granen voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: granen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:07

Iemand ervaring met spelt? Ik hoor telkens dat het een fantastisch goed graan is voor paarden, maar ik vraag me nog altijd af waarom dan?

ElCid schreef:
Wij voeren al jaren alleen granen : een combinatie van gebroken mais, gerst, haver en tarwe met daarbij veel goed hooi en 3 a 4 kg lucerne + een vitamine supplement.
Dit hebben we samengesteld samen met een DA die hier erg veel van afweet nadat onze paarden lever en nier problemen hadden gekregen door de combi biks/ kuil op een pensionstal.

Waarom heb je voor die combinatie van granen gekozen en niet bijv. alleen voor haver o.i.d.?

ElCid schreef:
Onze paint heeft vanaf het spenen tot een maand of 10 speciaal veulenvoer gehad, daarna granen en lucerne.
Wij voeren de paint hengst ( 3,5 jaar oud, ca. 1.54m) nu 3 kg granen, 4 kg lucerne ( uit de balen) en zoveel hooi als hij lust. 's Avonds krijgen ze alledrie een beetje natte zemelen met vit. preparaat.

Onze Lusitano hengst krijgt ca. 2,5 kg granen, zelfde lucerne en ruim hooi; zal gauw een kilo of 5/6 zijn. Die is 7 en 1.65m en met dit voer onlangs kampioen geworden van 2008.

De Arabier ruin krijgt ca. 0,5 kg granen, 3 kg lucerne en ca. 5 kilo hooi.

De paarden staan niet echt zwaar in het werk op het moment, als dat straks wel zo is zullen we de granen iets verhogen.
De combi lucerne/ granen is ideaal omdat ze elkaar goed aanvullen op het gebied van calcium en fosfor.

De granen kopen wij gemengd.

Reken je uit hoe de verhouding granen/lucerne moet zijn voor een goede C/P verhouding? Of volg je daarvoor een richtlijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:24

@Knoffer: spelt is een 'oergraan' en omdat het niet geschikt is voor massaproductie is het ook niet gemodificeerd zoals andere graansoorten wel zijn.
Het bevat geen antigenen en gluten, is hierdoor natuurlijker, beter verteerbaar.
In hoeverre de negatieve kanten van graan die bij mensen spelen ook voor paarden van toepassing zijn weet ik niet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:51

Wat bedoel je met het laatste? Wat zijn de negatieve kanten van graan voor mensen? Voor paarden is dat teveel zetmeel, maar voor mensen heb ik geen idee Tong uitsteken

Net heb ik wiki nog eens bekeken, maar daar staat dat er juist veel gluten in zitten?
In de voedingswaardetabel staan koolhydraten en vezels apart van elkaar.. Dat betekent dat de overige koolhydraten alleen zetmeel (en toch ook gluten) zijn?

Het voordeel dat ze niet geschikt zijn voor massaproductie had ik nog niet zo bekeken Haha!
Maar dat voordeel zou weg vallen als je bijvoorbeeld biologische haver/gerst/oid zou nemen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:06

Knoffer schreef:
Wat bedoel je met het laatste? Wat zijn de negatieve kanten van graan voor mensen? Voor paarden is dat teveel zetmeel, maar voor mensen heb ik geen idee Tong uitsteken
.

Citaat:
Granen
Zowel volwassenen als kinderen lijden aan tarweallergie. Het blijkt vooral in verband gebracht te worden met lichamelijke inspanning gerelateerde anafylaxis.

Hoe meer granen (tarwe, rogge, gerst, haver, maïs of rijst) iemand eet, hoe groter de kans dat deze persoon een allergie ontwikkelt. Daarom komt een rijstallergie vaker voor in bevolkingen waar veel rijst gegeten wordt.

Opslageiwitten voor de kiem (zoals tarwe gluten) en andere eiwitten die aanwezig zijn in graan om het te beschermen tegen schimmels en bacteriën, blijken belangrijke allergenen te zijn.

Erg bekende allergie is van gluten iets wat Coeliakie genoemd wordt
http://www.food-info.net/nl/intol/gluten.htm

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:38

Wij hebben, op advies van de DA, een granenmengsel gekozen omdat we alleen haver erg eenzijdig vinden. Eerst mengden we zelf, maar we kopen het nu, kant en klaar, gemengd van een boer en dat bevalt prima.

Omdat we geen onbeperkte hoeveelheid lucerne voeren en dit ook nog combineren met veel goed hooi is de calcium/ fosfor verhouding kwestie minder belangrijk dan wanneer er alleen graan en lucerne gevoerd wordt.
We hebben die verhoudingen wel goed bekeken en met de manier waarop wij nu voeren worden de verhoudingen prima rechtgetrokken. Ik heb dat toen via een ( geloof ik) Amerikaanse site berekent, ik weet nu niet meer welke.
We hebben kort geleden hierover ook nog overlegd met onze DA, die zich toegelegd heeft op hoe paarden het best geveord kunnen worden, en die was het helemaal eens met het dieet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:27

Waarom zou haver te eenzijdig zijn? Verschillen granen dan werkelijk zoveel in samenstelling? De een bevat meer zetmeel dan de ander, maar dat lijkt me geen belangrijk verschil? Zitten er verschillen in verteerbaarheid van het zetmeel? Of verschillen in vitamine/mineralen? Één graansoort lijkt eenzijdig, maar ik vraag me altijd af in hoevere dat eigelijk wel zo is en of de granen werkelijk wel zoveel verschillen. En of dus een mengsel werkelijk beter is dan alleen haver.

Handig zo'n site waar je verhoudingen kan uitrekenen! Het is ook best makkelijk zelf uit te rekenen. Ik heb een poging gedaan in het topic [VS] Geen brokken... wat dan wel!?! de juiste verhouding uit te rekenen tussen Subli Lucerne en Subli Zwarte Havermix. Ik kwam uit op 3,22 op 1. Dan zat de verhouding C/P op 2:1.

Zijn er nog meer verhoudingen waar je rekening mee moet houden? Van bijv. andere mineralen?

En nog laatste vraagje (voor nu Tong uitsteken Haha!), welk vitaminepreperaat gebruik je?

@DubbelDun
Ohja, dat.

Thnx voor de info beide.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 06:52

Mag ik vragen wat voor vitaminen jullie erbij geven{merk} daar is ook zoveel van te krijgen, dat het je gewoon duizelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:57

DubbelDun schreef:
Supplement: Ik betaal voor de Pavo-Vital 34,10 per 20 kg.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:24

Dank je Bloos
Ik kan makkelijker aan Subli sportmineralen komen, wat ik kan zien is deze ook aardig compleet.

Mineralen:
Calcium 120 g
Fosfor 15 g
Natrium 140 g
Magnesium 50 g
Chloride 215 g

Spoorelementen:
Koper 600 mg
IJzer 2400 mg
Mangaan 1200 mg
Zink 1200 mg
Cobalt 6 mg
Jodium 6 mg
Selenium 8 mg

Vitaminen:
Vitamine A 270.000 IE
Vitamine D3 54.000 IE
Vitamine E 6.000 IE
Vitamine B1 150 mg
Vitamine B2 150 mg
Vitamine B6 500 mg
Vitamine B12 1200 μg
Pantotheenzuur 150 mg
Niacine 900 mg
Foliumzuur 120 mg
Biotine 2000 μg
Vitamine K3 30 mg
Choline 5400 mg
Vitamine C 8000 mg
Gistcultuur

Duran is momenteel druk met het laatste wisselen eet wat moeizamer, heeft last van hangend rooster, dus wil even wat bijgeven........

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:35

Zijn er ook merk granenmengelingen zonder toevoegingen te koop?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:13

sonjim schreef:
Zijn er ook merk granenmengelingen zonder toevoegingen te koop?

Ja, rechtstreeks van de boer. Zo komen wij er ook aan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:15

Tja ik ken geen boer hier in de buurt die dat verkoopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:28

@Sonjim: bij de Coöp/Welkoop kun je alle granen apart in een zak kopen en dan kun je dus zelf mengen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:33

Wat is dan een goede verhouding tussen de granen, en dan als aanvulling vitamine korrel? En is lucerne nodig om het aan te vullen of kun je dat ook weglaten en in plaats daarvan, gewoon hooi voeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:38

Luzerne (van Subli + olie) of de pure in balen van Hartog zijn rijk aan andere ingrediënten als hooi en moeten dus gekompenseerd worden om weer een balans te vormen. Daarom geef ik ook pure haver.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:38

sonjim schreef:
Tja ik ken geen boer hier in de buurt die dat verkoopt.

"Onze" boer woont in Siddeburen ( Gr.) en bezorgt bij ons thuis. Maar dan heb ik het wel over hoeveelheden van 1000 kg ineens Cool.

Maar inderdaad; je kan de granen ook los kopen en dan zelf mengen, dat hebben wij in 1e instantie ook gedaan. Je koopt dan zakken van 20 a 25 kg, dus met 4 soorten heb je dan ineen keer tussen de 80 en 100 kg voer.
Wij voeren nu ook de PAVO vital Knipoog ( eerst suppl. van Lavor) en lucerne, om de kalk/fosfor verhouding op peil te houden en omdat het heel goed paardenvoer is. Het granenmengsel is ongeveer 1 op 1. ( dus 1/4 haver, 1/4 gerst, 1/4 tarwe en 1/4 mais).
Bij alleen hooi en granen zou je raar uit kunnen komen met je kalk/ fosfor.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:20

ElCid nog twee vraagjes Haha! (Andere die willen antwoorden kan natuurlijk ook Haha!)

Zijn er nog meer verhoudingen waar je rekening mee moet houden behalve C/P? Van bijv. andere mineralen o.i.d?

En je zegt dat haver te eenzijdig is. Maar wat zijn de voordelen van de verschillende granen ten opzichte van elkaar? Welke stoffen zitten er in het ene graan wel wat je in het andere mist?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:22

oeps, honderd kilo voor 3 shetten is misschien wel wat veel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:41

Soms kun je het ook per 5 kilo los kopen, maar niet elke Coop/Welkoop doet dat. Verder kun je ook bij een molen die meel verkoopt proberen om ongemalen graan te kopen. Dat gaat zeker weten per kilo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:54

Knoffer schreef:
ElCid nog twee vraagjes Haha! (Andere die willen antwoorden kan natuurlijk ook Haha!)

Zijn er nog meer verhoudingen waar je rekening mee moet houden behalve C/P? Van bijv. andere mineralen o.i.d?

En je zegt dat haver te eenzijdig is. Maar wat zijn de voordelen van de verschillende granen ten opzichte van elkaar? Welke stoffen zitten er in het ene graan wel wat je in het andere mist?

Op deze site http://www.whoa.nl/ , onder algemeen- verzorging - voeding is info te vinden over de verschillende voedingsmiddelen. Ook de granen staan hier nader toegelicht met de verschillen in voedingswaarde, zetmeelgehalte, etc.
Volgens mij is in de Wikipedia ook veel te vinden over de verschillende granen, Overigens heb ik nog eens gekekeken en de verhoudingen van onze granen mix liggen anders dan ik dacht; Hoofdbestanddelen zijn haver en gerst; ca. 75 %, tarwe en mais de rest, waarbij tarwe ca. 15 % zal zijn en mais de overige 10%.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerst
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haver
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mais
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarwe

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:52

De wiki pagina's had ik al eens bekeken. Ze geven niet allemaal even nuttige info. De meeste wel de samenstelling van zetmeel/vezel/eiwit/vet (behavle tarwe), maar dat wist ik al. Bij de meeste staat ook niet aangegeven welke mineralen en vitamines erin zitten. Maar de vitamines in graan verdwijnen zeker ook te snel?
Maar je geeft ze gecombineerd om de verschillende energiewaarde te combineren? Want de eiwitten zitten erg dicht bij elkaar (weet niet of het allemaal even goede eiwitten zijn?) alleen het zetmeel/vezel gehalte verschilt het meest. En daardoor de energiewaarde. De energiewaardes kan ik alleen niet vinden. (Ik kan alleen vinden welke meer bevat dan de ander, maar dat wisten we al.)
Maar bekeken vanuit de optiek dat teveel zetmeel niet goed is voor paarden, is haver het beste (of gerst, maar gerst heeft een minder gunstige zetmeelstructuur en bevat minder vet dan haver). Maar is die energiewaarde dan zoveel lager dat je dan veel meer haver moet voeren dat je uiteindelijk toch wel op even veel zetmeel komt?

Of draaf ik nu te ver door? Tong uitsteken

Op whoa.nl staat een super handig overzichtje met de C/P verhoudingen van verschillend voer. Die had ik niet eerder gevonden Haha! Thnx, handige link.
Verder dus niet echt verhoudingen die je moet compenseren. Alleen mis je natuurlijk mineralen/vitamine, maar dat kun je makkelijk oplossen met het preperaat/suplement.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:15

Ik heb dus de subli sportmineralen gekocht, maar mijnheer vertikt het te eten, ook niet met slobber......
In principe moet hij met het voer wat hij krijgt genoeg vitamines krijgen, of niet?{vraagje voor de kenners Haha! }
3/4 subli zonder, 1/4 granenmix en +/- 100 gram subli EM per keer en dit 2x daags.........
Dat Subli EM vind hij ook maar zozo, maar dat eet hij wel op.
Dus wie er een emmer subli sportmineralen wil overnemen, zijn 8 schepjes uit.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:20

Ik heb hier in de buurt nagevraagd, granen zijn alleen verkrijgbaar in 25 kilo zakken, hoelang zijn onbewerkte granen houdbaar? en hoeveel weegt een voerschep granen, mijn shetten eten nu in totaal 2,5 schep meusli per dag (3 shetten). Maar ik weet niet hoeveel kilo in granen ik ze zou moeten voeren, als ik dat ongeveer weet kan ik uitrekenen hoelang ik met de granen doe en of ze dan niet voortijdig bederven.

Dan nog een vraag voeren jullie een andere samenstelling aan opgroeiende veulens en dragende merries?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:40

Wat voor voerschep heb je Haha!
Ik geef mijn drachtige dame straks een speciaal vitamine-mengsel met extra vit.A erbij en het veulen krijgt eerst veulenkorrel en dan wat ik normaal voer met Podo erbij.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:07

Gewoon zo'n standaard brokkenschep, die je bij de pavo en zo krijgt.