Wordt een paard dikker van zemelen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Wordt een paard dikker van zemelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:23

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:26

brendalover schreef:
femmefatale1 schreef:

Bovendien is bietenpulp zeer geliefd bij veel paarden!!
Laat het aub inderdaad wel goed weken..
Als het onvoldoende geweekt is, kan het alsnog uit gaan zetten in de maag met alle koliek-gevolgen van dien.

Superfijn spul dus, en erg lekker voor ze, maar zorg dat je het goed weekt.

jazeker ik ben ervan op de hoogte, ik kijk eerst of ik informatie over het product kan vinden, daarna ga ik het pas voeren Knipoog ik ben benieuwd hoe mijn paard het oppakt, en ik ga de verhouding met zemelen/ bietenpulp nog even berekenen ivm. de calcium/ fosfor verhouding.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:28

Van bietenpulp kan een paard wel hitsig worden Duivel .
Er wordt wel van gezegd dat het het afval is van de suikerbiet en dat er daardoor niet veel energie meer inzit, maar uit eigen ervaring weet ik dat mijn B-ponietje er erg wild van werd en ook de kruising Fjord-Appaloosa van mijn schoonzus.

Zij krijgen dus geen bietenpulp meer. Mijn e-pony, kruising volbloed, kan het echter goed hebben, maar als die zowieso te weinig krachtvoer krijgt, is ze ook niet vooruit te branden ,dus zij kan die extra energiestoot wel aan.

Zou je echter merken dat je paard erg heftig word met werken, dan reken er maar op dat dit door de pulp komt Haha! . En geloof niet al die mensen die nu meteen NIETUS beginnen te roepen...en ONZIN, ik spreek uit eigen ervaring en heb de verandering in de paarden gezien toen ze van de pulp afgehaald werden; mijn paard werd sloom en die andere 2 werden opeens gewoon rijdbaar.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:26

Isabonny schreef:
Van bietenpulp kan een paard wel hitsig worden Duivel .
Er wordt wel van gezegd dat het het afval is van de suikerbiet en dat er daardoor niet veel energie meer inzit, maar uit eigen ervaring weet ik dat mijn B-ponietje er erg wild van werd en ook de kruising Fjord-Appaloosa van mijn schoonzus.

Zij krijgen dus geen bietenpulp meer. Mijn e-pony, kruising volbloed, kan het echter goed hebben, maar als die zowieso te weinig krachtvoer krijgt, is ze ook niet vooruit te branden ,dus zij kan die extra energiestoot wel aan.

Zou je echter merken dat je paard erg heftig word met werken, dan reken er maar op dat dit door de pulp komt Haha! . En geloof niet al die mensen die nu meteen NIETUS beginnen te roepen...en ONZIN, ik spreek uit eigen ervaring en heb de verandering in de paarden gezien toen ze van de pulp afgehaald werden; mijn paard werd sloom en die andere 2 werden opeens gewoon rijdbaar.

oke! Die van mij is opzich niet te voorwaarts, maag wel iets meer looplust hebben nog. Wel kijkerig soms dus misschien heeft dit wel een verkeerde invloed dan met die bietenpulp. Maar ik ga het gewoon proberen Lachen Dan heb ik het iig geprobeerd Haha!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:45

ik heb rondgebeld maar ik kan bij de fourage en welkoop niet aan ongemelasseerde bietenpulp komen.... weet iemand nog een andere oplossing?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:02

Zoals ik al zei...maismeel of gebroken mais.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:10

Mais idd. Mais bevat veel zetmeel, wat én wat energie geeft (je geeft aan dat ie wel wat energieker mag) én het maakt dik. De niet verbruikte energie wordt namelijk omgezet in vet.
Wil je je paard dikker hebben kun je eht beste producten die veel zetmeel bevatten bijvoeren, zetmeel maakt namelijk dikker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:13

Ik heb vorig jaar ook even maismeel bijgevoerd om mijn paard dikker te krijgen, maar het werd me sterk afgeraden, omdat een paard mais niet goed schijnt te kunnen verteren en daardoor darmproblemen kan krijgen...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:18

Ik heb zelf ook mais bijgevoerd en voer gekocht wat veel zetmeel bevat, en heb anders nergens problemen mee gehad. Denk ook wel dat het afhankelijk is van je paard, elk paard reageert anders op bepaalde voedingsstoffen. Kijk, je moet natuurlijk geen 5 kilo mais gaan voeren, maar dat is logisch.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:38

oke, over mais ga ik even denken.. omdat ik wisselende reacties zie.. bij welke verkooppunten zou ik nog meer kunnen vragen naar bietenpulp?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:20

pff... Volgens mij hadden wij het van een paarden/dierenwinkel die ook veel voer verkocht. Zit zoiets niet bij jou in de buurt?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:40

Santigo_ schreef:
pff... Volgens mij hadden wij het van een paarden/dierenwinkel die ook veel voer verkocht. Zit zoiets niet bij jou in de buurt?

mijn fouragehandelaar kan er niet aan komen, en de welkoop heeft het niet... verder kan ik me zo 123 niet bedenken waar ik nog meer zou kunnen kijken... Dit is wel erg jammer!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:00

Ik las net hier ergens dat droge zemelen kunnen zorgen voor verstopping en verstikking?
Ik heb nog nooit meegemaakt(uit mijn ervaring) dat een paard last kreeg van verstikkingen of verstoppingen van droge zemelen. Ik voer mijn paarden al sinds dat ik ze heb 's ochtends droge zemelen met brokken, en ze zien er allebei tiptop uit. Lachen
Tuurlijk kunnen er uitzonderingen zijn, maar ik maak me niet gauw zorgen als paarden droge zemelen worden gevoerd Lachen

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:26

Ik maak de zemelen altijd nat, juist met het gevaar op verstoppingen. Waarom houd jij ze droog? Heb je daar een bepaalde reden voor? Ben alleen nieuwsgierig hoor Tong uitsteken

Nee dan zou ik ook nie zo snel weten waar je ze vandaan kan halen. Ik heb hier in de buurt een winkel waar ze ik weet niet hoeveel voer hebben, dacht dat ze het toen daar vandaan hadden. Misschien eens rondvragen op stal ofzo? Misschien heeft iemand nog een idee.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:49

Ik voer ze altijd droog, omdat ik stomgezegd daarmee opgegroeid ben Clown
Ik weet niet anders.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:40

HIhi ja dat kan natuurlijk ook Tong uitsteken Ik ben 'opgegroeid' met nat Nagelbijten / Gniffelen

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Hey, met zemelen heb ik geen ervaring maar mijn paard was ook altijd zo ontzettend mager. Op advies heb ik toen mais gevoerd en dat heeft bij mijn paard enorm geholpen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:12

ik weet wel dat ze van zemlen niet dikker worden, heb dit een jaar of 5 terug op advies van de DA moeten voeren aan mijn hoefbevangen Tinker, die was toen al te zwaar. Dit was idd juist om af te vallen en voor maagvulling

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:05

Ik voer mijn paard sinds een paar dagen bietenpulp brokjes (geweekt Knipoog) nou wil ik er zemelen bij gaan doen om de verhoudingen goed te houden, ik hoop dat het werkt Lachen hij is namenlijk nogal dun. ik wil eerst dit gaan proberen als het niet werkt ga ik hem mais voeren.
heeft iemand goede ervaringen met bietenpulp?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:53

neem even de moeite om het topic door te lezen Knipoog gaat ook voor n groot deel over bietenpulp

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:29

Mijn verzorgpaard krijgt zemelen waar mais in verwerkt zit. Dit is ook om hem wat meer te laten aankomen. Van gewone zemelen komen ze idd niet aan (heb ik mij laten vertellen). Hij krijgt het nu al een tijdje maar er hebben zich nog geen problemen voorgedaan. En hij is juist erg gevoelig voor koliek ed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:02

Zemelen werken idd laxerend. Ik heb het mijn koliekerig paard lang moeten voeren.
Maisvlokken zijn wel een goede optie om je paard wat te laten bijkomen. Die haal je gewoon in een veevoederzaak. Het is ook niet zo duur. Soms moet je wel een tijdje volhouden voor je resultaat ziet.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:07

Ik ben dus nu al lucerne aan het voeren..op het moment ziet ze er mooi uit. Dus niet meer te dun. Aan bietenpulp kon ik moeilijk komen en ik hoorde van de welkoop bedrijfsleider dat het alsnog gevaarlijk kan zijn doordaat er grote proppen/kluiten kunnen blijven zitten tijdens het weken in water daardoor het niet goed uitzet... Dit heeft hij gehoord uit praktijk ervaring, dus wordt ik er nu wel vies van..
Maar mijn paard heeft het dus nu op het moment ook niet meer nodig..

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:14

Ik heb een KWPN ruin van 12 jaar met een schofthoogte van 1.82m.

Sinds vorig jaar staat hij bij mij, maar zit ik met een probleem:

Hij word maar niet dikker! Hij word elke maand goed ontwormd, en eten doet hij ook goed...

Smorgens krijgt hij sinds 2 weken een homp kuilgras met 1 kilo prestatiebrok en 1 kilo kruidenmusli.

Savonds krijgt hij precies hetzelfde. Savonds krijgt hij een schone stal (stro), wat de volgende dag helemaal leeg gegeten is. Dus hij eet naast zijn ochtend en avond maal ook nog eens een complete stal leeg waar ik savonds dus alleen een hoop natte poep en plas terug vind.

Wie o wie heeft tips voor mij? Want ik ben echt een beetje ten einde raad...

Hier een foto van hoe hij erbij staat:

Afbeelding

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:16

is ie al is nagekeken door een dierenarts?

hoeveel ruwvoer krijgt je paard?

je schrijft dat hij iedere maand ontwormd wordt,lijkt me erg veel,kan best zijn dat daardoor de darmflora aangetast wordt en dat hij daardoor slecht zijn voedingsstoffen op kan nemen misschien?