[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:30

IMJ schreef:
singasong schreef:

IK weet niet of je dat al eens hebt verteld maar waarom steeg de waarde?

Geen idee, we 'waren' er nog niet denk ik. Op het moment van hertesten kreeg hij ook meer kruinen, toch wilde de DA graag eerst bloed afnemen voordat weer verder ophoogden. Ik zei haar zelf al dat we werd meer dan het kwartje pergolide moesten geven, ik denk dat ze er zelf onzeker over was. Dus toch laten bepalen..de waarde was gestegen, ik was niet verbaasd.
Ik moet wel zeggen dat hij al wel beter in zijn vel zat..
Tja, en een aantal weken daarna heeft ie een zware koliekaanval niet overleefd, dus hoe het verder zou zijn gegaan weet ik ook niet..

Wat sneu zeg :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:30

Kunnen we ook proberen een beetje als volwassen mensen ons op te stellen?

Kritisch is okay, maar persoonlijke aanvallen en afzeiken van mensen daar is dit topic niet voor en als dit zo door blijft gaan dan ga ik ook een aantal mensen TEMMEN - want ik vind het doodzonde van dit topic.

Of je nou in iets gelooft of niet, geef iemand in ieder geval een kans. En handel naar wat je zelf gelooft of vindt.
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-12-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:32

Als ik lees over een 'dikke koker' of 'stalbenen' denk ik meteen aan het niet goed afvoeren van afvalstoffen.
Zijn er hier mensen die bij deze symptomen iets geven om de lever en nieren te ondersteunen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:36

Douraque schreef:
Ze zegt wel dat ze blij zal zijn met een daling in mei (zie eerste bericht deze pag., daar doet ze het voor), maar die daling is een natuurlijke daling. Als de bio resonantie in mei aangeeft dat er een daling is, is dit geen bewijs dat het werkt gezien de natuurlijke daling

Als de bio resonantie in november een daling aangeeft alsook de bloedtest, dan zou je daaruit kunnen concluderen dat bio resonantie werkt

Maar ik ben, als jurist, van nature iemand die afgaat op feiten en gegevens. Ik zie met prascend/pergolide veel wetenschappelijk bewezen feiten dat de medicijnen de ACTH laat dalen. Dus als Marietje dit kan aantonen in november, dan zou je daarover een bepaalde conclusie kunnen trekken

Die natuurlijke daling is niet zo heel natuurlijk als een paard door de jaren heen cushings aan het opbouwen is, dan gaat het echt niet zomaar weer heel erg omlaag onbehandeld maar zal het eerder geleidelijk aan juist verder stijgen door de jaren heen.
Tuurlijk zijn er tendenzen, maar ik zou veel liever bijvoorbeeld na 3 maanden, naar 6 maanden, na 9 maanden en na een jaar e.d. nieuwe waarden horen - juist omdat je ze dan tegen het "natuurlijke" jaarlijkse verloop kunt aanhouden en ook - in het positieve geval - dus een structurele verbetering zult zien...
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-12-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:37

singasong schreef:
Als ik lees over een 'dikke koker' of 'stalbenen' denk ik meteen aan het niet goed afvoeren van afvalstoffen.
Zijn er hier mensen die bij deze symptomen iets geven om de lever en nieren te ondersteunen?

Het lichaam heeft al genoeg te doen met de medicijnen e.d. ik zou de lever en nieren niet verder belasten eigenlijk maar gewoon een algemene ondersteuner geven zoals MSM of echanicea ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:41

SuperRoos schreef:
ohjajoh6 schreef:
Nee fargo, dat zeg ik helemaal niet. Wij hebben hier net een hele discussie gehad over het verschil in acth waardes per seizoen en dat het dus is onderzocht, dat de acth waarde bij ieder paard, dus of die nou cushing heeft of niet stijgt tijdens de seizoens rijzing en dus vervolgens erna ook weer zakt, altijd. Dus als je nou bloed afneemt, zo rond die hoogste periode, kan die alleen nog maar zakken erna, of je pergolide geeft of niet, of aan biobladiebla doet of niet.... Dat zeg ik. Heeft geen helemaal niets met onder of boven cushing niveau blijven te maken en dus heeft het "onderzoek" geen enkele waarde. Al helemaal niet als je pas jezelf in mei weer gaat melden, als dus ALLE acth waardes op zijn laagst zijn...

Dan is mijn paard dus echt in een sh*tte periode getest..
Eind oktober test hij bijna 52. Cushing dus wordt mij verteld..
Nu staat hij op medicijnen en zal ik hem weer een keer moeten testen.. Maar door de seasonal rise zal dit sowieso lager uitvallen?
Dus weet je niet in hoeverre het door medicatie komt, of door de natuurlijke fluctuatie van ACTH?
Keiharde gegevens krijg je dus nooit begrijp ik hieruit..

Die seasonal rise is bekend en dan gelden er andere referentie waarden - dus de test is gewoon valide en duidelijk. Kans is inderdaad dat je ACTH dus zowiezo iets zal dalen, maar die garantie is er niet hoor (je paard gaat door de jaren heen natuurlijk ook omhoog in waarde als hij niet zou worden behandeld!) en dus is behandeling en ondersteuning nodig en meten ook..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:42

Mijn skattie had vooral zomers geregeld last van een opgezette koker.
Geen dikke benen.
De opgezette koker had niks te maken met Cushing , maar was een combinatie van vieze koker , seme , en vervolgens tegen zijn koker aan trappen.
Mi kan het dus ook gewoon een vieze koker zijn , en zou ik eerst kijken of het helpt om die schoon te maken.
[lekker soppen met babyolie , of glijmiddel wat ze gebruiken bij inwendig onderzoek voor koeien , goedkoop en werkt perfect]

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:46

Nammie schreef:
Geen dikke benen.
De opgezette koker had niks te maken met Cushing , maar was een combinatie van vieze koker , seme , en vervolgens tegen zijn koker aan trappen.
Mi kan het dus ook gewoon een vieze koker zijn , en zou ik eerst kijken of het helpt om die schoon te maken.
[lekker soppen met babyolie , of glijmiddel wat ze gebruiken bij inwendig onderzoek voor koeien , goedkoop en werkt perfect]

Ja maar willy had door zijn cushing wel veel sneller een vieze koker dan voorheen en ook dan onze andere ruinen! Dus de combinatie speelde wel degelijk mee..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:46

ik geef msm icm glucosamine en hoofcompositum.. deze helpt de lever ook!
verder magnesium en gluco balance! vitamine/mineralen korrel van marstall en cushing kruidenmix...
sommige denken mss wat veel, maar hij doet t er prima op

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:47

fargo schreef:
singasong schreef:

Het lichaam heeft al genoeg te doen met de medicijnen e.d. ik zou de lever en nieren niet verder belasten eigenlijk maar gewoon een algemene ondersteuner geven zoals MSM of echanicea ..

Ik bedoel ook 'ondersteunen' en niet 'belasten' ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:48

de koker hou ik eigenlijk schoon met lauw water en eens in de zoveel tijd gebruik ik betadine shampoo

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:49

tylando schreef:
verder magnesium en gluco balance! vitamine/mineralen korrel van marstall en cushing kruidenmix...

In de hoofcompositum zit toch ook glucosamine? Is het dan niet dubbelop?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:50

Ik geef ook euchinea druppels en moet zeggen dat de dikkere benen minder worden, ze zijn nog wel aanwezig maar minder dik dan voorheen. Ook heeft die van mij geen last meer van mok, ondanks dat ik langs de dijk in het gras cq modder loop en hij in de paddock staat.

MSM is besteld, krijg het waarschijnlijk vandaag binnen (vgl. T&T). Ben benieuwd wat dat teweeg brengt.

Gisteren was mijn paard al weer een stuk actiever. Dan merk wel dat vastliggen icm kou en gewrichtsklachten een aanslag is op die spieren en gewrichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:52

Vastliggen is zowiezo een aanslag op het lichaam :(:) :(:) en dat met de winter en nattigheid erbij. Hoop dat ie snel verder opknapt, zo te horen gaat het de goede kant op.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:53

singasong schreef:
tylando schreef:

In de hoofcompositum zit toch ook glucosamine? Is het dan niet dubbelop?

ik heb combinatie glucosamine/msm.
krijgt ie al jaren., verder ben ik sinds zijn bevangenheid hoofcompositum bij gaan geven vooral voor zijn lever

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:53

Kan iemand mij aan een gedegen onderzoek helpen over de werking van zwavel bij huidproblemen?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:54

fargo schreef:
Nammie schreef:
Geen dikke benen.

Ja maar willy had door zijn cushing wel veel sneller een vieze koker dan voorheen en ook dan onze andere ruinen! Dus de combinatie speelde wel degelijk mee..

Dat snap ik ook wel , maar ik wist niet dat de koker netjes schoongehouden werd , en wou de mogelijkheid van een ''gewone vieze koker'' niet uitsluiten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:56

Nammie schreef:
Kan iemand mij aan een gedegen onderzoek helpen over de werking van zwavel bij huidproblemen?

Hmmm - geen onderzoek, wel informatie - misschien hebben zij bronnen??
http://www.paardendrogist.nl/6990/meer_over_msm_zwavel

Ik ben het ooit begonnen te geven bij mijn paard met sweet itch, hij ging in februari al helemaal kapot aan jeuk aan zijn staart. Het was een super zachte winter en na heel wat wassen en allerlei middeltjes op advies van DA bleek het zomerexceem. Ik wilde wat van binnenuit doen en ben gaan zoeken, msm werkt ook bij allergieën. Ik heb kruiden aangeschaft van Wendals en ben gestart met de MSM, hij kreeg een prachtige glanzende vacht en rustige huid en zijn staart herstelde helemaal (en zijn hoeven werden ook beter).

edit http://naturafoundation.nl/monografie/MSM.html
Hier staan wel onderzoeksresultaten onderaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:07

Er zijn een heleboel onderzoeken naar de werking van MSM, over het algemeen positief.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet overdoseert - te veel geeft - MSM kan namelijk de opname van koper en selenium beperken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:21

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:31

Nammie schreef:
Maar waarom loop ik dan elke keer tegen dit soort info aan als ik ga zoeken?[en mijn kerel ook , die dus vervolgens de hand op de knip houdt , en terecht , want financieel gaat het ons niet voor de wind]
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/m/m ... l/item7559

Tja die kwam ik laatst ook tegen maar moet zeggen, ik vind het geen professioneel overkomend stuk, juist een erg negatief partijdig stuk.

Deze is denk ik ook netjes met veel duidelijke resultaten - ook bij paarden maar dan op ander vlak ;-)

http://www.orthokennis.nl/ResearchItem. ... esearch=63

NOG EENTJE
http://www.msmguide.com/msm-practitione ... rchpapers/

Als je zoekt op MSM en onderzoek kom je toch wel wat tegen ..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:48

Eerste link , orthomoleculaire geneeskunst , daar gelooft hij sowieso niet in , en de tweede link is van een msm promotie bedrijf , dus niet geheel onafhankelijk.

Ik moet mijn kerel zien te overtuigen[ik schreef vanwege huid problemen , maar ik bedoelde peesproblemen. [sorry wel of topic , maar msm wordt hier ook vaak aangeraden]

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:52

Nammie schreef:
Eerste link , orthomoleculaire geneeskunst , daar gelooft hij sowieso niet in , en de tweede link is van een msm promotie bedrijf , dus niet geheel onafhankelijk.

Ik moet mijn kerel zien te overtuigen[ik schreef vanwege huid problemen , maar ik bedoelde peesproblemen. [sorry wel of topic , maar msm wordt hier ook vaak aangeraden]

DAT is zeker waar, daar heb ik het uiteindelijk jaren voor gegeven bij hetzelfde paard en bij whizz ook bij herstellen van peesblessures. En beiden zijn heel snel en vlot hersteld.

Die laatste link zijn MSM research papers, of ze dan door een bedrijf zijn verzameld dat maakt natuurlijk niet uit, het onderzoek is gedaan..

http://www.fibromyalgie.nl/?content=69
MSM® (methylsulfonylmethaan): MSM® is een organische zwavelverbinding die van nature veel in plantaardig en dierlijk voedsel voorkomt, maar gemakkelijk door verhitting vernietigd wordt. Al in de jaren vijftig werd een andere zwavelhoudende stof, DMSO, onderzocht. Van deze stof werden onder meer ontstekingswerende, anti-oxidatieve en pijnstillende eigenschappen vastgesteld. MSM® heeft vele functies en eigenschappen; het is nodig voor de vorming van bindweefsel en keratine, houdt eiwitstructuren stevig (zwavelbruggen), werkt vaatverwijdend, stimuleert de productie van glutathion en werkt ontstekingswerend en pijnstillend.
Het pijnstillende effect van MSM® is mogelijk te verklaren door een aantal werkingsmechanismen. De voornaamste liggen op het gebied van bescherming en herstel van kraakbeen en bindweefselstructuren. MSM® vergroot de werking van cortisol; een ontstekingsremmende stof die door de bijnieren wordt afgescheiden. MSM® vermindert de aanmaak van fibroblasten; cellen die bij zwellingen worden gevormd. Vergelijkend onderzoek tussen MSM® en een NSAID liet een even groot pijnstillend effect zien, met veel minder bijwerkingen in de MSM® groep.
MSM® heeft eveneens verbetering te zien gegeven bij hoofdpijn, lage rugklachten, carpal tunnel syndroom, slijmbeursontstekingen, reumatische artritis, fibromyalgie, allergieën, vermindering van littekenweefsel (uitwendig) en vele anderen. De werkingsmechanismen in deze condities zijn niet allemaal even duidelijk. Waarschijnlijk is een combinatie van effecten het meest waarschijnlijk. Doseringen MSM® lopen uiteen mede afhankelijk van de ernst van de aandoening en andere maatregelen die worden genomen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-12-13 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:53

Douraque schreef:
Dat jouw waarde op 52 ligt, zegt mij dat er duidelijk Cushing is.

En dat betwijfel ik dus sinds ik dat onderzoek van die 39 paarden heb gelezen. Want ook die gezonde paarden hadden een verhoogd ACTH in september. Zelfs tot 190 aan toe, en in mei het jaar erop weer een normale goede waarde. Misschien dat dat dan inhoudt dat in ieder geval dat paard met die 190 beginnende cushing heeft en nog niet het hele jaar door pergolide nodig heeft. Dat zou kunnen.
Het is wel jammer dat ze niet per paard hebben verteld in dat artikel wat de ACTH waarde was. Dus of er meer paarden waren met behoorlijk hoge waardes in september. Of maar 1.
De gemiddelde waardes ACTH zitten in ieder geval bij de paarden en ponys in sept 2002 boven de 49 pmol ( 60,5 en 52,3 ) en in 2003 bij de ponys 52,2 en bij de paarden 49,5
En al in januari 2003 b.v. zitten alle paarden binnen de ref waardes, dus ook het paard wat in sept 2002 nog op 190 zat.
In ieder geval is er wel duidelijk door dat je naar uiterlijke kenmerken moet kijken samen met bloedonderzoek.

Hier nog een keer de link naar dat artikel voor degenen die het nog niet hebben gelezen : http://research.vet.upenn.edu/portals/4 ... l_2005.pdf
Laatst bijgewerkt door Maris op 31-12-13 12:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:01

Nammie schreef:
Maar jongens , we hadden inmiddels toch ook al lang bedacht dat de bloeduitslag een moment opname was?
Ik kan behoorlijk wat redenen verzinnen waardoor waardes kunnen veranderen , ook al prik je een jaar later op exact hetzelfde tijdstip...
Ik vrees dat ik daar geen waarde aan kan hechten.

Hier ga ik volledig in mee! En het klopt inderdaad dat we het er al over eens waren dat de uitslag van een bloedtest niet alles zegt.

Ook voor mij zijn vooral de symptomen en de algehele gezondheid/welzijn doorslaggevend.