Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:06

Hier in Zuid-limburg ook al een mailtje gehad van mn stage bedrijf..

Geachte amazones, ruiters en bezoekers

i.v.m. de mogelijke uitbraak van 2 gevallen van RHINO in de buurt,
zijn wij genoodzaakt om GÉÉN pony's en paarden
naar en van onze manege te laten komen en gaan.
Tevens verzoeken we iedereen die buiten onze manege
in contact komt met andere paarden en pony's
om zijn kleding te verwisselen en de handen te wassen.
voordat hij/zij naar onze manege komt.
Deze regel geldt tot nader bericht.

Hartelijk dank voor jullie medewerking.
Manege Ten Eysden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:07

Net nog op nieuws gehoord dat in het hele land de paarden sport zo goed als plat ligt ivm het virus.
Van onze stal zijn er toch nog tig die gewoon uitrijden gaan.
Ben blij dat mijn drachtige merrie op een apart stuk ergens anders staat

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:09

Mijn stal is met de recente ontwikkeling in ieder geval 'dicht'
geen mensen van buitenaf en dus ook geen hoefsmeden of instructeurs tenzij ze kunnen garanderen dat ze volledig schoongedoucht en gekleed zijn.
verzorgers mogen ook enkel komen als ze schoon zijn en nergens anders komen.
en ik ben echt dolblij met deze maatregels.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:11

Pieteritus1 schreef:
Ben 2 trailers onderweg tegengekomen, beide vanuit Schijndel. Snap niet dat die mensen hun paard blootstellen aan zo'n groot risico. Onverantwoord....

Tjezus... meen je niet 8)7

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:12

Misschien toch maar wedstrijd afzeggen volgende week.... gaan we lekker boshobbelen komende tijd. Daar zie ik geen gevaar in aangezien wij een "privebos" hebben. Zijn de enige stal aan dit bos en nog nooit in die 4 jaar dat ik er sta een ander paard in het bos gezien.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:13

cindytjuh schreef:
Pieteritus1 schreef:
Ben 2 trailers onderweg tegengekomen, beide vanuit Schijndel. Snap niet dat die mensen hun paard blootstellen aan zo'n groot risico. Onverantwoord....

Tjezus... meen je niet 8)7

Daar hoeven geen paarden in te zitten mijn trailer gaat volgens mij vaker over de weg met meubilair van iemand dan met een paard :))
Laatst bijgewerkt door jackyline op 03-03-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:13

liempje schreef:
kiki1976 schreef:
Voor alle mensen die wel op wedstrijd gaan.
Wat als blijkt dat jij het virus toch hebt meegenomen naar stal, ondanks je nog zo voorzichtig was...
Ga je dan ook je verantwoording nemen en alle kosten vergoeden

Zoals de 7 Hills uit Groesbeek die met hun vrachtwagens met "gezonde" paarden gewoon verder op stap gaat om het virus ergens op te halen. Aan dit soort mensen hebben wij de verspreiding van het virus te danken. Lekker het virus ergens ophalen, meenemen en een paar dagen later bij de volgende jacht doorgeven. Hoe groot kan het bord voor de kop zijn?? O nee het gaat om geld.... Ja dan wil je wel met bord voor je kop lopen. Maar "wij" die wel van onze paarden houden en er alles aan doen om ze gezond te houden zijn de dupe.

Als mensen een beetje slim zijn blijven ze allemaal thuis totdat alles voorbij is. Ik begrijp niet dat mensen nog van die domme vragen stellen of ze op wedstrijd zullen gaan en of het verstandig is om op reis te gaan met het paard. BLIJF THUIS. Dit soort vragen hebben alleen maar te maken met geld en lintjes. Diep triest als je zo denkt.

Idd geld geld geld en lintjes, lintjes, lintjes....
Sorry maar ik kan er ook niet bij hoor! Waarom bewust zoveel risico nemen met de kans op besmetting....En straks zielig wezen als ze het op hun geweten hebben!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:16

Pieteritus1 schreef:

Welk groot risico?
Er zijn nog maar een heel enkel aantal paarden besmet met de neuro variant en volgens mij zeker niet in die omgeving. De verkoudheids- en abortus variant zijn gewoonweg niet gevaarlijk voor 'gewone' paarden. Wel vervelend, maar hier wordt echt zo zwaar overdreven gereageerd op iets dat ieder jaar gewoon voorkomt en zelfs het hele jaar door.

Neemt niet weg dat ik vind dat een ieder beter zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen en beter even thuis kan blijven. Maar goed, je weet de reden niet waarom die trailers op weg waren.

Hier nog een interessant en kort info filmpje over Rhino.

http://100seconden.nl/100sec/thema/dier ... 0.facebook

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:17

Damn. Vind het allemaal wel een beetje kl*te...!
Weet iemand zo nog of het nog ergens in het oosten van het land is? (Gelderland/achterhoek)

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:18

Ik heb net ook de eigenaresse gebeld van het paardje wat mijn dochter vandaag zou gaan rijden, dat we niet komen. Ons paard en haar paard staan op 2 verschillende stallen, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er iets zou kunnen gebeuren. Kreeg er niet echt hoogte van of ze er begrip voor had, maar ik ga geen onnodige risico's nemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:21

Citaat:
Daar hoeven geen paarden in te zitten mijn trailer gaat volgens mij vaker over de weg met meubilair van iemand dan met een paard :))

Beide zeiltjes waren open en stond in iedere trailer 1 paard. Ik klets niet zomaar uit mijn nek.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:22

[/quote]
Welk groot risico?
Er zijn nog maar een heel enkel aantal paarden besmet met de neuro variant en volgens mij zeker niet in die omgeving. [/quote]

Niet dat jij weet..... maar waarschijnlijk wel degelijk is....

deruijter

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:23

Onze stal is ook op slot. Er mogen geen kopers, hoefsmeden, of zo iets dergelijks komen.
Gelukkig hebben we alles wat we nodig hebben om te rijden thuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:24

Pieteritus1 schreef:
Citaat:

Beide zeiltjes waren open en stond in iedere trailer 1 paard. Ik klets niet zomaar uit mijn nek.

Jawel, want een paard in een trailer is helemaal geen risico.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:25

Ik zou zo blij zijn met een meldingsplicht, in ieder geval voor de neurologische en abortus varianten. Hoeven we niet te gissen, raden, maar is het gewoon helder waar er wat aan de hand is, en kan er adequaat gehandeld worden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:26

onze pensionhouder heeft ook zijn eigen wedstrijd afgemeld voor dit weekend ,en doet aan ons pensionklanten dan ook het verzoek om voorlopig niet naar de clublessen te gaan.
ikzelf ben het hier volledig mee eens , dus rij voorlopig alleen nog in onze eigen buitenbak ,en een rondje in het aangrenzende bos.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:27

Ik ben zelf helemaal tegen vervoeren hoor!
Maar paard in de trailer is het probleem nog niet, maar dan ga je toch je paard verplaatsen, dus weer meer kans op besmetting. Dus ik het wel degelijk een probleem

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:27

riagr schreef:
Ik zou zo blij zijn met een meldingsplicht, in ieder geval voor de neurologische en abortus varianten. Hoeven we niet te gissen, raden, maar is het gewoon helder waar er wat aan de hand is, en kan er adequaat gehandeld worden.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:33

Faya__ schreef:
Ik ben zelf helemaal tegen vervoeren hoor!
Maar paard in de trailer is het probleem nog niet, maar dan ga je toch je paard verplaatsen, dus weer meer kans op besmetting. Dus ik het wel degelijk een probleem

Als je een ziek paard gaat verplaatsen en dan vervolgens bij andere paarden zet, dan heb je wel een beetje een probleem. Maar voor de rest maakt het echt niet uit je nu een gezond paard vervoert of vorige week, vorige maand of volgende maand.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:35

Labresultaten Woubrugge zijn positief op rhino.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 03-03-12 13:37, in het totaal 3 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:35

lovely: probleem is dat je niet weet of paarden op een stal besmet zijn of niet. een gezond paard naar een andere stal vervoeren om daar te gaan rijden kan dus wel degelijk een probleem zijn. je kunt daar namelijk het virus opvangen en mee naar huis nemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:37

Is dat zeker nu, Nexus?
Dat is idd niet zo mooi.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:38

Okee duidelijk. Ppff wel dichtbij nu.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:39

Ja, helaas wel. Ik sta daar zelf met twee paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:41

loulou schreef:
lovely: probleem is dat je niet weet of paarden op een stal besmet zijn of niet. een gezond paard naar een andere stal vervoeren om daar te gaan rijden kan dus wel degelijk een probleem zijn. je kunt daar namelijk het virus opvangen en mee naar huis nemen.

Ja, maar dat is dus het hele jaar door en ik durf zomaar te beweren dat het overgrote deel van de paarden al drager is van het virus en het ook verspreidt. Nu, gisteren, vorige maand, vorig jaar en ook de rest van hun leven. Je moet alleen wel een beetje scherper worden als je paard verkouden is en als een andere variant van rhino de kop opsteekt zoals nu. Paarden worden in voor- en najaar makkelijker verkouden en zo gaat het besmettingsriscio omhoog met de infectiedruk. Met een ziek paard ga je niet op pad en met een zwak paard moet je gewoon altijd uitkijken dat die niks oppikt. Drachtige merries moet je altijd weghouden bij andere paarden en dan vooral bij jonge paarden omdat die makkelijker even ziek worden van een rhinovirus en ook bij wedstrijdpaarden omdat die ook meestal drager zijn. Tegelijkertijd moet je jonge paarden niet weg houden bij het virus omdat ze dan geen weerstand opbouwen. Met een goed gezond paard hoef je je niet zo'n zorgen te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt