ontworming zonder recept?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: ontworming zonder recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:44

Ik heb iig een hele voorraad ingeslagen liggen, maar kijk wat ik gisteren in mijn mailbox aantrof

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Het is zover…..Paardenartsen.nl is on-line!
Vanaf nu kunnen onze klanten on-line een recept aanvragen en wormkuren bestellen en bij onze Superstore De Ruitershop Harmelen afhalen.

Met vriendelijke groet,

Team Superstore De Ruitershop Harmelen

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:18

Clown Nou dat heeft dan lekker veel zin als iedereen zomaar recepten uit kan schrijven.
Deze regels zijn niet voor niets ingevoerd. Het is nl de bedoeling dat je een mestonderzoek laat doen op eventueel aanwezige wormeieren, en aan de hand daarvan wel of niet ontwormen.Dit is om resistentie te voorkomen.
Haha! iedereen kan beter 2 keer per jaar een mestonderzoek doen ipv onnodig ontworming .je bent dan zelfs goedkoper uit.
Knipoog Werk zelf bij DA en bij ons kost zo'n mestonderzoekje nog geen tien Euro.

Het is al bewezen dat de spoelworm resistent is voor ivermectine , lekkere boel is dat. Boos!

Heb het zelf aan den lijve ondervonden en het is een drama om er vanaf te komen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:25

starjo schreef:
Clown Nou dat heeft dan lekker veel zin als iedereen zomaar recepten uit kan schrijven.
Deze regels zijn niet voor niets ingevoerd. Het is nl de bedoeling dat je een mestonderzoek laat doen op eventueel aanwezige wormeieren, en aan de hand daarvan wel of niet ontwormen.Dit is om resistentie te voorkomen.
Haha! iedereen kan beter 2 keer per jaar een mestonderzoek doen ipv onnodig ontworming .je bent dan zelfs goedkoper uit.
Knipoog Werk zelf bij DA en bij ons kost zo'n mestonderzoekje nog geen tien Euro.

Het is al bewezen dat de spoelworm resistent is voor ivermectine , lekkere boel is dat. Boos!

Heb het zelf aan den lijve ondervonden en het is een drama om er vanaf te komen.

Hoevaak gebeurt het wel niet dat een een eitelling negatief is terwijl er een paar weken later een fikse wormbesmetting is. Dus gewoon elke 8 weken ontwormen is een stuk beter.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:16

Wilawander schreef:
starjo schreef:

Hoevaak gebeurt het wel niet dat een een eitelling negatief is terwijl er een paar weken later een fikse wormbesmetting is. Dus gewoon elke 8 weken ontwormen is een stuk beter.

Weet er alles van ,hebben zelf een jong paard staan , die elke 8 weken is ontwormd .
Hij kwam hier met een spoelworm infectie op stal. Elke 8 weken is hij behandeld. Vorige week deden we een mestonderzoek bij alle pony's , omdat ons veulen koliek had en de DA hem had behandeld hiervoor.
De volgende dag zaten er spoelwormen in de mest en hij was 6 weken geleden ontwormd voor de laatste keer, de wormen hadden dus de koliek veroorzaakt,
direct pyranthel gegeven en de volgende dag kwamen de wormen er al uit.

Vandaar het mest onderzoek bij de rest , alles was negatief en toch de volgende dag had er een dus ook spoelwormen, Ook pyrantel gehad en de volgende dag dus idd heleboel grote dikke wormen en wat kleinere.hier heb je dus gelijk in.
Maar het elke 8 weken geven van een kuur heeft dus ook al geen zin meer .
Het paard in kwestie is dus altijd sinds hij hier is ontwormd en toch heeft hij ze weer.

Ik blijf bij het mest onderzoek en als het negatief is en je vertrouwd het niet kunnen ze het ook nog in het bloed zien of er een parasitaire infectie aanwezig is.
Zo voorkom je toch wel resistentie , want als ik het zo bij ons zelf bekijk , hebben we er een harde dobber aan om het onder controle te krijgen , dus hieruit blijkt wel dat er toch al resistentie is .

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 04:36

Ik vind het ook wel bijzonder dat iedereen dus maar wormenkuren kan inslaan met een zogenaamd recept van een zogenaamde arts van een bedrijf Verward Nors opkijken
Iedereen weet ook echt welk middel ze wanneer moeten geven en met welke tussenpozen? Vast niet denk ik!

Daarom werd het ingevoerd dat je het dus via de VA moest doen!
Ik haal de wormenkuren gewoon bij mijn Veearts op de kliniek. Ik hou ook hun schema aan. Daarnaast laat ik jaarlijks mest onderzoek doen.
Bij mijn 3 jarige is zo een wormenbesmetting geconstateerd, ook al deed ik braaf ontwormen Knipoog
Omdat hij nog jong is krijgt hij morgen dan nog de Pyranthel, tegen de spoelwormen.
ik vind echt dat mensen op Advies van de VA moeten gaan ontwormen en niet zelf lukraak maar een middel gaan geven. Aangezien er al resistentie is voor veel middelen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:04

Ook hier ga ik het gewoon via de VA laten lopen. Dergelijke maatregelen zijn niet voor niets ingevoerd immers Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:28

starjo schreef:

De VA hier vind een mestonderzoek onzin, ik zou gewoon iedere keer preventief moeten ontwormen.. Net of je preventief kunt ontwormen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:40

Preventief ontwormen is inderdaad onzin. Een ontwormingskuur doodt alleen de wormen die op dat moment in het lichaam zitten en heeft geen effect meer op de wormen en eitjes die bv twee dagen later binnen komen.

Ik doe ook 3x per jaar mestonderzoek, bij wormbestrijding.nl
En dan 1x per jaar, rond de jaarwisseling, geef ik een EquestPramox (die werkt tegen álle soorten wormen)
Als uit het onderzoek blijkt dat je paard wormen heeft dan krijg je advies welke wormkuur je moet gebruiken en kun je die daar direct bestellen, je onderzoek is dan het recept, dus geen extra kosten. En twee dagen later heb je alles thuis.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:43

Pyrantel, is de werkzame stof. Welk middel is het dan??
Las elders de Banminth. Heb mn dierenarts gevraagd, maar dat middel is alleen in Duitsland op de markt.
Hun zeiden: strongid-P. Klopt dit?
Op google zag ik dat de werkzame stof pyrantelpamoaat is.

Via Agradi kan ik die banminth niet bestellen.

Ontworm meestal met noromectin (kweet het, afwisselen is beter Bloos ) Hiervan heb ik een voorraadje ingeslagen voor het receptplichtig werd.
Dit ook, omdat ik 1,5 spuit per paard nodig heb.

Als het klopt dat ik ook de strongid-P kan gebruiken, ga ik die bestellen.

Edit: zie net dat die strongid-P niet verkrijgbaar is bij de agradi Verdrietig
Wil met pyrantel ontwormen voor de spoelwormen. Schijnbaar zijn die al goed resistent tegen ivermectine.

En weet iemand of er in Duitsland/Belgie receptplicht is? Anders ga ik het daar wel halen!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:01

Bij de Agradi hebben ze wel Equiworm P en dat is ook met Pyrantel.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:05

Thanks, zag het net idd ook. Maar die verbinding aan de pyrantel maakt niks uit he? Is verder gewoon hetzelfde toch?

En dit middel werkt dus goed tegen spoelwormen??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:08

abgar schreef:
Thanks, zag het net idd ook. Maar die verbinding aan de pyrantel maakt niks uit he? Is verder gewoon hetzelfde toch?

Ja maar in principe Equest (evt. pramox) ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:37

Hier een overzichtje:
Afbeelding

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:23

Onze stalhouder koopt meestal voor een jaar in bij de DA, dan hoeft hij geen recept uit te schrijven en wij ontwormen dan via zijn schema.
Dat deden we voorheen al, omdat dat op een of andere manier goedkoper was dan ze elders te kopen.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:52

Suzanne F. schreef:
abgar schreef:

Ja maar in principe Equest (evt. pramox) ook.

Ne hoor Pramox is op basis van PRAZIQANTEL EN MOXIDEXINE.dit middel is voor rode bloedwormen en de ingekapselde rodebloed wormen, en ook voor lintwormen,dit middel blijft in het paard ook 12 weken werkzaam, en is dus raadzaam om 1 maal per jaar te geven, indien nodig.
PRAZIQUANTEL is een andere stof dan PYRANTEL.

Pyrantel zit in o.a Equiworm P, De Banminth is het zelfde, deze is idd in duitsland te bestellen , maar ik heb het wel via mijn DA.

Het maakt niet uit welk merk wormen kuur je neemt , maar je moet naar de werkzame stof kijken , en voor welke soort wormen je het moet hebben. je kunt er wel van alles induwen, maar als de wormen resistent zijn heeft het natuurlijk geen zin.

BV De spoelworm is al resistent voor ivermectine , als je dit dus geeft helpt het gewoon niet en je paard komt niet van de spoelwormen af.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:20

Nee vandaar dus nu ook iets anders. Ik verdenk hem niet echt van wormen. Al had ie ze verleden jaar wel (meegenomen van de fokker)
Voor de zekerheid wil ik toch een keer ontwormen met dit middel.

Maar nu lees ik over die rode bloedwormen.....zucht....is er niet 1 wormkuur die tegen alles werkt??

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:25

dingetje schreef:
Als je dit wilt omzeilen, zul je in het buitenland moeten kopen.
Ik woon gelukkig dichtbij de grens met Duitsland dus haal ik ze daar...

Ik krijg de wormenkuur in Duitsland ( ben er woonachtig) niet zonder recept hoor, wormenkuren etc gaat hier bij ons in Duitsland allemaal via recept.
Ben wel benieuwd waar in Duitsland je dan de wormenkuren verkrijgt zonder recept.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:52

ik koop bij de veearts een wormenkuur van 10 euro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:49

abgar schreef:
Maar nu lees ik over die rode bloedwormen.....zucht....is er niet 1 wormkuur die tegen alles werkt??

Ja Equest pramox. Zie schemaatje hier een paar posts boven.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:03

Jonge paarden tot 3 a 4 jaar kun je het beste(ivm spoelwormen) afwisselen met Ivermectine en Pyrantel. Dus de ene keer als je ivermectine moet geven geef je ivermectine en de andere keer pyrantel. Pyrantel zit niet in Equest pramox. Dit is wel een breedspectrum wormmiddel maar niet voor de spoelworm.

Ik heb Banminth via mijn veearts gehad en dit aan mijn 3 jarige gegeven.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:33

Mork schreef:
Jonge paarden tot 3 a 4 jaar kun je het beste(ivm spoelwormen) afwisselen met Ivermectine en Pyrantel. Dus de ene keer als je ivermectine moet geven geef je ivermectine en de andere keer pyrantel. Pyrantel zit niet in Equest pramox. Dit is wel een breedspectrum wormmiddel maar niet voor de spoelworm.

Ik heb Banminth via mijn veearts gehad en dit aan mijn 3 jarige gegeven.

Ik heb ook de Banminth aan mijn twee jarige en een 1 jarige en veulen van 6mnd gegeven . Bij twee dieren kwamen de spoelwormen de volgende dag af.
Banminth is idd nog niet hier verkrijgbaar , omdat het nog niet is geregistreerd voor paarden in nederland.

Heb het wel via mijn DA

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:13

starjo schreef:
Banminth is idd nog niet hier verkrijgbaar , omdat het nog niet is geregistreerd voor paarden in nederland.
Heb het wel via mijn DA

Kon het hier via de DA niet krijgen. Zal mn vaste "paarden-da" eens bellen, kijken wat die zegt.
Maar anders de equiworm-P.
Heb deze maand ontwormt met ivermectine. Maar heb er een raar gevoel bij. Ook schuurt hij ineens zijn staart (manen ook ietsjes)
Dus ik denk dat ik er over een week of 6 toch nog een zet (bij allebei Knipoog )

Die pramox, is die veilig voor paarden van 2,5 jaar (en 3,5 jaar) heb gehoord dat het toch heftige kuren zijn.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:22

Eventjes een rare vraag? Jullie hebben het toch over ontwormingspuiten met pasta? Eén is normaal voldoende voor een groot paard?

Die haal ik al jaar en dag zonder voorschrift bij de apotheek hier in België. Alle verschillende merken, Equimax, Equivalan, Horseminth,....

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:02

missschien dat het alleen bij kleine praktijken is? dat je moet betalen voor een recept? Krijg je de wormenkuur dan alsnog van je DA of moet je hem zelf ergens halen?

Wij hebben een vrij grote praktijk hier in hellevoet, ik heb pas geleden een jaar pakket gekocht daar zonder recept.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:32

Als ik dat schema dan zo bekijk, dan zou dus de Equest Pramox alles moeten dekken?
Toch hoor ik ook verhalen over dat Pyrantel heel goed zou zijn.
Alleen dekt de Pramox dan toch ook hetgeen waar je Pyrantel voor zou gebruiken?

Sorry voor de vele vragen, maar wil t wel goed doen. Had normaliter nl altijd of Equest of Equimax.