[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:38

nou dan zou ik het zeker scheren, dan kan je het veel makkelijker behandelen Ja en ook beter zien of het goed geneesd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:27

Hoe ernstig moet mok zijn om niet meer te kunnen rijden? M'n huurpony heeft het, bij z'n achterbenen alleen kale roze plekjes in de kootholtes en bij z'n voorbenen echt kleine bloedende wondjes in de kootholtes. Ik vermoed dat het komt doordat de bak altijd nat is. Verder staat hij op stal. Waar trekken jullie de grens? Hij lijkt bij het lopen geen pijn te hebben, hij loopt niet anders in ieder geval.

madyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:12

hee ik had een vraagje is mokzalf beter dan sudocreme?
op drie benen heeft die mok en 1 voor been is ook een beetje dik maar is het nu de bedoeling dat ik zoveel mogelijk met hem moet gaan stappen?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:18

Mijn merrie heeft op haar rechtervoorvoet een mok plekje. Ze heeft het nog nooit gehad en weet niet wat ik precies moet doen. Hebben jullie een tip. extra info, ze heeft behoorlijke sokken,.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:05

Ik rijd niet meer op het moment dat ze er kreupel aan worden. Anders wel gewoon Lachen Scheelt wel iets om het voor het rijden vet te maken zodat het minder trekt.

Scheren heb ik bewust niet gedaan, ik ben veel te bang dat ik het been verder beschadig als ik de korstjes eraf scheer waardoor de ellende alleen maar groter wordt.

Ik heb het gelukkig met onze experimentele behandeling wel bijna helemaal weg Pling Vandeweek moet de VA komen voor een ander paard, ben heel benieuwd wat hij er van zegt Lachen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:15

Mijn paard zn benen zijn nu geschoren door de DA. Hij was lichtjes verdoofd.

DA wast eerst de benen goed met een soort Isobetadinezeep en krabt dan alle korsten eraf. Dit ging relatief makkelijk. Zo scheert hij niet in de korsten. Die korsten moesten er ook af, anders kon het niet genezen. Maar hij had mok met een bacteriële infectie: haren plakten erg aan zn been, daardoor was gewone behandeling bijna niet mogelijk. Ik behandel nu met antibioticazalf van de DA en hij heeft ook een spuitje gehad (maar kan ook voor iets anders zijn, had zich namelijk die dag goed gesneden).
Je ziet de plekken waar de infectie zit heel erg goed. Nuja, hopelijk helt de behandeling, maar we zijn er nog lang niet!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 06:41

Nou ik mag me hier ook bij gaan voegen.
Ben al een tijdje bezig met de mok. Begon eerst met korstjes. dit met mokzalf behandeld. Ging weg en kwam weer enz.
Nu sinds 3 weken verslechterde het ineens. Dierenarts is nu 2 keer geweest en komt morgen weer.
Echt het is vreselijk. (vind ik)

hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo ziet het er nu uit.
Ze heeft al 2 keer een spuit peniciline gehad en nog iets. (weet niet wat) en vochtafdrijvers. En een of ander spul tegen schurft bij koeien.
Nu smeer ik nog na met cocosolie. Daar om ziet het er ook wat vettig uit. MAar het is ook gewoon niet goed. Vandaag bel ik weer de dierenarts hopen dat er iets beters uit komt. Ga ook vragen of ik niet van binnenuit iets moet gaan doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:39

Je hebt gelijk hoor Tyke, het er vreselijk uit. Maar gelukkig is het been nog niet opgezwollen. Goed dat je er gelijk een DA bij hebt gehaald! Succes en beterschap!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:58

Richtje schreef:
Ik heb het gelukkig met onze experimentele behandeling wel bijna helemaal weg Pling Vandeweek moet de VA komen voor een ander paard, ben heel benieuwd wat hij er van zegt Lachen

experimentele behandeling?

ik heb een fries met dikke sokken, en hij heeft ook van die korsten. nu 2 keer behandeld met neosydol, heftig spul, maakt alles dood, en gister begonnen met korsten, en dat is me nogal wat werk met al dat haar... nog tips behalve scheren? hij laat alles overigens wel toe, en als t m zeer doet trekt ie zijn been wat op... lief paardje Lachen

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:13

Nou de dierenarts gebeld. Deze belde terug. na overleg gaat ze een week lang antibiotica krijgen en nogmaals vochtafdrijvers.
Gevraagd of er nog andere opties zijn. om bijv mudgard of zo te gebruiken maar ze had nu alles al geprobeert tot extreme toe. ?
Ik kijk het nog even aan of de AB helpt en ik denk dat ik het strandje maar eens op ga zoeken met het zoute water voor het reinigen.
De moed zakt steeds verder in mijn schoenen

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:14

@ tyke: Heeft ze al baby olie geprobeert ? denken veel mensen niet aan maar dat werkt echt goed ( bij onze fries in iedergeval wel ). wij gebruiken baby olie van zwitzal Knipoog.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:49

Tyke schreef:
Nou de dierenarts gebeld. Deze belde terug. na overleg gaat ze een week lang antibiotica krijgen en nogmaals vochtafdrijvers.
Gevraagd of er nog andere opties zijn. om bijv mudgard of zo te gebruiken maar ze had nu alles al geprobeert tot extreme toe. ?
Ik kijk het nog even aan of de AB helpt en ik denk dat ik het strandje maar eens op ga zoeken met het zoute water voor het reinigen.
De moed zakt steeds verder in mijn schoenen

Mijn paard zijn benen zagen er onegveer hetzelfde uit.
DA heeft besloten zijn benen te scheren aangezien deze soort mok (die van mijn paard: was nog een bacteriële infectie bij, door de mok) moeilijk zo te behandelen is. Is de mok wat nattig? Plakken zijn haren er zowat over?

Bij mij dus geschoren: ontstekingsremmer en antibiotica (maar hij had zich toen net ook gekwetsd, dus denk dat die ontstekingsremmer daar ook voor was). Nu behandel ik zijn benen al een dikke week met antibioticazalf om de infectie aan te pakken. Het ziet er al véél beter uit (heeft uiteraard geen korsten meer, die gingen eraf voor het scheren, maar je zag wel 'rode' plekken, waar de infectie zat. Deze zijn nu al veel minder opvallend.) Het is idd iets verschrikkelijk!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:21

Als ik die vieze korsten eraf haal, begint het te bloeden, moet ik dan verder krabben of gewoon stoppen en er zalf opsmeren ?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 06:20

eeuhm ik zou stoppen met krabben denk ik.

@moppielover: ik smeer even niets erop. ben bezig met antibiotica
@alizeetje: mm heb nog niet overwogen om te scheren. Weet niet of ze het ook toe gaat laten aangezien het allemaal zeer pijnlijk is. Heb nu ook antibiotica maar dan via poeder en geen zalf.

Verona heeft gisteren nog buiten gestaan. Been was mooi slank toen ze binnenkwam. Dus het vocht verdwijnt bij bewegen. Lijkt mij nog positief

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:08

Ik kwam er gisteren naar het rijden met de hoefschoenen dat Wodan zijn mok erger is geworden.
Nu vandaag helemaal open in de kootholte en een wat opgezwollen been.
Heb het met een soort betadine zonder water schoon gemaakt en toen een soort zinkzalf erop, voor baby's.
Hij loopt vandaag voor het eerst kreupel met dat been......nog tips?
Mag hij weer gereden worden als hij niet meer kreupelt?
Zal ik er zowiezo uierzalf opdoen tegen het scheuren of alleen houden bij de zinkzalf?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:11

Als ie er kreupel van is, en zijn been is gezwollen, lijkt het mij een geval voor de DA.

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:01

Je moet echt een dik been van de mok niet onderschatten. Dit kan namelijk een infectie zijn van de lymfevaten die daardoor het vocht niet meer goed kunnen afvoeren. Hierdoor loopt het been dus op.
Mijn merrie stond dit weekend nog met een dik been niet van de mok maar van een gewoon wondje. Dierenarts is geweest en ze heeft tot dinsdag in het verband gestaan en ik moest haar spuiten met ontstekingsremmers.
Het is dus echt iets waar je niet al te licht over moet denken. Het kan namelijk ook zo zijn dat het been helemaal niet meer dun wordt als je er niet op tijd bij bent.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:31

Nou met een dik been bedoel ik eigelink een lichtelijke verdikking aan de binnen onderzijde van zijn been bij de kogel.
Die zwelling was vandaag alweer stukken minder, heb hem nu ook meer buiten laten lopen, beweging lijkt mij beter.
Verder heb ik het vandaag al 2 maal ingestreken met SudoCreme en cooling gel op het been, is nog wel wat warm onderaan net boven de koot.
De kreupelheid was al beduidend minder.

Verder is het erger geworden doordat de Hoefschoen/sok daarvan geschuurt had, daarvoor had hij er eigenlijk geen last van.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:09

Nou ik heb vandaag de DA gebeld omdat hij nog steeds kreupelde.
Is niet meer zo dik, bijna helemaal dun was wel nog warm, heb BUD en antibiotica gekregen in poedervorm.
En kon de sudocreme gewoon blijven strijken was goed.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:12

Ik heb bij mijn Haflinger ook mok gevonden vandaag. Het is echt nog maar een heel klein beetje, dus ben blij dat ik er op tijd bij ben. Heb gelijk zijn sokken eraf geknipt Verdrietig Verdrietig .En zalf gekocht.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:14

Bij mij is zware mok (ook op het pijpbeen) overgegaan met Hydrocortiderm van de DA.
Sudocrem en al die andere (mok)zalfjes werkten niet. Ik kon Hydrocortiderm gewoon zo meerkrijgen. Scheelde mij weer een consult. Nu is mijn pony al maanden mokvrij.
Beweging geven is belangrijk bij mok.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:26

Tyke schreef:
@alizeetje: mm heb nog niet overwogen om te scheren. Weet niet of ze het ook toe gaat laten aangezien het allemaal zeer pijnlijk is. Heb nu ook antibiotica maar dan via poeder en geen zalf.

Verona heeft gisteren nog buiten gestaan. Been was mooi slank toen ze binnenkwam. Dus het vocht verdwijnt bij bewegen. Lijkt mij nog positief

Ik zag het eerst ook niet zitten, maar DA zei dat het de enigste manier was om er goed vanaf te raken. Was ook zeer pijnlijk bij hem, maar hij was dan ook verdoofd tijdens de behandeling.

Zijn benen waren ook dik, maar vanaf ie beweging had (buiten, rijden,...) waren ze weer 'slank', dus écht veelzegend vind ik dit niet Lachen

Hopelijk ben je er snel vanaf!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:05

tja ik zet Verona alleen nog maar buiten aangezien ze nu ook kreupel loopt (denk van de pijn maar weet het niet zeker)

er zitten nu ook plekken bij de knie waar ze eerst een wondje getrapt had. Daar laat nu vel los met haar en komt gewoon vel onderuit. Is dit goed of helemaal fout? Ik twijfel hierover.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:13

ik zet altijd een reinigingskuur in bij mok en een probiotica. Verder een olie die daarvoor speciaal gemaakt is (ik heb deze eerst uitgezet bij klanten van me en ze zijn er allemaal over te spreken) Door de olie vallen de korsten eraf en komt een roze huid te voorschijn, tevens zorgt de olie ervoor dat de benen droog blijven!
Voor info pb me gerust!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:31

Bij ons gaat het met de andalusier goed met de mok, zal van de week even nieuwe foto;s maken. Het been is weer mooi dun geworden en de korsten zijn er nagenoeg allemaal vanaf, komt ook alweer kroeshaar op de kale plekken terug Lachen
Heb hem een paar keer gewassen met betadine, er steeds mokcreme opgedaan (heb nu die van Efrata), daarna weer gewassen en een paar dagen babyolie om de korsten wat te weken. Toen een goede dag met "zuurkoolbandages" laten staan. Daarvan zag ik echt het meeste resultaat; de benen waren heel mooi opgedroogd en de plekken hartstikke schoon!
Toen 1,5 dag helemaal niets aan gedaan, even laten luchten. Vervolgens de hele week steeds wat haren weggeknipt en geschoren, ik kon er steeds meer afhalen. Gelijkertijd weer bezig met de mokcreme. Heb er nu al 1,5 week niets aan gedaan en ziet er hartstikke goed uit, het heelt mooi!

Nu flink bezig met de haflinger, hij heeft het op zijn achterbeen al tot heel hoog. Gelukkig is hij erg ongevoelig en mag ik er gewoon flink aan krabben, zo haal ik iedere keer al heel veel korsten eraf. Heb zijn sokken afgeknipt en steeds als ik ergens wat korsten heb weggehaald knip ik daaromheen de haren weg. Als het bloot ligt zal ik bezig met de mokcreme, voor die tijd ga ik het eerst nog een paar keer wassen met betadine.

Als het gaat bloeden ga ik trouwens gewoon verder, maar dan niet op hetzelfde plekje uiteraard.

Foto's van beide volgen nog!