Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:34

rowo schreef:
Ra_chel schreef:
die "paniekerige" "onbevestigde " berichten , ontstaan omdat er triest genoeg nog steeds mensen/bedrijven zijn die proberen om hun besmetting stil te houden , uit angst voor gezichtsverlies of inkomstenverlies.
meldingsplicht en vervoersverbod lijkt mij op dit moment de enige juiste actie.

In mijn ogen heb je een groter gezichtsverlies als je rhino verzwijgt. Mensen in de omgeviing komen er toch wel achter.

Hopelijk neemt een dierenarts in dat geval wel zijn verantwoordelijkheid.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voor alle maatregelen voorzichtigheid.
Maar wel tegen het paniekerige roepen van onbevestigde berichten.
Het is al erg genoeg, zonder alle paniek.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:38

Waarom is die strik zo belangrijk??????? Waarom risico nemen????? Ik snap het niet. Waarom is inkomsten van startgeld zo belangrijk. Liever het rhino virus in huis en een volle mep startgeld. Leuk!!!
Ik kan daar zo kwaad om worden.
Dan de mensen die zich op verheugt hebben om hun eerste wedstrijd te rijden en toch gaan. Waarom??????

Waarom blijf je niet gewoon thuis!!! Hoe minder paarden er vervoert worden, hoe eerder het virus stopt met verspreiding. Doordat er veel paarden van hot naar her versleept worden, gaat zo virus als een lopend vuurtje door het land heen.

Blijf thuis op je eigen terrein en doe de boel op slot!!!!!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:39

Heb zojuist ee bekende DA uit Zuid-Holland gesproken ivm wedstrijd die morgen op onze manege zou worden gereden. Wedstrijd is fagelast, omdat ook wij het advies van de KNHS niet in de wind willen slaan.
De DA bevestigde dat er inderdaad een ziek paard is overleden in Woubrugge, er is echter NIET vastgesteld dat dit Rhino was! Tevens zijn er volgens deze DA GEEN andre gevallen bekend in Zuid-Holland.

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:39

Mijn wedstrijd van morgen gaat gewoon nog door ( noord-holland)
Ik voorkom liever dan dat ik genees, dus wij gaan niet het erf af verlopig!!

Ben benieuwd als de wedstrijd wél doorgaat of ik een rekening thuis krijg, want dan gaat er wel echt een boze brief de deur uit...

happy2014

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:43

nou ben ook benieuwd inderdaad of ik er een rekening van krijg. Volgende week wedstrijd en kijk het nog even aan om de beslissing te nemen om wel of niet te gaan. Niet dat een rekening enigzins invloed op mijn beslissing heeft, maar vind wel dat verenigingen dat niet kunnen maken.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:43

Ik zie op startlijsten dat een wedstrijd in Emmeloord vandaag gewoon door gaat met behoorlijk wat deelnemers. Zo blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.

PhiaBink

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:47

Als de wedstrijd doorgaat, wees verstandig en ga niet!!! Al kost het startgeld, jammer. Beter je startgeld kwijt dan je paard of een paard van een ander.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:47

Tes82 schreef:
Ik zie op startlijsten dat een wedstrijd in Emmeloord vandaag gewoon door gaat met behoorlijk wat deelnemers. Zo blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Tja, het is dat mijn concours ook afgelast is, maar zonder die nieuwe verdenkingen was ik waarsch vandaag ook gewoon op concours gegaan :o

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:48

Ik snap dat van Emmeloord ook niet, deelnemers uit alle hoeken...
En dan hebben ze er zelf ook nog ik-weet-niet-hoeveel-paarden

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:50

Emmeloord gaat door ja. Mensen die het niet aandurven, kunnen ook afzeggen. Hier in de weide omgeving geen last van Rhino. Toen er Rhino was in het Noorden een paar jaar geleden, gingen de wedstrijden in het Zuiden ook gewoon door.

Wij gaan zo richting Bergum om wedstrijd te rijden.

haukieboy

Zo kan ik vandaag hier in friesland naar een stal waar een clinic paardenmassage wordt gehouden. Moeilijk om nu in te schatten of ik wel of niet zal gaan. Paard hoeft niet mee, maar er staan daar wel paarden en er komen ook andere mensen. Tja, en waar zijn die dan de laatste tijd geweest etc.

Ra_chel

In mijn ogen heb je een groter gezichtsverlies als je rhino verzwijgt. Mensen in de omgeviing komen er toch wel achter.[/quote]
Hopelijk neemt een dierenarts in dat geval wel zijn verantwoordelijkheid.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voor alle maatregelen voorzichtigheid.
Maar wel tegen het paniekerige roepen van onbevestigde berichten.
Het is al erg genoeg, zonder alle paniek.[/quote]

probleem hierbij is denk ik dat men het pas bevestigd noemt op het moment dat de pension/manege/stal eigenaar het bevestigd , terwijl die dus niet altijd open kaart spelen.
ik vind een bevestiging (ook klinisch) van een VA al voldoende bevestiging , en vind dat die dan ook gepubliceerd mogen worden.
zolang er alleen plaatsnamen worden genoemd vind ik het geen schending van de privacy ,er worden immers geen namen genoemd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:52

Bij ons op stal (Z-H) is de wedstrijd voor morgen, uit voorzorg, afgelast. Een andere wedstrijd, vandaag, 1 dorp verder, gaat gewoon door. Er zit 5 km. tussen. Het vervelende natuurlijk is, dat mensen op bezoek gaan bijvoorbeeld bij een andere stal. Vorig jaar heeft onze stal het hele terrein voor buitenstaanders afgesloten, ik vind het prima.

malloesje

haukieboy schreef:
Zo kan ik vandaag hier in friesland naar een stal waar een clinic paardenmassage wordt gehouden. Moeilijk om nu in te schatten of ik wel of niet zal gaan. Paard hoeft niet mee, maar er staan daar wel paarden en er komen ook andere mensen. Tja, en waar zijn die dan de laatste tijd geweest etc.

Je zou je natuurlijk ook gewoon kunnen douchen na die tijd en je kleren direct in de wasmachine gooien :)*

Babootje

Teddy321 schreef:
Heb zojuist ee bekende DA uit Zuid-Holland gesproken ivm wedstrijd die morgen op onze manege zou worden gereden. Wedstrijd is fagelast, omdat ook wij het advies van de KNHS niet in de wind willen slaan.
De DA bevestigde dat er inderdaad een ziek paard is overleden in Woubrugge, er is echter NIET vastgesteld dat dit Rhino was! Tevens zijn er volgens deze DA GEEN andre gevallen bekend in Zuid-Holland.

Ik heb begrepen dat het wel klinisch is vastgesteld dat het om de neurologische variant gaat. Maar er loopt nog onderzoek dat formeel nog Rhino al dan niet moet bevestigen.
Dan is het nog niet formeel bevestigd maar wel aannemelijk. Ik neem aan dat er niet zoveel ziektes zijn met koorts en attaxi. Duimen dat het niet zo is, maar ik vrees van wel.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:54

rowo schreef:
Tes82 schreef:

Tja, het is dat mijn concours ook afgelast is, maar zonder die nieuwe verdenkingen was ik waarsch vandaag ook gewoon op concours gegaan :o

Dat idee had ik zelf gisteren eerlijk gezegd ook nog, ik zou morgen ook concours hebben. Maar nu er toch nieuwe verdenkingen zijn, gerucht of niet (er zal vast een kern van waarheid in zitten), mogen er van mij wel drastische maatregelen genomen worden in de zin van een vervoersverbod. Als de KNHS nou de komende 2 weken geen winstpunten registreert, ben ik benieuwd wie er dan nog op wedstrijd gaan }>

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:55

Na lang twijfelen de hoefsmid toch maar afgebeld.
Wordt hier thuis (geen paardenmensen....) gezien als pure onzin; anders was hij gisteren nl. gewoon gekomen, maar er kwam bij hem wat tussen.

Maar met deze nieuwe ontwikkelingen, wil ik eerst dingen bevestigd hebben.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:55

Wij hebben ook van stal een mailtje gehad;

Het rhinovirus is bij een aantal paarden in de omgeving vastgesteld en wij willen iedereen dringend verzoeken om zo min mogelijk contact op te zoeken met andere stallen en paarden. Als dit noodzakelijk is, kleed je dan tussendoor om, trek andere schoenen aan en was je handen!
Het rhinovirus kan griepachtige verschijnselen tot verlammingen bij paarden veroorzaken. Het verspreidt zich via de luchtwegen en meestal via direct contact van paarden, maar verspreiding via menselijk contact kom ook voor.
Bespreek dit met mederuiters, zodat iedereen op de hoogte is en dit bericht serieus neemt!
Alvast bedankt.
Namens iedereen van Stal Jasper
.

Heel verstandig, en hopen dat het deze keer wel onze stal overslaat, en niet zoals een paar jaar geleden met Droes..

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:56

malloesje schreef:
haukieboy schreef:

Je zou je natuurlijk ook gewoon kunnen douchen na die tijd en je kleren direct in de wasmachine gooien :)*

Ja dat sowieso. Maar, ja. Ik denk dan altijd als het geen dingen van levensbelang zijn waar je naartoe moet, is het dan niet slimmer om niet te gaan?

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:01

Onze clublessen gaan ook niet door en ik heb de hoefsmid voor maandag ook afgezegd.
Ook gaat van stal niemand meer ergens heen.
Als nu iedereen thuis blijft is hopelijk over een maand het virus weg.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:02

Tja, het is dat mijn concours ook afgelast is, maar zonder die nieuwe verdenkingen was ik waarsch vandaag ook gewoon op concours gegaan :o[/quote]

Dat idee had ik zelf gisteren eerlijk gezegd ook nog, ik zou morgen ook concours hebben. Maar nu er toch nieuwe verdenkingen zijn, gerucht of niet (er zal vast een kern van waarheid in zitten), mogen er van mij wel drastische maatregelen genomen worden in de zin van een vervoersverbod. Als de KNHS nou de komende 2 weken geen winstpunten registreert, ben ik benieuwd wie er dan nog op wedstrijd gaan }>[/quote]

Niemand :-), want je gaat toch voor een puntje? ik wel in ieder geval.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:03

Wedstrijd Wormerveer is ook afgelast voor morgen. Ik wilde net zelf een mail daarheen sturen om me af te melden, maar dat hoeft dus niet meer.

De hoefsmid mag hier maandag gewoon komen hoor. Daar zie ik het gevaar echt niet van in :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:04

ik lees net dat er DA zijn die aangeven dat het risico op wedstrijd niet heel groot is. voor de zekerheid even mij DA gevraagd wat zij adviseren, aangezien ik daar toch moet zijn.

zij adviseren:
- weg te blijven op andere stallen
- contacten met andere paarden te voorkomen
- als je toch op buitenrit gaat zorg dat je geen contact hebt met andere paarden van andere stallen, maar beter nog gewoon op eigen erf blijven
- als je toch op een andere stal bent geweest dien je je zelf om te kleden, je handen te wassen en eventueel ook je gezicht te wassen als daar paarden mee in contact zijn geweest. zorg dat je kleding niet in contact komt met andere kleding voordat het uitgewassen is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:05

Ben 2 trailers onderweg tegengekomen, beide vanuit Schijndel. Snap niet dat die mensen hun paard blootstellen aan zo'n groot risico. Onverantwoord....

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:06

kiki1976 schreef:
Voor alle mensen die wel op wedstrijd gaan.
Wat als blijkt dat jij het virus toch hebt meegenomen naar stal, ondanks je nog zo voorzichtig was...
Ga je dan ook je verantwoording nemen en alle kosten vergoeden

Zoals de 7 Hills uit Groesbeek die met hun vrachtwagens met "gezonde" paarden gewoon verder op stap gaat om het virus ergens op te halen. Aan dit soort mensen hebben wij de verspreiding van het virus te danken. Lekker het virus ergens ophalen, meenemen en een paar dagen later bij de volgende jacht doorgeven. Hoe groot kan het bord voor de kop zijn?? O nee het gaat om geld.... Ja dan wil je wel met bord voor je kop lopen. Maar "wij" die wel van onze paarden houden en er alles aan doen om ze gezond te houden zijn de dupe.

Als mensen een beetje slim zijn blijven ze allemaal thuis totdat alles voorbij is. Ik begrijp niet dat mensen nog van die domme vragen stellen of ze op wedstrijd zullen gaan en of het verstandig is om op reis te gaan met het paard. BLIJF THUIS. Dit soort vragen hebben alleen maar te maken met geld en lintjes. Diep triest als je zo denkt.
Laatst bijgewerkt door liempje op 03-03-12 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt