Koliek na eten eikels.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Re: Koliek na eten eikels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:23

o jee dan heb ik dus denk ik een heel groot probleem!!!
waar mijn paard staat hebben ze 3 grote weilanden met daarom heen alleen maar eikenbomen.ze staat daar al 7 jaar en heb nog nooit problemen er mee gehad,er staan daar nog 3 paardjes meer en ook die hebben nooit problemen gehad,weet eigenlijk niet eens of ze de eikels wel eten.
als ik de wei af zou moeten zetten,dan hebben ze geen wei meer haha die dingen liggen echt overal door de wei.
zou het dan toch gevaarlijk zijn voor de paarden daar,als er nog nooit eentje last van heeft gehad in die 7 jaar?
ik hoop het niet eigenlijk.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:34

Heb ik dus ook. Mijn paddock staat helemaal omringd door eikenbomen. Ze hebben er ook nog geen last van gehad. Maar ga voor alle zekerheid morgen wel ff goed kijken of ik veel eikels er in vind of niet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:46

ik zal even heel goed gaan opletten of ze de eikels wel eten.
staan daar in de straat wel meer dan honderd eiken bomen,en ook veel paarden,de buren hebben er 6 en eentje daarvan is al over de 20.ik weet ook niet hoeveel ze er van zouden moeten eten om er last van te krijgen,zal denk ik wel voor ieder paard verschillend zijn.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 08:18

AngelsDitch schreef:
Er heeft een aantal jaar terug een artikel in de bit over het eten van eikels gestaan en de giftigheid daar van. Heb het op stal liggen, ga het morgen voor je opzoeken.

Graag, kan ik het artikel ook online vinden?

Ik wil nog wel even benadrukken dat het niet zeker is dat het de oorzaak van de koliek is geweest. Ik wil alleen graag zeker weten of het koliek kán veroorzaken.
Als je paard bij grote hoeveelheden kan lijkt het me zeker raadzaam om wat weg te halen, maar heb begrepen dat 'wat eikels' eten helemaal geen kwaad kan. De groene schijnen dan wel weer giftig te zijn.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:29

Ik snap niet dat je met google niets hebt kunnen vinden?

http://www.classichorse.com/stables/ani ... anten.html
http://www.penny.nl/penny_profiles/news.php?id=135 (ja sorry)

Citaat:
Eikelvergiftiging
Zo'n 400 varkens zijn in bosgebied New Forest nodig om de wilde pony's te behoeden voor eikelvergiftiging. De bomen hangen vol met eikels, met het gevolg dat de bomen een deel van de eikels in het groene stadium laten vallen, zodat de overige kunnen doorgroeien. Het looizuur in de groene eikels kan dodelijk zijn voor paarden. Varkens lusten de eikelss echter graag en kunnen beter tegen het zuur. De varkens krijgen er weliswaar buikpijn van, maar neutraliseren het brandende maagzuur door het eten van eiwitten in de vorm van insectenlarven. De beheerders van New Forest zoeken nog varkens.

http://www.trekpaarden.be/RmTgezondheid ... lanten.htm
Van de Pavosite:
Citaat:
Naast ons weiland staat een eikenboom. Nu zie ik mijn paard regelmatig eikels eten, kan dit kwaad?
Antwoord
Het eten van (grote hoeveelheden) eikels kan inderdaad schadelijk zijn voor paarden.
In groene, niet rijpe eikels en eikenbladeren bevinden zich looistoffen (tanninen). Deze kunnen bij een hogere dosering problemen veroorzaken.
De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.
De meeste paarden houden niet van eikels omdat deze erg bitter zijn, anderen vinden ze juist erg lekker! Jouw paard hoort blijkbaar bij de laatste groep. Ik zou je dan ook willen adviseren om elke dag even de eikels op te harken en uit de wei te halen.
Succes,
Emma Hintzpeter, GroomingConsultant

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:32

In de Strengen had afgelopen maand ook een heel artikel over het eten van eikels. De groene zijn giftig en de bruine kunnen niet veel kwaad, tenzij een paard zich er helemaal klem in eet.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 09:07

nuldertien schreef:
Ik snap niet dat je met google niets hebt kunnen vinden?

Nee, gek genoeg geen duidelijke artikelen zoals waar jij nu mee aankomt.
Ik zal me er nog eens in gaan verdiepen, de teksten die jij nu hebt gevonden kan ik heel veel mee Lachen

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:18

Ik heb nog een stukje tekst gevonden in een naslagwerk van de laatste open dag in de Universiteitskliniek in Utrecht. Het is geschreven door dr. Roel van Nieuwstadt.

De Eik (Quercus)
Het is voorr veel mensen een versassing om te horen dat de eik een serieuze bedreiging is voor meerdere diersoorten. In de (meestal) korte periode in de herfst dat de blaadjes en de eikels beginnen te vallen lopen dieren risico. Zolang de bladeren en de eikels groen zijn bevatten ze gifstoffen die flinke schade veroorzaken aan het darmgestel maar ook aan de nieren. De gifheid varieert van jaar tot jaar en is niet te voorspellen.
De meest vemelde verschijnselen zijn koliek en bloederige diaree en de bahandeling is vergelijkbaar met die van een thujavergiftiging met dezelfde waarschuwing met betrekking tot pijnstillers. Het controleren van nierschade en nierherstel via bloedonderzoek is belangerijk omdat er blijvende nierschade kan optreden. Uitgebreide infuustherapie is hier belangrijk zowel ter compensatie van het vochtverlies als voor de behandeling van nierschade.
Eikelintoxicatie is een typisch voorbeeld van een herfstprobleem waarbij de combinatie van geremde grasgroei en hoog aanbod van kennelijk smakelijke groene eikels funest kan zijn. Oudere boeren en paardenmensen weten dat je het vee en de paarden in die herfstperiode beter binnen kunt houden. Zodra het blad en de eikels bruin verkleurd zijn is de giftigheid voldoende verdwenen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:19

Wat ik heb gehoord is dat de Eik in zijn geheel giftig is voor paarden.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:25

Mijn zoekding (euh, query) was

Eikels giftig voor paarden

Misschien kun je nog wat nuttige dingetjes vinden. Ik heb een aantal hits weggelaten omdat ze van andere paardenfora kwamen en ik weet niet of bokt dat goed vindt.

Bashir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:04

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat eikels giftig kunnen zijn voor paarden wat niet zo handig is wat er staan eiken langs 1 kant van de uitloop bij de stal. Mijn paard en shet hebben na de heftige regen en storm van 1,5 week terug zich flink te goed gedaan aan de gevallen eikels, de shet lijkt nergens last van te hebben maar mijn paardje is sinds dien wat suffig, zit slecht in zijn haar en eet ook zijn voer niet helemaal op maar doet zich wel tegoed aan het stro dat hij krijgt, koliek verschijnselen heeft hij niet. Na het lezen van bokt gister hebben we direct de eiken gesnoeid zodat er niets meer in het landje kan vallen, vandaag ga ik ze lijnzaad geven dat schijnt wat te helpen. Volgens de DA moet ik verder gewoon geduld hebben tot de stoffen zijn lichaam hebben verlaten, heeft iemand er ervaring mee hoe lang dit normaal gesproken duurt?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:57

nuldertien schreef:
Mijn zoekding (euh, query) was

Eikels giftig voor paarden

Misschien kun je nog wat nuttige dingetjes vinden. Ik heb een aantal hits weggelaten omdat ze van andere paardenfora kwamen en ik weet niet of bokt dat goed vindt.

Bedankt! Ik red me er wel mee Lachen
Ben alweer weer wat wijzer, en kan in ieder geval nu hard maken dat eikels koliek kúnnen veroorzaken.
Daar ben ik erg blij mee!

@bashir: mijn paard zat ook slecht in haar vacht en leek lusteloos. Dat is eigenlijk nu pas weer wat beter. (ben nu een precies een week verder na een koliekaanval) Het gaat steeds beter.
Overigens bleek mijn welsh A onder het schrikdraad door zich te goed te doen aan de eikels, dus langs de rand ben ik nu ook alles weg aan het halen. Zij had alleen wat diarree, maar verder nergens last van.

Bashir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:23

Bedankt Jemawi, aangezien ik gister pas alle eikels definitief heb verwijderd zal het dus nog wel even duren voor ik verbetering ga zien.

Ik heb begrepen dat het eten van stro en lijnzaad zouden moeten helpen om de stoffen zo snel mogelijk af te voeren. Hopelijk heeft de voerwinkel vandaag lijnzaad binnen gekregen dan kan ik daar mee beginnen, de shet ook maar voor de zekerheid al denk ik niet dat hij er veel van heeft binnen gekregen, hij is 2,5 en kauwt overal ellelang op dus ik denk dat mijn paard de grootste lading heeft opgegeten.

Ben in ieder geval blij dat ik nu weet wat het is, ik heb me een week lang afgevraagd wat er nu ineens was veranderd waardoor hij zo slecht in zijn vel zat.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:35

jeetje...schrik hier echt van! In de paddock van onze pony's staan eikenbomen en zij lijken ze heerlijk te vinden. Zijn hele hoge bomen en voor zover ik heb kunnen zien, liggen er alleen bruine....met de volgende paddock-mest-beurt schep ik het gros toch maar mee dan...

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:37

Wat voor plantjes en dingetjes staan er nog meer in de wei..?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:46

watdanhe schreef:
Wat voor plantjes en dingetjes staan er nog meer in de wei..?

Voor zover ik weet niks geks. Ze staan al 2,5 jaar op dezelfde weide die verdeeld en goed onderhouden word.
Waar denk je aan?

Misschien in dit geval wel handig om te vermelden; een ander paard bij ons op stal heeft nu ook koliek gehad. Staat op een ander stuk land, kan wel bij wat eikels, maar niet in de hoeveelheid als die van mij bij kon.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:48

Ohh jee, nou zou ik op stal zoeken naar dat artikel... ben ik het helemaal vergeten. Stom van me! Morgen ga ik er opnieuw aan proberen te denken.