[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:19

Bij te nat weiland voor de groep, is er dan een mogelijkheid haar met een ander erbij te laten grazen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:27

Ze heeft al langer op de wei gestaan samen met een maatje. Maar nu staat het alweer blank, lang leve de kleigrond. :(
Hebben vandaag wel aan de hand gegraasd over het pad. Voortuin ook geprobeerd, maar gras daar werd afgekeurd. :roll:

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:42

haha afgekeurd met recht een prinsesje

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:44

Ja mijn ruin verklaard haar voor gek hoor, ook al is het te smerig om te vreten, eten is er om opgegeten te worden. Bij hem dus altijd de bak netjes leeg. :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:45

Ik ben zo jaloers op je prachtige binnenplaats voor de paarden, Kyara heeft maar geluk met jou.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:54

mirjamalvaro schreef:
Ze heeft al langer op de wei gestaan samen met een maatje. Maar nu staat het alweer blank, lang leve de kleigrond. :(
Hebben vandaag wel aan de hand gegraasd over het pad. Voortuin ook geprobeerd, maar gras daar werd afgekeurd. :roll:

Kan je ook niet met een bosmaaier wat gras maaien voor haar en dat binnen geven?

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:53

Gemaaid gras schijnt niet goed te zijn voor paarden heb ik altijd begrepen. Geen idee of dat echt zo is maar konijnen worden er soms echt ziek van

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:35

Hooi of voordroog is toch ook gemaaid? :? Met een bosmaaier kan je gras net zo maaien als met een traktor. :j

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:48

Volgens mij gaat het om heel kort gemaaid gras wat slecht is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:51

ja, heeft dat niet te maken met gisten ofzo?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:02

Dat heeft volgens mij met het maaien met een grasmaaier te maken. Dat wordt op een andere manier afgesneden, is vaak kort inderdaad en is vaak gazongras, wat geen gras voor paarden is om te eten.

Of je moet ergens een zeis op de kop weten te tikken ( met een strekel dan natuurlijk) en daarmee aan de slag gaan, maar dan moet je wel gras van redelijke lengte hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:04

TS heeft al de hele dag hier niet gepost.... Ik krijg het onverklaarbaar dan meteen benauwde of er niet iets ernstigs aan de hand is met Klara....

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 22:13

Daphara schreef:
TS heeft al de hele dag hier niet gepost.... Ik krijg het onverklaarbaar dan meteen benauwde of er niet iets ernstigs aan de hand is met Klara....

Nee hoor niets aan de hand. :(:)

Alleen TS pakt leven weer op. Dus paardje trainen en vervolgens doodop op bed liggen. Tussendoor Kyara verzorgen. Dus weinig bokt vandaag. :D

Utrecht heeft gebeld. Dieet was prima zo, waarom ze toch steeds wat verstopt blijft raken weten ze ook niet. Ze komen nog wel een keer hier kijken naar buikwond, stoma en het eventuele fistel.
En we moeten binnenkort naar Utrecht voor een zak sojabrok, want madam is dat hier wel heel goed gaan eten en eiwitjes zijn goed voor haar nu.

Vandaag was ze fitter dan gisteren, lekker weer op de wei met haar vriend en 's-avonds weer alleen met haar special diet.
Nu op stal, lopend buffet en slapen. :')
Ze is stinkend eigenwijs aan het worden en doet ook al pogingen tot bokken in de wei. :roll: >;)

We hebben hier niet zulk hoog gras dat we kunnen bosmaaieren (is dat een woord :') )

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:14

ze leven zo met je mee, dat het gelijk opgemerkt wordt al je er even niet bent. Fijn dat mensen zo mee leven, toch?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 22:19

Haha ja. :))

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:23

Zou die sojabrok niet dichterbij te krijgen zijn voor jullie, of zit Utrecht zo dichtbij?

Goed dat je weer een beetje het gewone leven op kan pakken, dat is al een tijd terug. Ik ga ervanuit als er echt wat is, dat je wel heel even kort iets post en als we niets lezen van je, dat het zijn gangetje gaat en dat je het druk hebt met andere dingen dan Bokt!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 22:26

Sojabrok word speciaal door utrecht gemaakt. Dus vandaar. :)

Als er echt iets post ik eigenlijk altijd wel ff kort wat. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:52

Tja, dan zal je inderdaad naar Utrecht moeten. Nooit geweten dat ze zelf ook voer speciaal ( laten) maken.

Daarom hoeven we denk ik niet te "panieken" als je een dag of wat niets plaatst ;) .

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:05

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:31

Soja brok wordt niet gemaakt door Utrecht, Utrecht haalt t bij garvo geloof ik, je kan vragen of ze het bij je eigen voerleverancier brengen als ze van garvo voer afnemen, zo doen wij het hier op stal ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:19

Gemaaid gras dat meteen gegeven wordt schijnt idd niet heel goed te zijn. Gelukkig heeft ze het er wel goed op gedaan en was het een mooie oplossing.
Kuil/hooi is inderdaad ook gemaaid, maar dat moet eerst minimaal zes weken rusten, voordat je het mag geven. Als je gemaaids gras zes weken laat rusten is het wel veilig om te geven (alleen blijft er van gewoon gras meestal zo weinig over als het gedroogd is).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:08

Gemaaid gras is prima als het maar lang genoeg is en als je het maar direct de dag van het maaien geeft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:15

Het gras voor toen ze nog in utrechg stond was niet gemaaid, maar echt geknipt. Dus langer :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:12

Het blijkt dat Kyara het er goed op doet.
Prima dus toch!

Gaaf dat er af en toe zelfs alweer bokken uit komen bij haar.

Blijkbaar doet dat dan niet echt pijn aan haar buik, anders zou ze het wel laten.
Komt ook weer wat energie in dus!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 17:23

Omdat er vandaag toch opeens weer (veel) pus uit het stoma kwam bij het schoonmaken, het mogelijke fistel nader bekeken. En ja hoor, is echt een fistel van kleibe gaatje buik naar het stoma, of euhh eigenlijk andersom.
Gelijk weer begonnen met behandelen.
Eventueel zetten we haar volgende week op de trailer en laten we er in utrecht nog eens goed naar kijken.

De nieuwste "koliek" aanval lijkt ook weer over, mest weer mooi dun en valt er zonder ongemak uit.

Proefzakjes gehad van Marstall, 2 slobbers. 1e zakje haalde ze neus voor op. " zet je mij nou weer voor :r "

Ikke nu uitgeput op bed. :')