de korst erop zit, kan de bacterie lekker verder woekeren.
Het enige wat mij goed geholpen heeft is het volgende:
Ik heb mijn paard op alle plekken ingesmeerd met sudocrème (advies van de DA). Dat heb ik 24 uur laten intrekken. Daarna heb ik met een mes korst voor korst verwijderd. Dat is echt pijnlijk voor je paard, dus neem een flinke portie geduld mee!
Daarna heb ik alle plekken zorgvuldig gewassen met betadine scrub. Eigenlijk was dat afdoende. hij heeft nu nog steeds 1 plek, maar ook die krijg ik nog wel weg. ik zit er alleen even tegenaan te hikken om ook nu weer te gaan krabben.
Als dat niet voldoende is, kun je overwegen om hydrocortiderm te gebruiken op de plekken (na verwijderen van de korst). Daar moet je echter niet te snel mee zijn denk ik.
Veel succces ermee. Wees voorzichtig met dekens (tenzij je paard geschoren is), rainrot moet zoveel mogelijk zuurstof krijgen , omdat de bacterie daar niet tegen kan...... als je paard een dikke vacht heeft, is scheren wel een optie, maar dan meteen goed behandelen voordat je een deken op doet!
Over Imaverol zijn de meningen verdeeld. Er schijnen gevallen te zijn, waarbij bloedvergiftiging is opgetreden. Maar daar weet ik verder het fijne niet van. houd je paard zo droog mogelijk en zorg dat er voldoende zuurstof bij de huid kan!
NNC_ schreef:Vanmiddag komt de DA, dus die zou wel zeggen wat het beste is. Lijkt me trouwens niks om die korsten open te maken. En als je eenmaal bezig bent met behandelen van je paard, worden de bultjes dan ook nog erger of juist niet?
vinos schreef:Hoi,
Ben voordat ik naar mijn werk ging ff naar stal gereden, schanul was al weer een stuk fitter, haar achterbeen was alleen nog flink dik rond haar kogel, het hele dikke deel wat gisteravond rond haar hak/bovenbeen zat was helemaal weg (gelukkig).
Ze at goed en keek weer helder uit haar ogen.
Gelukkig maar! Blij dat ik gisteravond/nacht de dierenarts nog heb laten komen! De spuiten lijken dus aan te slaan, ik ben benieuwd of het ook effect heeft op de korstjes.
NNC_ schreef:Ik ben net terug van mijn pony en de DA is dus geweest. Hij dacht eerst dat het een schimmelinfectie was of rainrot. Hij kon zo de korstjes eraf pulken en nu zijn er geen bultjes meer over. Alleen is het heel droog en er komt ook geen pus uit. Dus is het geen rainrot. Het is gewoon een bacteriële infectie. Ik moet nu 1 keer met batadine zalf smeren en als het er meer worden moet ik ze eraf krabben en met betadine shampoo wassen. Als er dan nog meer bultjes bij komen, moet ik de DA weer even bellen. Hij heeft ook antibiotica gekregen. Dat moet ik 3 daagjes aan hem geven. Dus ik ben wel blij dat het niet zo ernstig is!