PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:15

BigBen schreef:
Hoe gaat het met Esio, Elin ?

Na laatste bezoek van de smid had ie alsnog veel last. Zooltjes eronder en... Tadaa stuk beter. Al liep ie dag 2 wel iets minder. Hij krijgt ipv onbeperkt nu 6 a 6.5 kilo hooi per dag. Geweekt. Door z'n voet nog steeds niet meer kunnen doen dan stappen. Ik houd nu het opbpuwschema aan van (geloof iemand hier in dit topic met P1 haflinger)
Dus 2 weken nog stappen en dan beginnen met stap / draf qua minuten en dat uitbouwen.

Volgens meetinstructie van Pavo is ie 463 kilo..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:16

Ah fijn dat het wel wat beter gaat!

Die van mij staat na lang tobben op blote voeten sinds de winter op aluminium ijzers met zooltjes en siliconen, iets wat ik echt nooit wilde… maar hij is er echt enorm op verbeterd, dus ik laat het maar even zo.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 17:30

Balen Nelleke :(:)

Voorzichtig vooruitgang dus Eline en Nouvel. Alles wat helpt is meegenomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:36

Ja precies dan, dan maar niet zoals je het graag zou willen maar dat wat werkt… het is eenmaal zo…

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:08

Elin_ schreef:
BigBen schreef:
Hoe gaat het met Esio, Elin ?

Na laatste bezoek van de smid had ie alsnog veel last. Zooltjes eronder en... Tadaa stuk beter. Al liep ie dag 2 wel iets minder. Hij krijgt ipv onbeperkt nu 6 a 6.5 kilo hooi per dag. Geweekt. Door z'n voet nog steeds niet meer kunnen doen dan stappen. Ik houd nu het opbpuwschema aan van (geloof iemand hier in dit topic met P1 haflinger)
Dus 2 weken nog stappen en dan beginnen met stap / draf qua minuten en dat uitbouwen.

Volgens meetinstructie van Pavo is ie 463 kilo..

Dat zal denk ik mijn schema geweest zijn, is voor mij gemaakt door m'n dierenarts.
Belangrijkste is steeds een heel klein beetje meer doen, bij twijfel liever iets langer doen over het opbouwen. Duur telt (zeker in het begin) zwaarder dan intensiteit. Dus als je door omstandigheden alleen kan stappen kan je ook daarmee uitbouwen. (ik zou dan alleen zelf wel heel voorzichtig beginnen met draf toevoegen wanneer dat weer kan)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:59

_Nelleke_ schreef:
Ik heb inmiddels ook de uitslag van mijn haflinger (v. Ambach) en is helaas ook PSSM1 drager.

Dat is balen -O-

Wat is de verdere afstamming?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:26

Wat is dat toch met dat PSSM Forum op Facebook? Nu al 3 keer een aanvraag gedaan om lid te worden. Met uitleg waarom - ik heb geen getest paard, nog geen klachten maar wil er alles over leren zodat ik het wel kan herkennen als er iets gebeurt. Want in opa bloedlijn van mijn haf komt het wel veel voor.
Is dit een zeer besloten club oid?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:55

Wat raar zeg, je zou toch zeggen dat ze toe moeten juichen dat mensen lid willen worden om info op te doen…

Sonja_vR

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:31

Vreemd , zie niet echt in waarom ze jouw aanvraag niet goed Zouden keuren
Zo besloten is het allemaal niet
Alleen als je te snel vragen gaat stellen na toegelaten te zijn willen sommige mensen nogal gaan steigeren (dat je eerst alle bestanden maar moet door spitten enzo)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:50

Tjah de fb groep.
Heb er een tijdje in gezeten maar ben er ook maar weer uit gegaan.
Vind het niet zo'n sympathieke groep.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 15:30

Wat raar van de Facebookgroep.
Ik ga eens even navraag doen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:02

Ja ik heb ook geen idee waarom de aanvragen niet worden geaccepteerd. Leek me een heel nuttig forum. PSSM openbaart zich per paard weer anders. Juist op zo’n platform kun je door andere ervaringen weer leren. En signalen van je paard eerder oppikken. Maar fijn Mac dat je navraag doet! Dank je wel :)

Ik ben ook meelezer in dit topic en veel bewondering voor hoe jullie het allemaal met jullie paardjes doen. Hopelijk lukt het jullie allemaal ze op een goed management te krijgen/houden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:26

Sonja_vR schreef:
Vreemd , zie niet echt in waarom ze jouw aanvraag niet goed Zouden keuren
Zo besloten is het allemaal niet
Alleen als je te snel vragen gaat stellen na toegelaten te zijn willen sommige mensen nogal gaan steigeren (dat je eerst alle bestanden maar moet door spitten enzo)

Naja, om eerlijk te zijn snap ik dat wel een beetje. Ik zit ook in de Duitse groep ook en daar komen iedere keer dezelfde vragen voorbij. Dan kom je ook niet tot de echte interessante zaken, plus, de moderatoren hebben ook wat anders te doen dan dat. Vandaar de bestanden. Daar staan de simpele beginselen in uitgelegd. Veel mensen willen ook echt geen moeite doen lijkt wel.

Aan de andere kant is alle info in het begin wat overweldigend, een startbestand, een soort leidraad voor je eerste vragen en waar je wat kunt vinden zou wel een idee zijn. Ik was in het begin ook echt even compleet overdonderd. Maar doe dan even wat moeite om je in te lezen en stel de belangrijke vragen. Er zit veel ervaringskundige kennis. En die hebben dus ook nog een leven buiten de FB groep.

Dus vragen waar kun je testen en wat moet ik voeren word ik ook een beetje kriegel van. En je vind zoveel dingen als je even die zoekfunctie gebruikt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:39

Ik vind wel dat mensen die een iets andere mening hebben er direct worden afgemaakt := leuke sfeer hangt er zeker niet. Terwijl er toch meer wegen naar Rome leidden en er niet één heilige weg is wat voor elk paard werkt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:43

Het lijkt mij inderdaad juist heel goed om praktijkervaringen te delen, wat werkt bij de ene wel en bij de andere niet, tips, etc…
En dat wordt daar wel snel de kop in gedrukt heb ik soms het idee, er is maar 1 weg…
En dat is jammer, je kunt juist leren van ervaringen van anderen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 17:29

Let goed op dat je aanvinkt dat je de regels van de Facebookgroep hebt begrepen en dat je de twee vragen beantwoordt bij het aanvragen van je lidmaatschap.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:58

Esperanza
Ik zeg ook nergens dat ik het niet snap
Heb het op de groep zelfs al meermaal opgenomen voor beheer omdat ik heel goed snap hoe vermoeiend het kan zijn
Maar er zit een verschil tussen vermelden dat je de bestanden moet lezen
En vermelden dat je de bestanden moet lezen

Oftewel, soms zijn die reacties echt veel te fel, overtrokken en lomp

En alsnog begrijp ik wel waar het vandaan komt
Maar dan nog vind ik sommige reacties echt niet kunnen ;)

Edit: verder ben ik juist erg geholpen met de groep , door het beheer en de leden
Heb echt heel veel hele goede info daar vandaan en de dames die beheer en mod doen hebben me ook echt super fijn geholpen
Absoluut

En voor verdere info over de specifieke variant die mijn paard heeft moet ik sowieso ook nog de amerikaanse/engelse/duitse groepen bijhouden, daar zit veel meer ervaring met P8 dan in nl

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:19

Sonja_vR schreef:
Esperanza
Ik zeg ook nergens dat ik het niet snap
Heb het op de groep zelfs al meermaal opgenomen voor beheer omdat ik heel goed snap hoe vermoeiend het kan zijn
Maar er zit een verschil tussen vermelden dat je de bestanden moet lezen
En vermelden dat je de bestanden moet lezen

Oftewel, soms zijn die reacties echt veel te fel, overtrokken en lomp

En alsnog begrijp ik wel waar het vandaan komt
Maar dan nog vind ik sommige reacties echt niet kunnen ;)

Edit: verder ben ik juist erg geholpen met de groep , door het beheer en de leden
Heb echt heel veel hele goede info daar vandaan en de dames die beheer en mod doen hebben me ook echt super fijn geholpen
Absoluut

En voor verdere info over de specifieke variant die mijn paard heeft moet ik sowieso ook nog de amerikaanse/engelse/duitse groepen bijhouden, daar zit veel meer ervaring met P8 dan in nl

Ben ik het mee eens! Al mag bestanden wel opgeruimd worden met bijv een document voor echt newbies. Ik vond het zo overweldigend, maargoed anderzijds kan ik ook aanbieden om dat te schrijven als ik er last van heb bij wijze van.

Maar iets vooe mensen die het net ontdekt hebben of vermoeden
Stap 1 : testen + linkjes

Dan eerste aanpassingen qua voer.

En misschien daarna pas inhoudelijke artikelen voor de verdieping.

Edit; sinds een hele lange tijd zijn wij eindelijk aan het opbouwen met draven *\o/*
2 rondjes op beide kanten vandaag. Verder met wat buigen bezig

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:56

Nederlandse groep ben ik vrij direct weer uitgegaan. Ik ben toen behoorlijk lelijk behandeld door een beheerder daar.

Ik zit in twee Engelse groepen waar wel fijn met elkaar omgegaan wordt.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:22

Marigo schreef:
Wat is dat toch met dat PSSM Forum op Facebook? Nu al 3 keer een aanvraag gedaan om lid te worden. Met uitleg waarom - ik heb geen getest paard, nog geen klachten maar wil er alles over leren zodat ik het wel kan herkennen als er iets gebeurt. Want in opa bloedlijn van mijn haf komt het wel veel voor.

Heb ik ook gehad, heb wel 5 aanvragen gedaan verspreid over een maand voordat ik werd toegelaten :')
Durf door het beleid ook geen vragen te stellen, maar ik haal er wel nuttige informatie vandaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:08

Mjoor schreef:
Marigo schreef:

Heb ik ook gehad, heb wel 5 aanvragen gedaan verspreid over een maand voordat ik werd toegelaten :')
Durf door het beleid ook geen vragen te stellen, maar ik haal er wel nuttige informatie vandaan.

Dat is toch eigenlijk erg, zo’n forum is er om elkaar te helpen en te steunen en dan durven mensen gewoon hun vragen niet te stellen door het beleid daar…
Dan streeft het toch echt z’n doel voorbij…

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:52

Elin_ schreef:
Ben ik het mee eens! Al mag bestanden wel opgeruimd worden met bijv een document voor echt newbies. Ik vond het zo overweldigend, maargoed anderzijds kan ik ook aanbieden om dat te schrijven als ik er last van heb bij wijze van.

Edit; sinds een hele lange tijd zijn wij eindelijk aan het opbouwen met draven *\o/*

Lekker dat je weer op kunt bouwen. *\o/* Ben met mijn symptomatische n/n paard ook net weer een beetje begonnen. Beetje grondwerk en 3 minuten rondjes aan de longe.... we hebben dus nog een weg te gaan. Ik heb hem nu ook een paar keer meegenomen als handpaard met een korte buitenrit en dat ging erg goed. Zelf met hem stappen kom ik toch niet verder als een kilometer of 3/4 :')

Maar zo'n bestand zat ik ook aan te denken, omdat het bij mij ook even duurde voordat ik alles goed doorhad.

Zo'n bestand van: je vermoed PSSM bij je paard, en nu?
Met exact erin wat jij zegt. Stap 1 de test, stap 2 het dieet, stap 3 de uitslag, stap 4 management en aanpassingen dieet enz. Want als je het vermoeden hebt, wil je natuurlijk gisteren antwoord. :j

@Mjoor, je kunt echt wel vragen stellen hoor, heb ik ook gedaan en dat komt goed. De beheerders weten veel van voeding en voedingsmiddelen. Ik had in het begin wat moeite tussen de verschillen van visie in de NL en DE groepen, maar die snap ik nu iets beter. Ik heb vooral op het DE deel ook gekeken omdat ik in Oosternijk woon en de grond en het water enzo toch anders is en andere tekorten of overschotten kan opleveren. Ik voer namelijk Mangaan bij, dat wordt in Nederland afgeraden omdat er genoeg in het water zit in Nederland. Maar ik heb er goede resultaten mee.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:02

Esperanza schreef:
Elin_ schreef:

Lekker dat je weer op kunt bouwen. *\o/* Ben met mijn symptomatische n/n paard ook net weer een beetje begonnen. Beetje grondwerk en 3 minuten rondjes aan de longe.... we hebben dus nog een weg te gaan. Ik heb hem nu ook een paar keer meegenomen als handpaard met een korte buitenrit en dat ging erg goed. Zelf met hem stappen kom ik toch niet verder als een kilometer of 3/4 :')

Maar zo'n bestand zat ik ook aan te denken, omdat het bij mij ook even duurde voordat ik alles goed doorhad.

Zo'n bestand van: je vermoed PSSM bij je paard, en nu?
Met exact erin wat jij zegt. Stap 1 de test, stap 2 het dieet, stap 3 de uitslag, stap 4 management en aanpassingen dieet enz. Want als je het vermoeden hebt, wil je natuurlijk gisteren antwoord. :j

@Mjoor, je kunt echt wel vragen stellen hoor, heb ik ook gedaan en dat komt goed. De beheerders weten veel van voeding en voedingsmiddelen. Ik had in het begin wat moeite tussen de verschillen van visie in de NL en DE groepen, maar die snap ik nu iets beter. Ik heb vooral op het DE deel ook gekeken omdat ik in Oosternijk woon en de grond en het water enzo toch anders is en andere tekorten of overschotten kan opleveren. Ik voer namelijk Mangaan bij, dat wordt in Nederland afgeraden omdat er genoeg in het water zit in Nederland. Maar ik heb er goede resultaten mee.

Was opzich van korte duur. Vandaag een harde nek en stijf. Management exact zoals het boekje. Nu toch twijfel of ik l ysone + met vitamine C bestel of 3 amino.

Het eerst zo specifiek omdat iemand waar ik mee in contact ben dat geeft en ik met de 3 amino van horseflex geen noemenswaardig verschil merkte

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:10

Ik merkte met de aminozuren van horseflex ook geen verschil, met die van Vaessen wel

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:18

Ik heb vorige week helaas afscheid moeten nemen van onze pony. Hierdoor heb ik nog supplementen staan.
Mocht iemand interesse hebben stuur me dan een PB!

Progressive earth Pro amino 3 nog 2.5kg
Bulk powders erwteneiwitisolaat 2x 1 kg + 300gr
Vitamine E van Inge 350gram
Gemicroniseerd lijnzaad 1,5kg

Op te halen in Rotterdam noord of schiedam.