Onderhuidse bultjes op zijn kont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauwsiej

Re: Onderhuidse bultjes op zijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:19

Even een stipje, mijn pony heeft nu precies hetzelfde als de pony van de TS..

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:21

Ik heb net knoflookschaafsels en een vitamine booster gehaald met veel vitamine B in de dierenwinkel, ik deed het over haar eten en ze at het niet op... ze keek me aan zo van "ja daagh, dat stinkt" ...

Normaal eet ze alles in een fractie van een seconde op...
We zullen maar ff afwachten of het bakkie morgen leeg is.

Ik heb haar net toch maar gewassen met imaverol over 3 dagen nog eens, vorige keer heb ik haar helemaal gewassen met blue (haalt het huidvet weg) en met betadine shampoo, het was nu wel al iets minder, dus dat is positief... Haha!

Ik heb mijn uitzet (borstels enzo) voor schanulleke nogmaals ontsmet met dettol. (ruikt zo lekker Vingers aflikken )

Nu mijn eigen vage witte bultjes nog.....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:48

Veel paarden moeten even wennen aan knoflook. Begin eerst met een klein beetje en bouw het rustig op. Het zal vast wel lukken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:51

Appel azijn over het voer is ook een goede Lachen

Voor de rest kun je de pukkeltjes het beste wassen met betadine shampoo (echt niet te vaak, 1 keer in de week misschien). De shampoo in laten trekken en droog maken.

Het beste is ook de paarden binnen te zetten bij nat weer, maar daarvoor heeft niet iedereen de mogelijkheid...!

Verder toch even de dierenarts raadplegen, hij kan dus vitamine's/mineralen in poedervorm aanbieden die je over het krachtvoer kunt doen, dat spul werkt super!

Echter kan het zijn dat jouw paardje een antibioticakuurtje nodig heeft (dat moeten die van ons ook als na 10-14 dagen poeder het niet zo goed als weg is...), dus toch zeker even de DA bellen Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:03

Knoflook los je idd op door eerst een klein schepje te doen en dan steeds iets meer tot je op de gewenste hoeveelheid zit.
Mijn pony liet het de eerste keer ook staan, later at ze het super graag. Ik deed het altijd door de slobber heen, dat scheelt ook veel Ja

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:59

Mijn dierenarts zit er boven op en is helemaal op de hoogte, dus dat komt goed, ze heeft ook eind juli en begin aug. nog preventief 2 schimmel entingen gehad...

Oke dan zal ik er straks eens wat minder knoflook bijdoen Lachen

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:30

Adil18 schreef:
Appel azijn over het voer is ook een goede Lachen

Voor de rest kun je de pukkeltjes het beste wassen met betadine shampoo (echt niet te vaak, 1 keer in de week misschien). De shampoo in laten trekken en droog maken.

Het beste is ook de paarden binnen te zetten bij nat weer, maar daarvoor heeft niet iedereen de mogelijkheid...!

Verder toch even de dierenarts raadplegen, hij kan dus vitamine's/mineralen in poedervorm aanbieden die je over het krachtvoer kunt doen, dat spul werkt super!

Echter kan het zijn dat jouw paardje een antibioticakuurtje nodig heeft (dat moeten die van ons ook als na 10-14 dagen poeder het niet zo goed als weg is...), dus toch zeker even de DA bellen Lachen

Ik las ook iets over betadine zalf. Kan ik dat ook gebruiken in plaats van shampoo? Want ik krijg mijn pony niet snel droog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:41

NNC_ schreef:
Ik las ook iets over betadine zalf. Kan ik dat ook gebruiken in plaats van shampoo? Want ik krijg mijn pony niet snel droog.

Je hoeft alleen maar de plekken die aangetast zijn, te wassen. Daarna met 2 handdoeken goed droogmaken.
Bel je DA even voor advies over de zalf.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:01

Ik heb wel betadinezalf gebruikt in plaats van shampoo. Want juist de aangetaste plekken moeten goed droog blijven. Ik had toen al wel een Imaverol-kuurtje gedaan.
Als de zon zou schijnen dan zou wassen niet zo'n probleem zijn, want dan zou je paard snel weer droog zijn, maar met het weer van nu blijft je paard veel te lang nat. Met afdrogen kun je de huid niet droog maken, en daar gaat het juist om.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 00:33

Oke. Ik heb trouwens gezien dat er meer bultjes bij zijn gekomen. Heb ook maar een regendeken om gedaan, want hij staat 's middags altijd buiten. Er zit er trouwens ook één op zijn rug, achter het zadel. Als het onder het zadel zit, kan je dan nog wel rijden?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:55

Ik kwam straks op stal, (ben net pas terug) Schanul was inneens flink ziek.
Ze had een flink dik rechterachterbeen / was lusteloos / lui / haar oogleden waren te rood / en een temaratuur van 38,7 (recht uit de wei)
Heb haar op stal gezet en heb de dierenarts nog eens gebeld / die kwam meteen.
Diagnose;
Op haar regenschurft heeft ze nu een bacteriële infectie gekregen, daardoor heeft ze een beginnend oedeembeen (dik/vol vocht van de kogel tot over haar hak) gekregen (is opgezet door lymfevocht)

heb nu Penicillinepoeder gekregen moet ze 2 x per dag over haar eten.
en ze heeft 2 spuiten gehad,
1 antibiotica(=Penicilline) spuit.
&
1 ontstekingsremmers spuit.

Ze was echt zielig... Huilen

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:01

Hoi NNC
Het klinkt inderdaad alsof het rainrot is (ook wel regenschurft of dermatophilose genoemd). Mijn paard heeft het vorig jaar behoorlijk erg gehad. Het is heel naar en moeilijk weg te krijgen. Zolang je er niet aan zit, heeft het paard er overigens niet zoveel last van.

Het vervelende is dat dit wordt veroorzaakt door een anaërobe bacterie wat wil zeggen dat deze bacterie het goed doet zonder zuurstof. Zolang de korst erop zit, kan de bacterie lekker verder woekeren.

Het enige wat mij goed geholpen heeft is het volgende:

Ik heb mijn paard op alle plekken ingesmeerd met sudocrème (advies van de DA). Dat heb ik 24 uur laten intrekken. Daarna heb ik met een mes korst voor korst verwijderd. Dat is echt pijnlijk voor je paard, dus neem een flinke portie geduld mee!
Daarna heb ik alle plekken zorgvuldig gewassen met betadine scrub. Eigenlijk was dat afdoende. hij heeft nu nog steeds 1 plek, maar ook die krijg ik nog wel weg. ik zit er alleen even tegenaan te hikken om ook nu weer te gaan krabben.

Als dat niet voldoende is, kun je overwegen om hydrocortiderm te gebruiken op de plekken (na verwijderen van de korst). Daar moet je echter niet te snel mee zijn denk ik.

Veel succces ermee. Wees voorzichtig met dekens (tenzij je paard geschoren is), rainrot moet zoveel mogelijk zuurstof krijgen , omdat de bacterie daar niet tegen kan...... als je paard een dikke vacht heeft, is scheren wel een optie, maar dan meteen goed behandelen voordat je een deken op doet!

Over Imaverol zijn de meningen verdeeld. Er schijnen gevallen te zijn, waarbij bloedvergiftiging is opgetreden. Maar daar weet ik verder het fijne niet van. houd je paard zo droog mogelijk en zorg dat er voldoende zuurstof bij de huid kan!

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 01:11

Morgen belt mijn moeder de DA, dus die kan er ook even naar kijken. Maar ik zie eigenlijk nog helemaal geen korstje. Ik dacht zelf dat die onder de haren zaten, want het voelde ook hard. Ik denk zelf toch ook dat het rainrot is, omdat hij heel veel in de regen heeft gestaan. Maar moet je de korst altijd zelf verwijderen? Want ik hoorde ook dat hij gewoon open gaat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:37

NNC_ schreef:
Oke. Ik heb trouwens gezien dat er meer bultjes bij zijn gekomen. Heb ook maar een regendeken om gedaan, want hij staat 's middags altijd buiten. Er zit er trouwens ook één op zijn rug, achter het zadel. Als het onder het zadel zit, kan je dan nog wel rijden?

De plekken zelf zijn heel pijnlijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:16

NNC_ schreef:

Ze krijgen het vooral op de plekken waar ze langer nat zijn door de regen: Oren, hals, rug en kont. Het is dus logisch dat de pukkels zich langzaam verdelen.

Bij Shiva waren de pukkels op haar rus van de een op de andere dag gekomen, heel erg explosief! Bij Nana ook.

Onze DA gaf aan dat rijden in principe moet kunnen, tenzij het paar aanfeegt overmatig last er van te hebben. Denk er wel om dat je dekjes etc. goed uitwast! Ook als je er geen andere paarden mee rijdt...! Paarden die eenmaal rainrot hebben gehad blijven daar altijd gevoelig voor, dus dekjes, halsters, borstels etc. goed schoonmaken...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:20

vinos schreef:
Ik kwam straks op stal, (ben net pas terug) Schanul was inneens flink ziek.
Ze had een flink dik rechterachterbeen / was lusteloos / lui / haar oogleden waren te rood / en een temaratuur van 38,7 (recht uit de wei)
Heb haar op stal gezet en heb de dierenarts nog eens gebeld / die kwam meteen.
Diagnose;
Op haar regenschurft heeft ze nu een bacteriële infectie gekregen, daardoor heeft ze een beginnend oedeembeen (dik/vol vocht van de kogel tot over haar hak) gekregen (is opgezet door lymfevocht)

heb nu Penicillinepoeder gekregen moet ze 2 x per dag over haar eten.
en ze heeft 2 spuiten gehad,
1 antibiotica(=Penicilline) spuit.
&
1 ontstekingsremmers spuit.

Ze was echt zielig... Huilen

Oeh, pas daar mee op!!!!! Lees even mijn topic!

[MD] Lusteloos paard (vitmane/mineralen-gebrek?)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:25

Hipar schreef:
Hoi NNC
Het klinkt inderdaad alsof het rainrot is (ook wel regenschurft of dermatophilose genoemd). Mijn paard heeft het vorig jaar behoorlijk erg gehad. Het is heel naar en moeilijk weg te krijgen. Zolang je er niet aan zit, heeft het paard er overigens niet zoveel last van.

Het vervelende is dat dit wordt veroorzaakt door een anaërobe bacterie wat wil zeggen dat deze bacterie het goed doet zonder zuurstof. Zolang de korst erop zit, kan de bacterie lekker verder woekeren.

Het enige wat mij goed geholpen heeft is het volgende:

Ik heb mijn paard op alle plekken ingesmeerd met sudocrème (advies van de DA). Dat heb ik 24 uur laten intrekken. Daarna heb ik met een mes korst voor korst verwijderd. Dat is echt pijnlijk voor je paard, dus neem een flinke portie geduld mee!
Daarna heb ik alle plekken zorgvuldig gewassen met betadine scrub. Eigenlijk was dat afdoende. hij heeft nu nog steeds 1 plek, maar ook die krijg ik nog wel weg. ik zit er alleen even tegenaan te hikken om ook nu weer te gaan krabben.

Als dat niet voldoende is, kun je overwegen om hydrocortiderm te gebruiken op de plekken (na verwijderen van de korst). Daar moet je echter niet te snel mee zijn denk ik.

Veel succces ermee. Wees voorzichtig met dekens (tenzij je paard geschoren is), rainrot moet zoveel mogelijk zuurstof krijgen , omdat de bacterie daar niet tegen kan...... als je paard een dikke vacht heeft, is scheren wel een optie, maar dan meteen goed behandelen voordat je een deken op doet!

Over Imaverol zijn de meningen verdeeld. Er schijnen gevallen te zijn, waarbij bloedvergiftiging is opgetreden. Maar daar weet ik verder het fijne niet van. houd je paard zo droog mogelijk en zorg dat er voldoende zuurstof bij de huid kan!

Onze DA ga juist aan dat je de kortsen niet open moet maken...De genezing moet van binnenuit komen door het immuunsysteem op te sterken met opbouwspuiten of zoals wij doen: Poeder met bepaalde vitaminen/mineralen erin die ze op dat moment nodig hebben...

Na 10-14 dagen moest het heel veel beter gaan, en dat doet het ook: Shiva heeft GEEN pukkels meer op oren en hals, alleen nog op haar rug en ook die zijn al veel minder!!!

Je moet het paard de kans geven ZELF de bacterie te bestrijden, das beter zei onze DA Ja

EDIT: gisteren was nog maar de 7e dag dat we gevoerd hebben...!

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:27

Vanmiddag komt de DA, dus die zou wel zeggen wat het beste is. Lijkt me trouwens niks om die korsten open te maken. En als je eenmaal bezig bent met behandelen van je paard, worden de bultjes dan ook nog erger of juist niet?

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:35

Ik geloof dat mijn leasepaard dit ook had.
Binnen een paar dagen zat zijn hele rug onder. Omdat Imavorol niet hielp de dierenarts maar gebeld. Deze heeft ons een of andere fles gegeven waar vet clear opstaat. Hier moeten we hem om de paar dagen mee soppen zodat de korsten eraf gaan.
Hij ziet er nu (een week later) al een stuk beter uit. Cool

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:38

NNC_ schreef:
Vanmiddag komt de DA, dus die zou wel zeggen wat het beste is. Lijkt me trouwens niks om die korsten open te maken. En als je eenmaal bezig bent met behandelen van je paard, worden de bultjes dan ook nog erger of juist niet?

Bij ons gaat het dus na 7 dagen al erg goed! De korsten trekken helemaal weg! Na 10-14 dagen moet het zo goed als over zijn, maar zoals het nu loopt gaat dat volgens mij ook goed komen...!

Je doet er goed aan de DA even te laten komen hoor Ja

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:51

Hoi,

Ben voordat ik naar mijn werk ging ff naar stal gereden, schanul was al weer een stuk fitter, haar achterbeen was alleen nog flink dik rond haar kogel, het hele dikke deel wat gisteravond rond haar hak/bovenbeen zat was helemaal weg (gelukkig).
Ze at goed en keek weer helder uit haar ogen.

Gelukkig maar! Blij dat ik gisteravond/nacht de dierenarts nog heb laten komen! De spuiten lijken dus aan te slaan, ik ben benieuwd of het ook effect heeft op de korstjes.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:57

vinos schreef:
Hoi,

Ben voordat ik naar mijn werk ging ff naar stal gereden, schanul was al weer een stuk fitter, haar achterbeen was alleen nog flink dik rond haar kogel, het hele dikke deel wat gisteravond rond haar hak/bovenbeen zat was helemaal weg (gelukkig).
Ze at goed en keek weer helder uit haar ogen.

Gelukkig maar! Blij dat ik gisteravond/nacht de dierenarts nog heb laten komen! De spuiten lijken dus aan te slaan, ik ben benieuwd of het ook effect heeft op de korstjes.

Ik denk uiteindelijk wel! Wanneer het immuunsysteem weer sterker is zal jouw paardje in staat zijn ZELF de bacterie te overwinnen...!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:23

Ik heb ook de korstjes niet open gemaakt. Ze laten van zichzelf vrij snel los.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:26

Ik ben net terug van mijn pony en de DA is dus geweest. Hij dacht eerst dat het een schimmelinfectie was of rainrot. Hij kon zo de korstjes eraf pulken en nu zijn er geen bultjes meer over. Alleen is het heel droog en er komt ook geen pus uit. Dus is het geen rainrot. Het is gewoon een bacteriële infectie. Ik moet nu 1 keer met batadine zalf smeren en als het er meer worden moet ik ze eraf krabben en met betadine shampoo wassen. Als er dan nog meer bultjes bij komen, moet ik de DA weer even bellen. Hij heeft ook antibiotica gekregen. Dat moet ik 3 daagjes aan hem geven. Dus ik ben wel blij dat het niet zo ernstig is!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:47

NNC_ schreef:
Ik ben net terug van mijn pony en de DA is dus geweest. Hij dacht eerst dat het een schimmelinfectie was of rainrot. Hij kon zo de korstjes eraf pulken en nu zijn er geen bultjes meer over. Alleen is het heel droog en er komt ook geen pus uit. Dus is het geen rainrot. Het is gewoon een bacteriële infectie. Ik moet nu 1 keer met batadine zalf smeren en als het er meer worden moet ik ze eraf krabben en met betadine shampoo wassen. Als er dan nog meer bultjes bij komen, moet ik de DA weer even bellen. Hij heeft ook antibiotica gekregen. Dat moet ik 3 daagjes aan hem geven. Dus ik ben wel blij dat het niet zo ernstig is!

Das waar, maar houd 'm maar goed in de gaten want die van mij die begon ook zo en werd inneens accuut (erg) ziek.