nazomer jeuk/allergie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rkayleigh

Re: nazomer jeuk/allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:41

k heb een shetlander die ook ALTIJD jeuk heeft,
alleen als het vriest zo ongeveer niet.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:43

Aimee schreef:
ellepel schreef:

Daar ben ik bekend mee. Maar het verhaal klopt niet met de index Bloos
Heb 'm al elke dag gecheckt en het risico was steeds laag, terwijl mijn paard wel een reactie heeft die erg lijkt op een hoog fructaangehalte.

apart?
bij ons staan er nu namelijk meerdere paarden met dikke benen en dat zou toch van het fructaan komen in het gras die nu hoger is?
tenminste...wij gaan daar van uit dat het daarvan komt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:43

dat kan, maar dat voegt hier niet wat toe aan mijn vraag Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:25

ellepel schreef:
apart?
bij ons staan er nu namelijk meerdere paarden met dikke benen en dat zou toch van het fructaan komen in het gras die nu hoger is?
tenminste...wij gaan daar van uit dat het daarvan komt

Ik heb vanochtend en zojuist gekeken op de fructaanindex maar die was beide keren overal laag ?
Maar de nachten zijn ook nog niet zo erg koud en dan loopt het fructaan dacht ik niet zo hoog op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:29

Irene2 schreef:
dat kan, maar dat voegt hier niet wat toe aan mijn vraag Knipoog

Hoe is het nu met de bultjes bij je paard?
Hier zag ik dat het vanochtend een stuk was afgezakt. Ik hou het er voorlopig op dat een insekt het veroorzaakt heeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:32

Het klopt dat in september de voedingswaarde van gras ineens weer heel hoog wordt. Gras krijgt opnieuw een groeiimpuls en dan krijg je hetzelfde effect als in het voorjaar als het weer gaat groeien. Dit heb ik niet zelf bedacht hoor, onze vorige stalmanager heeft me dat eens verteld als waarschuwing.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:29

Lovely schreef:
Het klopt dat in september de voedingswaarde van gras ineens weer heel hoog wordt. Gras krijgt opnieuw een groeiimpuls en dan krijg je hetzelfde effect als in het voorjaar als het weer gaat groeien. Dit heb ik niet zelf bedacht hoor, onze vorige stalmanager heeft me dat eens verteld als waarschuwing.

Klopt helemaal, alleen werd er vroeger altijd benoemd dat augustus de 2e meimaand is en men op moest passen met de paarden in het gras.
Doordat het klimaat toch wel e.e.a. aan verschuivingen heeft gekregen is volgens mij ipv. augustus de maand september de extra groeimaand geworden.
Het valt mij in elk geval al een paar jaar op dat in september het gras nog een extra groeispurt krijgt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:46

Ik heb gehoord dat er dit jaar weinig tot geen fructaan in het gras heeft gezeten...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:50

henny_w schreef:
Hmm ... afgelopen maandag he?
Hier hetzelfde verhaal.
Ik zette ze om 9 uur in de wei en na 5 minuten kwamen ze al weer in de bak inrennen.
Dus weer de wei ingestuurd maar ze kwamen aldoor de rijbak weer in.
Heftig stampend en staartzwiepend.

Dus heb ik ze hooi in de bakken gedaan in de rijbak en ze uit de wei gehaald.
Maandagmiddag zaten beide helemaal onder de bulten.
De oudste van de twee heeft het nog. Alsof ze in de brandnetels heeft gelegen.
De ander had het wel iets maar lang zo erg niet en daar is het al wel weggetrokken.
Dit is iets volkomen nieuws wat ik bij geen beide eerder gehad heb.

Het moet 1 of ander insekt zijn geweest waar ze heftig op reageerden want verder is er niets veranderd. Staart en manenkam laten ze ongemoeid, dus geen jeuk daar.

TS, jij woont ook in Twente he?
Het kan haast geen toeval zijn.

Dit klinkt bekend.. Mijn fjord had het ook zo erg, blijkt na huidbiopte een allergie te hebben voor stekende vliegjes en mijt.

Over zijn hele lijf bulten en tot bloedens toe openschuren. Vreselijk! Na een week was het weg, hij is in die wee wel ondersteund met prednisolon.