Verstopte talgklieren.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Verstopte talgklieren.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:16

@brittkitt, ik moet zeggen dat het er bij wodan ook een beetje zo uitziet, ben benieuwd naar de ander foto's!

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:40

pre schreef:
Ja haverbulten kan het bij jou paard natuurlijk ook zijn als je haver voert, bij mij is dat alles uitgesloten.

@Maar Caspara, begrijp me niet verkeerd maar waarom rijd je je paard terwijl hij zulke bulten onder het zadel heeft?
Het is logisch dat ze dan in de meeste gevallen verergeren, natuurlijk niet altijd maar in jou geval klinkt het ernstig en dan lijkt het mij verstandig om daar eens geen zadel op te leggen en te laten genezen.
Mijn paard heeft geen last van de bulten maar uit voorzorg rijd ik hem dus ook al enige weken niet meer om ervoor te zorgen dat ze niet erger worden.

Hoi BrittKitt,
Ik rijd nu ook niet meer hoor!!! Ik ben er heel zuinig op Ach gut Wat ik bedoel is, net voor ze zichtbaar werden onder het zadel, reed ik uiteraard nog wel. Misschien zijn er daardoor grotere bulten op die plek gekomen dan in de hals. Maar misschien is het ook iets anders daar op haar rug want het lijkt niet echt op de plekjes in de hals.

Haverbulten, dat las ik ergens, kunnen ook ontstaan door ontwormingsmiddelen, vaccins en andere medicijnen. Niet alleen van haver. Haver geef ik niet maar ze heeft wel in de laatste twee maanden een ontwormingskuur en influenza-vaccin gekregen. Daarom dacht ik eraan.

Nou, ik ben benieuwd of de DA me morgen belt of ie nog wat onder de microscoop heeft gezien (hij had wat geschraapt en meegenomen) en ik ben benieuwd naar jouw foto.

Ik ga morgen weer wassen met Betadine... De 'oude' bultjes zagen er trouwens beter uit vanavond maar er waren er wel weer nieuwe bijgekomen Verdrietig

Succes allemaal!!

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:42

Sorry,
Moest natuurlijk zijn 'Hoi, Pre,...'

En aan de anderen ook 'hoi' hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:10

Ik heb twee hele duidelijke foto's gevonden, van twee 'stadia'. Eerste foto zie je duidelijk de bulten. Op de tweede foto zie je ook duidelijk de zwarte plekjes, dus eigenlijk waar de huid weg is.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Zoals je ziet, behoorlijk wat. Dit was ook wel op het punt dat het het ergst was moet ik zeggen. De laatste foto's zijn gemaakt op 26 juni afgelopen jaar. In augustus waren de bultjes weg dus en nu zijn ze weer langzaamaan aan het terugkomen. Niet op dezelfde plek, maar heb er een paar gespot op de buik en schouder Nagelbijten / Gniffelen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:19

Ja dit lijkt echt op wat wodan ook heeft, alleen heb ik nog geen zwarte plekjes maar die komen dan misschien nog wel als de bulten weg trekken.
En je heb verder echt geen idee waar het door zou kunnen komen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:28

Nee, ze heeft het gekregen toen ik haar pas op stal had staan (ik heb haar pas sinds november) en begonnen ben met dekens (ze was broodmager dus heb direct een deken opgegooid) toen viel mij op dat haar schouder kaal werd, dus dacht aan een schurende deken en daarna kwamen die bultjes. Dat was dus mijn eerste gedachte. Maar ja, die plek trok weg en de bultjes breidden zich uit Clown
Ook toen ze niet meer onder dekens stond bleven de bultjes.

In de tussentijd heeft ze gewoon altijd veel hooi gehad en gras in de zomer. In het begin stond ze op Pavo Condition, later op Havens en nu op Pavo summerfit. Dus aan het voer kan het in mijn ogen niet liggen in mijn geval.
Het zal er wel gewoon in zitten Nagelbijten / Gniffelen Denk stiekem nog steeds aan een slechtere weerstand, maar dan zou het dit jaar niet meer moeten terug komen eigenlijk.
Bij de bultjes heeft ze ook nog verdikte speekselklieren namelijk, die nooit zijn weggegaan Clown Maarja, ook daar weet ik niet waar het aan ligt (heeft voor mij niet op gras gestaan dus kan helemaal niet liggen aan van de grond eten enzo). Ondertussen zou ze weer helemaal gezond moeten zijn met een goede weerstand ed, dus ik zou het echt niet meer weten.

Zolang ze er geen last van heeft laat ik ook nog geen bioptie doen oid, hoop alleen dat het zich niet zo blijft uitbreiden over het hele lichaam Nagelbijten / Gniffelen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:28

Ik zit ook al een tijdje te denken om een keertje zo'n d-tox kuur te geven oid. In de hoop dat het helpt. Dus ga nu drainage compositum geven van de paardendrogist. Wel intensief want dat is toch weer twee keer per dag naar stal Clown

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:48

Jan dat is zeker intensief, ik kan niet 2x per dag na stal met onze babt en ik heb ook geen 2de auto.....
Ik wacht het nog even af, maar ik hoop wel dat het snel beter word bij WOdan want anders moet ik ook nog maar eens een DA bellen of doen wat jij wilt doen brittkitt.
Hou me ervan op de hoogt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:58

Ik ga het spul iig proberen en dan laat ik je weten of het uberhaupt effect heeft gehad Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:01

Ik geef zulke paarden altijd elke dag een scheut zonnebloemolie over het voer. De olie komt via de huid naar buiten en maakt dus ook de talgklieren schoon Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:11

Maar ziet het er in jou geval net zo uit als op mijn foto's? Omdat het er zoveel zijn zeg maar Nagelbijten / Gniffelen

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:14

Zoals crossmonster zegt, olie over het voer proberen. Ik heb lijnzaadolie gegeven en dit hielp bij mijn paard prima.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:29

Ik ga er ook iedere avond een scheut zonnebloemolie doordoen van af nu.
@brittkitt, ja bij WOdan is het net zo, alleen heeft hij er meer op zijn flanken, buik en rug, ook wel in de hals hoor maar minder.
Het zijn er bij hem ook ontzettend veel maar ze worden dan weer minder maar echt weg gaan ze niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:34

Ik bedoelde ook crossmonster, pre Knipoog Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat het verstopte talgkliertjes zijn als het er zo ontzettend veel zijn Tong uitsteken

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:50

BrittKitt schreef:
Ik bedoelde ook crossmonster, pre Knipoog Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat het verstopte talgkliertjes zijn als het er zo ontzettend veel zijn Tong uitsteken

Nou, inderdaad, dat zit ik ook te denken.
Wat mijn Haflinger heeft op de schouders, ziet er trouwens precies zo uit als op jouw foto's BrittKitt! Identiek. Alleen die grote bulten die ze nu op haar rug heeft, heeft ze op de schouders nooit gehad.

Ik heb nog wat verder gezocht op internet en kwam bij Urticaria uit. Daarover stond op bokt eerder een onderwerp:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=786784

Vooral deze foto's zijn interessant:
verschillende soorten urticaria:
http://www3.unileon.es/personal/wwdmvjrl/dermatopatias/eq_urticaria_4.jpg
http://www3.unileon.es/personal/wwdmvjrl/dermatopatias/eq_urticaria_2.jpg

Ziet er toch hetzelfde uit als de foto's van BrittKitt niet?

Er wordt ook voorgesteld om drainage compositum te geven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:51

Ja maar toch verdwijnt het niet snel bij Elin en heeft het er dus 3kwartjaar gezeten?

Nouja, ik ga sowieso dat compositum geven, net als een scheut olie over het voer. Pony weer blij, mag ze weer elke dag slobber Clown

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:10

BrittKitt schreef:
Ja maar toch verdwijnt het niet snel bij Elin en heeft het er dus 3kwartjaar gezeten?
Clown

Ja, klopt. Het kan er lang zitten. ALs de veroorzaker van de allergie niet wordt weggenomen. Geef je 's winters andere voeding dan 's zomers?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:12

Ik heb haar pas sinds november en daarvoor heeft ze altijd erg slechte voeding gehad. Ze was broodmager toen ze bij mij kwam, stond dan weer op geitenbrok, dan kreeg ze weer een enorme bult gemaaid gras, slecht hooi of heel veel beschimmeld brood of wegrottende wortels. Niet bepaald een dieet om over naar huis te schrijven dus Tong uitsteken
Enige verschil in zomer en winter is dat ze zomers gras krijgt en s winters niet, maar dat kreeg ze bij de vorige eigenaar ook niet, dat was gewoon zand waar ze op stond.
Vandaar ook dat ik er vanuit ben gegaan dat het ook komt door slechte weerstand (tesamen met die speekselklieren)

*edit; ook in het andere topic wordt gesproken van een verminderde weerstand. Ook mijn pony had een veulen aan de voet toen ik haar heb opgehaald (en direct afgespeend daarna)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:32

Ik heb mijn Haflinger ook nog maar 9 weken. Toen ze bij mij kwam zat ze onder de dazenbeten in haar hals. Ook had ze een wondje op haar been. In combinatie met de verhuizing (stress) , de influenza-vaccinatie en het feit dat ze nu vanalles leert bij mij (= werk / beetje stress, voorheen moest ze niets, gewoon in de wei lopen) kan wellicht ook verminderde weerstand geven. Ik heb net ook drainage compositum besteld bij de paardendrogist. Ga dat maar proberen. Ga nu weer naar haar toe om te wassen met Betadine, krijgt ze in elk geval geen secundaire infectie op de bulten met korstje!
Sterkte met Elin

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:34

Ik heb dus ook nog ooit geprobeerd om te wassen met imaverol herinner ik me weer, maar dat hielp dus ook geen klap Clown
Stalgenootjes dachten dat het schimmel was, icm die kale plek.

Hou je me op de hoogte hoe het gaat met de DC?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:36

Ja hoor, hoop dat het snel wordt bezorgd!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:46

Ik heb een mailtje gestuurd naar de paardendrogist of ik dit spul eventueel ook één keer per dag kan geven of dat ik het anders alvast 's avonds op mn summerfit koeken druppel zodat het dan 's ochtends gegeven kan worden.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:21

Ben net bij Navenja geweest en het is er niet echt beter op geworden. Ach gut Overal komen haar haren overeind en ze heeft nu verschillende kale plekjes waar eerst die bultjes zaten... Verdrietig
Eigenaresse van de stal zal het drainage compositum 's ochtends geven en ik dan 's avonds (daar bof ik wel mee Bloos ). Ze heeft goede ervaringen met DC.
De DA was niet bereikbaar (word beetje moe van hem Boos! ) dus ik weet nog steeds niet of hij onder de microscoop nog wat interessants gezien heeft in het schraapsel van de korstjes.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:31

Ik moet nog even wachten tot volgende week om het te bestellen Schijnheilig Heb wel antwoord op dat mailtje dat je eigenlijk twee keer per dag buiten de voertijden moet geven, maar als het écht niet mogelijk is dat het ook in één keer mag (dus 50 druppels in een keer). Ik wil het wel zelf in de hand houden, gewoon om zeker te weten dat het gebeurt en dat het goed gebeurt, dus dan maar 1x per dag heel veel Nagelbijten / Gniffelen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:26

Als ik naar de geplaatste fotos kijk weet ik zeker dat dat iets anders is als wat Wodan heeft.
Over het algemeen blijven het bij Wodan bulten, meer dan kale plekken.
Ik ben erg benieuwd of er wat uit je schraapsel komt!