[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jill

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:08

1 maat 5'9 /175 en 1 maat 6'0 / 185.

Mocht het je maat zijn pb dan maar :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:04

Wat doen jullie met dit weer met de dekens? Ik heb sinds een paar dagen de deken op bij m'n pony en nu komt de regen met bakken uit de lucht. Ze staat 24/7 buiten, zijn wel bomen waaronder ze kunnen schuilen, maar die deken wordt lekker nat. Nu drogen ze wel snel, maar zolang het regent droogt het natuurlijk niet...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:11

Ik laat ze lekker op in de zomer, zodra de zon er door komt zijn er na regen juist meer vliegjes en en knutten dan op een droge dag.

Het is niet echt koud en de dekens drogen snel. Ik doe het al jaren zo en er nog nooit een ziek paard door gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:02

Ik laat de deken ook op hoor.
droogt wel weer :j

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:26

Ik vroeg me af wat jullie meningen zijn.

Ik heb mijn shetlander vorig jaar december gekocht en ze had nooit last van zomereczeem. Deze zomer ben ik erachter gekomen dat ze wel degelijk zomereczeem heeft maar mijn plan was ook om een veulentje van haar te krijgen vanwege haar koele karakter en het is een bijzondere ervaring en wil dan het veulentje houden maar omdat ze nu zomereczeem heeft, heeft een weidegenoot gezegd tja nu kan je geen veulentjes meer fokken met haar.. Wat vinden jullie hiervan? Ze heeft trouwens al wel 2 veulens gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:00

Weet je zeker dat het zomereczeem is....als het bij de vorige eigenaar niet was en nu bij jou wel zou ik toch kijken of de jeuk niet ergens anders vandaan komt.
En persoonlijk zou ik niet gaan fokken met een pony met zomereczeem

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:50

Ik zou zo graag een veulen willen hebben van mijn Haflinger, maar ik doe het niet. moet er niet aan denken dat het veulen evt ook last kan krijgen van Zomerecxeem.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:58

Oke bedankt. Ja ze heeft veel jeuk, korstjes, manen zien er niet uit. Ik weet zeker dat het zomereczeem is.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:50

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb al een aantal jaren een friese merrie met zomereczeem. Met een deken op gaat het redelijk goed.
Vorig jaar had ze op haar hals ineens allemaal korstjes waar pus uitkwam. Mijn paard is erg hard voor haarzelf, maar als ik eraan zat deed het haar echt pijn. Dus dierenarts erbij.. Flinke allergische reactie, dus een antibiotica kuur. En een aantal dagen binnenblijven. Het was daarna ook over.
Ik haal haar dus vorige week uit de wei, haar hele borst zit onder de korstjes en bultjes, er kwam weer pus uit. Volgens de pensionhouder een reactie op de deken. Door de warmte kan haar huid niet goed ademen, met als gevolg verlaagde weerstand waardoor bacterien hun gang gaan.
Ik heb het allemaal schoongemaakt, en ze had echt gaatjes in haar huid. Arme paard kan dus nu weer geen deken op...
Maar nu de vraag: Herkennen jullie dit? Hebben jullie eczemers weleens irritatie van de deken? En wat doen jullie ertegen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:16

[MD] Allergische reactie? Met foto's

Leek het op de eerste foto uit mijn topic??

Kan inderdaad komen van zweten en dan een bacterie er op :j
ik doe nu bij appie een lichtere deken op als het erg warm is.

dus misschien kijken voor een andere er bij voor de warmte?
en uitkijken met wat je er op doet , appie kreeg dus een allergische eactie op een huidolie die ik op de plekjes had gebruikt.
droog houden is het beste :j

Wel een deken er op houden hoor, eczemers zonder deken krijgen gegarandeerd meer plekken.
wat voor deken heb je nu dan

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:17

Meelezer kruipt onder steen vandaan:

Wat gebruiken jullie om bijv. staartwortel en manenkam te wassen. Stalgenoot had het over soda, op internet juist veel waardering voor tea tree shampoo.

Mijn merrie (geen deken) had vorig jaar een zeer goede zomer, dit jaar valt tegen. Jeuk aan haar staart, manen, billen, oren en rondom de ogen/bij het hoofd. Voor volgende zomer komt er zeker een deken, voor nu zoek ik iets waarmee ik de jeuk kan verhelpen/verzachten en de plekjes kan behandelen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:32

Biscuitje schreef:
Meelezer kruipt onder steen vandaan:

Wat gebruiken jullie om bijv. staartwortel en manenkam te wassen. Stalgenoot had het over soda, op internet juist veel waardering voor tea tree shampoo.

Mijn merrie (geen deken) had vorig jaar een zeer goede zomer, dit jaar valt tegen. Jeuk aan haar staart, manen, billen, oren en rondom de ogen/bij het hoofd. Voor volgende zomer komt er zeker een deken, voor nu zoek ik iets waarmee ik de jeuk kan verhelpen/verzachten en de plekjes kan behandelen.

Ik heb dit jaar eerst x gewassen met betadine shampoo. En daarna keer met teer shampoo.

Ohh ik ben ook erg ik was zo gefrustreerd over Sophie d'r manen. Heb alles eraf geknipt.
Ze vind het nog lekker ook.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:45

Ik gebruik teatreeshampoo als ik al een keer was. Liever was ik helemaal niet.

Verder ben ik deze week begonnen om de plekjes op het hoofd van Blacky in te smeren met Kamillosan zalf en dit lijkt na 2x smeren al goed te helpen. Alles ziet er veel rustiger uit en korstjes laten los met een mooi heel velletje eronder.
Twee jaar geleden had een stalgenootje van mij dat bij Blacky gebruikt toen ik 3 weken naar India was op vakantie. Zij nam de zorg over en kon mij niet bereiken om te overleggen toen de Derfen niets meer leek te doen. Tot mijn grote verrassing zag Blacky er fantastisch goed uit toen ik terug kwam.
Ook nu deed de Derfen niet veel meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:45

In plaats van volgend jaar,beter nu met een deken beginnen.
eerst wassen met een geschikte paardenshampo en daarna lekker een deken op :j

Ik gebruik momenteel producten van equiprotecta.
heb deze shamoo gebruikt

http://www.equiprotecta.nl/index.php/co ... en-shampoo
en is mij en pony prima bevallen :j

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:51

WowAmigo schreef:
Hier gaat het vrij goed met eigenlijk alleen n eczeemdekentje. Alleen het laatste stukje manen dat niet onder de deken zit wordt er toch langzaam afgeschuurd, is daar nog iets op te verzinnen? Een extra stuk ofzo? Ik heb zon standaard bruine deken. Als ie graast is die net niet lang genoeg!

Ik heb een Rambo Sweetitch deken, die gaat ook over de oortjes en heeft een lange hals en buikflap. Als ze der best doen krijgen ze dat stukje eraf gerold, maar meestal blijft het redelijk zitten en is ook de voorpluk beschermd(Helaas heeft mijn paardje nu lopen schuren onder haar oor maar de manen en staart blijven beschermd)

Watikjezeg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:56

Ik heb ook een vraagje, kun je iets tegen schuren van het hoofd beginnen? Heb al een goede deken tot over de oren maar mijn paardje blijft haar snuit en zijkant en bovenkant van haar gezicht schuren..

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:58

Hallo, ik heb gehoord dat sperti aambeien zalf goed hielp voor de jeuk !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:06

@watikjezeg01:

Je zou een hoofdkap op kunnen doen, maar niet alle paarden vinden dat prettig. Onze pony heeft hem binnen 3 minuten weer af en gaat er dan demonstratief op staan.
Het schuren aan het hoofd behandel ik alleen door smeren. Nu met Kamillosan zalf en dat lijkt goed aan te slaan.

Ik gebruik voor beide paarden een RSIH en laat de oren er meestal gewoon uit. Blacky vind het niet fijn, de gaten zitten ook niet op de juiste afstand voor hem. Cherise houdt hem wel op als het halster eroverheen zit, maar echt nodig is het niet omdat ze nu om 6 uur op stal gaat en om 9 uur weer naar buiten. Dat is voor haar afdoende om geen jeuk aan haar hoofd te hebben.
Deken gaat niet af omdat ze ook erg heftig reageert op dazen steken.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:37

De zomereczeem is hier zo goed als onder controle sinds hij de rambo deken heeft.
Had eerst een bruine, maar dan schuurde hij nog veel.
Hij staat er ingepakt bij met een masker op om te voorkomen dat hij teveel bij z'n hoofd gaat schuren.
Daarnaast gebruik ik ook de producten van equi protecta, voornamelijk de lotion en de paardenzalf werken erg goed voor hem, is wel de moeite om eens te proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:24

benthevigox schreef:
Hallo, ik heb gehoord dat sperti aambeien zalf goed hielp voor de jeuk !

Oh vast wel haha, heb je het zelf ook al geprobeerd?? :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:30

Nee, het zag er wel anders uit, ellepel. Had je topic al gezien.

Ze heeft een RSIH op, naar mijn weten toch wel een van de beter ademende dekens.
Ik heb hier wat fotootjes van hoe ik haar aantrof.
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij had ik alles al schoongemaakt.
Afbeelding

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:43

Oh jee! Was dit plots gekomen? Wat naar zeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:03

Ja appie heeft ook de rsih op,maar dus wel ook door het zweten die gekke plekjes gekregen.
lijkt wel alsof er wat in de huid gevreten is.
moet haast aan het topic denken over de huidworm, heb je recentelijk nog ontwormd met ivermectine?
ziet er naar uit zeg!

Oh wacht es!
Dat is ook zo, vorig jaar had appie wat last van rainrot op zijn rug, dat zou dan komen omdat de deken niet genoeg zou ademen en het na regen te lang nat bleef...andere dekens drogen inderdaad wel sneller heb ik gemerkt
Hij is nu ook weer ontzettend aan het bijten op zijn kont, zag alweer wat plekjes.
Misschien trekt het weg bij jouw dier en blijft het weg,maar ik zit momenteel zelf dus wel wat te twijfelen .
zeker als het warm is of vrij nat vind ik de rsih wat tegen vallen :j

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:48

Ze heeft dit vorig jaar op haar hals gehad, aan de onderkant zeg maar. Dus regenrot sluit ik in dat geval wel uit. Want daar hangt het halsstuk, maar dat komt niet echt tegen de huid aan. En het kan daar dus ook niet lang nat blijven. Ik woon in Denemarken, vlakbij zee, en het waait hier altijd. Dus de deken is ook redelijk snel droog na regen.

Heb je een linkje van dat topic? Zijn er bij huidworm geen wormpjes zichtbaar (of stel ik nu een domme vraag :? )?

Overigens heb ik een eczeemdeken van EJ (de RSIH lookalike) en de RSIH zelf. Met warm weer staat ze klam onder de deken van EJ. Dat heb ik bij de RSIH nog niet meegemaakt. Ik ben wel op zoek naar een nieuwe deken. Ik wacht even op wat ervaringen van de Bucas Zebra eczeemdeken.

Dit is in ongeveer 2 dagen komen opzetten.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:05

Sushilla88 schreef:
Nee, het zag er wel anders uit, ellepel. Had je topic al gezien.

Ze heeft een RSIH op, naar mijn weten toch wel een van de beter ademende dekens.
Ik heb hier wat fotootjes van hoe ik haar aantrof.
[ [url=m/kqHZb9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Gm1maZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hierbij had ik alles al schoongemaakt.
[ [url=m/4h4v57.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat vreselijk naar! Hou je ons op de hoogte?