[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:49

Ik vroeg me af hoe de ZE zich bij jullie paarden heeft ontwikkeld? Schuurde paarden zich eerst een beetje en hoelang duurde deze periode voordat ze vergingen van de jeuk?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:56

@flosje, bij de mijne was het echt in een paar dagen van heel lange manen naar haast niets meer. Toen ineens dikke kloven en ook die ribbels. Ging bij de mijne dus echt ineens...

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:00

Flosje446 schreef:
Ik vroeg me af hoe de ZE zich bij jullie paarden heeft ontwikkeld? Schuurde paarden zich eerst een beetje en hoelang duurde deze periode voordat ze vergingen van de jeuk?

Iris begon zomaar ineens, in een nacht tijd was de manenkam hard en waren de manen al aardig uitgedund. Ik heb toen gelijk de hals er op gedaan en ben gelijk begonnen met smeren en appelazijn met honing gaan voeren, dus vergaan van de jeuk doet ze niet gelukkig niet!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:50

Weet het niet zeker en geloof op de bevindingen van de vorige eigenaar dat het zo ineens er was, patsboem, en in hele erg mate.
Hebben ze de eerste jaren cortisone laten spuiten zomers, maar uiteindelijk ook mee gestopt.
* Dat deden ze vroeger heel snel bij jeuk, en als boer laat je dat maar doen *

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:55

klinkt goed, en hoe staat het met eczeem?[/quote]

Ik ben het tegelijk gaan geven toen ze ook de deken kreeg en celzouten. Het is wel minder geworden, ze kreeg alleen wel jeuk op haar hoofd en benen. Maar staart en manen gaat goed. Tot nu toe heeft ook nog niet veel last. Af en toe een beetje jeuk maar niet veel, dus hopen dat het zo blijft![/quote]
ik gerbuik voor mijn andere paard ook celzouten.. welke gebruik jij voor t eczeem en hoe geef je ze? in de drinkbak gaat niet lukken, eerst at ze ze zo, maar nu tuft ze ze uit.......

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:57

Ik vroeg het me af, omdat ik op een ander forum een bericht las van iemand waarvan het paard vorig jaar licht aan de staart schuurde, nu dit jaar ook licht aan de staart, maar nu ook een beetje aan de manen schuurt en een verdikte manenkam. Paard loopt zonder deken. Ik vind dat niet echt overeenkomen met ZE, volgens mij ontwikkelt zich dat sneller en is de jeuk ook vaak heviger.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:45

ZE kan volgens mij heel wisselen.
Vaak is het schuren een vicieuze cirkel geworden.
Van het 1 gaan ze over in het ander.
Worden kriebelig voor de kleinste dingen, en associëren dat meteen met jeuken vaak.

Zo heeft die van mij een keer gehad zo vanuit het niets dat ze haar hoofd ging schuren. Nooit gedaan, en het jaar erop was het ook weer over, en nooit weer gedaan.
Heel apart dus.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:16

Als ik aan mijn pony haar manen zit krijgt ze ook gelijk kriebel, terwijl ik dan maar aan 1 haartje zit. Ik merk wel dat sinds ik de deken gebruik de eczeem ook voor komt op andere plekken, bij haar benen, neus, oren en boven haar ogen. Ook zijn haar buik en uiers erger geworden. Toen ze de deken nog niet had, had ze het alleen op staart en manen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:39

Ik sprak laatst iemand, die vertelde mij dat hun pony ook ZE had, en hierbij ook hoest en verkouden was (niet heel erg, maar wel een beetje). Volgens hem kwam dit door de ZE, die steeds erger werd. Ik heb nog nooit gehoord dat ZE hoesten / verkouden (hooikoorts-achtige symptonen noemde hij het) kan veroorzaken?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:41

Oh en nog een vraag! Ik sprak laatst de vorige baas van mijn haflinger (redelijk oud boertje), hij zei dat als het dieet was ik nu voer niet werkt, ik kon langskomen. Hij had nog wel een middeltje wat hielp, wat gebruikt werd tegen schurft bij koeien. Nou zei de staleigenaresse: Das dan waarschijnlijk olie, ongeruwd oid? Want de buurman (ook een wat oudere boer) gebruikt dit ook tegen schurft bij koeien.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:54

laatst mijn eczemer moeten invlechten voor de wedstrijd...die manen (het jeukte zo erg en dat gefrummel was heerlijk voor haar, maar niet voor mij) daarna de staart...die ging van links naar rechts...zucht!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:11

MLoes: Klopt inderdaad! Vaak is het bij mensen met eczeem ook zo dat ze op den duur last krijgen van de luchtwegen.
Bij mensen is er al onderzoek naar gedaan dacht ik.
Bij paarden nog weinig over bekend meen ik.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:15

hoi
mijn jaarling scheurt zijn staart en manen ook..
hij heeft nu ook wondjes erbij waar die scheurt en onder zijn voor pluk heeft ie die ook en soms ook kale plekken op zijn huid...ik ga morgen ochten de DA bellen en dan afspraak maken

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:18

Ferro staat nu 2 dagen met zn deken op op de wei met de bomen. Gisteren had hij een klein beetje geschuurd en vandaag niet !!! Deken zie je gelukkig niets aan.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:32

is het niet zo dat door de dekens de huid en haren verstikt.ik weet als een mens 24u een muts op zn hoofd heeft het ook verstikt,en zelfs tot haar uitval kan lijden

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:34

een muts is van heel ander stof gemaakt als een eczeemdeken.
Dat is niet te vergelijken.
Eczeemdekens kun je zien als een 2e huid.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:38

ja maar je kan toch bij een jaarling een deken op doen ?> hij scheurt ook zijn staart

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:43

nou ik weet het niet die ivanhoe deken die na 2 dagen kapot was vond ik erg dik en warm mijn joep stond er gigantisch onder te zweten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:44

ik heb al jaren ivanhoe en wil echt geen ander.
Het klopt wel dat de ivanhoe wat dikker is als de boett enzo.
Maar dat is ook persoonlijk denk ik.
Net zoals met heel veel spullen, vind de 1 het prut, en de ander zweert erbij.
Dat is toch paard gebonden en je eigen ervaringen.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:57

ads wel zo maar twas voor de eerste x dat ik temaken kreeg met een paard met zoveel jeuk[deed bijna hand stand],maar goed toe nu toe gaat het nog super zo,al hebben we veel koeien en struiken zoals coniferen in de buurt en veel boere slootjes wat insecten aan trekt

Vidoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:01

Vidoma schreef:
Hallo allemaal,
ik krijg de vraag of ik ook 250 ml flessen Derfen kan leveren voor paarden die minder verbruiken en om te voorkomen dat de houdbaarheidsdatum wordt overschreden. Die heb ik momenteel niet in het assortiment, maar als er vraag naar is kan ik natuurlijk altijd bestellen. Wie zou daar interesse in hebben?
Groetjes
Martine de Koning
Vidoma

Deze oproep heeft behoorlijk wat reacties gegeven. Een aantal op de site, maar ook veel via de mail. De flessen zijn daarom besteld en we verwachten ze in de loop van volgende week te hebben. Mocht je dus een kleiner flesje Derfen met spuitje voor het aanbrengen willen, dan kan je die nu al bestellen. We zorgen er dan voor dat ze zsm verstuurd worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:19

gillian schreef:
Die van mij heeft dus wel exceem in de oren als ik niet smeer en een kap op doe. Jauke van Daniëlle (Amable) heeft dat dus ook. Ik heb wel vaker gehoord dat ze ook last van de oren hebben.
Ik heb de pony van Galley gezien en vind het wel degelijk op exceem lijken. Het punt is nu met wat ze het gaat behandelen.
Ik heb haar een fles MCQ gegeven, dat werkt niet voldoende, spul van EJ werkt ook niet. Lijkt me verstandig om een kap op te gaan doen. Heb ook nog wel meer smeerseltjes die ze mag proberen als ze wil ;)

Ik heb vanavond een kap gekocht en meteen opgedaan, hopen dat het haar wat helpt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:00

Darren had ook last van eczeem in zn oren als het ware; kale binnenkant van de oren bedoel ik.
Gewoon een hoofdkap opdoen, dat zal wel helpen denk ik.
Ik denk dat ik een vliegenoortje koop voor Wisse, hij schudt tijdens het rijden regelmatig met zn hoofd, tijdens het dressuren nogal vervelend aangezien het rijden nog moeizaam gaat en ik hem dan weer kwijt ben...

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:03

nee hoor het verstikt niet.

renal schreef:
is het niet zo dat door de dekens de huid en haren verstikt.ik weet als een mens 24u een muts op zn hoofd heeft het ook verstikt,en zelfs tot haar uitval kan lijden

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:09

galley schreef:
Ik heb vanavond een kap gekocht en meteen opgedaan, hopen dat het haar wat helpt.

Ik hoop het ook voor Marlijn en jou!!