[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:53

Mijn astmatische pony stond er de laatste dagen super bij, dus zij heeft er tot nu toe geen last van gehad. Als de temperaturen echt hard gaan stijgen ben ik bang dat we weer aan het drama van zware medicijnen kunnen gaan beginnen.

Het rijpaard heeft wel last van een beetje een rare hoest/proest. Maar dat lijken er meerdere te hebben door het rare weer de laatste tijd.

sem722

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:03

Ik wacht maar ff af hoe het zich ontwikkeld.
Qua pollen had ik nog niet echt gedacht. Ik heb zelf ook fanatiek hooikoorts en slik nog geen pillen. Alhoewel ik me net wel zit te bedenken dat ik al wel een paar dagen hoofdpijn heb...

Mmmm... *pling - gaat een lampje aan*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:17

Iemand ervaring met zo'n dampkuur in Utrecht? Dat ze daar blijven en in een 'sauna' gaan?

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:52

Tancreda4 schreef:
Iemand ervaring met zo'n dampkuur in Utrecht? Dat ze daar blijven en in een 'sauna' gaan?

Geen ervaring mee...maar ik "damp" mijn paard wel zelf.

Pak een grote bak, laagje goed warm water met tijm druppels erin. Dan in het midden een kleinere lage bak zetten met eten erin en paard laten eten. Ik help hem met mijn hand wel laag te blijven, maar doordat hij eet, ademt hij dus automatisch de tijm dampen in.
Nou heb ik geen heel moeilijk paard wat alles doet voor eten, maar voor ons helpt dit echt prima! Bij slechte dagen doe ik dit 2x per dag.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:30

Is het normaal dat ze best hard moeten hoesten na een eerste stoombadje? Ik heb het daardoor eigenlijk niet meer gedaan.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:01

Silver_Fox schreef:
Is het normaal dat ze best hard moeten hoesten na een eerste stoombadje? Ik heb het daardoor eigenlijk niet meer gedaan.

Ik stoom meestal als hij zoiezo in de hoestfase zit - dus niet echt opgemerkt dat het meer zou zijn.
Maar ergens is het natuurlijk wel logisch, want door het stomen komt het slijm los en hoe anders te verwijderen dan hoesten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:36

Ja ik bedoel echt direct daarna flink hoesten, het was een ergere kuch bui dan haar normale hoesten zegmaar en dieper, met duidelijk buikspieren die er aan te pas kwamen. Kwam inderdaad snot en slijm los, maar schrok er wel een beetje van. Misschien was het iets te heet/sterk?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:18

Misschien door de sterke geur en warme damp, dat prikkelt misschien de hoest in een gevoelige periode.

Als ik verkouden ben hoest ik ook als in een warme douche neem haha, maarja dat is natuurlijk niet echt te vergelijken..

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:49

Nandos schreef:
Misschien door de sterke geur en warme damp, dat prikkelt misschien de hoest in een gevoelige periode.

Als ik verkouden ben hoest ik ook als in een warme douche neem haha, maar ja dat is natuurlijk niet echt te vergelijken..

Nou, op zich is het wel een beetje te vergelijken - want ook bij jou komt het dan meer los :D

Maar jullie hebben allebei wel een punt.

Het water mag namelijk niet kokend heet zijn, want dan worden de etherische oliën veel te sterk voor een paard. Gewoon goed warm water met de aangegeven druppels doet zijn werk dan al.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:01

En hoeveel thijm op hoeveel water? En waar komt het idee vandaan? Heb t wel ook gehoord met eucalyptus.
Mijn merrie reageert super overdreven op geuren en kam heel ddramatisch gaan briezen als ik met warm water (of cola, of een glad koud water etc. Haha). weet niet of zij boven een bakje kan gaan eten. Al eet ze slobber na dramatisch doen ook uiteindelijk. Wie weet moeite waard? Liever thuis dan dat ze naar Utrecht moet, daar zie ik echt tegenop. ....

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:14

Ik weet het even niet uit mijn hoofd - zoek het straks even op ( schrijf ik namelijk altijd op mn flesje)

Het idee is ontstaan doordat ik veel lees over etherische olieen en daarmee werk. Vanuit een boekje van de Silverlinde las ik dat je dus ook met paarden goed kan stomen en dat tijm beter is omdat het wat zachter voor de luchtwegen is dan eycalyptus.

Wat betreft het eten...mijne heeft er ook even aan moeten wennen. Er komen "rookdampen" uit de onderste bak en dat vond hij wel wat raar, maar gelukkig gaat zijn liefde door de maag dus lekker muesli / slobber eten won het er toch van.

Let wel - ik zeg niet dat dit even goed zal werken als dat de volledig in een "sauna" geplaatst worden, maar het kan wellicht geen kwaad om het te proberen.

Ik laat je vanaaf meer info toekomen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:36

Hebben jullie een goed middel tegen pollen allergie toevallig?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:51

100 Pagina's; even vluchtig doorheen gekeken, maar denk dat het handiger is als ik mijn vraag gewoon stel dan dat ik alles door ga lezen :)

Sinds 14 dagen staat mijn 21 jarige shet diep en rochelend te hoesten nadat ze iets gegeten heeft.
Zowel met slobber als met iets uit de hand of hooi.
Geen snot, geen koorts, alleen droge diepe hoest. (en dat terwijl ze in de 18 jaar dat ze hier is nog nooit een kuchje gegeven heeft).
Dierenarts is geweest, constateerde onrustige longen (vocht) en een keelirritatie.
Hij wilde corticosteroïde spuiten, maar waarschuwde voor kans op bevangenheid.
Aangezien ze cushing heeft en chronisch bevangen is (wat nu net wat beter leek te gaan) wilde ik dat risico niet nemen. Vandaar dat ze alleen op antibiotica is gegaan.
Maar helaas, week verder leek het even beter te worden, maar sinds gisteren is ze weer aan het hoesten.

Ik lees over ventipulmin, maar ook dat kan weer bevangenheid geven (wil niet van de regen in de drup raken).
Verder, ja ik week nu het hooi, maak slobber en smeer af en toe de keel in met witte olie (kampfer).
Geef kruidenthee in de mond met honing, maar vooralsnog lijkt het niet echt te werken.
Ga zo ook nog in overleg met de dierenarts, maar tips zijn welkom.

Filmpje van hoe het begon (nu is ze iets rustiger met hoesten, maar het blijft wel deze nare benauwde hoest).

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:04

Isapaardje, hopelijk kom je niet op dezelfde pech als mijn huidige pony heeft.
Die heeft cushing en is tegelijkertijd astmatisch.
Mijn pony is dan gelukkig nog nooit bevangen geweest door de cushing, maar staat wel het hele jaar door op ventipulmin. Ze is daardoor niet echt sneller dik geworden, eigenlijk is ze nu voor haar leeftijd perfect op gewicht. Misschien dat de Pracend met ventipulmin die invloed wel heeft. Aangezien mijn pony geen Pracend krijgt maar een homopatisch middeltje voor de cushing.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:59

Isapaardje ik geef mijn paard Mucolyt bij van St. Hippolyt en heb hier echt hele goede ervaring mee. Puur kruiden, maar werkt echt heel goed!

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:31

Mijn pony hoestte gister, best wel hard en vaak, ook had ze geel snot uit haar neus. Ik ga niet voor elk mankementje naar de dierenarts maar is er iets wat ik zelf kan geven? Honing ofzo?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:04

pluisenmagic schreef:
Mijn pony hoestte gister, best wel hard en vaak, ook had ze geel snot uit haar neus. Ik ga niet voor elk mankementje naar de dierenarts maar is er iets wat ik zelf kan geven? Honing ofzo?

Ik gaf altijd eerst fenegriek wat goed ondersteunde bij wat hoesten. Toen mijn paard erger begon met hoesten ben ik Audevard balsamic gaan geven. Hiermee en met rust is hij helemaal
opgeknapt! Blijf de Balsamic control nu permanent bijgeven, paardje is gevoelig op de longen. (altijd geweeest)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:11

Geel/groen duidt wel op ontsteking en laat ik altijd een da komen.

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:33

Wie kan mij helpen?

Mijn paard heeft in februari droes gehad, nadat ze helemaal is opgeknapt en koortsvrij was ben ik haar weer gaan oppakken. Ze hoest veel tijdens werk en heb toen Ventipulmin van de DA voorgeschreven gekregen. Nadat ik dit ben gaan googelen ben ik direct gestopt met haar dit te geven (ze heeft dit 1 volledige dag gehad, dus 2x 5 pompjes). Ik geef haar nu honing met fenegriek, tijdens het werk hoest ze nu al wel wat minder maar het blijft wel. Nu sinds 2 dagen weer groene snot en andere, soort drogere, hoest. Door blijven gaan met honing fenegriek of heeft iemand anders een wonder middeltje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:47

Waarom ben je gestopt met de ventipulmin? De dierenarts zou het vast niet zonder reden hebben voorgeschreven, ben je in overleg met de dierenarts gestopt?

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:05

Nee, maar als ik lees wat voor zooi het is durf ik er niet eens meer mee door te gaan. Staat niet bekend als oplosser maar onderdrukker zeg maar. En door de honing/fenegriek is het ook al stukken verminderd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:27

Groen is een ontsteking en zou ik de da bellen. Wat is zijn temperatuur?
Vindt ook niet hhandig zo een kuur te onderbreken. Blijkbaar is er nog een hoop gaande. Zou in jou geval absoluut niet met eigen poeders aan modderen . Fenegriek is overigens ook onderdrukkend ipv slijmoplossend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:42

[MD] zijn er ook goede ervaringen met ventipulmin

Oud topic maar wellicht heb je er wat aan.

Ik vind het overigens niet zo slim om op eigen houtje te stoppen met zo'n medicatie-kuur, zonder dit aan je dierenarts door te geven. Je had ook gewoon even de telefoon kunnen pakken en je zorgen met je dierenarts kunnen bespreken. Dan had deze je extra kunnen voorlichten of iets anders kunnen aanraden maar dan was de dierenarts sowieso op de hoogte van de gang van zaken en jou redenen om zelf iets anders te gaan proberen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:36

Walrus schreef:
Nee, maar als ik lees wat voor zooi het is durf ik er niet eens meer mee door te gaan. Staat niet bekend als oplosser maar onderdrukker zeg maar. En door de honing/fenegriek is het ook al stukken verminderd.

Ik ben blij dat ze geen koorts meer heeft, hoest ze ook als ze niet werkt?
Welke bron zegt dat het een hoest onderdrukker is? Voor zover ik weet helpt het de trilhaartjes het slijm af te voeren naar de keel, ik heb meer mensen horen zeggen dat ze het een onderdrukker vinden dus ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Fenegriek is heel goed om te geven hoor, maar dat is een hoest onderdrukker en dus moet je tegelijkertijd ook iets aan het slijm doen, anders zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Ik zie fenegriek meer als iets ondersteunends of voor preventief.

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:21

Silver_Fox schreef:
Walrus schreef:

Ik ben blij dat ze geen koorts meer heeft, hoest ze ook als ze niet werkt?
Welke bron zegt dat het een hoest onderdrukker is? Voor zover ik weet helpt het de trilhaartjes het slijm af te voeren naar de keel, ik heb meer mensen horen zeggen dat ze het een onderdrukker vinden dus ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Fenegriek is heel goed om te geven hoor, maar dat is een hoest onderdrukker en dus moet je tegelijkertijd ook iets aan het slijm doen, anders zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Ik zie fenegriek meer als iets ondersteunends of voor preventief.

Wat helpt tegen het slijm?