[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:14

Ok, heb ik een vraagje over. Mijn paard heeft haar kunststof voerbak kapot gebeten met luchtzuigen. Nu heeft ze een metalen bak. HOE kan ik daar het rubber aan vastmaken??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:15

eh niet tot zeer moeilijk
daarom heeft mijn paard een rubber emmer als voerbak.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 00:41

hoe erg zakt paard eigenlijk in waarde, en is het te genezen ?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 00:43

# ik lee net dat je met de groene os maagcompositum het heel erg kan verminderen ?

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 00:51

Misschien erop plakken me seconde lijm? Mijn paardje zijn tanden zien er nog goed uit. Misschien een sterk gebit?

De mijne is er bijna van genezen. Stess kan een oorzaak zijn. Te veel op stal.... , afleiding is erg goed, en veel op de wei zetten.

Hierdoor is de mijne zo goed als genezen. En ze kunnen idd in waarde zakken. Het is maar net in wat voor mate het paard zuigt. Begin aub niet aan banden om de nek. Dat leverd alleen maar stress op waardoor ze het juist doen.
Ik heb hem ook een minerale blok gegeven. Als ze dingen te kort komen zoals mineralen kunnen ze het ook gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:42

Voor wat betreft die metalen emmer: Kleine gaatjes boren net onder de rand, een stuk fietsband pakken, ook gaatjes in maken en dan met kleine tie-rapjes vast zetten. Zo heb ik het tzt met mn gietijzeren drinkbak gedaan. Knipoog

Enne: luchtzuigen is geen ziekte hoor! Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:29

wino schreef:
De mijne is er bijna van genezen. Stess kan een oorzaak zijn. Te veel op stal.... , afleiding is erg goed, en veel op de wei zetten.

.

Heel veel luchtzuigers maakt het niet eens uit of ze op stal of het land staan... er zijn nl ook paarden die 24/7 op het land staan en elke dag gereden worden en dan nog beginnen met luchtzuigen Knipoog Daar is de mijne een goed voorbeeld van.
Die zuigt op het land meer dan op stal. Geen idee waarom... maar hij heeft er iig geen last van als hij op het land lucht zuigt.

Ik denk dan ook dat luchtzuigen meer een oorzaak heeft die te zoeken is in het spijsverteringskanaal, dat zou ook verklaren waarom stress vaak de oorzaak is dat ze beginnen Lachen Stress werkt namelijk altijd negatief op de spijsvertering, met het ook op maagzweren e.d.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:20

Het is per paard verschillend. Van stress krijgen ze ook maagzweren trouwens. De mijne is het liefst buiten en die is er bijna helemaal vanaf.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:06

Die van mij staat iedere dag, winter en zomer overdag in de weide en snachts op stal. Is er niemand op stal zuigt hij niet, loopt er iemand op stal, gaat hij zuigen. En met eten doet hij het ook. Ik sluit me idd bij Alsemgeest aan, als mijn paard de kans zou hebben op het land iets vast te pakken, zou hij het niet laten.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:54

Bij ons gaan ze per vandaag weer op stal 's avonds. Het zuigen zal dus wel weer toe gaan nemen. Nou ja, veel kuil geven dan maar 's avonds en we overleven het wel weer.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:00

Mijn paard doet het alleen nog tijdens het eten, nu smeren we steeds de rand van zijn box in met kribbebijt spul of we spuiten erop wat we maar kunnen vinden en het werkt geweldig!! In de wei doet hij het helemaal niet, maar hier ligt het land laag dus kunnen ze niet meer naar de wei Boos!

Het nadeel is alleen dat zijn hals en deken, druipen van de viezigheid Nagelbijten / Gniffelen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:12

Cribbox werkte bij mijn paard ook een tijdje, maar haar behoefte om te zuigen is zo groot dat ze tegenwoordig gewoon een plekje schoon maakt om te zuigen. Pronutrin heb ik 6 weken gegeven en merkte niet heel veel verschil. Uteindelijk at ze het ook niet meer. Ik geef nu maagcompositum en dat eet ze ook slecht.
Helaas is inderdaad het einde van het weideseizoen in zicht. Ze komt dan overdag wel een tijdje in een paddock maar ik denk dat ze daar ook gewoon op de afrastering gaat zuigen. In het land zuigt ze af en toe op het hek maar dat is maar heel weinig.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:20

Hier hetzelfde probleem Jamika. Op stal en in de paddock is er altijd een zuigmogelijkheid in de buurt en in het weiland moet die van mij toch een aardig eindje lopen voordat ie bij een hek komt.

Maar ik ga vanavond wel even cribboxen, ben ik gisteravond eigenlijk vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:26

Mijn kleine zuigert nam niet eens de moeite naar een paal te lopen, ze pakte een staart van een andere paard en ging daar aan hangen. Ze nam bij voorkeur hengstige merries want die vonden dat gedoe bij die kont wel wat Tong uitsteken
Nu ze weer hier thuis staat is het staarthangen over want mijn andere paarden straffen dat gelijk af Duivel

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:08

Mijn paard wordt doodongelukkig als ze niet kan zuigen... ze heeft een poosje zonder zuigmogelijkheid gestaan en ze wist zich echt geen raad. Sinds ze weer op de voerbak kan zuigen is ze weer helemaal happy. Ik doe dus niet cribbox erop.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:50

Ben niet zon voorsander van die smeersels. Je lost er de oorzaak niet echt mee op. Ze kunnen niet zuigen dus ze worden alleen maar meer gestrest. Waardoor ze chaggo worden.

Volgens mij is kuil ook niet goed voor luchzuigende paarden.
Mijn paard doet het niet in de wei omdat ie veel te druk is met gras eten.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:10

Soms heb je geen keuze Wino. Bij mij wordt ook kuil gevoerd en een opslag voor hooi is er niet echt. Dus dan maar kuil. Als Macho niet kan zuigen, dan gaat ie uiteindelijk wel eten of rondscharrelen op stal. Hij wordt er niet echt sjago van of onrustig. Ik heb 'm de afgelopen zomer elke keer direct na het eten teruggebracht naar de wei, zonder hem de mogelijkheid te geven om te zuigen. En dat werkte op zich aardig. Af en toe liep hij in de wei meteen naar zijn zuighekje toe, maar vaker ook niet. Ok, tussendoor zoog hij dan wel eens, maar blijkbaar was het geen groot drama om na het eten niet direct te kunnen zuigen.

Ik ben wel op zoek naar een andere stal (zie onderschrift) en één van mijn vereisten is het voeren van hooi ipv kuil. Maar die andere stal moet dan wel echt aan een groot deel van mijn wensen voldoen. Ik blijf niet slepen met dat paard.

Overigens, ik heb 'm wel eens een plukje hooi gegeven en daar trok ie dus mooi zijn bevallige neusje voor op :

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:00

Mijn paard staat ook weer bijna fulltime op stal. Het zuigen word steeds erger. Ze komt zo vaak als het kan in de losgooibak, en krijgt vele porties ruwvoer.
Ik ga nu beginnen met een kuur maagcompositum.... ik hoop dat het dan wat minder word.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:24

Stond helemaal verbaasd vanavond. Macho op stal z'n eten gegeven en normaal gezien gaat ie tijdens het eten al zuigen. Nu dus niet en na het eten ging ie ipv zuigen braaf z'n kuil eten! Was blij verbaasd Lachen

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:01

mijn paard komt van de opfok vandaan en nu ze op stal staat is ze begonnen met luchtzuigen.
we hebben bij ons niet de mogelijkheid om haar de hele dag naar buiten te doen.
wat is de beste oplossing voor dit probleem?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:07

wino schreef:
Ben niet zon voorsander van die smeersels. Je lost er de oorzaak niet echt mee op. Ze kunnen niet zuigen dus ze worden alleen maar meer gestrest. Waardoor ze chaggo worden.

Volgens mij is kuil ook niet goed voor luchzuigende paarden.
Mijn paard doet het niet in de wei omdat ie veel te druk is met gras eten.

En als ze echt willen zuigen kan het toch wel Knipoog Instructrice bij ons op stal reed vroeger een paard die op z'n eigen knie ging luchtzuigen als hij het verder nergens op kon.
Vaak is de behoefte om lucht te zuigen er niet voor niets...
Die van mij is trouwens zo handig in de wei... hij kan zelfs zuigen op andere paarden Gestoord
Hij zuigt alleen bij het eten, dus bij het gras eten doet die het ook... verder zuigt hij helemaal niet meer Lachen
Nu heeft hij ook een ruime buitenbox gekregen die uitkijkt op de stal, bak en molen... dus genoeg te zien en omdat hij erg nieuwsgierig is heeft hij geen tijd meer om te zuigen Huilen van het lachen Alleen dus met het eten.
Hapje eten, hapje lucht... na het eten houdt hij weer op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:06

@Roos_Doos: stop er eerst eens een kuur Pronutrin in. Dan pak je het probleem bij de basis aan.
Van veulens/jonge paarden is bekend dat er veel maagproblemen voorkomen. Misschien ben je er nog op tijd bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:12

Roos-Doos: heel veel ruwvoer blijven geven, krachtvoer tot een minimum beperken. Stro als bodembedekking en verder een kuur Pronutrin of maagcompositum geven. En belangrijkste: toch gelijk het stalmanagement veranderen: dus toch zorgen dat je paard naar buiten kan, alleen door het stalmanagement radicaal om te gooien heb je kans dat het luchtzuigen zich niet voortzet....

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:21

Mijn paardje wordt toch weer wat schraal nu ze meer op stal staat vind ik. Ze krijgt bijna onbeperkt kuil en in totaal 1,3 muesli per dag. Probleem met meer krachtvoer is dat ze daar veeeeel te heet van wordt. Ik kreeg als tip om merriebrok te geven...maar dat is luchtzuigtechnisch weer niet zo handig lijkt me?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 09:59

merriebrok zit heel veel energie in. Je zou over kunnen gaan naar bijvoorbeeld subli zonder. dat is speciaal voor paarden die wat te heet worden van brok. Het is een volledig voer, maar dan een muesli.