[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:54

Grappig hoe dat verschilt per paard. Pronutrin at Macho vrij makkelijk, maar het maagcompositum vond ie beduidend minder smakelijk.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:30

Wat een giga topic.
Ik heb eigelijk geen zin om alles door te lezen (zit op school!!)

Mijn paard zuigt alleen lucht nadat hij wat te eten (alles behalve gras/hooi) heeft gehad. Op dit moment krijgt hij zn voer aan de paal. Hij zuigt daar alleen lucht aan als hij zich verveeld, als ik gelijk hem ga poetsen oid doet hij het ook niet. Nu staat in een weiland wat helemaal omringt is door schrikdraad, dus hij kan niet meer luchtzuigen. Hij is er ook niet zo fanatiek in dat hij het op andere paarden probeerd.

Goede oplossing zo? Of denk ik te simpel? Last van de maag ect heb ik allemaal al gehoord, maar mijn paard heeft nooit veel krachtvoer gehad, dus volgens de DA is de kans op maagzweren ect erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:40

Maagzweren ontstaan vlgs mij voor het grootste deel door stress en in mindere mate door voeding dus wat jou DA zegt over het krachtvoer is imo niet correct.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:41

Hmm.. mooi is dat.
Er werd mij verteld dat alleen paarden die op krachtvoer staan er gevoelig voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:47

Voedertijd kan voor paarden een behoorlijk stress moment zijn dus wellicht wordt daarom vaak het krachtvoer als oorzaak aangewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:51

Problemen met t maagdarmkanaal zijn niet per definitie maagzweren. Door bijv. krachtvoer kan er een verzuring van t maagdarmkanaal plaatsvinden die ook kan zorgen voor irritatie/pijn. Evenzo kunnen stress en spanning van invloed zijn.

Wat je verteld is, klopt dus niet...maagzweren kunnen ook, net als bij mensen, ontstaan door veel stress.

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:04

ik heb ook een luchtzuigende fjord , heb hem een band omgedaan ( echt vreselijk stom , kan mezelf wel voor me kop slaan ) en na 2 dagen weer afgegooid ,. want hy zoog er gewoon doorheen . hij staat 24/7 buiten en zuigt niet veel alleen als die eten heeft gehad & af en toe staat hij op het hek te zuigen . maar verder staat hij gewoon te grazen . maar mijn vraag is hoe kun je met zekerheid zeggen dat je paard een maagzweer heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:07

Dat kan alleen dmv een endoscopie. Erg duur! Bij een verdenking, zou ik een DA raadplegen. Een middel alsPronutrin wordt ook bij maagzweren gegeven, je zou dit bij een verdenking van een maagzweer dus ook gewoon alavst kunnen geven. Maar bij een serieuze verdenking zou ik zeker een DA raadplegen!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:00

wat ik nou weer op de havens site lees...

De HAVENS H-Licks paardenliksteen kan ook een uitkomst zijn bij paarden met "stalondeugden" zoals kribbebijters en/of luchtzuigers.
Kribbebijten of luchtzuigen bij paarden is vaak een (uit verveling) aangeleerde ondeugd. Door een hele of halve liksteen in de voerbak te leggen zal het paard veel langer over het eten van het voer doen en vaak ook nog gedurende de dag proberen de laatste biks of muesli op te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:33

Klopt deels wel, maar als een paard een steen opzij moet schuiven om bij zijn voer te komen duurt dat echt geen hele dag, hooguit 10 minuten Haha!
Maar het verkoopt misschien wel lekker Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:33

deniejs schreef:
wat ik nou weer op de havens site lees...

De HAVENS H-Licks paardenliksteen kan ook een uitkomst zijn bij paarden met "stalondeugden" zoals kribbebijters en/of luchtzuigers.
Kribbebijten of luchtzuigen bij paarden is vaak een (uit verveling) aangeleerde ondeugd. Door een hele of halve liksteen in de voerbak te leggen zal het paard veel langer over het eten van het voer doen en vaak ook nog gedurende de dag proberen de laatste biks of muesli op te eten.

Zou bij die van mij echt geen oplossing zijn, die zuigt vooral veel tijdens en het eten van krachtvoer. Als ze niet alles op krijgt zou ze dus nog veel vaker zuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:38

woehaha een liksteen waardoor ze langer over het eten doen. Daardoor kunnen ze dus langer luchtzuigen. Omdat luchtzuigen dus echt voedsel gerelateerd is. Mijn Lan luchtzuigt vooral tijdens het eten en vlak ervoor. Wat een kul die liksteen.

Zou kunnen werken bij een paard dat vaak slokdarmverstopping heeft door gulzig eten. Maar dat is heel iets anders.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:00

Anoniem schreef:
Voedertijd kan voor paarden een behoorlijk stress moment zijn dus wellicht wordt daarom vaak het krachtvoer als oorzaak aangewezen.

Mijn paard krijgt geen krachtvoer en staat 24/7 op het land. Geen stress dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:03

Toch heb ik wel vaker gehoord dat een baksteen in de voerbak íets kan helpen, paarden doen dan toch langer over t eten, t is iets meer gedoseerd dan anders... Maar of t veel uitmaakt... Ik denk dat je beter de hoeveelheid krachtvoer omlaag en ruwvoer omhoog kunt brengen! Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:01

Anya schreef:
woehaha een liksteen waardoor ze langer over het eten doen. Daardoor kunnen ze dus langer luchtzuigen. Omdat luchtzuigen dus echt voedsel gerelateerd is. Mijn Lan luchtzuigt vooral tijdens het eten en vlak ervoor. Wat een kul die liksteen.

idd... Huilen van het lachen

Hier even een update van mijn luchtzuigertje Knipoog Hij is verhuist naar een buitenbox die uitkijkt op de ingang van de andere stallen, dus hij ziet continu mensen en paarden af en aan lopen. En omdat hij nogal nieuwsgierig is staat die de hele tijd iedereen in de gaten te houden, en daardoor heeft meneer bijna geen tijd meer om lucht te zuigen Haha! Ook is hij goed bevriend met z'n nieuwe buren.
Alleen tijdens het eten van zijn biks of slobber zuigt hij een of twee keer. Verder helemaal niet meer. Ook tijdens het eten van zijn hooi zuigt hij niet meer.

Het was alleen wel vreemd om te zien dat hij op het land wel veel lucht aan het zuigen was... op het hek en zelfs op een pony Gestoord
Ws omdat hij dan de hele tijd gras aan het eten is en dan meer drang heeft om te zuigen? We hebben geen idee eigenlijk, hij probeerde ook een keer op het schrikdraad te zuigen... maar dat was geen succes Ach gut

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 23:17

Lan heeft wel geprobeerd op haar veulens te luchtzuigen. Maar die liepen weg Knipoog
Toen op haar ponyvriendinnetje.. maar die trapte. En toen hield ze ermee op. We hebben de wei afgezet met prikpaaltjes.. daarop kun je niet zuigen. Dus in de wei doet ze het niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:37

Mischa4ever schreef:
Anoniem schreef:

Een paard kan nog steeds wel gestressed en ongelukkig zijn ook al staat ie in het land. Het ligt er maar helemaal aan waar hij stress van krijgt; bijv niet bij de groep horen of altijd de minst sterke zijn, of gewoon buiten staan helemaal niet fijn vinden omdat ie zich niet veilig voelt.

Het zijn geen mensen, maar dieren die toch om andere redenen stress kunnen hebben dan wij denken. Mijn paard zoog lucht vanaf dat ie 1,5 jaar oud was (waarschijnlijk al eerder) en daar BEGON hij mee in de kudde toen ie zich daar in het begin als jonkie van een paar maanden heel alleen, onzeker en unhappy voelde. Ik liet hem als 1,5 jarige keuren omdat ik hem ging kopen en de DA snapte niet dat hij luchtzoog, want hij stond toch zo lekker buiten in de wei in een kudde met vriendjes?
En die van mij deed het wel op de ruggetjes en schoften van zijn vriendjes met zijn kin!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:16

Anya schreef:
Lan heeft wel geprobeerd op haar veulens te luchtzuigen. Maar die liepen weg Knipoog
Toen op haar ponyvriendinnetje.. maar die trapte. En toen hield ze ermee op. We hebben de wei afgezet met prikpaaltjes.. daarop kun je niet zuigen. Dus in de wei doet ze het niet.

Hij kreeg het ook voor elkaar op de paaltjes Clown
Maarja... hij is ook echt een kunstenaar in het zuigen, hij kan het echt bijna overal op Huilen van het lachen
Ik ben wel heel blij dat hij het in stal bijna niet meer doet. Op het land beweegt en eet hij continu, dus het lucht dat er dan extra in komt wordt makkelijker verwerkt.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:17

Mischa4ever schreef:
Anoniem schreef:

Een paard kan nog steeds wel gestressed en ongelukkig zijn ook al staat ie in het land. Het ligt er maar helemaal aan waar hij stress van krijgt; bijv niet bij de groep horen of altijd de minst sterke zijn, of gewoon buiten staan helemaal niet fijn vinden omdat ie zich niet veilig voelt.

Het zijn geen mensen, maar dieren die toch om andere redenen stress kunnen hebben dan wij denken. Mijn paard zoog lucht vanaf dat ie 1,5 jaar oud was (waarschijnlijk al eerder) en daar BEGON hij mee in de kudde toen ie zich daar in het begin als jonkie van een paar maanden heel alleen, onzeker en unhappy voelde. Ik liet hem als 1,5 jarige keuren omdat ik hem ging kopen en de DA snapte niet dat hij luchtzoog, want hij stond toch zo lekker buiten in de wei in een kudde met vriendjes?
En die van mij deed het wel op de ruggetjes en schoften van zijn vriendjes met zijn kin![/quote]
Ik geloof niet dat mijn paard gestresst is. Hij staat in een rustig landje, met een vriendje waar hij echt perfect bij past maar toch de baas over is, alle rust, wordt noulijks gereden, en hij is sinds hij daar staat (jaar geleden) zo erg veranderd en rustig geworden dat ik niet geloof dat hij gestresst is. Ja hij kan niet praten nee, maar ik ben geen 'huppelkut' die denkt dat haar paard gelukkig is in zijn eentje in een donkere oude 'warme' stal.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:24

Misschien is je paard een enorme binnenvetter, dat kan ook he. Geef je hem ook altijd eerst hooi voordat hij krachtvoer krijgt? Wil ook best veel helpen. Misschien is het ook goed voor hem om hem meerdere keren op een dag kleinere porties voer te geven.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:19

Ik wou toch even reageren.

Luchtzuigen is zuigen zonder dat het op een voorwerp word gedaan dus lucht uit de luchthappen op op de tong.

Op de staldeur luchthappen of op een ander voorwerp is kribbebijten.

Mijn pony deed het dus wel uit verveling. Er werd vroeger niet naar hem omgekeken en deed het heel de dag door. Hij kwam ook zo goed als niet buiten.
Toen heb ik hem gekocht en bij mij kwam die wel naar buiten. Lekker poetsen, longeren enz...
Toch bleef tie wel kribbebijten maar in mindere maten.
Nu sta ik op een prachtige stal en krijgen ze smorgens brok en dan gaan ze de wei in. Om drie uur krijgen ze weer brok en wat hooi en savonds krijgen ze nog een keer brok en hooi.

Sindsdien doet hij het alleen nog na zijn brokken. ALs tie hooi aan het eten is. En is het bijna zo goed als over.
Stress kan trouwens ook een oorzaak zijn en pijn .... Zie het maar als nagelsbijten uit stress.

Wel raar trouwens dat hij het alleen na iets lekkers doet.

Die banden heb ik ook gehad voor om hun nek maar met die dingen los je de oorzaak niet op en het geeft het paard alleen maar stress.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 22:42

Nee kribbebijten doen ze alleen op hout, zonder luchtzuigen. Luchtzuigers heb je in twee soorten. Degenen die iets nodig hebben om zich vast te zetten, en degenen die dat niet nodig hebben.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:34

Ik heb al eens berichten gepost in het topic, een paar maanden trg.
Nu is het zo dat mijn merrie niet zoveel luchtzuigt. Alleen even na haar mueslimaaltijd en na een tussendoortje, gaat ze ook de voerbak opzoeken om even te zuigen maar voor de rest staat zij heel de dag op de (volle) weide met een ander paard en dan zuigt ze niet. Ook krijgt ze op stal onbeperkt hooi. Dus zoveel zuigt ze niet maar als ze zuigt is dit op haar voerbak. Het is zo'n rubberen emmer. Kan dat eigenlijk kwaad voor haar tanden ? Want ik weet dat luchtzuigen slecht is voor de tanden maar geld dat ook voor als ze op rubber zuigen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:36

Op rubber kan t geen kwaad. Advies is juist om rubber te doen op plekken waar ze zuigen (metaal bijv.).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:36

Nee hoor, rubber is om de tanden te beschermen. Zodat ze niet te snel afslijten.