Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
AngelsDitch schreef:Er heeft een aantal jaar terug een artikel in de bit over het eten van eikels gestaan en de giftigheid daar van. Heb het op stal liggen, ga het morgen voor je opzoeken.
Citaat:Eikelvergiftiging
Zo'n 400 varkens zijn in bosgebied New Forest nodig om de wilde pony's te behoeden voor eikelvergiftiging. De bomen hangen vol met eikels, met het gevolg dat de bomen een deel van de eikels in het groene stadium laten vallen, zodat de overige kunnen doorgroeien. Het looizuur in de groene eikels kan dodelijk zijn voor paarden. Varkens lusten de eikelss echter graag en kunnen beter tegen het zuur. De varkens krijgen er weliswaar buikpijn van, maar neutraliseren het brandende maagzuur door het eten van eiwitten in de vorm van insectenlarven. De beheerders van New Forest zoeken nog varkens.
Citaat:Naast ons weiland staat een eikenboom. Nu zie ik mijn paard regelmatig eikels eten, kan dit kwaad?
Antwoord
Het eten van (grote hoeveelheden) eikels kan inderdaad schadelijk zijn voor paarden.
In groene, niet rijpe eikels en eikenbladeren bevinden zich looistoffen (tanninen). Deze kunnen bij een hogere dosering problemen veroorzaken.
De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.
De meeste paarden houden niet van eikels omdat deze erg bitter zijn, anderen vinden ze juist erg lekker! Jouw paard hoort blijkbaar bij de laatste groep. Ik zou je dan ook willen adviseren om elke dag even de eikels op te harken en uit de wei te halen.
Succes,
Emma Hintzpeter, GroomingConsultant
nuldertien schreef:Ik snap niet dat je met google niets hebt kunnen vinden?
nuldertien schreef:Mijn zoekding (euh, query) was
Eikels giftig voor paarden
Misschien kun je nog wat nuttige dingetjes vinden. Ik heb een aantal hits weggelaten omdat ze van andere paardenfora kwamen en ik weet niet of bokt dat goed vindt.

watdanhe schreef:Wat voor plantjes en dingetjes staan er nog meer in de wei..?