Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
romeorowan schreef:Is het niet zo dat als een paard bultjes boven de ogen heeft ipv deukjes dat je ervan uit kan gaan dat een paard cushing heeft?
Ik heb begrepen van een dierenarts dat bulten boven de ogen alleen voorkomen bij Cushing. Dan zou theoretisch de test (of 1 van de testen) toch helemaal niet nodig zijn.
En als je dan zeker zou willen weten of het paard IR/EMS of Cushing heeft, dan kun je geheel veilig insuline en glucose laten testen, is het dan geen IR/EMS dan is de kans wel heel erg groot dat het Cushing is.
geerke schreef:mijn paard heeft flinke bulten boven zijn ogen....al heel lang...toen wist nog niemand van IR af.
Ik vroeg toen,15 jaar geleden, aan de da wat die bulten,dat wist hij dus niet,nu weet ik het wel...
EstherHegt schreef:geerke schreef:mijn paard heeft flinke bulten boven zijn ogen....al heel lang...toen wist nog niemand van IR af.
Ik vroeg toen,15 jaar geleden, aan de da wat die bulten,dat wist hij dus niet,nu weet ik het wel...
Geerke, sorry dat ik het niet zeker weet, ergens zit het in mijn geheugen wat jouw paard heeft.
Was dat niet iets met de schildklier? Krijgt jouw paard nu ook niet al jaren een schildklierhormoon?
romeorowan schreef:Mijn oudste merrie (18,5 jaar) is sinds 2005 IR/EMS. Zij heeft geen bulten boven de ogen, is goed vruchtbaar, komt goed door het haar heen, ze heeft een lekkere wintervacht maar het krult niet, heeft wel enorme vetophoping bij manenkam, cellulitis billen, had flinke vetophopingen op de schouders en schoft en is hoefbevangen geweest.
In ons geval is er geen sprake van of vraag over haar aandoening, maar ik begrijp hier dat het dus lang niet altijd zo duidelijk is.
Ireen_ schreef:volgens mijn dierenarts is de dexa test veel betrouwbaarder dan de acth, ik kan nog wel vragen of er een mogelijkheid is het thuis te doen!
Jemawi schreef:Kan iemand hier me wat voedingadvies geven?
Heb al eerder gepost maar dat is lang geleden. Even kort op een rij:
Merrie van 27 jaar, begin dit jaar cushing vast gesteld, loopt 24/7 op het land met 's nachts een paddock en schuilstal (stalling gaat niet), voldoende kuil en krijgt per dag een kilo ponybrok, 2x per week slobber.
Ik ben vandaag nogal geschrokken van het bezoek van de tandarts. Ze is er niet echt best aan toe.
Hij heeft senioren brok aangeraden, maar welk merk?
Wat is goed, ik ben er helemaal niet in thuis.
Yellowfish schreef:Bedankt voor de toelichtinghet blijft lastig allemaal..