Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
linda22 schreef:ik heb nog wel gereden, maar bij mij zit er een bondje op die plek, misschien voor sommige ook een optie.
Margreth schreef:Mijn paard heeft ook wel eens enkele van die bulten gehad. Bleven ook langere tijd zitten. Volgens da is er een of ander insect dat zijn eitjes (wat daarna dan larven worden) onder de huid van het paard afzetten. Die veroorzaken die bulten. Ze kunnen weggehaald worden, maar op gegeven moment verdwijnen ze ook weer vanzelf. Er komt dan in de bult in het midden een kleine opening (denk dat daar de larves door naar buiten komen) en dan vormt zich er een korstje op. Weet niet of dat met jouw paard ook het geval is (denk dat jouw da anders ook misschien wel op dat idee was gekomen) Blijft dus waarschijnlijk even de biopsie afwachten eer je meer zekerheid hebt. Hopelijk valt het allemaal mee.
Weet niet of het horzellarven waren bij mijn paard, maar dit volgende heb ik over Horzellarven gevonden: Horzels
Kleine gele stipjes op de benen of de rug van het paard zijn de eieren van de horzel. Dit insect legt zijn eieren in de vacht van het paard en deze komen ook in de vacht uit. De larven dringen door de huid het lichaam binnen en groeien daar verder. Dit leidt tot horzelbulten, harde onderhuidse zwellingen. Als de maden nog niet verwijderd zijn, mag er niet op de bulten gedrukt worden. Het verwijderen van de maden gaat gemakkelijker als er warme kompressen aangebracht worden, waardoor de bult zacht wordt en de larven door een gaatje naar buiten kunnen. De larven moeten, zodra ze naar buiten komen, worden gedood. Als ze verwijderd zijn, moet de plek worden gedesinfecteerd .