extreem kwijlende paarden in de wei!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: extreem kwijlende paarden in de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:14

Je ziet inderdaad zwarte plekjes op het besmette gras en klaver.

Ook andere planten in het gras kunnen besmet zijn.

Augustus is een natte maand geweest en vooral hoog dicht gras heeft niet de tijd gehad om te drogen en gaat schimmelen.
Gras wat altijd in de schaduw staat (dus niet droogt door de zon) is er ook gevoelig voor.

Edit: het paard kan er echt ziek van worden en in ernstige gevallen kunnen drachtige merries hun veulen verwerpen. Regelmatig temperaturen en het dier goed in de gaten houden dus.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:17

Bij ons staat het gras niet in de schaduw. maar het was wel lekker hoog en dik. DUs ik denk dat het idd daar door komt. Tis natuurlijk lekker broeerig warm geweest, en net wat je al aangeeft een natte maand.

De paarden hadden iig geen koorts, ik denk zelfs dat ze er na 1 dag al van af zullen zijn. Maris kwijlde gisteren al niet eensmeer na dat hij een paar flinke happen van zijn hooi had genomen..

straks op naar stal, dan zullen we het zien..

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:30

paarden staan nu op een ander land zonder klaver en hebben daar tot nu toe niet meer gekwijld.het andere land kan nu wat bijkomen en bijgroeien.
hopelijk zijn we straks van de problemen af.dagje stal/paddock heeft ze zowiezo goed gedaan

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:41

krijgen ze hooi bijgevoerd op de wei?

als je plotseling ander hooi voert, kunnen paarden daar ook van gaan schuimen.. dat komt omdat ze dit dan gewoon niet gewend zijn.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:02

Nou dat was totaal niet het geval Leijn. Dit was geen schuimen maar echt kwijlen. Complete slierten, en plassen zodra je ze maar aan keek vielen uit hun mond. Overigens kregen ze af en toe hooi bij gevoerd.

Nu staan ze idd in een ander land. Ben blij dat ze nu nergens last meer van hebben.... Haha!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:43

Dit heeft mijn paard ook gehad.Bij hem liep het ook met bakken eruit.Mijn andere paard kreeg koliek verschijnselen wat gelukkig niet door zette.Ik kreeg hier op bokt de tip om de wei te maaien en het gemaaide gras weg te halen.Dit is inmiddels 2 weken geleden en nu staan ze er weer op en is er niets aan de hand.Let wel op dat ze zich niet verslikken doordat ze zo kwijlen.Succes!!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:20

Hier hetzelfde probleem! Ik heb er hier ook al een topic over geopend (Shetje kwijlt enorm)

Mijn 2 shetjes hebben er enorme last van. Ze kwijlen ook de hele dag door. Dierenarts erbij gehaald, die dacht aan een slokdarmverstopping. Maar ze eten nog gewoon, dus dat vond hij er dan weer niet bij passen.
Daarna moest ik van hem maar eens de tanden laten controleren. Dat ook gedaan. Toen was het kwijlen 1 week over. Ze hadden wat haken aan de kiezen. Wij blij, dachten de oplossing gevonden te hebben. En nu is het weer begonnen.

Mijn DA weet zich er ook geen raad mee. Ik vroeg hem of het misschien een schimmel kon zijn in het gras, maar daar had hij nog nooit van gehoord. Ze konden het wel van pesticiden krijgen, maar die gebruiken wij niet.

Bovendien staan ze in een wei zonder onkruid/klaver. Ik doe aan strookbegrazing, en ze krijgen er iedere dag een stukje lang uitgegroeid gras bij. Aan het gras kan ik verder niks zien. Er zitten geen zwarte puntjes op.

Bij ons is het rare dat het weg is, (1 week) en daarna weer terug komt.
En ze hebben er allebei last van. Dus dan zou je toch denken dat het iets is wat ze binnen krijgen.

We gaan nu eens proberen om ze in een andere wei te zetten. En als dit helpt, maaien we dat lange gras af.

Staan jullie paarden ook de hele dag door te smakken? Met de tong door te mond te slobberen? Net alsof ze iets gegeten hebben dat heel vies smaakt? En daarna komt er een klodder kwijl uit.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:51

onze paarden staan nu in een andere wei en hebben nergens meer last van gelukkig..
silly ik denk toch dat je die schimmel hebt in je weide.....
anders heb ik echt geen id

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:40

@ Heaven, jij had dat stuk van internet toch doorgestuurd naar je DA? Wat zei hij daarvan? (die van mij is daar totaal onbekend mee, die wist volgens mij niet eens dat het bestond)

Ik denk ook dat het in het gras moet zitten. Anders is het wel erg vreemd dat ze allebei tegelijk iets hebben. Moet wel iets zijn wat ze binnen krijgen.

Hoe gaat het nu met jullie paarden? Ik heb ze vandaag geen gras meer gegeven. Paar keer n bak hooi. En het gekwijl is weer over. Het moet gewoon aan het gras liggen. Ik denk dat wij het maar af gaan maaien. Heb ook ergens gelezen dat die schimmel weg kan gaan als het hard gevroren heeft...

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:40

maar het gekke is... Het komt toch voor op klaver? En klaver groei laag bij de grond..

Zou het dan zo zijn dat de schimmel naar boven "groeit" dan zou he tin het lange gras moeten zitten... tenminste dat is wat ik begrijp uit die link en andere berichten.....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:52

Klavers groeien niet alleen laag, de basterdklaver kan best hoog worden.
Bovendien komt het ook op gras voor, de besmetting breidt zich naar boven langs het blad uit.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:56

aha..... Ik snap het. Bedankt stennisje..

Er bestaat dus een kans dat het volgend jaar wederom voor zou kunnen komen?

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:45

Raar want een vriendin van me (Cute hier op bokt) was me daarstraks aan het vertellen dat haar paard ook veel aant kwijlen was, echte witte schuim wat uit haar mond kwam, dus ze had ook de DA gebeld, en die wist ook niet meteen wat het kon zijn. Ook de klieren waren wat opgezwollen aan de keel. Hij zei ook wel dat het mischien kon zijn van een soort schimmel op de weide. Maar raar want ze zei dat haar paard al even niet meer op de wei gestaan had. En ook haar andere paarden hadden er geen last van...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:51

dit is ons ook een tijd terug overkomen
met name mijn paard stond te kwijlen het liep hem zo uit zijn mond en het deed hem niks gewoon helder speeksel
echt vreemd
toevallig moest ik Gent zijn voor een hartonderzoek
en heb dat daar gelijk nagevraagd

hij vroeg meteen of er klaver op de wei staat

er staat indd klaver op de wei
dit heeft die maar 3 dagen gedaan daarna niet meer
echt vreemd hoor

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:46

Ik zou toch maar op zoek gaan naar kleinde plantjes die niet in de wei thuishoren.
Kwijlen is bijna altijd een teken van vergiftiging. Veel sterkte

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:33

Kingbilly: mijn dierenarts zei mij dat kwijlen niet een teken hoeft te zijn van vergiftiging. Schuimbekken juist weer wel!!!

Overigens zal overmatig "klaver" eten ook wel bij dragen aan een soort van vergiftiging. Goed is het iig niet..

ElianneHarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:30

Mijn haflinger heeft het sinds woensdag ook. Toen is de tandarts geweest en dacht ik dat het daar aan lag. Hij vond het ook vreemd. Nog meer paarden bij ons in de buurt hadden het dus heb ik het daar even na gevraagd (volgens mij bij Heaven hier op de forum...)
Maar is het nu wél ernstig of kan het verder geen kwaad?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:02

Staan ze nog in het land?? Zo ja dan zou ik ze er per direct uit halen. het zou denk ik de eerste paar dagen geen kwaad kunnen maar ze drogen flink uit omdat ze aardig wat vocht verliezen. Daar komt bij dat als het een vorm van schimmel is dit zoiezo niet goed is voor je paard!!!

Heb je de voorgaande reacties hier in het topic gelezen??

ElianneHarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:51

Ja over dat uitdrogen had ik nog niet nagedacht. Houden ze zichzelf niet op peil door veel te drinken of heeft dit dan geen nut?
En hooi bijvoeren hoorde ik ook als optie, zou dat een goede optie zijn?
En het gras maaien? Kan dat als het ook zo kort is? Of bemesten ofzo?
Hij is namelijk kreupel (al 3 maanden onverklaarbaar) en was blij dat hij (als bijna enige) nog niet naar binnen hoefde omdat ik er toch niets mee kan doen... Maar ja. Hij heeft zo vaak wat.. hopeloos word je er soms van Huilen
Ik hoor wel als jullie weer adviezen hebben...

Bedankt!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 07:49

Ik zou hem per direct van het land af halen....
Dit kan nooit goed zijn als je hem weken lang op dit soort land laat staan. Het is een schimmel en dat is iig niet goed om binnen te krijgen. Zelf eet je waarschijnlijk (op kaas na) ook geen beschimmeld eten Haha!

Ik zou hem op stal zetten (of iig uit dat land weg halen) Zorg dat hij genoeg schoon en vers water heeft. Na een dag op stal met normaal hooi moet het over zijn. ZO was het bij ons wel...

Het land maaien?? Daar heb ik geen verstand van. Dat zou je aan de boer moeten vragen Haha!

OF ze zich zelf voor uitdrogen kunnen behoeden vraag ik mij af. Onze paarden stonden zo te kwijlen en waren na een dag of 5 zo lusteloos dat ik er van uit ga dat het beetje wat ze drinken direct uitgekwijlt word.

Dus kreupel of niet... Ik zou hem als ik jou was van het land af halen. De kans dat er op termijn meer schade aan hem/haar word toegebracht is alleen maar groter.....

ElianneHarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:30

Dank je wel!!! Pling Ik zet hem morgen waarschijnlijk binnen... Dan zie ik wel weer verder. Want graszaadhooi mag hij niet (daar krijgt hij coördinatie stoornis / evenwichtstoornis van) en weidehooi lust hij niet (maar hij zal wel moeten)
Waarom zijn sommige paarden zo moeilijk ???? Verdrietig

Maar bedankt!!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:56

Is een ander stuk land dan geen optie voor je??

ElianneHarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:12

Nou ja, ik denk dat het overal in zit? Overal staat klaver neem ik aan (de weides zijn niet optimaal bijgehouden dus ja)... Maar ik kan er evt. nar kijken. Nu gaat het toch weer minder weer worden en moeten ook de laatste paarden naar binnen, anders trappen ze het land kapot...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:16

ik heb ook wel eens gehoord dat iemand dit had door het eten van eikeltjes.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:51

Hmm, hier nog een. Ik heb echter geen enkel ander paard bij ons op stal dit zien doen, dus ik vraag me af of het aan de wei ligt...