Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:54

Is het niet zo dat als een paard bultjes boven de ogen heeft ipv deukjes dat je ervan uit kan gaan dat een paard cushing heeft?
Ik heb begrepen van een dierenarts dat bulten boven de ogen alleen voorkomen bij Cushing. Dan zou theoretisch de test (of 1 van de testen) toch helemaal niet nodig zijn.
En als je dan zeker zou willen weten of het paard IR/EMS of Cushing heeft, dan kun je geheel veilig insuline en glucose laten testen, is het dan geen IR/EMS dan is de kans wel heel erg groot dat het Cushing is.

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:38

Bij beide aandoeningen komt dit voor.
Je zou voorzichtig mogen stellen dat het bij IR voor komt, paarden met Cushing kunnen ook IR zijn. Krulvacht kan ook voorkomen, buiten IR of Cushing ook bij wormbesmetting.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:43

Evita heeft de bulten boven haar ogen duidelijk, maar volgensmij komt dat inderdaad ook bij EMS voor. Mijn `vorige` dierenarts zei ook dat die bulten een sterke aanwijzing zijn voor cushing, maar ik heb het in het topic over hoefbevangenheid volgensmij ook bij meerdere paarden op de foto gezien die EMS hadden. Ik dacht dat de bulten een vorm van vetafzetting zijn net als dat er bij insulineresistentie vetafzetting op andere specifieke plaatsen voor komt (manenkam, staartaanzet, buik, schouder)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:53

romeorowan schreef:
Is het niet zo dat als een paard bultjes boven de ogen heeft ipv deukjes dat je ervan uit kan gaan dat een paard cushing heeft?
Ik heb begrepen van een dierenarts dat bulten boven de ogen alleen voorkomen bij Cushing. Dan zou theoretisch de test (of 1 van de testen) toch helemaal niet nodig zijn.
En als je dan zeker zou willen weten of het paard IR/EMS of Cushing heeft, dan kun je geheel veilig insuline en glucose laten testen, is het dan geen IR/EMS dan is de kans wel heel erg groot dat het Cushing is.

Nee....het is (bultjes boven de ogen) het enige kenmerk waarop ik mijn 27 jarige merrie (die verder geen ekel verschijnslel vertoonde) heb laten testen bij de jaarlijkse enting + controle tanden. Omdat ik ze al bijna 25 jaar heb, en alles wat ik kan voorkomen welkom is. Maar...geen cushings dus !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:19

mijn paard heeft flinke bulten boven zijn ogen....al heel lang...toen wist nog niemand van IR af.
Ik vroeg toen,15 jaar geleden, aan de da wat die bulten,dat wist hij dus niet,nu weet ik het wel...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:54

geerke schreef:
mijn paard heeft flinke bulten boven zijn ogen....al heel lang...toen wist nog niemand van IR af.
Ik vroeg toen,15 jaar geleden, aan de da wat die bulten,dat wist hij dus niet,nu weet ik het wel...

Geerke, sorry dat ik het niet zeker weet, ergens zit het in mijn geheugen wat jouw paard heeft.
Was dat niet iets met de schildklier? Krijgt jouw paard nu ook niet al jaren een schildklierhormoon?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:04

Mijn oudste merrie (18,5 jaar) is sinds 2005 IR/EMS. Zij heeft geen bulten boven de ogen, is goed vruchtbaar, komt goed door het haar heen, ze heeft een lekkere wintervacht maar het krult niet, heeft wel enorme vetophoping bij manenkam, cellulitis billen, had flinke vetophopingen op de schouders en schoft en is hoefbevangen geweest.
In ons geval is er geen sprake van of vraag over haar aandoening, maar ik begrijp hier dat het dus lang niet altijd zo duidelijk is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:17

Illo heeft wel getest Cushing, maar heeft geen vetbulten boven de ogen. Wel dikke manenkam en ongelijke vetverdeling over het lichaam.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:23

EstherHegt schreef:
geerke schreef:

Geerke, sorry dat ik het niet zeker weet, ergens zit het in mijn geheugen wat jouw paard heeft.
Was dat niet iets met de schildklier? Krijgt jouw paard nu ook niet al jaren een schildklierhormoon?

yep...goed geheugen!
Hij heeft IR en ook inderdaad een iets te trage schildklierwerking en heeft daar al 4 jaar dagelijks medicijnen voor(levothyroxine)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:24

romeorowan schreef:
Mijn oudste merrie (18,5 jaar) is sinds 2005 IR/EMS. Zij heeft geen bulten boven de ogen, is goed vruchtbaar, komt goed door het haar heen, ze heeft een lekkere wintervacht maar het krult niet, heeft wel enorme vetophoping bij manenkam, cellulitis billen, had flinke vetophopingen op de schouders en schoft en is hoefbevangen geweest.
In ons geval is er geen sprake van of vraag over haar aandoening, maar ik begrijp hier dat het dus lang niet altijd zo duidelijk is.

Klopt!!! Goed dat je het opschrijft.
Mijn merrie ( nu 10 jaar) heeft ook geen vetbulten boven haar ogen, zij is ( nog) niet IR maar wel 2 maal positief op Cushing getest. Wij hebben pergolide geprobeerd, daar reageerde ze goed op, voelde zich echt veel beter, ze stopte met wiebelen, heel veel liggen, zweten etc. Maar ze stopte ook met eten.
Zij had trouwens niet een dikke manenkam etc. maar ze is wel veel te dik. Haar metabolisme is echt in de knoei, en ze heeft een niet ontwikkelde baarmoeder en eierstokken. Het kan bij haar ook nog vals positief Cushing zijn. Ze heeft wel krulvacht, vanuit het klinische beeld en de testen zou je zeggen ja die heeft Cushing.
Zij staat zonder medicatie en op een IR dieet, ze doet het prima. Of ze oud wordt dat weet ik niet. Ik denk zelf dat ze nog heel wat jaartjes mee kan, pas op het moment dat ze echt bevangen gaat worden en insuline resistent is dan weet ik het niet. Ik wil het zelf paardwaardig houden en toekomst voor het paard. Mocht ze tekorten krijgen aan mineralen etc. dan vul ik dat aan, ik laat wel eerst dat vaststellen in het bloed zoals ik dat tot nu toe heb gedaan.
Geld spaar ik het liefste uit aan supplementen en besteed ik liever aan diagnose. Mocht er na een diagnose een tekort blijken dan geef ik dat geld graag uit.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:51

Kan iemand hier me wat voedingadvies geven?

Heb al eerder gepost maar dat is lang geleden. Even kort op een rij:

Merrie van 27 jaar, begin dit jaar cushing vast gesteld, loopt 24/7 op het land met 's nachts een paddock en schuilstal (stalling gaat niet), voldoende kuil en krijgt per dag een kilo ponybrok, 2x per week slobber.
Ik ben vandaag nogal geschrokken van het bezoek van de tandarts. Ze is er niet echt best aan toe.
Hij heeft senioren brok aangeraden, maar welk merk?
Wat is goed, ik ben er helemaal niet in thuis.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:57

Ik kan je Seniores Priores van Subli aanbevelen :) !

Ireen_ schreef:
volgens mijn dierenarts is de dexa test veel betrouwbaarder dan de acth, ik kan nog wel vragen of er een mogelijkheid is het thuis te doen!

Heb je daar toevallig nog naar geinformeerd Ireen?
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 11-12-09 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:02

Hey bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb daar eens mee in m'n handen gestaan. Moet je het weken?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:18

Ja, als ik het goed heb minimaal 6 uur in koud water, iets korter als je warm water gebruikt. Ik zet het altijd de avond ervoor klaar voor de volgende dag :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:16

Jemawi schreef:
Kan iemand hier me wat voedingadvies geven?

Heb al eerder gepost maar dat is lang geleden. Even kort op een rij:

Merrie van 27 jaar, begin dit jaar cushing vast gesteld, loopt 24/7 op het land met 's nachts een paddock en schuilstal (stalling gaat niet), voldoende kuil en krijgt per dag een kilo ponybrok, 2x per week slobber.
Ik ben vandaag nogal geschrokken van het bezoek van de tandarts. Ze is er niet echt best aan toe.
Hij heeft senioren brok aangeraden, maar welk merk?
Wat is goed, ik ben er helemaal niet in thuis.

Misschien is het verstandig om ook te kijken of paard IR is. Insulineresistentie is een complicatie van Cushing, andersom kan het ook verward worden. Jij schrijft is vastgesteld dat paard Cushing heeft.
Ga er dan ook maar van uit.
Maar als paard als complicatie IR heeft, zou ik de ponybrok er af halen, in brok zit melasse. ( ik zou het er zowiezo afhalen mocht er nog geen IR zijn! )
Wij voeren enkel hooi, paard krijgt beperkte weidegang en zoveel mogelijk beweging, buiten het hooi geven wij dan nog wat safe and sound, er zijn meerdere soorten voer die kunnen maar let in ieder geval op suikers en zetmeel.
Kuil kan misschien wat te rijk zijn. Ik zou een voedingsadviseur raadplegen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:49

Esther, dus als ik het een beetje goed begrijp uit je posts raad jij aan om toch de dexa-test te doen, zelfs als het dier in kwestie al heeft laten zien gevoelig te zijn voor hoefbevangenheid? Correct me if I'm wrong! :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:11

Iedereen moet zelf weten wat ie doet, ik heb het nagevraagd en deze vraag gesteld.

Is the dexa suppression test a great risk for laminitis by the diagnose for Cushing?
People think is has a great risk.

antwoord was dat er een risico is, maar heel erg klein.

Alle paarden met Cusing of EMS zijn gevoelig voor bevangenheid. En zoals ik eerder al schreef ik zou het niet doen, als een paard bevangen staat. Ik denk dat de dierenarts het dan ook niet eens zou doen. Er wordt maar een heel klein beetje ingespoten, vaak als een paard allergisch is voor een of ander wordt er veel meer gebruikt van hetzelfde goedje.
Je kunt ook kiezen voor de urine test, die moet herhaald en daar moet een geruime tijd tussen zitten, als die test beide keren positief is heb je sterke aanwijzingen voor Cushing.

Dr. Johnson schreef ook dat het altijd erg moeilijk is om een diagnose te stellen ( bij endocriene aandoeningen, er kan altijd vals positief of negatief zijn. Dit is ook zo bij mensen. Het beste is dus het hele plaatje, dus lab uitslagen, klinisch beeld etc. Het beste is de patient ook over langere tijd te onderzoeken. ( dit was even een samenvatting van onderstaande reactie)

The problem with (especially) endocrine diseases, is that the tests are plagued by both false positives and false negatives!
This is also true in the human medical (endocrine) field.
Therefore, making STRONG conclusions can be misleading - the best method to make diagnosis is to examine the patient and interpret the available laboratory data in light of a complete examination.
Many of the markers for an endocrine disorder are variable and getting a "normal" result on a single "spot test" evaluation often does not mean that the patient is normal. Albeit expensive and (somewhat) impractical, taking several "readings" over a period of time is often more informative.

Kortom het is niet makkelijk.

Hier ook een artikel over hoe moeilijk het is om EMS en Cushing te scheiden.
http://www.journals.elsevierhealth.com/ ... 7/abstract

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:34

Bedankt voor de toelichting :j het blijft lastig allemaal..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:53

Yellowfish schreef:
Bedankt voor de toelichting :j het blijft lastig allemaal..

Nou en of het lastig is. Met name omdat EMS en Cushing zo op elkaar lijken. Het kan in ieder geval nooit kwaad een Cushing paard als een EMS paard te behandelen qua dieet. Wij hebben echt geluk hoor met die van ons, zij is kortgeleden ook getest op IR en dat is ze goddank (nog) niet.
Vaak gaan ook beide aandoeningen samen. Dat is de reden dat wij heel voorzichtig zijn met voeren en suikers en haar goed mogelijk in conditie proberen te houden.
Ik begrijp ook best het dilemma over wel of niet testen, en dan is het goed te weten dat er bij die dexa erg weinig hormoon gebruikt wordt en het risico heel klein is. Op basis van die objectieve informatie kan iedereen zelf beslissen of ie wel of niet laat testen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:58

Ik wil even melden dat het met mijn pony'tje heel goed gaat nu.
Ben blij met de tips en informatie die ik hier gekregen heb!

Ze is hoefbevangen geweest en krijgt nu 1,25 mg pergolide en loopt weer te draven en te bokken, loopt ook weer een paar uurtjes in de wei met haar vriendjes.
Ik weet nog niet of ik weer 24/7 weidegang ga proberen van de zomer, weet iemand of ze daar nu ondanks de pergolide gevoelig voor blijft?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:59

Klinkt super SparklingApp! :)

Iemand hier een idee of het beter voor Peter is als ie iets meer pergolide zou krijgen. Hij is 1,24m en krijgt nu 1mg per dag.
Z'n bewegingsapparaat is echt enigste slechte, het hele jaar al. Hij is wat chronisch bevangen, maar volgens mij zijn er ook andere dingen in z'n benen niet helemaal lekker meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:13

Lappie: met name het gewicht van je pony én daarnaast natuurlijk de toestand van hem zijn bepalend voor de dosering. Ik zou het aan je DA voorleggen denk ik of verhogen van de dosis nodig dan wel verstandig/verantwoord is. Hoe doet Petertje het op dit moment eigenlijk? Is ie net als vorige winter weer aan het opknappen? Dat hoop ik maar!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:08

Nog niet helaas -O-
Het leek de goede kant op te gaan, dus wij van 1 zakje naar een half zakje buut gegaan. 1e week geen verschil gemerkt ... daarna 1 been slechter, hoefzweer. Blijkbaar is de ontstekingsremmende werking van de buut op Peter van toepassing. Dus maar weer terug op 1 zakje gezet.
Hijs nog steeds mobiel niet lekker. Verder ziet ie er hartstikke goed uit, vreet goed .. ontsnapt (op slakkengang dan, maar ok :P ) uit z'n stal richting voertonnen om die vervolgens om te donderen .. wipt acuut omhoog als iemand van het gezin langs z'n box komt, want ja mss krijg je wat lekkers.
Deze harde grond vind iig maar niets, te gevoelig voor z'n benen.
Ben bang dat het weinig zin heeft om m'n DA over pergolide te vragen :o We hebben het ten slotte zelf bij de DA aangegeven dat we ermee wilden beginnen, hij had er nog nooit van gehoord. Maw hij wist geen medicijnen voor paarden met cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:23

Oh ja, je hebt zo'n DA... :+
Dan een andere DA met cushing ervaring om advies vragen? Of Utrecht bellen en het geval toelichten en advies vragen? Of De kliniek van Erik Laarakker eens bellen om mee te denken? Die behandelt en adviseert meer cushing paarden.. Vlgs mij kun je altijd bellen en advies vragen of vragen om even mee te denken. Succes in ieder geval!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:52

Ik heb goede ervaringen met Bromocriptine. Het is een soort anti-hormoonstof. Door de tumor wordt in de bijnier teveel cortisol aangemaakt (viavia) met schadelijke gevolgen. Door het medicijn wordt de cortisolproduktie geremd. Daardoor kan bv suikerziekte, diarree en kans op hoefbevangenheid minder worden of wegblijven. Er wordt vaak gezegd dat het heel duur is, en dan op een toon dat het eigenlijk geen optie is. Maar ik vind dat iedereen helemaal zelf moet bepalen waar hij of zij zijn geld aan uitgeeft. Een paard op een luxe pensionstal, rijles en nieuwe paardrijkleding kosten ook een smak geld. Als je dat geld hebt dan kunnen die medicijnen er ook nog wel vanaf. Of je koopt minder kleding of gaat wat minder uit of naar de film. Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, maar laat je door niemand dingen aanpraten. Ik haal het bij de gewone apotheek, het is eigenlijk een medicijn voor mensen met Parkinson. Genezen kun je de ziekte niet, maar wel de gevolgen proberen te beperken,en daar helpt dit goed bij.