Winter en ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Winter en ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:58

Nee, de zooltjes helpen alleen voor het niet op kunnen hopen van de sneeuw in de hoef zodat ze niet op van die ballen sneeuw gaan lopen.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:04

meggiemeg schreef:
Nee, de zooltjes helpen alleen voor het niet op kunnen hopen van de sneeuw in de hoef zodat ze niet op van die ballen sneeuw gaan lopen.

Oke bedankt!

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 06:01

bianca77 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Eronder uithalen is echt geen optie dus ik zal het is aan de hoefsmid vragen over de zooltjes. Helpen die ook nog iets tegen gladheid of niet?

Misschien klink ik nu als iemand die niets om zijn paard geeft maar euh....
Mijn fjord staat elke dag (overdag) buiten in de zandpaddock met nog een stel andere paarden en pony's. Ik heb zelfs wel eens in de sneeuw gereden en ja, mijn pony heeft ook ijzers.
Ik vind het ballen van de sneeuw onder de hoeven wel meevallen. Ik heb gewoon gedraafd, alleen niet durven galopperen. Hij weet heel goed dat hij op zo'n moment moet kijken waar hij loopt.
Mij pony is nu 16 en ik rijd hem nu 13 jaar. Meeste dagen buiten, af en toe in de bak.

Nu kende ik wel een paard dat erg hoog op de benen stond (zonder ijzers) dat een been brak omdat de paddock erg nat was en hij toch ging spelen met de anderen.

Misschien scheelt het dat mijn fjord laag op de benen staat (pony, koudbloed) en dat andere paard hoog (was ook wel rond de 1.70)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:03

Als sneeuw net vers gevallen is plakt het het beste onder de voeten. Als sneeuw al wat langer ligt en er is vorst over heen geweest plakt het naar mijn idee minder goed onder de voeten.

Uusepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:06

Mijn merrie heb ik nu alleen voor op ijzers, maar wil ze liever eraf hebben, sommige zeggen dat de beweging er minder van wordt, is dat ook zo en wat is jullie ervaring? Eraf is veel makkelijker, want dan kan ze met slecht en nat weer ook naar buiten, zonder dat ik stress moet hebben of de ijzers eraf vliegen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:09

Ik zou er maar niet vanuit gaan dat het enorm glad wordt of veel sneeuwt. Lachen En als het toch zo is, dan is het na een dag of 2 helemaal weg. Als je in Scandinavië zou wonen is het een ander verhaal, maar dan heb je ook andere ijzers Knipoog

Als jij de ijzers eraf wilt hebben zou ik even met je hoefsmid hoe en wat overleggen voordat je het daadwerkelijk doet. Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:10

Volgens mij valt het wel wat mee, ijzers zorgen er niet voor dat je ineens een bewegingswonder hebt Knipoog

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:59

Uusepuus, overleg inderdaad met je hoefsmid. Waarom staat ze voor op ijzers? Als ze niet nodig zijn zou ik ze er ook vanaf laten halen. Een merrie van ons had al 10 jaar vierkant op ijzers gestaan en die hebben wij er onderuit laten halen, de hoefsmid hield goed in de gaten of het goed ging. In het begin liep ze heel moeilijk, alsof ze over hete kolen liep zeg maar. Maar dat werd steeds beter en na een paar weken ging het perfect! We hebben haar nooit meer op ijzers gehad en ze heeft geen problemen daardoor gekregen. Sterker nog, de hoeven gingen er steeds beter uitzien en minder brokkelen Haha! .

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:08

meggiemeg schreef:

Dat is dus niet waar..
Doordat het ijzer net zo koud is als de sneeuw, en bovendien bewegingloos, hoopt het op tussen de takken van de ijzers. Zo kan je dus nog steeds die welbekende tennisballen krijgen.
Een zooltje ligt nl tussen de voet en het ijzer, en houdt de sneeuw uit de voet, maar niet bij het ijzer vandaan.

Ik zou voor het invetten gaan.. gewoon met vaseline.
(of verwarmde ijzers, maar die bestaan nog niet..)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:11

die anderhalve dag blijven ze bij ons gewoon op stal. en als het langer achter elkaar sneeuwt zetten we ze in de bak met heel veel kuilgras, onze paarden zijn een stel vreterts dus dan kan dat ook. Vork

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 10:23

bedankt allemaal voor jullie reactie!

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:10

als ik jou was zou ik de ijzers er voor de winter afhalen. ik neem aan dat je nu toch niet meer zoveel buiten rijd en voor de bak heb niet perse ijzers nodig.
nou hoop dat je een keuze kunt maken.

groetjes,
Chantal

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:43

Weer of geen weer, ik zette ze wel altijd even buiten. Ook mijn wildebras, die altijd helemaal gaat flippen in de bak. Gelukkig durft ze niet gek te doen zodra de bak is bevroren of er sneeuw ligt, dat scheelde. Wel bleef ik er altijd bij.

Ik heb hoevenvet en vaseline geprobeerd om ijsklompen tegen te gaan, maar dat hielp niet...
Ben toch altidj wel blij als ijzel of sneeuw weer verdwenen was.

Nu gaan we de winter ijzerloos in, dus wat mij betreft kan de sneeuw komen Tong uitsteken

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:16

Bespaar je geld en moeite, zonder ijzers gedijt een paard in de winter prima en heeft er geen hinder van.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:52

Avalon_ schreef:
Bespaar je geld en moeite, zonder ijzers gedijt een paard in de winter prima en heeft er geen hinder van.

Ik zou heel graag de ijzers er onder uit willen halen en dat doe ik ook met mijn andere paard. Maar bij mijn 4 jarige kan het dus niet. Ik heb hem al een keer zonder ijzers gezet ruim een maand maar dat ging niet goed hij bleef maar kreupelen (hij stond toen alleen voor op ijzers). Nu staat hij helemaal rondom ijzers omdat hij nog erg zwak in zijn achterhand is en hij zijn hoeven achter te kort afslijt. Dus ik heb geen andere optie.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:27

Dan zijn hoefschoenen inderdaad een goed idee. Al denk ik niet dat het deze winter een strenge winter met veel sneeuw en vorst word eerlijk gezegd. Knipoog

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:30

Avalon_ schreef:
Dan zijn hoefschoenen inderdaad een goed idee. Al denk ik niet dat het deze winter een strenge winter met veel sneeuw en vorst word eerlijk gezegd. Knipoog

Ik denk het ook niet! In de herfst en nu nog 17 graden hier.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:33

bianca77 schreef:
Avalon_ schreef:

Ik denk het ook niet! In de herfst en nu nog 17 graden hier.

Maar dat zegt niets, het weer kan snel omslaan!

Ik hoop iig wel op een strenge winter hebben we volgend jaar ook niet zoveel last van al dat ongedierte en is de natuur ook niet helemaal van slag.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:39

Tsja, ik zou het ook erg mooi vinden om weer lekker ouderwets sneeuwvrij te hebben en te schaatsen op de sloten. Maarja, ik verwacht er gewoon niet veel van. haha.