[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:39

Ik hoor geregeld dat wandelen in de zee ook goed werkt tegen mok. En ik weet dat er mensen zijn die de paardenvoeten in een zoutbad zetten.

Heeft een van jullie hier ervaring mee??? Voor mij is de zee te ver weg , maar ik wel best zijn been wekelijks in een zoutbadje zetten.
Alleen met welk zout en in welke concentratie. En wat als hij een wondje heeft, daar zal hij de eerste minuut niet blij zijn met het zoute water.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:54

Zeewater schijnt toch ook te helpen bij zomereczeem.
Zal wel n soort van helende werking hebben..

Maar denk dat water met zout toch iets anders is dan water uit de zee.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:33

Let wel op met weken in zout water dat het prikt in open wonden.
Let ook op dat je geen standaard keukenzout pakt maar (liefst grof) zeezout.
Oplossen in warm water, zorgen dat je niet te veel zout in het water doet.

Werkt trouwens ookw el goed om een staart weer wat witter te krijgen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:38

Marietje; bedankt! Waar haal je dit grove zeezout en heb je een indicatie van hoeveel zout (eetlepels) op een emmer water (10 liter).

Ik zal de eerste keer sowieso een lage concentratie doen om te kijken hoe hij reageert. Heeft nl wel mokplekjes.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:03

Mijn Haflingerveulen heeft ook gigantische mok gehad, lees: mega dikke benen (4 stuks, dus allemaal), wonden onderaan haar benen, met korsten, etter en bloed. Ze liep ook nog eens mega kreupel en op haar tenen Huilen Ik heb het gewassen met betadine, toen alle lange haren eraf geknipt, goed gedroogd en ingesmeerd met acederm. Daarna ben ik een week met droogzetters bezig geweest. Dit hielp niet super veel, maar het werd niet erger. Veearts en hoefsmid erbij geweest, toen op aanraden van de veearts, 1 x per week wassen met betadine, goed drogen!! dan insmeren met zinkzwavelzalf en als inwendige ondersteuning cure mok pillen. Dit heeft bij mijn veulen gelukkig erg goed geholpen. Haar benen zijn mega afgezakt, nog wel iets dikker als normaal, maar al veel minder als hoe ze een aantal weken terug waren. Verder zijn de korsten eraf en zijn de wonden mooi aan het helen (dit gaat mega snel trouwens), geen etter/bloed meer te zien. Veulen loopt niet meer kreupel en is weer vrolijk! Ikke erg blij Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:59

@Grit, het mooiste is 'dode zeezout', te halen bij een natuurwinkel Lachen

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:34

En in de biotex of keukensoda?? Dat doe je zelf ook als je een wondje hebt en dat wil je desinfecteren. In een emmer met warm water en weken maar!!! Is wel enige oefening en behendigheid voor nodig om je paard met zijn been in een emmer met warm water te laten staan!!!
Het kan denk ik wel iets prikken als het echte wonden zijn. Als je mooie korstjes hebt weken die mooi los en ontsmetten ze....

Daarna goed afdrogen en daarna de mokzalf van de dierenarts erop....Het is geheim wat daarin zit.....

Als je het een week goed bijhoudt is het al grotendeels weg!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:43

Ik heb vandaag zijn koten in een emmer met dode zeezout gezet en in laten weken. Daarna mokzalf op de plekken gesmeerd.
Afwachten wat het gaat doen, herhaal dit over een weekje weer. Tussendoor blijf ik er wel zalf op smeren.
Wil zijn koten niet onnodig veel nat maken, maar hij staat 24/7 buiten en heeft hij met dit weer eigenlijk continue natte blubsokken. Hij kan wel droog staan, maarja...
Uitscheren wil ik nog niet, ik merk dat de sokken ook een soort buffer vormen.

Ik verwacht niet dat ik het nu weg ga krijgen, als ik het maar onder controle kan houden tot betere tijden.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:19

Melina schreef:
Mijn Haflingerveulen heeft ook gigantische mok gehad, lees: mega dikke benen (4 stuks, dus allemaal), wonden onderaan haar benen, met korsten, etter en bloed. Ze liep ook nog eens mega kreupel en op haar tenen Huilen Ik heb het gewassen met betadine, toen alle lange haren eraf geknipt, goed gedroogd en ingesmeerd met acederm. Daarna ben ik een week met droogzetters bezig geweest. Dit hielp niet super veel, maar het werd niet erger. Veearts en hoefsmid erbij geweest, toen op aanraden van de veearts, 1 x per week wassen met betadine, goed drogen!! dan insmeren met zinkzwavelzalf en als inwendige ondersteuning cure mok pillen. Dit heeft bij mijn veulen gelukkig erg goed geholpen. Haar benen zijn mega afgezakt, nog wel iets dikker als normaal, maar al veel minder als hoe ze een aantal weken terug waren. Verder zijn de korsten eraf en zijn de wonden mooi aan het helen (dit gaat mega snel trouwens), geen etter/bloed meer te zien. Veulen loopt niet meer kreupel en is weer vrolijk! Ikke erg blij Knipoog

Melina, waar kun je zinkzwavelzalf kopen? Ik ken wel zwavelpoeder ( sommigen mengen dat met lekolie) en dat helpt ook goed, maar in een zalfvorm ken ik het niet.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:01

Vervelend hoor die mok... ik hink al een paar dagen op twee gedachten.. Mijn paard heeft sinds een week ongeveer ook last van beginnende mok, wat ik nu ook dagelijks schoon en droog maak en insmeer met uierzalf. Gaat op zich best redelijk alleen ...en daar komt mijn probleem : Onze bak is erg nat dus van de ene kant wil ik hem daar niet inzetten, maar van de andere kant het is een paard van 18 als ik hem de hele dag binnen laat staan krijgt ie ook dikke benen. Hoe gaan jullie hier mee om?
Nu zet ik hem ongeveer 4 uurtjes buiten, maak dan de boel meteen schoon en droog en zalf het in. Maar ideaal kan ik het ook niet noemen.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:09

Mijn paard staat ook nog steeds met mok, sinds augustus al.
Ik heb eerst zinkolie er op gesmeerd en gewassen met betadine/tea trea. Dit hielp niet voldoenden en het werd snel erger, ook op de benen.
Uiteindelijk begin oktober de DA laten komen. Ze heeft toen een prik tegen schimmels gehad en ik kreeg hydrocortiderm emulusie. Ik moest de korsten er af weken, maar dat ging erg moeilijk. Heb ruim 2 weken met de emulsie gesmeerd, maar niet echt een super resultaat.
Toen weer wat op i-net gezocht en uitgekomen bij Mud Gard van NAF. Heb dit gekocht bij de paardendrogist en ben er mee aan de slag gegaan. Ze krijgt dit als voedingssuplement en als zalf en de mok is stukken minder geworden, zag binnen 1 week een super resultaat. Ga hier dus nog even mee door tot het helemaal weg is. Had de dosering supplement al naar beneden gedaan, maar ga die wel tijdelijk nog even opvoeren, om te kijken of het zo toch nog sneller weggaat. Ben hier dus zeer tevreden over.

kim_bandiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:02

mijn paard heeft ook al een tijdje mok en heb al verschillende zalfjes enzo gehad. hetwas zelfs zo erg dat zijn benen dik waren en hij kreupel liep ik heb toen gelijk de DA gebeld en die kwam. ik heb een zalfje gehad en dat moest ik 2 weken smeren dat heeft niks geholpen. toen ben ik naar de hoefsmit gegaan want hij moest toch bekapt worden die had er wel een spulletje voor dat heb ik er een tijdje opgesmeert en heeft wel geholpen maar niet zo erg. nu heb ik van mijn lesgeefster gehoord dat je gewoon 1x in de week naar het strand moet gaan doen dat nu en het werkt wel. je moet idd wel oppasen metopen wonden maar dat had hij al niet meer gelukkig dus ik raad de zee aan.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:36

die zalf die je erop moest smeren was zeker ook hydrocortiderm?
dat moest ik er namelijk ook 2 weken lang op smeren....

kim_bandiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:45

ja dat was die zalf ja maar t hielp niet veel..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:46

Ik heb ook hydrocorticiderm gekregen, nog niet gebruikt.
De biotex doet bizar zijn werk, 2 benen droog en laatste op komst, dus ga hem vanavond nog even in de biotex zetten en liever niet de zware kuur van de DA...

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:45

paardje acute aanval van naar binnengeslagen mok.
3 dikke benen, wondes op de achterbenen waren vrij groot en kwam echt heel veel etter uit. paardje wou niet meer lopen.

- als eerste heb ik de sokjes zo goed als het ging kort geknipt zonder de te dicht bij de wondes te komen.
- daarna een sederent middel gaan halen bij apotheek omdat ik er niet goed aan mocht komen. na toedienen van middel paardje met alle benen in emmers lauw water met soda laten staan ( ongeveer 30 min)
- goed af gedroogt en toen kwam de dierenarts, zij heeft de benen nog eens gewassen met betadine shampoo, benen ingespoten met een desinfecterende en opdrogende spray.
benen ingedraaid en 2 dagen laten zitten.
- 2 dagen antibioticum inspuiten en 2 zakjes pijnstiller geven.

gisteren is de DA terug geweest, opnieuw benen gewassen en ingespoten met opdrogende desinfectie spray. en benen terug ingedraaid. Zaterdag moet ik het der zelf afhalen.
ze moet nu 10 dagen een kuur krijgen van Emdotrim 60% mix.

de wondes waren al super opgedroogt en de benen zijn al niet meer warm en al voor de helft minder dik.

verder was het wel goed om veel met haar te gaan wandelen, maar tot alle sporen van de wondjes weg zijn mag ze niet op natte ondergronden komen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:32

Vetaderm had even tijd nodig maar het heeft aardig geholpen
Overzichtje; van kwaad tot erger, en daarna kwam het haar weer terug

18 november
Afbeelding

24 november
Afbeelding

3 december, korstjes laten langzaamaan los
Afbeelding

13 december (met zalf maar je ziet wel dat de korstjes weg zijn en het haar weer groeit Haha! )
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:37

Ik ben een leek wat mok betreft, mijn paarden hebben dit nog nooit gehad.
Nu heeft onze nieuwe pony, die blijkbaar niet zo'n goede weerstand heeft (veel huidproblemen, komt bij handelaar weg) heel erg mok!
Hij heeft een dik been met een steeds groter wordende plek, hij loopt er trouwens gelukkig niet kreupel door.
Ik heb het gewassen met betadine, goed afgedroogd en ben al een week twee keer daags aan het smeren met mokcreme.
Hij stond in een blubberwei en heb hem daar dus uitgehaald, hij staat nu dag en nacht in de paddock die eigenlijk wel droog is.
De mokplekken beginnen nu roze te worden van kleur, dat leek mij een goed teken; dan gaan de korsten eraf lijkt mij?
Het ziet er nu zo uit:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JDRUUMHZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3PSVJHX.jpg
Moet ik er verder nog iets anders aan doen dan wat ik nu doe?
Helpt het om ook babyolie o.i.d erop/eromheen te smeren om te zorgen dat er verder geen vocht meer bij kan komen?
Is het handig om het been te scheren voor het behandelen, of krijg je daarna weer heel snel mok als de benen weer nat worden?

Wat is ter preventie van mok het beste bij paarden die zo'n 7 uur per dag in een modderig/nat weiland staan en de rest van de tijd op een buitenstal staan op te drogen wat benen betreft; scheren of juist niet?
Hebben de vetlokken/sokken/beenharen het meeste nut en moet je die juist laten zitten, of kun je beter de benen scheren zodat ze sneller opdrogen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik kijk het nog een weekje aan en als de zwelling dan nog niet afneemt laat ik de DA er even naar kijken.
Wat kun je gebruiken tegen de zwelling, groene leem?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:06

Heb gister mijn DA om advies gevraagd, mijn paard heeft een paar kleine plekjes mok en loopt verder niet kreupel. Het is wel ietsje dik, zo tussen de hoef en de kogel.
Hij adviseerde mij om er CTC spray op te doen, was beter dan hydrocortiderm zei hij.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:16

Ik meld me opnieuw Lachen

Paard heeft weer mok en ik kreeg het niet weg...DA moest vandaag komen voor iets anders maar dan ook de mok gezien uiteraard.
Hij gaat morgen zijn benen scheren, dan behandelen met antibioticazalf.
Nu had ik wat vraagjes:
- Is het niet enorm pijnlijk om mokbeentjes te scheren????
- Is het zo dat de mok sneller terug kan komen indien je scheert?

Bedankt!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:33

Jongens en meiden ik kan jullie aanraden om MUD Gard van Naf te gebruiken, zowel inwendig (poeder), als uitwendig (zalf). Mijn paard is er super mee opgeknapt en het is nu echt bijna helemaal weg. Denk zelfs dat als ik het vanavond was, alle korstjes er af zijn en de huid weer gaaf is. Het is een natuurlijk middel en wat mij betreft een wonder middel.
Ik had al zinkolie geprobeerd en de DA was ook al geweest en mijn paard had een prik gehad en ik heb met hydrocortiderm gesmeerd. Dit alles hielp absoluut niet.
Toen zag ik bij de paardendrogist Mud Gard en ik vind het echt een wondermiddel.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25455

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25450

Misschien hebben jullie hier wat aan!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:39

@ alizeetje, de mok is beter te behandelen als je het scheert, als het weg is en zn weerstand is goed en je houd hem wel een tijdje droog maakt het niet uit dat het been geschoren is. Als je hem in de blub zet heeft zn huid minder bescherming en kan het weer terugkomen, of de huid wordt weker etc,

Ik heb goede ervaringen met antibioticazalf, was met 4 dagen weg Ja

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:50

Splinter schreef:
@ alizeetje, de mok is beter te behandelen als je het scheert, als het weg is en zn weerstand is goed en je houd hem wel een tijdje droog maakt het niet uit dat het been geschoren is. Als je hem in de blub zet heeft zn huid minder bescherming en kan het weer terugkomen, of de huid wordt weker etc,

Ik heb goede ervaringen met antibioticazalf, was met 4 dagen weg Ja

Bedankt voor de informatie!
Hij heeft een andere blessure sinds vandaag en moet zowiezo enkele dagen binnen staan.

Nu vroeg ik me enkel nog af: scheren ze die korsten ed dan ook af?
Hij heeft nu al helemaal niet graag dat je er aan komt... Lijkt me gewoon pijnlijk.
Hij gaat wel lichtjes verdoofd zijn.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:03

ja het lijkt mij pijnlijk, maar mok zelf met een droge/ trekkende huid, is ook vaak pijnlijk,
maar ze heeft dus behoorlijke mok? neem ik aan als ze het gaan scheren enzo

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:35

Ja, inderdaad. Ik kan het ook moeilijk behandelen! Hij heeft er een gruwelijke hekel aan...
Als hij op stal moet staan krijgtie ook wat dikke beentjes, dus vandaar de beslissing ook.