Enten voor de ziekte Rhino?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxXchaXxX

Re: Enten voor de ziekte Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:00

Tallie_Ho schreef:
XxXchaXxX schreef:
Dat is het nou ik start dus het is denk toch een risico?.
Zal ik ze dan in dit geval er voor de zekerheid enten?

Waarom zou je bewust een risico opzoeken? Ik snap dat niet hoor.. Is je wedstrijd nou zo belangrijk dat je er de gezondheid van je paard voor op het spel zet??

Rhino heeft volgens mij een incubatietijd van 2 weken, dus of het enten van je paard zin heeft weet ik niet.. Daarnaast haalt het geen fluit uit om je paard te enten terwijl de rest van de stal het niet doet Knipoog

Nou het heb wel dan wel nut als ik de mijne laat enten want bij mij staan ze aan huis.
Ik wil juist de gezondheid van mij paarden niet op het spel zetten en het proberen te voorkomen.
Maar ik rijd ook wel '' eens'' een wedstrijd .

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:48

waarom raad mijn dierenarts toch aan te enten terwijl iedereen zegt dat dat slecht is als het virus hier al is.
Nou is het van grol nog niet zeker dat het rhino is.
Dus is het nog niet zeker dat het hier in de buurt is.
ik lig in hbet ziekenhuis dus heb zelf niet met de da kunnen spreken maar mijn pony is als het goed is nu geent
mag morgen met ontslag dus meteen langs want mijn pony zijn weerstand is al niet veel..

hoelang duurt het ziek zijn van deze prik

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:58

Rhino enting bij dragende merries moet zelfs 3 keer op 5 7 en 9 maanden als ik het goed heb. De paarden hier zijn een dag of 3 niet lekker geweest van de prik.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:16

Komt het dan vaak voor dat de paarden ziek van de Rhino enting worden?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:49

XxXchaXxX schreef:
Nou het heb wel dan wel nut als ik de mijne laat enten want bij mij staan ze aan huis.
Ik wil juist de gezondheid van mij paarden niet op het spel zetten en het proberen te voorkomen.
Maar ik rijd ook wel '' eens'' een wedstrijd .

Kijk, dat staat er niet bij, kon uit je bericht niet opmaken dat je ze aan huis hebt staan..

Maar de vraag blijft.. Waarom toch een wedstrijd rijden, waarmee je weet dat er een risico bestaat? Als je weet dat je dier ziek kan worden, waarom het risico dan nemen? Ik begrijp dat je ook af en toe een wedstrijd wilt rijden overigens hoor.. Haha!

Maar zoals ik het zie, zegt je gevoel dat je dier ziek kan worden en dat je dus een risico neemt, dat zou voor mij persoonlijk al genoeg reden zijn om gewoon lekker over te slaan en te wachten tot het overwaait Haha! Voor die 2x 5 of 8 minuten zou ik het risico persoonlijk niet nemen Haha!

Maar goed, jij bent mij niet Knipoog

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:42

Maar rhino enten heeft toch geen zin als niet elk paard wat er staat wordt ingeent?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:56

lin_ schreef:
Maar rhino enten heeft toch geen zin als niet elk paard wat er staat wordt ingeent?

Dat klopt. Ieder paard moet wel geent worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:06

Ik ent nooit tegen Rhino. Mij is verteld dat de enting nog vaker moet dan 2 keer per jaar en het dus geen zin heeft om te enten als je het maar 2 keer per jaar doet.

Mocht ik haar ooit laten dekken, dan laat ik haar wel enten, maar wel volgens het eerder genoemde schema.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:28

Ik heb net mijn dierenarts gebeld om een afspraak te maken. Die zei dat de ziekte niet zo heel vaak voorkwam maar dat mensen het vooral deden uit voorzorg. Ook is de enting niet goedkoop.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:33

Mocht je je paard goed beschermd willen hebben moet je 4x in het jaar enten tegen rhinopneunomie. Ik ent zelf niet, we hebben 2x rhinopneunomie (de verlamminsgvorm) op stal gehad en de paarden die geënt waren werden net zo goed ziek als de andere ingeënte paarden.
Overigens snap ik echt niet dat mensen nu gaan enten als de ziekte in de buurt al heerst

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:39

Bij ons worden de paarden ook geent tegen Rhino, tegelijk met Influenza en tetanus.

toevallig laatst (paar weekjes terug) gedaan.
DA zei toen ook dat dat de beste tijd was om te enten, omdat het dan vrijwel nog niet heerst,
als je midden in de winter ent heb je vele malen meer kans dat het paard het alsnog krijgt.

Vorig jaar hadden we het ook op stal(verkoudheidsvorm) door een aangekocht veulen, toen zijn ook vrijwel alle paarden geent, maar toch kregen de meesten het nog, het bleef ook wel even 'hangen' want paarden die nieuw opstal kwamen bij ons kregen vaak ook iets last ervan.

Daarvoor hebben we dit jaar maar optijd laten enten, en ook omdat we een aantal drachtige merries hebben staan, en niet willen dat die gaan verwerpen.

Dat je ervoor ent wil niet zeggen dat je paard het helemaal niet kan krijgen, het is volgens mij maar voor een paar vormen bestand, en dat is de verkoudheids, en verwerpen bij drachtige merries, niet voor de verlammingsvorm, maargoed ookal ent je er wel voor dan kunnen ze het net zo goed krijgen, wil je ze echt goed beschermen moet je meerdere keren per jaar enten Ja

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:39

LizMD schreef:
Mocht je je paard goed beschermd willen hebben moet je 4x in het jaar enten tegen rhinopneunomie. Ik ent zelf niet, we hebben 2x rhinopneunomie (de verlamminsgvorm) op stal gehad en de paarden die geënt waren werden net zo goed ziek als de andere ingeënte paarden.
Overigens snap ik echt niet dat mensen nu gaan enten als de ziekte in de buurt al heerst

Mijn paarden worden vrijdag geent voor de zekerheid. Het heerst hier nog niet en daarom doe ik het nu ook. Er wordt toch gezegd dat je 2 x moet enten? Niet 4 x?
Raad jij het juist wel of niet aan om te enten?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:45

Joyja schreef:
Noah werd er ook eerst ziek van die krijgt nu een andere cocktail, andere samenstelling zelfde werking en geen zieke Noah!

Wil je voor mij misschien even opzoeken welke cocktail dat is geweest? Tal is er altijd al gevoelig op geweest, maar nu loopt ze nog met een zwelling van d eenting (vorige week maandag) dus wil volgende keer wat anders uitproberen.
Ze kreeg ook nog hoge koorts, dus ja ze kunnen er best sterk op reageren.
of niet, pony bij ons op stal is per ongeluk met zowel de pensionpaardenr ronde als manegerond mee gegaan en die heeft nergens last van...

Overigens schijnt het zo te zijn dat een verkoudsheidvariant/stam verlammings verschijnselen kan geven...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:24

Marije_jiplover schreef:
Als er al rhino heerst, wordt afgeraden om nog te enten.

Dit is dus pertinent onwaar. Het is net een goed idee om te gaan vaccineren als er ergens dicht bij een uitbraak is. Zelfs op het bedrijf waar de uitbraak heerst, doe je er het beste aan om alle paarden zonder koorts te gaan vaccineren. Dit om de infectiedruk te verlagen. En als je de uitbraak probeert in te perken, vaccineer je best paarden in de buurt ook.
Nog zo'n fabeltje is dat je alle paarden moet vaccineren omdat het anders geen nut heeft. Ook onwaar. Het paard dat geënt is zal altijd beter beschermd zijn dan de andere, of hij nu de enige geënte is of niet. Het is wel zo dat hoe meer paarden op een bedrijf gevaccineerd zijn, hoe minder infectiedruk. Dus als je weinig risico wil lopen als bedrijf, dan ent je best zoveel mogelijk paarden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:35

Coliena schreef:
Marije_jiplover schreef:

Dit is dus pertinent onwaar. Het is net een goed idee om te gaan vaccineren als er ergens dicht bij een uitbraak is. Zelfs op het bedrijf waar de uitbraak heerst, doe je er het beste aan om alle paarden zonder koorts te gaan vaccineren. Dit om de infectiedruk te verlagen. En als je de uitbraak probeert in te perken, vaccineer je best paarden in de buurt ook.
Nog zo'n fabeltje is dat je alle paarden moet vaccineren omdat het anders geen nut heeft. Ook onwaar. Het paard dat geënt is zal altijd beter beschermd zijn dan de andere, of hij nu de enige geënte is of niet. Het is wel zo dat hoe meer paarden op een bedrijf gevaccineerd zijn, hoe minder infectiedruk. Dus als je weinig risico wil lopen als bedrijf, dan ent je best zoveel mogelijk paarden.

Dierenarts hier zegt toch echt dat alle paarden geent moeten worden op een bedrijf of anders helemaal niet. Geente paarden zouden volgens de dierenarts zelfs mee kans hebben op de neurologische vorm als een niet geent paard op stal het virus krijgt .

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:45

Coliena schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ben ik het niet mee eens, koortsvrij wil niet zeggen rhinovrij..... Die van mij was net een dag koortstvrij toen bleek dat we rhino op stal hebben en een dag later had ze verlammingsverschijnselen. Dalijk ent je en krijg je paard juist daardoor wat.....

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:00

Het feit of je paard zenuwstoornissen krijgt of niet heeft helemaal niets te maken met een recente enting. Ik kan het weten. Er is absoluut geen risico bij het enten van een paard dat al rhino heeft. Dus je paard wordt niet ziek van de vaccinatie. De enige reden waarom je een paard met koorts niet mag enten, is omdat het vaccin dan niet optimaal werkt, waardoor er geen optimale antistoffen worden gevormd. Daarom is dat nutteloos en wordt het afgeraden. Dat is dan ook de enige reden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:01

Maris schreef:
Coliena schreef:

Dierenarts hier zegt toch echt dat alle paarden geent moeten worden op een bedrijf of anders helemaal niet. Geente paarden zouden volgens de dierenarts zelfs mee kans hebben op de neurologische vorm als een niet geent paard op stal het virus krijgt .

Dat heeft je dierenarts toch fout. Geen risico's met enting. Is het slimste wat je kan doen als je de infectie onder controle wilt krijgen.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:09

Coliena schreef:
Het feit of je paard zenuwstoornissen krijgt of niet heeft helemaal niets te maken met een recente enting. Ik kan het weten. Er is absoluut geen risico bij het enten van een paard dat al rhino heeft. Dus je paard wordt niet ziek van de vaccinatie. De enige reden waarom je een paard met koorts niet mag enten, is omdat het vaccin dan niet optimaal werkt, waardoor er geen optimale antistoffen worden gevormd. Daarom is dat nutteloos en wordt het afgeraden. Dat is dan ook de enige reden.

Ik zeg niet dat hij daardoor specifiek die zenuwstoornissen krijgt, maar wel dat hij dan grotere kans loopt om ziek te worden. Althans, zo is het mij verteld.

Zoals ik het altijd begrepen heb, zit in een vaccin altijd een beetje van het virus waar je tegen ent, en hierdoor maak je hem dan extra vatbaar voor -in dit geval- rhino als dat al heerst op de stal. Klinkt ook best logisch eigenlijk.
Toen bij ons de uitbraak was heeft in iedere dierenarts afgeraden om te op dat moment enten aan de mensen die daar mee kwamen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:35

Coliena, mag ik vragen waar jij je wijsheid 'vandaan haalt'? Jij haalt nu dus onderuit wat ik van meerdere DA's heb gehoord. Zij hebben het volgens jou dus allemaal fout?
@Bianca77: Ik vind het enten tegen rhino redelijk nutteloos als je geen fokmerrie hebt. Tegen de verlammingsvorm helpt het niet en de verkoudheidsvorm hebben de meeste paarden als veulen al gehad. Deze is verder ook niet 'ernstig', meer vervelend.
2x Per jaar is minimaal, maar voor 'complete zekerheid' wordt door mijn dierenarts 4x per jaar aanbevolen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:41

Ook ik snap Coliena niet.
Dierenarts hier, dierenarts van de kliniek en dierenarts in Utrecht zeggen allemaal --> allemaal enten of niet enten. En niet enten als virus al op stal is.
Zeker geen dieren enten als ze ziek zijn ( koorts/verhoging/ andere tekenen van ziek zijn ).

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:52

even theoretisch, niet iedereen (mens) wordt toch tegen griep geent, maar daar wordt toch ook niet van gezegd dat het dan niet werkt als niet de hele ' stal' wordt geent? Weet niet hoe het met die prik zit als je al griep hebt, en weet natuurlijk ook niet in hoeverre dit appels en peren vergelijken is hoor, maar zat het gewoon te bedenken....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:59

Talida schreef:
even theoretisch, niet iedereen (mens) wordt toch tegen griep geent, maar daar wordt toch ook niet van gezegd dat het dan niet werkt als niet de hele ' stal' wordt geent? Weet niet hoe het met die prik zit als je al griep hebt, en weet natuurlijk ook niet in hoeverre dit appels en peren vergelijken is hoor, maar zat het gewoon te bedenken....

Daar heb je gelijk in. Maar google maar eens ---> op alle sites van dierenartsen staat " allemaal enten of geen een paard enten ".

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:01

weet ik, zo is het mij ook altijd verteld. Tenminste, niet dat het niet mag, alleen dat het weinig nut heeft, dus maw dat je je het geld kunt besparen...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:59

mijn veulen heeft al paar weken natte ogen zegmaar.
eerst echt oogsnotjes er uit. nu tranen ze alleen nog.
gister had ze ook licht snotneus. Maar de grote ook.
Ik heb de zgn staarttest gedaan, maar dat heb ik al eerder bij mijn oudere gedaan maar die laat em altijd hangen (misschien vertrouwen?)
De kleine rende natuurlijk weg, maar voelde dat hij niet verlamd was ofzo Knipoog

Er is wel weersverandering, snotoogjes en -neuzen kunnen altijd. Alleen nu ben ik er zo scherp op.
Morgen neem ik de temperatuur maar eens op..

Want ik lees nu hier, dat het zo begint ???