[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:09

Als je alleen maar naar de acth waarde kijkt, is bijna elk paard discutabel. Die van mij is in oktober getest met 58 als uitslag, is maar 1 puntje boven de max, maar die barst het van de symptomen. Ik denk dat je er gewoon niet zo maar van uit kunt gaan dat de acth waarde de juiste en enige manier van testen is, juist omdat die ook weer zakt bij elk paard en ik vind het al helemaal een gevaarlijke veronderstelling om een paard dan geen pergolide te geven, of zelfs maar tijdelijk, want die zooi heeft maanden nodig om zijn werk goed te kunnen doen... Ik blijf erbij, kijk naar je paard en reageer daar naar. Niemand kan een ander overtuigen van eigen ideeen zo via internet, wees daar in godsnaam voorzichtig mee!!

Ik vind dus persoonlijk dat dit topic een hele gevaarlijke kant opgaat; het lijken verdorie wel allemaal "nieuwe geloofjes" waarvoor ik zowiezo erg huiverig ben, want het feit dat iedereen overtuigd MOET worden van het betreffende geloof, KAN niet goed zijn gewoon...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:16

ohjajoh6 schreef:
Ik blijf erbij, kijk naar je paard en reageer daar naar. Niemand kan een ander overtuigen van eigen ideeen zo via internet, wees daar in godsnaam voorzichtig mee!!

Dat zeggen we toch allemaal ?! Dat het bloedonderzoek niet 100% betrouwbaar is, zeker niet in sept /okt en dat je DAAROM zeker heel goed naar uiterlijke kenmerken en gedrag moet kijken.

Eigenlijk zeggen die uiterlijke kenmerken en gedrag in sept/okt meer als die ACTH waarde in sept /okt geloof ik ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 31-12-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:22

ohjajoh6 schreef:
Als je alleen maar naar de acth waarde kijkt, is bijna elk paard discutabel. Die van mij is in oktober getest met 58 als uitslag, is maar 1 puntje boven de max, maar die barst het van de symptomen. Ik denk dat je er gewoon niet zo maar van uit kunt gaan dat de acth waarde de juiste en enige manier van testen is, juist omdat die ook weer zakt bij elk paard en ik vind het al helemaal een gevaarlijke veronderstelling om een paard dan geen pergolide te geven, of zelfs maar tijdelijk, want die zooi heeft maanden nodig om zijn werk goed te kunnen doen... Ik blijf erbij, kijk naar je paard en reageer daar naar. Niemand kan een ander overtuigen van eigen ideeen zo via internet, wees daar in godsnaam voorzichtig mee!!

Ik vind dus persoonlijk dat dit topic een hele gevaarlijke kant opgaat; het lijken verdorie wel allemaal "nieuwe geloofjes" waarvoor ik zowiezo erg huiverig ben, want het feit dat iedereen overtuigd MOET worden van het betreffende geloof, KAN niet goed zijn gewoon...

Nou daar zit je dus eigenlijk al niet goed, DE grenswaarde van oudsher in die periode is namelijk 47
Dus jouw paard zit 11 boven de waarde waarbij cushings geconstateerd wordt/werd.

En de laatste jaren worden er voor de zekerheid grenswaarden gehanteerd en die zijn dan met name naar de onderkant van belang, dus een paard heeft eerder kans om als cushingspaard bestempeld te worden namelijk vanaf een waarde van 37.
Want vanaf 47 had je al cushings dat was de officiële grens al jaren; de grenswaarde naar boven is namelijk minder van belang omdat 47 nu eenmaal de grens is (het grensgebied is plus en min 10 en dus is nu ondergrens 37 geworden..)
En daar zit je dus helemaal ruim boven met 58 - 37 = 21

37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:32

Rustig maar fargo, die 1 of 11 punten maken geen donder verschil bij het punt wat ik probeer te maken en dus sla je wederom de plank volledig mis, wat je wel vaker schijnt te doen als je reageert op bericht van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:35

Maris schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ik blijf erbij, kijk naar je paard en reageer daar naar. Niemand kan een ander overtuigen van eigen ideeen zo via internet, wees daar in godsnaam voorzichtig mee!!

Dat zeggen we toch allemaal ?! Dat het bloedonderzoek niet 100% betrouwbaar is, zeker niet in sept /okt en dat je DAAROM zeker heel goed naar uiterlijke kenmerken en gedrag moet kijken.

Eigenlijk zeggen die uiterlijke kenmerken en gedrag in sept/okt meer als die ACTH waarde in sept /okt geloof ik ?

Maar als je dit zelf ook vind, waarom dan steeds weer erbij vermelden dat paarden niet het hele jaar pergolide nodig hebben? Waar haal je dit vandaan dan? Ben ik oprecht benieuwd naar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:36

ohjajoh6 schreef:
Rustig maar fargo, die 1 of 11 punten maken geen donder verschil bij het punt wat ik probeer te maken en dus sla je wederom de plank volledig mis, wat je wel vaker schijnt te doen als je reageert op bericht van mij.

Tja, je geeft aan dat elke uitslag bijna discutabel is. En dat is dus niet helemaal zo, zelfs niet bij de jouwe.. dat wilde ik maar aangeven.. In dit geval is een waarde van 21 hoger dan de onderste grenswaarde juist helemaal niet zo discutabel en een duidelijk geval van cushing - samen met dat je noemt dat paard barst van de symptomen.

En ik ben het helemaal met je eens dat je een paard moet gaan behandelen en niet tijdelijk, want het heeft inderdaad maanden nodig om alles op orde te krijgen wat er in de voorgaande jaren van slag is gebracht. En zomaar stoppen kan erge gevolgen hebben.

Die opmerking over tijdelijk stoppen, vindt je wel terug op allerlei sites ook in VS maar ik zou het zelf niet aandurven ..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:41

Zullen weer terug gaan naar het begin?

We zijn het er mee eens dat je kijkt naar acth en de verder het algehele beeld..
Dat is het belangrijkste..
Wat iemand verder wel geeft of niet geeft is aan de persoon zelf.

Maar we 1 gemene deler, een paard met cushing dat we willen helpen. :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:02

Maris schreef:
ohjajoh6 schreef:

Het is een combi van beide , en dat zal elke dierenarts ook zeggen , en dat is ook wat ik probeerde te zeggen.
Alleen acth , en dan vooral de grensgevallen , daarbij geven de symptomen die het paard heeft de doorslag lijkt mij.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:09

En , nog even doorzagen over msm/zwavel , het gaat mijn kerel er vooral om , wat het spul uithaalt op het moment dat je het Extra gaat geven.[omdat er ook geen adh is vastgesteld]

Ik zwaai met allerlei positieve resultaten , en hij wuift dat weg met oa die link die ik ook gaf.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:26

Denk dat ik trouwens maar stop met posten in dit topic, krijg elke keer prive berichten die vervolgens maar weer verwijderd worden, ben dat een beetje helemaal zat.. Als mensen iets kwijt willen kan dat gewoon in het topic en niet op deze manier, bah

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:31

singasong schreef:
Als ik lees over een 'dikke koker' of 'stalbenen' denk ik meteen aan het niet goed afvoeren van afvalstoffen.
Zijn er hier mensen die bij deze symptomen iets geven om de lever en nieren te ondersteunen?

mijn paard heeft nooit een dikke koker of dikke benen gehad...zelfs niet na twee weken boxrust na verwijdering van een sarcoid.(hij kwam er wel iedere 2 uur uit,om te stappen)
Maar mijn paarden geef ik 2x per jaar een kuurtje Ekyrenal.Van audevard.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:50

SuperRoos schreef:
Denk dat ik trouwens maar stop met posten in dit topic, krijg elke keer prive berichten die vervolgens maar weer verwijderd worden, ben dat een beetje helemaal zat.. Als mensen iets kwijt willen kan dat gewoon in het topic en niet op deze manier, bah

Stop niet met posten, dat zou zonde van het topic zijn en voor anderen gezien ook jouw ervaring belangrijk is.

Trouwens hoe gaat het niet met je paard?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:10

*\o/* Al mopperend op elkaar zijn we toch maar weer op pag. 100 beland! ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:14

zelfs met mopperen kun je heel ver komen :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:34

Douraque schreef:
SuperRoos schreef:

Stop niet met posten, dat zou zonde van het topic zijn en voor anderen gezien ook jouw ervaring belangrijk is.

Trouwens hoe gaat het niet met je paard?

Gaat even per pb :-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:12

Pb's die weer verwijderd worden?
Jammer als je weggaat idd, alle ervaring is juist zo gewenst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:18

Daar zou ik anders ook kriegel van worden, want of je nu wilt of niet, nieuwsgierig word je toch wel. Jammer SR, ik zou het fijn vinden als je jezelf bedenkt en toch blijft hangen en posten hier.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:13

Wil dat best wel, maar de eerst volgende die zo begint zal ik aangeven bij beheer van bokt hihi ;-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:38

Ben wel nieuwsgierig wie jou dan zo plaagt! Maar nog veel meer benieuwd naar je paard. Hoe gaat het daarmee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:39

Ik heb gisteren 1 pb gestuurd naar SR en verwijderd ( omdat ik de tekst gewoon hier in het topic gezet heb ). -O-

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:55

Maris schreef:
Ik heb gisteren 1 pb gestuurd naar SR en verwijderd ( omdat ik de tekst gewoon hier in het topic gezet heb ). -O-

worden serieus privé berichten verwijderd door het bokt team ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:13

Maris schreef:

Aha! ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:29

Maris schreef:

Gebeurd helaas dus meer, ook dat er dingen gebeuren waar ik niet om heb gevraagd, maargoed..
En fijn om dan alsnog daar bericht over te doen omdat je de melding van het verwijderen dus wel krijgt..
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 31-12-13 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:30

Marjo89 schreef:
Maris schreef:

worden serieus privé berichten verwijderd door het bokt team ?

Nee, door de verzender zelf, maar dan weet je dus niet wat erin stond en waarom het verwijderd is..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:34

Wat ik me afvroeg, weten jullie hoe darmproblemen zijn te voorkomen bij paarden met PPID ? Ik heb nu al een paar keer hier gelezen dat paarden daar last van hebben. Door de PPID of door de pergolide. Wat, buiten gewoon laag suiker voeren en zo min mogelijk krachtvoer en veel hooi en beweging, kan doen om dat te voorkomen ?