Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cerilene_ schreef:Ik denk dat de pitjes geen enkel kwaad kunnen, ik vraag me alleen af of het niet te waterig voor ze is (ivm diarree).
. En wortels, is het echt zo dat ze daar meer energie van krijgen? 
z0rr0 schreef:mandarijn met schil
appel
komkommer
wortel
{knoflook}
druiven
eigenlijk alles lust ze wel
Bo_Y schreef:Wortels, Appels, Peren, mandarijen, sinaasapels, Druiven, banaan, ananas, papaya, rozijnen, aarbeien, frambozen, kersen. Ook eet ze gedroogd fruit, met maisvlokken. Eigenlijk eet mijn merrie alles.
Loves_Sjakie schreef:sjonge ik wist niet dat ze zoveel verschillende soorten fruit mochten,
zijn sommige fruit soorten ook schadelijk voor ze ?

Citaat:Maar ook groenten kunnen voor problemen zorgen. Onrijpe peulen, zaden en gekiemde bonen zijn bijvoorbeeld giftig. Voer je paard dan ook geen rauwe bonen. Het eten van grote hoeveelheden ui, sjalotjes, bieslook, prei of knoflook kan leiden tot koorts, buikloop, nierontstekingen, ontstekingen in het maag-darmstelsel of bloedarmoede.
Mag je paard dan helemaal geen ui-achtige gewassen eten? Jawel hoor. Knoflook in een beperkte dosering – bijvoorbeeld als poeder of olie – draagt bij aan een goede weerstand, een gezonde huid, gezonde luchtwegen en een goede bloedsomloop. Bovendien is de lucht van knoflook ideaal geschikt om insecten op afstand te houden.Ook koolsoorten zoals bloemkool, boerenkool, witte kool en spruitjes zijn – wanneer je ze in grote hoeveelheden aanbiedt – giftig. De stengels en bladeren van tomaten kun je beter ook niet voeren.
Kolen zijn dan weer niet aan te raden.
Citaat:Welke groente en fruit mag een paard WEL eten?
Appels, abrikozen, zwarte bessen, (water)meloenen, bananen, bramen, bosbessen, kersen, dadels, vijgen, druiven, grapefruit, mango's, sinaasappels en mandarijnen (zonder schil), perziken, peren, ananas, pruimen, aardbeien, rozijnen, koolraap (niet teveel), courgette, zoete aardappel, komkommer, raapstelen, sla, witlof, venkel, andijvie, biet, wortel, selderij, kokosnoot, maïskolf, mierikswortel, pastinaak, munt, salie en peterselie.