rotstraal.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:53

Ik geloof je gelijk, maar zoals je zelf zegt heb jij te maken met een hele hardnekkige vorm. Maar zoals ik zelf al zei, heb ik zelf paarden meegemaakt die het op stal beter deden met rotstraal dan op het weiland, dat is niet verzonnen, heb ik zelf ondervonden. Dat wil niet gelijk zeggen dat het bij elk paard beter gaat op stal dan op de wei!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:02

randie schreef:
dit is ook niet waar, een weiland is beter, OOK AL is hij nat. In een weiland trekt namelijk de amoniak van de plas
en poep weg. In de stal blijven ze er in staan.

Ik kom nu misschien heel betweterig over maar ik heb er echt heeeel veel research naar gedaan aangezien mijn paard
eigenlijk opgegeven was Bloos

Mijn paard krijgt juist rotstraal van in het land staan. En ja, door de nattigheid.
Op stal/ in de paddock is het vrij snel over.
Voorlopig mag hij dus absoluut niet in het land.
En bij ons is het land niet nat, maar je zakt tot je knieen weg in de bagger...

En ja, ik heb er ook genoeg research naar gedaan. Mijn paard heeft chronische rotstraal gekregen (mede dankzijk die geweldige research, ik heb hem te lang in de bagger laten staan), en wordt nu afgemaakt als hij binnen 6 maanden nog een keer een flinke infectie door de rotstraal krijgt.

Paard staat nu overdag in een schone verharde paddock (want zand kan hij dus ook slecht tegen omdat het nat blijft) en snachts in een schone droge stal. en ik kan je zeggen dat dat wel werkt. Want dat land, o dat was zo goed, Binnen een week heb ik dan een geinfecteerd been. Jippie, meteen een flinke einschuss erbij als ik niet uitkijk.

Heel fijn dat goed bedoelde advies, maar elk paard reageerd anders. Wat bij jou paard goed werkt kan bij een ander paard juist funest zijn.

Kijk dus zelf naar waar je paard op reageerd. CTC spray droogt uit en ontsmet.
Dry feet, tja dat werkt bij het ene paard wel en bij het andere paard (mijn paard) dus niet. Net als hippo sol en al die andere spuitbusjes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:12

en dit soort verschillende adviesen krijg je inderdaad omdat het niet helemaal duidelijk is WAT het nu veroorzaakt. Je hebt volgen mij heb je verschilende vormen. Misschien is het wijs om even je smid ernaar te laten kijken?

Citaat:
Je moet zorgen dat je bij de infectie kan, en niet de straal in de wilde weg laten groeien.

Wanneer de straal in de wilde weg groeit wil het nog niet zeggen dat er niks aangedaan was,
bij die van mij was binnen een week of 2 al heel zijn straal weer vervormd. Wanneer dit gebeurd en ze gaan
er slecht op lopen heb je een probleem..De beste optie is inderdaad droog staan. Maar wanneer je paard
een stalzwijn is of een stal heeft die elke dag alleen opgestrooid wordt ( op mn oude stal) Kun je toch
beter kiezen voor de wei.

Foto 6 zo zag de uiteindelijk binnen 2 weken na een kapbeurt uit...Ondanks al het spul en drooghouden.
http://www.slide.com/r/VsCeuce62j97IqpR ... HE8u?cy=hy

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:22

@ randie: daar ben ik het dus ook NIET mee eens.
Je hebt verschillende oorzaken van rotstraal. Als de bacterie er eenmaal zit groeit deze lekker door in het vocht. Een nat weiland verergt het dus alleen maar.

En tja, een stal die elke dag alleen opgestrooid wordt.. dat ligt dan ook eecht aan jezelf.
Mijn stal wordt inprincipe voor me uitgemest (ik stal all-in) maar omdat mijn paard snel last heeft van rotstraal zijn we naar de staleigenaar gegaan en hebben afgesproken dat we ZELF de stal mesten, en dat er meer stro als basis in zn stal ligt.
Het is maar net hoe je er zelf tegenover staat en hoeveel moeite je er ZELF voor wil doen.

en ja, ik heb mijn paard het liefste ook dag en nacht buiten op een droog weiland met voldoende gras. Helaas is dat dus echt NIET realistisch in nederland, zeker niet in deze regio.

Of je op kleigrond, zandgrond of veen grond zit kan ook nog uitmaken wellicht.
Maar veengrond is in mijn geval absoluut NIET geschikt voor een paard met rotstraal.

Kijk gewoon wat bij jou paard WEL werkt als je te maken hebt met rotstraal, en neem niet van jan en alleman de tips over maar denk zelf na.

In mijn geval kan de smid er ook niet veel meer aan doen dan wegsnijden zodat je er bij kan.
Mijn paard heeft 3 stralen die tot de grond komen,, de 4e niet omdat hij daar rotstraal heeft en deze dus is uitgesneden.
En ja , zo wijs zijn wij ookw el geweest hoor. De da rekening is hoger dan mijn maandsalaris en de smid is ook pas een keer of 10-15 geweest de laatste 3 maanden

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:38

Citaat:
En tja, een stal die elke dag alleen opgestrooid wordt.. dat ligt dan ook eecht aan jezelf.
Mijn stal wordt inprincipe voor me uitgemest (ik stal all-in) maar omdat mijn paard snel last heeft van rotstraal zijn we naar de staleigenaar gegaan en hebben afgesproken dat we ZELF de stal mesten, en dat er meer stro als basis in zn stal ligt.
Het is maar net hoe je er zelf tegenover staat en hoeveel moeite je er ZELF voor wil doen.

Ik vind dat jij hier nogal hard oordeeld over mij! Ik STOND op een stal waar we ZELF uitmestte..Helaas ging die tegen
de vlakte omdat er nieuwbouw kwam. De eigenaar is een manege begonnen een paar KM verderop en wij zijn dus AUTOMATISCH
meegegaan. Omdat we anders geen dak boven ons hoofd hadden..Het nieuwe BELEID was daar iedere dag opstrooien
en 1 keer per week uitmestten. HOE vaak ik daar geen strijd om heb gehad daar..En uiteindelijk ook weg ben gegaan.
Maar toen was het kwaad al geschied..hij is altijd gevoelig geweest maar daar is het in een rap tempo slechter geworden.

Hij is 3 keer geopereerd gewoon op mijn nieuwe stal. Ik heb een DA gevonden die samen met mijn smid het wel aan wilde
gaan ( ZELF geregeld dus). En ik heb ZELF ) om de dag dat verband verschoont, de wond verschoond
en mijn paard bezig gehouden. Twee keer op een dag ZELF medicijnen gaan voeren omdat ik zeker wilde weten dat hij het
binnenkreeg. Dus voor school en meteen na school..Dit alles heeft bijna een jaar geduurd en ik heb er ZELF voor gezocht
dat mijn paard genoeg te doen had en afleiding had. Waardoor hij na bijna een jaar nog steeds even vrolijk en vriendelijk was
als daar voor ondanks de pijn. Ik denk als je wist hoeveel uren hierin zitten dat je er van zou schrikken..

Dus ga niet met je vingertje naar mij wijzen alsjeblieft..

Ps: zo ongeveer alle smeden die ik geraadpleegt heb en dat zijn niet minste zijn ze er over eens dat hij beter buiten kan staan.
Incl DA

Ontopic
verder ben ik hier klaar TS als je nog info wil dan stuur maar een PM

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:01

als ik (vroeger, heb al in jaren geen rotstraal meer van dichtbij gezien...) zag dat een van de paarden rotstraal had, maakte ik de hoef goed schoon en zette ze dan in een emmertje water met bleekwater bij daarna afdrogen en 'hoef en zool' erop (da's zo'n droogzetter). Ik heb nooit langer dan een paar dagen rotstraal gehad bij de paarden, maar was er natuurlijk wel altijd snel bij.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:12

Citaat:
En ja, om de kans op rotstraal te verminderen moet je zorgen voor een schone stal, en zorgen voor een goede doorbloeding, maar om op die manier rotstraal te behandelen?
nee dan ben je in mijn ogen fout bezig.

Als je goed had gelezen zie je nu dat je hetzelfde zegt: namelijk om het te voorkomen/verminderen moet je zorgen voor goede doorbloeding, schone stal, voldoende beweging enz.

Om het te verhelpen heeft iedereen een andere mening en een ander middeltje en andere ervaringen en ik neem aan dat ze die opties graag wil horen. Vervolgens kan ze zelf weten wat ze ermee doet.

Niemand zit hier denk ik te wachten op felle discussies, het wel en niet met elkaar eens zijn, goed of fout en suggesties dat je je paard niet goed verzorgt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:13

Citaat:
Om het te verhelpen heeft iedereen een andere mening en een ander middeltje en andere ervaringen en ik neem aan dat ze die opties graag wil horen. Vervolgens kan ze zelf weten wat ze ermee doet.

Niemand zit hier denk ik te wachten op felle discussies, het wel en niet met elkaar eens zijn, goed of fout en suggesties dat je je paard niet goed verzorgt!

precies, ik deel alleen mijn ervaring en misschien kan de TS er iets mee.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:37

ik meng me maar even niet in deze discussie.. heb er te weinig verstand van...
@randie: ik schrok echt van je foto's... wat ziet dat er erg uit zeg!

Wat ik me afvroeg.. ratino heeft dus nog nooit eerder last van rotstraal gehad.. nu had hij dan beginnende rotstraal en ben ik sinds vorige week vrijdag elke dag aan het inspuiten met otc spray (via de VA gekregen).. eerst uitkrabben dan met water goed schoonmaken, drogen en dan spray erop.. het lijkt nu al een stuk harder te zijn! dus het werkt..

Nu vroeg ik me wel af.. een hoefsmit bij ons op stal zei ja als het hard is moet je het maar ff zeggen dan snij ik de straal mooi bij dat het weer mooi vlak is... is dit goed of juist niet?
Enne moet ik als het over is.. blijven sprayen of kan je daar gewoon mee stoppen?
En wat ik me afvroeg.. ratino staat altijd in een schonen stal.. (tuurlijk elk paard maakt zijn/haar stal in zekere mate vies als ze er snachts in staan.. maar het is een erg schoon paard). Ik sta sinds mei op deze stal en op mijn vorige stallen werd hij minder goed uitgemest dan hier.. nu heeft hij dus ineens die rotstraal (naar mijn idee kan het dus eigenlijk niet door zijn stal komen) kan dit ook komen als een ander paard in zijn wei of paddock rotstral heeft? dat dit blijft hangen in de grond?

hoop vragen weer.. maar goed...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:45

Citaat:
Nu vroeg ik me wel af.. een hoefsmit bij ons op stal zei ja als het hard is moet je het maar ff zeggen dan snij ik de straal mooi bij dat het weer mooi vlak is... is dit goed of juist niet?

Ja beter een keer te vaak bijsnijden dan te weinig. Zo kun je ook nog zien of het echt weg
is of niet. Zwarte plekken in een witte hoef zijn nog niet helemaal goed. Fijn dat het werkt!
Er wordt gezegd dat het besmettelijk is maar dit is niet het geval zei mijn DA.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:49

@randie: ja volgens hem kon je beter niet bijsnijden als het zo zacht was..
Tino gaat om de 6 weken naar de hoefsmit... dus volgens mij is dat vaak zat.. als ie eerder gaat kan der niets van af Nagelbijten / Gniffelen
Ik moet zeggen dat ik helemaal geen plekjes heb gezien in de hoef.. het enige wat ik merkte was een zachte straal en dat er een "gat" ontstond boven aan.. je snapt met wel denk ik...

hmmm dan vraag ik me toch nog af hoe hij er aan komt.. toch vreemd...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:13

Citaat:
@randie: ja volgens hem kon je beter niet bijsnijden als het zo zacht was..

hoe bedoel je? bij die van mij? Daar moest al het slechte weefse weggesneden worden
dus tot op het leven / aanhechtingen toe. Er was toen dus helemaal geen hoorn meer.

het is slim om de slechte plekken we te laten snijden, daardoor heb je de kans op meer
slechte stukken kleiner. Vooral omdat jij aangeeft dat zijn hoef al harder is zou ik hem
laten bekappen om te kijken hoe het er nu voor staat Lachen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:49

Ik heb bij de ruitershop een flesje Equisolid gekocht, dat droogt de hoeven ook uit en dan doe ik het zo:
Elke dag krabben we de hoeven uit en zodra we merken dat de stralen weer zacht worden, dan laten we de Equisolid in de stralen lopen en even in laten trekken. Een aantal dagen behandelen en dan zijn de hoeven weer netjes hard.
Op die manier zijn we de rotstraal voor.

Wel raar dat Otte rotstraal krijgt, want elke dag wordt z'n stal gemest en worden de natte plekken eruit gehaald. Hij staat wel in het weiland, maar ook elke dag worden z'n hoeven gekrabd. Misschien is hij er gewoon vatbaar voor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:03

ma_rie_tje schreef:
a_n_giee_ schreef:
ja dan moet je van die proppen met teer er in stoppen, maar teer sluit af, dus dat betekent dat er geen vuil uit kan....
echt waar dryfeet is het wondermiddel Knipoog

Nooit teer gebruiken!

de bacterien die rotstraalveroorzaken houden van donkerevochtige ruimtes.
Teer sluit af waardoor het vochtig blijft. Hou het goed schoon en zorg dta het droog wordt.
Jekan eerst weken met soda/biotex om het schoon te maken, vervolgens goed drogen.
Daarna CTC of andere (uitdrogende) spray er op

Mijn DA was zo slim om te zeggen dat ik teer op Yvke's hoeven moest smeren, maar uiteindelijk had ze dus wel straalkanker Clown
Stond toen op een volpension waar niet zo geweldig goed gemest werd idd Lachen

Sta inmiddels op een andere stal, en heb het nu zelf in de hand.. Ze heeft nu zelfs geen rotstraal meer.. Lachen Het is dus wel goede zaak alles schoon te houden, zoveel mogelijk uit te krabben etc. Op de uithof werd mij overigens verteld dat rotstraal besmettelijk is, omdat het een bacterie is.. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:32

Menino schreef:
Mijn DA was zo slim om te zeggen dat ik teer op Yvke's hoeven moest smeren, maar uiteindelijk had ze dus wel straalkanker Clown

Sta inmiddels op een andere stal, en heb het nu zelf in de hand.. Ze heeft nu zelfs geen rotstraal meer.. Lachen Het is dus wel goede zaak alles schoon te houden, zoveel mogelijk uit te krabben etc. Op de uithof werd mij overigens verteld dat rotstraal besmettelijk is, omdat het een bacterie is.. Lachen

Moest je teer gebruiken toen ze last had van rotstraal, of teer gebruiken als de rotstraal over was?
Als het over was, dan was teer wellicht wel goed geweest. Het sluit af waardoor de bacterie niet meer er inkan.
Tijdens de rotstraal is het gevaarlijk omdat het afsluit en de bacterie dan vrijspel heeft

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:44

elke dag je paard in een emmer met warmwater en biotex groen laten staan zo was me pony binne een week ervanaf

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:38

Moet je paard wel met z'n been in een emmer water DURVEN staan....anders wordt het wel erg lastig en nat Knipoog

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:55

Goed laten bekappen en bij slechte stukken de egyptischezalf van DA gebruiken. (die van de winkels is vaak niet agressief genoeg)
Let wel dat vocht ook goed is voor de hoeven, dus als ze op de (schone) wei hebben gelopen en de hoeven wat zachter is dat geen reden voor maatregelen. Vaak droogt dat weer netjes op. De hoeven kunnen ook te droog zijn waardoor weer problemen ontstaan.

Straalkanker is niet besmettelijk. Zelfs wanneer ze het weefsel en bacterien bij gezonde paarden plaatsen heeft het geen effect. Voormoedelijk is het een fout in het afweersysteem van het paard. Het is net aan het afweersysteem van je paard of het terugkomt of niet.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:15

Wat ik weer zo dubbel vind...
De eene zegt je moet het goed schoonmaken met de hoevenkrabber dan goed uitspuiten met water zodat al het vuil er uit gaat en dan drogen en dan spray er op... nu zeggen anderen weer dat je niet moet spuiten met water omdat het dan steeds nat wordt en dat dat dan ook weer niet goed is.. HELUP... nou weet ik ook niet meer wat goed is.. ik zal als ik er aan denk straks ff foto's maken van zijn stralen.. zal ik ff laten zien..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:27

Martine_m schreef:
Wat ik weer zo dubbel vind...
De eene zegt je moet het goed schoonmaken met de hoevenkrabber dan goed uitspuiten met water zodat al het vuil er uit gaat en dan drogen en dan spray er op... nu zeggen anderen weer dat je niet moet spuiten met water omdat het dan steeds nat wordt en dat dat dan ook weer niet goed is.. HELUP... nou weet ik ook niet meer wat goed is.. ik zal als ik er aan denk straks ff foto's maken van zijn stralen.. zal ik ff laten zien..

het schoonspuiten wordt gezegd omdat de middenstralen vaak (erg) vuil zijn.
Je krijgt namelijk niet alles weg met je hoevenkrabber.
Het is wel belangrijk dat alles zo droog mogelijk wordt, daarom kan je het beste spray gebruiken die uitdroogt (zoals CTC-spray).

Als de middenstraal wel netjes schoon is, is het niet nodig om schoon te spoelen.
Na het spoelen/weken moet je het goed drogen, en ook de kans geven om het even te laten drogen.

Maar let wel op! stel dat de middenstraal zo is dat er een dun aangekoekt laagje poep/zand/aarde zit (dit hoef je dus niet altijd te zien!! ) dat de spray dan niet werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:34

ma_rie_tje schreef:
Menino schreef:

Moest je teer gebruiken toen ze last had van rotstraal, of teer gebruiken als de rotstraal over was?
Als het over was, dan was teer wellicht wel goed geweest. Het sluit af waardoor de bacterie niet meer er inkan.
Tijdens de rotstraal is het gevaarlijk omdat het afsluit en de bacterie dan vrijspel heeft

toen ze straalkanker had, en mijn DA dacht dat het rotstraal was..
Maar mijn (inmiddels niet meer) Da, Heeft z'n diploma volgens mij ook bij een pakje boter gekregen.

Ze had een peesblessure, haar hele kogel was dik, en die DA dacht dat ze kreupel was vanwege haar knieen, dus adviseerde ons om haar achterhand te trainen.. Wij 2 weken aangekeken, en toen second opinion. Enfin, dankzij die 2 weken 'achterhand trainen' is er nog maar 20% genezingskans(met minimaal een jaar revilidatie) Huilen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:29

De hoef bestaat voor een deel uit water (net als de rest van het lichaam), Een hoef heeft dus ook vocht nodig om de elastische werking te behouden.
Met schoon water kan je de hoef goed reinigen met met jodium goed scrubben. Daarna goed droogmaken en op de aangetaste plekken egyptische zalf smeren, wat bacterie dodend is.
Wat ik zelf als fout ging maken was dat de hoeven te droog werden. doordat ik zo bang was dat de kanker terug kwam. Maar doordat de straal te hard werd was de werking van de straal ook verminderd.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:12

Nadiaaa schreef:
Moet je paard wel met z'n been in een emmer water DURVEN staan....anders wordt het wel erg lastig en nat Knipoog

haha dat is zo.
nou die van mij wou ook niet en trok elke keer der been op dus ik met de emmer mee omhoog.
ben blij dat ik een dapppere knol heb Bloos die daarna durfde
maar met me vp van 5 zou ik het niet zeker weten Knipoog

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:24

ik kom verschillende tegenstrijdigheden tegen, waar ik graag antwoord op zou willen krijgen (mits onderbouwd natuurlijk.. Knipoog )
want mijn pony heeft ook het begin van rotstraal, dat is begonnen toen ik op vakantie was. Er is toen wél teer op zijn zolen en straal gesmeerd (dit heb ik dus niet gedaan) terwijl het dus al niet 100% was.
Is dit nou wel of niet goed?
1) het sluit af -> geen nieuwe zuurstof -> bacterie dood? of juist:
2) het sluit af -> donkerheid en vocht blijft, niet zuurstofdicht -> bacterie groeit harder?
of nog een andere volgorde?

en ik vind die foto's er wel vies, bloederig uitzien.. Lijkt me geen pretje geweest voor dat paard! Was dat nou echt noodzakelijk, al dat snijden?

aangezien het morgen zondag is, en er dus geen hoefsmid/middeltjes te krijgen zijn mijn vragen hier.
Laatst bijgewerkt door Slotty op 25-10-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:27

z0rr0 schreef:
Nadiaaa schreef:

haha dat is zo.
nou die van mij wou ook niet en trok elke keer der been op dus ik met de emmer mee omhoog.
ben blij dat ik een dapppere knol heb Bloos die daarna durfde
maar met me vp van 5 zou ik het niet zeker weten Knipoog

Voor mijn paard heb ik een tijdje geleden een "weekbak" gemaakt, kan hij met zn beide voorbenen in.
Gewoon een bak gemaakt van betonplex, en daar een rubber mat ingelegd (zo'n deurmat met gaatjes, tegen het glijden)

Hij staat daarin dan met zn voorbenen, die moesten 30 minuten, zn achterbenen moesten 15 minuten, dus die gingen om en om in een emmer....
en meneer stond gewoon doodleuk op zn voordroog te knabbelen