[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:19

Kan het topic zo niet vinden,maar bij nader inzien is het vast wat anders.
Het heet summer sores,maar dan hebben ze ook typische wondjes in de mond.

Ja vreemd hoe ze soms aan iets komen, ap had ook nooit plekjes op zijn borst en nu ineens wel.
nou ja hopelijk blijft het bij deze keer en bebeurd het niet nog eens :j

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:37

Jones bleek vandaag vier vieze kapotte plekken onder elkaar op de onderste helft van zijn staartwortel te hebben, ook een mysterie..

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:37

ellepel schreef:

Ja vreemd hoe ze soms aan iets komen, ap had ook nooit plekjes op zijn borst en nu ineens wel.

Nog nooit van Summer Sores gehoord, maar dat ziet er nog heftiger uit (even gegoogled) dan bovenstaande foto.

Het lijkt eerder op een parasiet of worm?

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:51

ellepel schreef:
benthevigox schreef:
Hallo, ik heb gehoord dat sperti aambeien zalf goed hielp voor de jeuk !

Oh vast wel haha, heb je het zelf ook al geprobeerd?? :D

Nee haha dat niet.. wel al op mijn paardje. En hij ging er minder Door schuren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:57

DominiqueDG schreef:
ellepel schreef:

Nog nooit van Summer Sores gehoord, maar dat ziet er nog heftiger uit (even gegoogled) dan bovenstaande foto.

Het lijkt eerder op een parasiet of worm?

Dat IS ook een worm ja die het doet

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:28

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:33

Heb hier sinds een paar dagen ook de RSIH op liggen, had de EJ variant, maar dat ding is wel zo statisch wanneer je 'm af doet. :\ Heb 'm nu als reserve. Vond die trouwens wel fijn met regen, die was vrij snel weer droog, hoorde dat dat met de RSIH niet zo zou zijn. Ik wacht het even af, misschien voor echt regenachtige dagen nog een regenliner eronder.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:52

Als het de hele dag regenachtig weer is en de temperaturen zijn laag, dan krijgen mijn pony's het echt koud onder de RSIH. Dus in de herfst moet je het zeker goed in de gaten houden. Ik haal dan de eczeemdeken eraf en geef ze een dun regendekentje, of doe de regendeken er overheen. Met temperaturen zoals vandaag is regen niet erg. Ook een enkele bui waarna de deken op kan drogen is ook geen probleem.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:04

Heeft iemand hier misschien een oude (mag kapot zijn) eczeemdeken liggen? Of een losse buikflap? Ik wil toch een stuk bij die van onze pony aan gaan maken.

En welke hoofdkappen bevallen jullie het beste?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:24

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:21

Bedankt voor alle adviezen. We gaan deken kopen en wat middeltjes aanschaffen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:50

Fin draagt sinds een week de rambo sweet itch hoody.
Ik had een paar weken geleden een nieuw exceemdeken gekocht maar met die hittegolf was dat echt te warm, hij was helemaal nat van het zweet en dus de pagony er weer op gelegd. Maar die had ik dus al drie keer genaaid, en gezien fin alles sloopt toch maar opgezocht welke deken het "beste" werkte, en dus maar de rambo gekocht.
Momenteel erg tevreden over, past eigenlijk overal erg goed. Zijn oren krijgt hij er wel elke keer uit, en het masker ook, waardoor zijn gezicht nog steeds opengeschuurd wordt, maar zijn manen zijn aan het aangroeien en hij heeft geen schuurplekken meer op zijn schoft en staart.
Wel tussen zijn benen aan zijn penis, het gezicht, en zijn borstkas.

Ik word er eigenlijk verdrietig en moedeloos van. Ik vind het echt erg dat hij zo schuurt, en ik zou willen dat het geneest, maar ze valt niet te genezen....
Ik ben ook erg benieuwd hoe hij de winter zal ingaan. Hij schuurt al non-stop sinds september, heel de winter door, dus ik vraag me af of dat dit jaar veranderd of niet.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:24

evelienn28 schreef:
De zomereczeem is hier zo goed als onder controle sinds hij de rambo deken heeft.
Had eerst een bruine, maar dan schuurde hij nog veel.
Hij staat er ingepakt bij met een masker op om te voorkomen dat hij teveel bij z'n hoofd gaat schuren.
Daarnaast gebruik ik ook de producten van equi protecta, voornamelijk de lotion en de paardenzalf werken erg goed voor hem, is wel de moeite om eens te proberen.

dat merk ik hier ook, onder de rsih is de jeuk zo goed als weg, terwijl hij met de bruine deken best veel shuurde nog. De lotion wil ik ook nog graag uitproberen al is het op dit moment niet echt nodig en smeer ik niets.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:46

Goh, dan is een rsih toch nog wel het proberen waard?

Ik heb met verschillende bruine en grijze dekens de jeuk onder controle, maar niet weg.
Zou het komen door meer UV wering? Of de dichtere en zwaardere stof?

De Agradi zocht laatst testers voor zowel de rsih als de zebra-eczeem van bucas. Helaas was de maat van onze c-pony niet beschikbaar.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:10

cooper schreef:
Fin draagt sinds een week de rambo sweet itch hoody.
Ik had een paar weken geleden een nieuw exceemdeken gekocht maar met die hittegolf was dat echt te warm, hij was helemaal nat van het zweet en dus de pagony er weer op gelegd. Maar die had ik dus al drie keer genaaid, en gezien fin alles sloopt toch maar opgezocht welke deken het "beste" werkte, en dus maar de rambo gekocht.
Momenteel erg tevreden over, past eigenlijk overal erg goed. Zijn oren krijgt hij er wel elke keer uit, en het masker ook, waardoor zijn gezicht nog steeds opengeschuurd wordt, maar zijn manen zijn aan het aangroeien en hij heeft geen schuurplekken meer op zijn schoft en staart.
Wel tussen zijn benen aan zijn penis, het gezicht, en zijn borstkas.

Ik word er eigenlijk verdrietig en moedeloos van. Ik vind het echt erg dat hij zo schuurt, en ik zou willen dat het geneest, maar ze valt niet te genezen....
Ik ben ook erg benieuwd hoe hij de winter zal ingaan. Hij schuurt al non-stop sinds september, heel de winter door, dus ik vraag me af of dat dit jaar veranderd of niet.

Heeft hij niet heel wat anders ? Is er al eens een dierenarts bij geweest.
Normale eczeem paarden stoppen met schuren zo rond oktober. En beginnen ergens in maart weer te schuren.
Wisselt natuurlijk per paard ! Maar s winters geen jeuk !
Masker van de RISH zou ik zo wie zo niet op doen, en zijn oren er ook niet door.
Koop een degelijk masker. En bevestigings punt maken aan de deken.

Ik heb een boett hoofdkap.
Op de foto zie je dat ze haar neus iets geschuurd heeft. Dat is nu weg, toen stond ze op bemest gras.
Nu op onbemest.
Afbeelding

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:46

Hier hebben ze afgelopen winter tot midden december last gehad van knutten en van jeuk. Het is niet zo dat per definitie de hele winter niet meer geschuurd wordt door een eczemer.
Nu nogsteeds jeukvrij door een graasmasker :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:52

Sushilla88.
Onze merrie heeft dat van dazensteken.
Ze had eerst 3 golfbal bulten op haar borst bij een open deken. Denk aan rambo sweet itch. Waardoor dazen erbij konden komen.

Erg naar want bij haar jeukte het enorm.
Dus met azijn.
Na drie dagen zag het er zo als jou uit.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:37

Safiera schreef:
Goh, dan is een rsih toch nog wel het proberen waard?

Ik heb met verschillende bruine en grijze dekens de jeuk onder controle, maar niet weg.
Zou het komen door meer UV wering? Of de dichtere en zwaardere stof?

De Agradi zocht laatst testers voor zowel de rsih als de zebra-eczeem van bucas. Helaas was de maat van onze c-pony niet beschikbaar.

Het is zeker wel de moeite waard om te proberen.
Heeft voor die van mij erg geholpen, zo'n bruine deken dekt na mijn idee niet goed af tenminste bij mij pony die bleef duidelijk jeuk houden zelf aan z'n staart terwijl deze afgedekt was.
Bij de rsih was dit verdwenen en vrijwel geen jeuk meer daarnaast vind ik het ook een fijne deken omdat je hem veel makkelijker om kunt doen.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:25

De rsih met hoofdkap eigen merk divoza bevalt heel goed. Aura heeft nog niks.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:43

Dankjewel voor de reactie!!
Drie verschillende dierenartsen bijgeweest, bloed genomen, swap genomen, mestonderzoek. Diagnose; allergisch voor fructanen in het gras en slecht werkende lever/nieren en pancreas waardoor eiwitten en suikers niet verwerkt worden. Staat nu max vier u per dag op een kale weide, de rest in de paddock met onbeperkt hooi. Twee maal daags halve kilo balance mix van aveve en een handvol luzerne.

Oké, dus een stoffen hoofdmasker kopen en dan zo maken dat ik het kan vastmaken aan het deken, de rambo?

Pony draagt pony maat momenteel (is nog maar twee jaar)
Zou maat Cob dan te groot zijn? :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:51

maralyn schreef:
Sushilla88.
Ze had eerst 3 golfbal bulten op haar borst bij een open deken. Denk aan rambo sweet itch. Waardoor dazen erbij konden komen.

Dus met azijn.

Ja, vorig jaar heeft de dierenarts dus ook een allergie vastgesteld. Voor een één of ander insect. Dat was onder haar hals.
Maar hier lijkt me de plek zo raar, of de daas moet door de deken heen steken. Het zijn overigens geen bulten a la golfballen. En ik trof haar dus al zo aan. Het gaat al wel wat beter, helaas durf ik er geen deken op te doen voordat het helemaal genezen is.
Ze staat nu dus volledig ingesmeerd met olie en vliegenspray buiten, want we hebben eindelijk eens lekker weer hier. Vind het ook zo sneu voor haar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:40

Sushilla88 schreef:
maralyn schreef:
Sushilla88.

Dus met azijn.

Ja, vorig jaar heeft de dierenarts dus ook een allergie vastgesteld. Voor een één of ander insect. Dat was onder haar hals.
Maar hier lijkt me de plek zo raar, of de daas moet door de deken heen steken. Het zijn overigens geen bulten a la golfballen. En ik trof haar dus al zo aan. Het gaat al wel wat beter, helaas durf ik er geen deken op te doen voordat het helemaal genezen is.
Ze staat nu dus volledig ingesmeerd met olie en vliegenspray buiten, want we hebben eindelijk eens lekker weer hier. Vind het ook zo sneu voor haar.

Is het ook.
Zelfs onze zebra deken, heeft moeizaam maar wel effect.
Nogsteeds kom ik "de ballen" rond haar borst, tot om haar schoft tegen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:24

Eczeem bij mensen is iets heel anders dan eczeem bij paarden.. Werkt niet..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:41

Iemand die nog een EJ eczeemdeken maat 205 wil overnemen? Pbtje sturen Aub.