[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:21

De mijne staat ook 24 uur buiten met schuilstal. Ik heb hem helemaal geschoren behalve zijn onderbenen en de "bovenkant" van zijn hoofd, dus de onderkant/kaak wel. Ook hij heeft het best warm nog. Maar je moet ook naar het weer kijken gisteren was het echt ook warm buiten zeker met de zon erbij.
Volgens mij maakt de buik niet uit of hij nou geschoren is of niet alleen daar valt het nu meer op omdat hij daar dus wel nog haar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:23

Hun biologische temperatuur-regelaar werkt niet meer, dus ik zou me niet blind staren op het scheren. Wel zou ik me zorgen maken als ze staan te zweten maar tegelijk ook enorm koud zijn..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:09

Shanna schreef:
Hun biologische temperatuur-regelaar werkt niet meer, dus ik zou me niet blind staren op het scheren. Wel zou ik me zorgen maken als ze staan te zweten maar tegelijk ook enorm koud zijn..

Dat vind ik hier erg lastig. Mijn had een waarde van 340 wat natuurlijk veel te hoog is. Prascend gestart. Eerst een half en toen een hele. Paard is een flinke kwpn'er.

Hij heeft super last van jeuk ondanks eczeemdeken en supplementen. Andere jaren ging het prima en nu is hij half kaal geschuurd en alles geneest super langzaam.

Nu denk ik dat de jeuk van zijn gigantische vacht komt.

Hij zweet heel veel en zelfs onder alleen eczeemdeken. Maar een uur later kan hij weer steenkoud zijn.

Vind het maar een lastig iets en zie ondanks ander voer en medicijnen alleen maar achter uitgang ipv vooruitgang.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:12

simongek schreef:
Shanna schreef:

Dat vind ik hier erg lastig. Mijn had een waarde van 340 wat natuurlijk veel te hoog is. Prascend gestart. Eerst een half en toen een hele. Paard is een flinke kwpn'er.

Hij heeft super last van jeuk ondanks eczeemdeken en supplementen. Andere jaren ging het prima en nu is hij half kaal geschuurd en alles geneest super langzaam.

Nu denk ik dat de jeuk van zijn gigantische vacht komt.

Hij zweet heel veel en zelfs onder alleen eczeemdeken. Maar een uur later kan hij weer steenkoud zijn.

Vind het maar een lastig iets en zie ondanks ander voer en medicijnen alleen maar achter uitgang ipv vooruitgang.

Wat is een '' flinke '' kwpn'er ? Misschien eens proberen om met een halfje te verhogen ?
Ik heb hier een merrie op 1 1/2 staan sinds bijna 2 jaar en die is 1.61m. Echt een gigantisch verschil in vacht tegenover de jaren dat ze op 1 pil stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:18

Overmatig zweten klinkt eerder als nog niet fit
Mijn shet heb ik ook zo geschoren en die was meteen niet meer nat

Shanna: dat lange opbouwen en wisselen met hoeveelheid Prascend op advies van wie doe je dat? En waarom?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:30

Mijne ook 24/7 buiten, maar heb zijn lijf en halve hals geschoren. Buik heb ik wel geschoren alleen niet helemaal kort ziet er niet uit, maar daar doen we het niet voor. Die van mij heeft het dus warm onder zijn bucas rain.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:00

Het opbouwen zelf deed ik op advies van ervaringsdeskundign, de planning was eerst 2 pillen op te bouwen (16 dagen) maar omdat hij het goed deed op 1/8e, enkel slechter ging eten terwijl hij nooit een grote eter was, hij een lage begin-waarde had, plus dat het winter was, ben ik dat iets langer gaan doen.

Het wisselen met hoeveelheid doe ik op eigen gevoel, wel in overleg met de DA, omdat ik wil voorkomen dat hij hoefbevangen raakt, maar hem wel 24/7 in de kudde wil laten. En tot nu toe gaat het prima!

Ik heb hem wel eens verdacht van bevangenheid, en afgezonderd op een kaal stuk gezet, maar foto's wezen toen uit dat hij niet bevangen was en ook nooit geweest is. Dus sindsdien staat hij weer bij de rest.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:44

Mijn IR merrie zweette ook overmatig, die voer ik wat vitamine E bij en nu is het goed.

Cushies gaan goed. Dennis is heel stout :D . Judith iets kalm in de groep (met rijden gaat ze als de brandweer), en het viel me op dat er wat slag in het haar op haar benen zit. Dat zat er vorig jaar nog niet. Ze is zeker niet slecht, maar binnenkort toch even overleggen met de dierenarts.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:37

Fabster schreef:
Ik denk t niet. Als t maar steeds hetzelfde is.

Oh dat is mij niet verteld! 0.0 is dat heel erg dan als er verschil tussen zit?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:13

Nou, het komt vast niet op een uurtje aan. Maar het is wel elke ochtend of elke avond (of middag, whatever). De bedoeling is dat er een spiegel ontstaat. Die krijg je niet stabiel als je de medicijnen heel onregelmatig geeft.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:19

Dennis schreef:
Mijn IR merrie zweette ook overmatig, die voer ik wat vitamine E bij en nu is het goed.

Cushies gaan goed. Dennis is heel stout :D . Judith iets kalm in de groep (met rijden gaat ze als de brandweer), en het viel me op dat er wat slag in het haar op haar benen zit. Dat zat er vorig jaar nog niet. Ze is zeker niet slecht, maar binnenkort toch even overleggen met de dierenarts.

wat voer je dan precies als ik vragen mag? Of gewoon puur vitamine E?

Mijn merrie zweet ook bijzonder veel en snel. Ik geef dan zelf na de arbeid elektrolyten bij.

Heb overigens ook maar weer een deel van haar jas uit gedaan. Ieder jaar weer het zelfde dilemma.
Dit jaar een experimentje. Hals, borst en buik geschoren. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:45

Volgens mij was de werkzame tijd 27 uur. Dus elke dag met maximaal 27 uur er tussen het medicijn geven zorgt ervoor dat de spiegel op peil blijft. Komt er op neer dat elke dag rond dezelfde tijd het beste is.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:00

Ik meld me hier ook.

Mijn 24 jarige anda heeft gisteren ook te horen gekregen dat hij cushing heeft. Waarde was 195.

We gaan met een halfje beginnen, mijn DA heeft verschillende paarden op een halfje staan en daar de waarde mee goed gekregen.

Kan ik dadelijk met een half tabletje beginnen of best opbouwen vanaf 1/4de?

Ik heb er een beetje schrik voor als ik alle bijwerkingen zo lees....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:36

Opbouwen! Ik heb opgebouwd vanaf 1/8. Mij werd een halve geadviseerd maar hij doet het nu op een kwartje al perfect.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:13

_Reneee schreef:
Opbouwen! Ik heb opgebouwd vanaf 1/8. Mij werd een halve geadviseerd maar hij doet het nu op een kwartje al perfect.

Toch apart dat dat zoveel verschilt per dierenarts. Mijn paardje had een waarde van 92 en moet 1 pil geven. Eigenlijk zou ik hem het liefste een halve willen geven maar wat is dan wijsheid he... Je wilt natuurlijk wel dat die waarde gaat dalen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:20

Maar bij opbouwen daalt de waarde ook, hoor. Scheelt alleen veel bijwerkingen. Gedaalde waarde met een beroerd paard is ook niet veel waard.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:46

Geadviseerde dosis heeft te maken met de grootte en het gewicht van het paard. Simpel, hoe groter het paard hoe hoger de dosis.
Zelf heb ik inmiddels de indruk dat er veel verschil zit in hoe actief de tumor is. Puur op eigen ervaring is de tumor bij kliek veel agressiever dan hij indertijd bij roos was. En diverse verhalen binnen dit topic versterken mijn vermoeden. Zijn er meer mensen die dit zo zien? En waarom (of juist niet)?
Overigens heb ik geen idee hoe je dit zou kunnen meten. Maar ik denk wel dat de medicatie dan veel gerichter voorgeschreven kan worden.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:06

Mijn pony staat nu 3 weken op de pil ik ben gelijk begonnen met een hele en ik merk erg verschil met 4 weken terug in positieve zin. Het is niet altijd dat ze bijwerkingen krijgt ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:14

Lees de bijsluiter eens. Advies DA. Dan doen ze dus alleen op bokt adviseren om op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:55

In de bijsluiter van de pergolide wordt anders wel gezegd op te bouwen. Wordt trouwens ook in geadviseerd om af te bouwen.

Het is niet zonder reden dat er op bokt wordt geadviseerd om rustig op te bouwen, de bijwerkingen kunnen niet misselijk zijn voor het paard.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:07

happyloveyou schreef:
Mijn pony staat nu 3 weken op de pil ik ben gelijk begonnen met een hele en ik merk erg verschil met 4 weken terug in positieve zin. Het is niet altijd dat ze bijwerkingen krijgt ervan.

Nee, uiteraard niet. Dat is bij mensen ook zo. Maar toch gok ik het er liever niet op.

Uit de bijsluiter:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fabster op 04-11-16 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:40

Ik dacht dat ik maandag begonnen was met 1/8e, maar toen ik gisteren nog eens ging rekenen kwam ik er achter dat ik met een kwart bezig ben, i.p.v. 1/8e. Hoe lang zou ik hem op een kwart houden tot ik verder op ga bouwen? Hij moet uiteindelijk op een halve komen. Ik dacht zelf 1 week op 1/4, daarna een 1 week op 3/8 en daarna 1/2.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:35

Opbouwen hangt ook van het paard af. Bij roos niet gedaan maar toen was er ook nog niet veel bekend over de aandoening en de medicatie. Die is dus gelijk op een halve pil begonnen.
Kliek is gelijk op een hele pil begonnen. Durfte ik met hem aan en hoewel ik daar hier op bokt genoeg over te horen heb gekregen heeft het paard nooit 1 bijwerking gehad.
Mocht esra de diagnose krijgen bouw is die wel op. Dat is een neurotische tuthola en twix is nog erger. Maar die heb ik nog niet lang genoeg om daar al een beslissing over genomen te hebben

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:54

Kan schrikkerigheid een bijwerking van de Prascend zijn?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:39

Ik zou eerder de ogen eenkewr laten checken. Ik ken 2 paarden die beide blind zijn geworden door ppid