Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:31

@ kamille , krijg jouw paard alleen maar bromo ?
Onne moest gelijk aan de bromo en de pergolide.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij ook al IR was.
Ben gewoon benieuwd.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:43

Ik dacht dat Bromo en pergolide op elkaar gelijkende medicijnen zijn. Is dat dan niet zo?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:31

Weet iemand hier waar in nederland voer van Eggersman te koop is?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:57

wat zoek je precies, mppaardenvoeders kan er aan komen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:18

De revital cubes! die zie ik er op mppaardenvoerders niet bij staan? of ik kijk niet goed... :o Wagenberg is hier ook trouwens wel erg ver uit de buurt :\

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:54

de revital heeft ze wel hoor, ik heb ze ook van haar.
Denk dat je wat ver van mij vandaan woont, zodat ik het voor je hier kan laten brengen ( Vianen/utr: )
Ze is hier bij mij elke week.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:37

onne schreef:
de revital heeft ze wel hoor, ik heb ze ook van haar.
Denk dat je wat ver van mij vandaan woont, zodat ik het voor je hier kan laten brengen ( Vianen/utr: )
Ze is hier bij mij elke week.

Het scheelt 40 minuten met Wageningen, maar ben evengoed nog 50 min onderweg als ik naar Vianen moet! Ik hoop het dus eigenlijk nog ergens dichter in de buurt te vinden, maar vrees dat dat moeilijk gaat worden? :\

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:45

sorry, had je nog niet terug ge pbt, ik heb het ook via mp paardenvoeders. Ze brengt het bij mijn ouders in delft tegen extra betaling, maar je kunt haar ook mailen, heel soms komt ze volgensmij in noord holland als er voldoende vraag is!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:30

Maakt niet uit hoor, uiteindelijk om ik wel aan m'n informatie :D is het niet via a dan is het wel via b ;) thanks anyway! Het lijkt er dus een beetje op dat MPPaardenvoeders de enige leverancier van Eggersman in Nl is?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:41

geen idee eigenlijk, ik zou haar gewoon even mailen of bellen .
ken haar al heel wat jaren, en ze komt haar afspraken erg goed na.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:23

Hey mensen :)

Zijn die van jullie de laatste maand ook slechter geworden, in de zin van dat de bij hun horende hoofdkwaaltjes erger zijn geworden?

Peter heeft behoorlijk last van hoefzweren. De hoefsmid had 2 weken geleden een mienie gevonden, Peter was een paar dagen goed en daarna wilde die niet eens meer op dat been staan.
Ben uiteindelijk maar gaan soppen met Biotex en toen kwam er een etterig plekje op de kroonrand te voorschijn. Maar echt doorbreken wil het niet. Vandaag is de hoefsmid weer geweest om in z'n hoef te zoeken. Hebben wel de plek gevonden, maar 't spoot er niet uit zeg maar. Mss zit het wel veel hoger nog in de hoef? Hoop dat 't er snel uit zweert iig -O-

Nog ff een 2 fotootjes van afgelopen donderdag in de immense sneeuw :P

Afbeelding Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:37

Lappie: wat vervelend dat Petertje meer last heeft van zijn hoeven. Willy heeft voorzover ik weet daar op het moment gelukkig geen last van.. Gisteren in de besneeuwde bak lekker met hem gestapt en gedraafd; hij heeft geen ijzers onder, dus dat kon.

En voor de rest:
(:) Iedereen heel erg fijne kerstdagen toegewenst samen met jullie dieren (:)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:41

Mijn shet blijft wat betreft de chronische bijholte-onsteking stabiel. De onsteking zit er en blijft er zitten maar ik heb niet de indruk dat het erger wordt. Ze loopt nu wel erg goed! IK heb haar zelfs een sprintje zien trekken en dat doet ze nooit. Ik ben niet ontevreden.

Leuke foto's van peter. Hij ziet er goed uit vind ik.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:40

@ Nanda en Fargo ... wat fijn dat het goed gaat met die van jullie!

Hij ziet er idd goed uit, dat is het punt nu juist. Hij ziet er super uit, maar hij gebruikt bijv. momenteel zijn rechterachterbeen eigenlijk helemaal niet. Soms dan sleept ie hem wat mee om met lopen in balans te blijven...
Tis jammer, z'n Cushing uit zich bij hem echt door ontstekingen in de benen/hoeven (hoefbevangen, kneuzingen, zweren).

Ze komen er hier trouwens elke dag uit, heel karwij met sneeuwschuiven, zout strooien, sneeuwklonten krabben steeds. Maar ze kunnen iig lekker buiten spelen :D Peter loopt ook wat beter (op 4 ipv 3 benen) in de sneeuw, volgens mij verdoofd het de zweer wat en het is natuurlijk lekker zacht :)

Zal ik jullie ook ff verblijden met m'n kerstwensen :P
Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:46

SparklingApp schreef:
Ik weet nog niet of ik weer 24/7 weidegang ga proberen van de zomer, weet iemand of ze daar nu ondanks de pergolide gevoelig voor blijft?

Ik denk dat het verstandig is er van uit te gaan dat je paard een patiënt is. Pergolide maakt een paard niet gezond. Pergolide probeert de hormoonhuishouding in goede banen te leiden en werkt op het stukke stukje in de hersenen. Is je paard al eens bevangen geweest dan zal ik zeker geen 24/7 weidegang doen, paarden met Cushing zijn ook vaak IR.
Overleg ook met je dierenarts.
Mijn paard ( de zwarte op filmpje gaat nu ook uit haar dak met dit weer en doet het goed) Ze laat zich momenteel ook steeds dekken. Hoezo verstoorde hormoonhuishouding ? ;-)

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:30

Hallo,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand me kan helpen met wat informatie.
Heb ondertussen al een heel deel van het topic gelezen maar stel toch graag nog even mijn vraag.
Mijn pony heeft nu sinds enige tijd (2 weken ongeveer) vocht bulten boven zijn ogen. Sind een klein weekje zijn de
vocht bulten toegenomen en aardig groot. Ook heeft hij grote opgezetten klieren achter zijn kaak. Ik heb h'm zo'n 2 maanden
geleden geschoren, zijn vacht was toen erg mooi, glazend en egaal. Ik heb de dierenarts 5 dagen geleden laten komen en ze wist ook niet
precies wat dit kon zijn. Ze denkt misschien toch een ontsteking en heeft hem daarom een kuur van 6 dagen gegeven met ontstekingremmers en pijnstilling. Echter zit het me niet helemaal lekker (aangezien de kuur niet aanslaat) en denk ik misschien wel aan het symdroom van Cushing.
Mijn pony is overigens 13 jaar en word in februari 14.

Alvast bedankt voor het lezen en voor de eventuele hulp.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:55

Sorry voor de late reactie: Tynie, wat voor pony is het en hoe gaat het nu? Vochtbulten boven de ogen kunnen inderdaad een signaal van cushings zijn. Hoe is het met de ogen zelf? Tranen ze, zit er vaak vuil in? Is je pony te zwaar of juist goed of een beetje mager? Zijn er nog andere klachten? Opgezette klieren kunnen ook gewoon een weerstandsprobleem zijn omdat het nu ineens erg veel kouder is. Dan helpt het geven van echinace druppels van bloem nog wel eens om de weerstand op te krikken.
Ik hoop dat het beter gaat met je pony!

Hoe gaat het verder met iedereen? Willy ging het vorige week ineens niet zo goed. Ze zijn een dagje binnengebleven en hij had prompt een olifantsbeen helemaal dik en warm en hij wilde er niet op staan en hij wilde niet eten. Hij had al erge last van rotstraal aan dat been. Gelukkig slaan de medicijnen goed aan en hebben we inmiddels een heel goed middel voor rotstraal gekregen en is zijn been al bijna weer normaal. Hij eet gelukkig weer goed en wil ook graag lopen. Maar het was wel weer even heel erg schrikken omdat hij een jaar lang geen dik olifantsbeen meer had gehad.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:24

Met Jens gaat het wel goed, hij loopt hele dagen sneeuwschuiver te spelen in de wei....... waar is het gras? waar is het gras? verder rijden we momenteel niet.... pppfffff al die sneeuw.

Een tijd terug ben ik begonnen met magnesuim van de paardendrogist. omdat veel mensen hier zijden dat een paard hier baat bij kan hebben..... maar als je eens op de achterkant van de verpakking kijkt staan daar hele rare percentages op en en zit er eigenlijk maar een ietsi pietsie beetje magnesium in..... dit het ik me laten vertellen door Rene Wielens. ik heb de pot mee genomen naar hem en hij vond het maar rare verhoudingen die er op stonden. en dingen die helemaal niet kunnen..... ook zij hij dat je sommige magnesium's alleen maar als een kuur mag gebruiken.
Laatst bijgewerkt door p_ponypaard op 11-01-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:36

Ik gebruik de magnesium van Biomag die via de paardendrogist te krijgen is. Dat is pure magnesium en geen een of andere mix. En je hoeft er maar weinig van te geven.
Sommige paarden hebben naar verloop van tijd weer genoeg magnesium en dan ga je het aan hun plas ruiken. Staat in dit topic wel een reactie over.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:53

die bedoelde ik dus ook...... (zij paardnatuurlijk maar bedoel paardendrogist) hier zit dus geen 100% magnesium in. maar een heel klein beetje. er staat ook iets op van 106% ofzo..... hij zij iets kan nooit 106% zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:06

Ik heb ook de biomag van de paardendrogist maar volgensmij is het 100% magnesiumoxide. Ik zal morgen eens op de pot kijken. Het was mijn paard die op een gegeven moment er weer genoeg van binnen had en zijn urine daardoor ging stinken. Vorig winter kwam hij heel stijf en ook kort van voren zijn box uit, na de magnesium kuur was dit over, hij komt nu nog steeds goed zijn box uit en ik geef het al weer 3,5 maand niet meer.
Verder gaat het met de mijne wel redelijk, hij was 2 weken terug ineens kreupel, hij heeft ook hoefkatrol en hij was aan dat been ook kreupel maar dat gaat weer beter, hij loopt bijna weer helemaal goed, terwijl hij in stap stokkreupel was van het ene op het andere moment.
Hij heeft ook mok gehad met een dik been daarbij maar met een spray en een zalf van de DA was het binnen een week weer over.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:16

Peter gaat gelukkig nu weer beter. Met de jaarwisseling was ie echt heel slecht, wilde helemaal niet meer op z'n rechter achterbeen staan en sleepte en tipte hem maar wat mee.

We hebben niet echt een duidelijke hoefzweer kunnen vinden, je denkt dat het er net als vorige keer gigantisch uit zal spuiten. Maar helaas, alleen kleine druipertjes maar dat was het. Op een gegeven moment brak het wel wat door aan de kroonrand en bij de hoefballen ... maar het droop er niet uit ofzo. Ik heb volgens mij wel 3 weken lopen soppen en toen ik met oudjaarsdag een trap op m'n ribbenkast kreeg van een jong paard helemaal gestopt. M'n moeder is er toen wat acederm op gaan spuiten en vanaf toen ging het eigenlijk steeds weer wat beter.
Die sneeuw is helemaal super, het is heerlijk zacht voor z'n hoeven volgens mij ... zo snel als die erin kan.
Hij kan op zijn manier heeeeel hard, 't gaat hem niet hard genoeg natuurlijk ... te zien aan het gesla van z'n hoofd :P
Nee het is heeeel snel wandelen, draven is het net niet ... maar wel dwars door de grootste sneeuwduinen heen. Wel staat ie nog steeds op 2 zakjes buut, dat moet eigenlijk weer teruggebracht worden naar iig 1 :)

De andere Cushing patiënt gaat vrij slecht. Minder eetlust en heeft ook erg last van z'n benen.
Maar toch, ondanks dat enorm slecht lopen (schuivelen meer) kan ie wel bij heuvels op .. net als Peter. Heel apart.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 01:59

p_ponypaard schreef:
Met Jens gaat het wel goed, hij loopt hele dagen sneeuwschuiver te spelen in de wei....... waar is het gras? waar is het gras? verder rijden we momenteel niet.... pppfffff al die sneeuw.

Een tijd terug ben ik begonnen met magnesuim van de paardendrogist. omdat veel mensen hier zijden dat een paard hier baat bij kan hebben..... maar als je eens op de achterkant van de verpakking kijkt staan daar hele rare percentages op en en zit er eigenlijk maar een ietsi pietsie beetje magnesium in..... dit het ik me laten vertellen door Rene Wielens. ik heb de pot mee genomen naar hem en hij vond het maar rare verhoudingen die er op stonden. en dingen die helemaal niet kunnen..... ook zij hij dat je sommige magnesium's alleen maar als een kuur mag gebruiken.

Fijn dat het met jens goed gaat!!

Over magnesium heb ik dit gevonden in dit boek Concise Guide to Medications, Herbs and Supplements for the Horse -
David W. Ramey

Sommige mineralen zijn metalen zoals zink, ijzer of magnesium. Chelateren betekent dat er een verbinding is van een metaal aan een andere substantie, bij mineralen is dat meestal dat ze gebonden zijn aan aminozuren, de bouwsteen van proteïne. Fabrikanten claimen dat de mineralen in de chelaatvorm beter opgenomen worden in het lichaam dan mineralen die niet in de chelaatvorm zijn. Feit is dat de meeste gechelateerde mineralen snel 'loslaten' van de aminozuren in de maag en in de darmen en daarna op dezelfde manier worden opgenomen als niet gechelateerde mineralen.
Er is geen bewijs dat laat zien dat de chelaatvorm beter worden opgenomen dan niet gechelateerde mineralen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:22

Op de paardendrogist en op meer sites staat uitgelegd dat magnesium in bepaalde verbindingen beter wordt opgenomen door het lichaam. Vandaar de samenstelling.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ag/102407/

Magnesium is een belangrijk mineraal voor het spier- en zenuwstelsel, de botten, de water- en energiehuishouding en de stofwisseling. Magnesium zorgt voor de signaaloverdracht naar de spieren. Tevens zorgt magnesium voor ontspanning van de spieren. Magnesium is nodig voor de opname van calcium in de botten en voorkomt ophoping van calcium in andere weefsels. In voedingssupplementen wordt magnesium in veel verschillende vormen gebruikt. De ene vorm is beter opneembaar dan de andere. Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumoxide (70% opneembaar) en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumsulfaat. Ter illustratie: 5 gram magnesiumlysinaat bevat maar 0,3 gram opneembaar magnesium, terwijl 5 gram magnesiumoxide het lichaam 3 gram opneembaar magnesium biedt.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:32

fargo schreef:
Sorry voor de late reactie: Tynie, wat voor pony is het en hoe gaat het nu? Vochtbulten boven de ogen kunnen inderdaad een signaal van cushings zijn. Hoe is het met de ogen zelf? Tranen ze, zit er vaak vuil in? Is je pony te zwaar of juist goed of een beetje mager? Zijn er nog andere klachten? Opgezette klieren kunnen ook gewoon een weerstandsprobleem zijn omdat het nu ineens erg veel kouder is. Dan helpt het geven van echinace druppels van bloem nog wel eens om de weerstand op te krikken.
Ik hoop dat het beter gaat met je pony!

Ik zal het verhaal even vertellen.
Het is inmiddels hoogst waarschijnlijk zeker dat Valentijn (mijn pony) Cushing heeft.
Het begon inderdaad met dat vocht boven de ogen. Omdat de dierenarts niet verder kwam hebben we hem naar de kliniek gebracht voor onderzoek. Daar heeft hij 1 nachtje gestaan. Diverse onderzoeken gedaan en urine afgenomen om de ziekte van Cushing te testen. Valentijn mocht weer naar huis en we zouden een week later de uitslag van de Cushing krijgen. (Vrijdag is het een week geleden en krijgen we dus de uitslag) Helaas ging het zondag niet meer goed met hem. Hij wilde zijn stalletje niet meer uit en ging liggen. We zijn meteen weer naar de kliniek gereden omdat we bang waren voor hoefbevangen. Daar aangekomen bleek hij inderdaad hoefbevangen te zijn. De volgende dag (we waren er op zondag heen gegaan) zijn er foto's van z'n hoefjes gemaakt en gelukkig waren zijn hoefbeentjes nog niet gekanteld! Inmiddels krijgt hij nu al 4 dagen pijnstilling en ontstekingremmers en heeft aan zijn 2 voorbenen (achter was het gelukkig niet nodig) gips schoenen om zijn hoeven. Vrijdag krijgen we dus de exacte uitslag maar zo als jullie wel begrijpen is het hoogst waarschijnlijk dat hij wel Cushing heeft.