[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:47

Wellicht een domme vergelijking, maar ik had een prachtige smoel met tanden zonder gaatjes op mijn 38 jaar en nu op mijn 45e en 5 jaar hartmedicatie is daar niks meer van over. Komt bij mij van de medicijnen en pergolide is ook beste bocht, dus het zou mij niet verbazen als het ook daarvan kan komen...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:05

ohjajoh6 schreef:
Wellicht een domme vergelijking, maar ik had een prachtige smoel met tanden zonder gaatjes op mijn 38 jaar en nu op mijn 45e en 5 jaar hartmedicatie is daar niks meer van over. Komt bij mij van de medicijnen en pergolide is ook beste bocht, dus het zou mij niet verbazen als het ook daarvan kan komen...

Ik ben er ook van,overtuigd dat medicatie niet goed is voor de tanden. En voor meer dingen ook niet goed. En ja pergolide en prascend is echt best wel zware medicatie

Mima2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:09

EORTH is het zeker niet. De tandarts heeft voor ik vertelde dat ze PPID heeft al een vermoeden had dat er meer aan de hand kon zijn. Na de diagnose PPID is alles op z'n plek gevallen. Een combinatie van slecht gebit met PPID schijnt vaker voor te komen, omdat de weerstand van het paard veel slechter wordt en dus ook sneller tandproblemen. Tot twee jaar geleden had ze een heel goed gebit! Nooit problemen, de röntgenfoto die toen is genomen gaf aan dat de wortels ook nog ver in de kaak zaten, hoe ouder het paard hoe minder diep de wortels zitten.

Selenium heb ik nooit eerder bijgevoerd, ze heeft altijd alleen op gras en hooi geleefd aangezien een Tinker nu eenmaal het best in het velletje zit op een sober menu. Ik ben nu om de dag Selenium aan het voeren omdat ik dat van de DA moest na een volledig bloedonderzoek waarin een te laag Selenium werd aangetroffen en omdat bij Tinkers vaak een Selenium tekort wordt gezien. Zo zie je maar dat overal wel een positief of negatief advies naar voren komt bij een onderzoek en er ook verschil zit tussen adviezen van DA.

Ik ga in ieder geval even verder zoeken op de lijnzaadolie, dat is zeker gezonder en daar weet ik van dat Lotte dat gaat eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:15

Maar je bent nu dus wel selenium aan het bijvoeren ! Of nog niet zo lang ? Ik weet niet precies hoe het zit uit mijn hoofd, maar soms krijg je het sel. gehalte in het bloed beter omhoog door oa zink en mangaan bij te voeren dan door sel te voeren.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:36

Maris schreef:
Dieseltje, ben je gelijk begonnen met die 1/2 tablet te geven ? Want die dosering is al best hoog voor een shet.
l

Klopt, op aanrade van de behandelend dierenarts staat hij op een halve per dag. Wel moet ik hem in de gaten houden. Hij heeft wat minder eetlust en lijkt wat zweterig af en toe, maar plassen en drinken zijn hetzelfde gebleven en hij staat niet te pompen. Ademhaling is rustig.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:37

Natalie36 schreef:
Dieseltje, maximale waarde tijdens de sr periode is 47 pg/ml van november tot augustus 29 pg/ml. Mocht je paardje dus meer dan 20 punten gezakt zijn kan je ervan uit gaan dat de prascend zijn werk doet.
Ter vergelijking, mijn paard stond vanaf februari op een half tablet. Zijn bloedwaarde lag in die tijd rond de 20 geloof ik. In augustus heb ik hem verhoogd naar een hele om de sr voor te zijn. Begin september is hij getest en bleek hij op 128pg/ml te staan -O- da en ik waren not amused. Dosis verhoogd naar 1,5 tablet per dag en afgelopen week is hij hertest. 31pg/ml *\%/* . Was eigenlijk niet nodig door zijn gedrag en omdat hij weer lekker aan het uitvullen was wist ik al dat we weer op de goede weg zaten. Zo'n daling komt niet alleen door het einde van de sr.
Mocht de prascend bij jouw paard niet aanslaan zijn er nog andere medicijnen te krijgen. Prascend wordt als eerste voorgeschreven omdat dit de enige is die als diergeneesmiddel geregistreerd staat.
Normaal gesproken is met 6 tot 8 weken aantoonbaar of de medicatie werkt maar vaak laten paarden al eerder verbetering zien. Succes in ieder geval.

Bedankt, ik hoop zo dat het werkt voor hem...
Wat zijn dat voor middelen die er verder nog zouden zijn?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:38

llora schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik ben er ook van,overtuigd dat medicatie niet goed is voor de tanden. En voor meer dingen ook niet goed. En ja pergolide en prascend is echt best wel zware medicatie

Mijn paard juist altijd fantastisch gebit gehad en ineens met de ppid niet meer. Hij heeft nu ook gaatjes. Toen kreeg hij nog geen pergolide. Dus ik dacht juist dat het door die tumor kwam.

Mima2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:12

@Maris, ik ben sinds kort weer begonnen met de selenium. Vorig najaar heeft ze die moeten krijgen en nu weer. Ik vind het sowieso heel verwarrend met de aangegeven bloedwaarden. De één zegt dat je alleen met een biopt pas zeker weet hoeveel mineralen er in weefsel zit, de ander adviseert na een bloedonderzoek om vanalles bij te geven. Ze staat de hele zomer op gras en krijgt in de winter biologisch hooi en voordroog van dezelfde landerijen dus de voedingdwaarden liggen elk jaar rond dezelfde waarden. DIe worden ook elk jaar getest. In principe zou ze alles binnen moeten krijgen wat ze nodig heeft en toch geeft een volledig bloedonderzoek steeds aan dat magnesium en selenium te weinig aanwezig zijn. Dat zou dus niet mogelijk zijn gezien de voedingswaarden in het gras en hooi. Als nu alle DA het eens waren en een eenduidig advies konden geven. Magnesium bijvoorbeeld hoef ik niet extra bij te geven, terwijl dat vaak wordt aangeraden bij insulineresistentie.
Ik zie aan haar dat ze goed in haar vel zit, de vacht is dit jaar weer prima in orde dus geen deken nodig. De vacht glanst ook weer. Ze is weer ondeugend, alerter en kan nog rete hard galloperen met de kudde mee. Haar ogen twinkelen. Als ik daar naar kijk zou je dus zeggen dat ze het goed doet op hetgeen ze krijgt. Misschien is dat ook een goede graadmeter? Maar toch blijven twijfelen hè, of je het wel goed genoeg doet dat ze ook de 30 kan halen met een leuk lijf dat nog mee kan. Nog 5 jaar te gaan. Is dat wel reëel??
Wie geeft al jaren Prascent?

Masters seniorenbrok gaat het niet worden zie ik net. Daar is de calcium-fosforverhouding niet 2:1. Dan zou ze nog meer moeite krijgen met het opnemen van magnesium.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:25

Die van mij heeft ook slechter gebit gekregen sinds hij op de prascend staat advies voor nu is minimaal ieder jaar laten doen. Voor die tijd was om de 3/4 jaar meer dan genoeg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:36

Ik doe t sowieso ieder jaar, de tandarts. Maar meestal werd Leo voor de vorm nog wat over zijn kiezen gerold, maar had had echt een modelgebit. Ben benieuwd hoe dat dan nu is. Het was dis al slechter door de ppid, maar eens zien wat de pergolide daaraan toevoegt. In april zijn ze weer aan de beurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:26

Bij die van mij was er vroeger te weinig om ieder jaar te laten doen. Vaak wel even laten controleren als de da er toch was voor enten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:43

Vroeger moest ik maar een keer per jaar de tandarts laten komen. Nu elk half jaar controle en vijlen. Nadeel het moet elke keer onder sedatie want anders hangt ze het kreng uit. Haat liefde verhouding met tandarts en dierenarts. En ik heb telkens schrik voor de sedatie wegens haar hart en leeftijd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:50

Die van mij kan gelukkig zonder sedatie gedaan worden, maar ik moet er wel bij zijn (bij mij gedrag hij zich gewoon).

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:41

Mijn shet blijft mager :( heeft nu sinds 4 weken medicatie. Krijgt hooi en gewoon basic biks en staat ook nog op een kaal stukje land. Maar ze blijft mager en het lijkt alleen maar erger te worden (ook de vacht gaat steeds slechter eruit zien). wat voeren jullie bij?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:43

Bietenpulp! En die van mij krijgt paardenmeel en olie. En onbeperkt voordroog.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:52

Ik voer luzerne, pavo 18+ en merriebrok. En hij begint weer lekker op te vullen. 4 weken prascend is ook nog vrij kort.

Dieseltje, sorry ik ben heel erg blond en de namen van de andere pillen al lang weer vergeten. Denk dat we het er 20 of 30 pagina's geleden in dit topic ook over gehad hebben. Jeannepauli is slimmer dan ik die weet het wel. En met een beetje mazzel weer je da het ook.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:40

Ik heb vandaag de prascend binnen gekregen voor mijn shet van 26. Hij heeft een halve tablet voorgeschreven gekregen, maar met oog op dit topic ga ik het rustig opvoeren. Beginnen met 1/8?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:59

Inderdaad beginnen met 1/8e. Ik ben Sed nu weer terug aan het zetten op 1/4e, ben benieuwd hoe dat gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:44

Hoe hoog was de waarde van je shet
Ik ben begonnen met 1/4 een week en nu op 1/2. Veearts zei dat je zo kon beginnen met 1/2
Ik heb week opgebouwd voor zekerheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:55

Ik vind een week opbouwen best wel snel/ kort hoor.. t is best wel heftige troep wat je er in stopt namelijk..

Ik heb geloof ik bij mijn shet eerst 1/8e gegeven voor 3 of 4 pilletjes (24/ 32 dagen? ), daarna heeft hij heeeel lang op 1/4e gestaan. In de SR, of eigenlijk het vette weide seizoen (voorjaar tot najaar) staat hij op 1/2e uit voorzorg. Nu dus weer terug naar 1/4e.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:44

Maakt het tijdstip nog uit waarop je prascend geeft? 's ochtends/'s avonds?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:47

Ik denk t niet. Als t maar steeds hetzelfde is.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:16

Ingrid_92 schreef:
Maakt het tijdstip nog uit waarop je prascend geeft? 's ochtends/'s avonds?

Ik probeer het in ieder geval ruim een uur voor een maaltijd te laten zijn omdat hun smaak na die pil anders is (dus wat praktisch is). En inderdaad plusminus zelfde tijdstip elke dag (max 2 uur verschil).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:19

Ik doe het tussen de maaltijden door: eerst hooi, dan pil, dan brok/pulp, dan gras/hooi

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:23

Jongens mag ik jullie lastig vallen met een scheervraag? Mijn haflinger is zondag geschoren. Omdat hij 24/7 buiten staat (met schuilstal wel) heb ik alleen de delen waar een deken met hals het geheel kan bedekken laten scheren. Hoofd benen en buik zijn niet geschoren. Want hij slaapt dus gewoon op het zand en dan heeft hij een onbeschermde buik. Je zou denken fris genoeg ... Maar gisteren heb ik hem een uurtje laten stappen (2x 5 minuten draf) in de stapmolen. Daarna was het haar voor bij zijn borst- waar nog een randje haar zit / tussen zijn voorbenen en aan de bovenkant van zijn voorbenen toch al plakkerig van het zweet. Duurde twee uur voordat hij droog was (terwijl ik hem ook de laatste 15 minuten had laten stappen. Zouden ze ook blijven zweten als ze helemaal kaal zijn? Wat zouden jullie doen?