Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:55

Ik kom hier ook even meelezen...
Mijn merrie is bijna een jaar geleden bevallen, is nog steeds niet op gewicht ondanks onbeperkt ruwvoer en goede kwaliteit krachtvoer.
Ze krijgt nu haar 2de kuur van abler. Na de eerste kuur was het stukken beter, ik heb gewoon te snel gestopt en niets ondersteunends gegeven... Stom!
Ze doet het ook erg goed met de gastro 8 van cavalor als supplement voor haar maag, maar ik wil graag de maagzweren weg hebben, en dan preventief gastro 8 geven afwisselend met abler omeprazole.

Ik heb nu ook alle granen weggenomen, ze krijgt de jepaardgezondenfit bodybuilder en veel luzerne.

Ze heeft verder hele vage symptomen (dierenarts is donderdag nog geweest).
Ze zwiept erg veel met haar staart bij het stappen (ook gewoon aan de hand!), ik ga morgen eens kijken wat ze op wandeling doet, maar ik verwacht hetzelfde. Ik kan me niet voorstellen waarom ze het wel aan de hand in de piste zou doen en niet op straat...
Ook duurt het lang voor ze "opgewarmd" is in draf, ze loopt met kortere pasjes... Na een kwartier loopt ze normaal.

Kent iemand deze vage symptomen?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:59

Waar zitten de zweren? Mijn paard deed een beetje hetzelfde maar die had achteraf helemaal geen zweren maar last van de darmen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:12

Ik heb geen gastroscopie laten doen omdat dat weer extra stress met zich meebrengt, maar ze heeft 100% zeker last van haar maag, dierenarts heeft dit nog eens bevestigd, en ze zuigt ook terug meer lucht...
Na de vorige kuur was ze wel gestopt met staartzwiepen...
Wat had jouw paard dan aan zijn darmen?

(Als dit na deze kuur blijft aanhouden zullen we wel voor een gastroscopie opteren, maar na haar koliekoperatie is het vrijwel zeker dat ze maagzweren heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:17

Soort spastische darm.. Met alle symptomen van een maagzweer maar dat was het toch echt niet :n heb wel een gastrocopie laten doen. Komt vaker voor dat ze helemaal geen zweer blijken te hebben ondanks dat er wel gereageerd wordt op medicatie. Ik ben persoonlijk voorstander van eerst kijken en dan gericht behandelen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:24

Snap ik wel, maar omdat andere maagsupplementen ook aanslaan bij haar wou ik haar de stress nog besparen. Daar ging mij dierenarts trouwens mee akkoord.

Als ze binnen dit en 3 weken nog niet zichtbaar beter is, dan wordt bloed genomen, komt daar niets uit dan volgt de gastroscopie. Ook komt volgende maand de osteopaat, hopelijk vindt die ook nog iets. En afgelopen donderdag is ze nog behandeld voor haar schildklier en haar weerstand. Ik hoop zo dat ik snel mijn paard terug heb :(

Haar mest is trouwens nog nooit beter geweest dan op dit moment ook qua gas zit ze goed, dus iets aan haar darm zou me verbazen!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:01

CharlyBrown schreef:
Abercrombie schreef:
Omaprezol is een geneesmiddel en op de site van de Douane staat dat je voor zo een middel een vergunning moet hebben om het te importeren. Vandaar :)

Tenzij ik het verkeerd begrijp. Maar vandaar dat ik het spannend vind om het in het buitenland te bestellen.

Ik heb het idee dat Abler zijn eigen slimme manier heeft om de douane te omzeilen.. Mijn Abler bestelling kwam al eens via roemenie en een paar keer via engeland... In een neutrale enveloppe.. Maar het is altijd keurig op tijd aangekomen, en ze zijn anders ook goed te bereiken via de mail

bestellen jullie dan de spuiten of de korrels?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:05

Yellomofoon schreef:
Ik kom hier ook even meelezen...
Mijn merrie is bijna een jaar geleden bevallen, is nog steeds niet op gewicht ondanks onbeperkt ruwvoer en goede kwaliteit krachtvoer.
Ze krijgt nu haar 2de kuur van abler. Na de eerste kuur was het stukken beter, ik heb gewoon te snel gestopt en niets ondersteunends gegeven... Stom!
Ze doet het ook erg goed met de gastro 8 van cavalor als supplement voor haar maag, maar ik wil graag de maagzweren weg hebben, en dan preventief gastro 8 geven afwisselend met abler omeprazole.

Ik heb nu ook alle granen weggenomen, ze krijgt de jepaardgezondenfit bodybuilder en veel luzerne.

Ze heeft verder hele vage symptomen (dierenarts is donderdag nog geweest).
Ze zwiept erg veel met haar staart bij het stappen (ook gewoon aan de hand!), ik ga morgen eens kijken wat ze op wandeling doet, maar ik verwacht hetzelfde. Ik kan me niet voorstellen waarom ze het wel aan de hand in de piste zou doen en niet op straat...
Ook duurt het lang voor ze "opgewarmd" is in draf, ze loopt met kortere pasjes... Na een kwartier loopt ze normaal.

Kent iemand deze vage symptomen?

Iets wat ook van die vage klachten geeft en waar vaak niet aan gedacht wordt is insuline resistentie.
Ik weet niet hoe ze die diagnose stellen maar dat is allicht minder lastig dan een scopie.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:12

Citaat:
bestellen jullie dan de spuiten of de korrels

Allebei

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:18

Hier onze merrie ook aan de abler tabletten.
De 1e 2 dagen pepticure gegeven omdat het gelijk "nuchter" in de maag komt.
Daarna over op de tabletten.
klachten werden na een paar dagen minder.

Misschien in de toekomst haar rond de hengstigheid ook op de omeprazole zetten.
Ze heeft vanaf ongeveer dec.tot april rond de hengstigheid koliek.
Nu laat ik haar dit jaar weer dekken.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:24

Ok dank.

Ik hoorde trouwens van mijn DA dat de pepti op dit moment niet leverbaar is. Ze weten ook niet wanneer het wel weer leverbaar zal zijn.

Wel balen want ik had twee spuiten gekregen om te proberen, en vervolgens heb ik nu niets meer en moet ik wachten.

Ik ga nu bij abler bestellen. Wel zonde dat ik nu die kuur begonnen was en het niet meteen af kan maken.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:36

Ik zou gewoon even een andere arts bellen, of via internet kan je pepti ook gewoon bestellen. Succes!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:43

*&^$^%&* :(

Abler accepteerd alleen maar mastercard en visa en ik heb een American Express card.
Vanavond de cc van mn man maar pakken dan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:27

Yellomofoon schreef:
Snap ik wel, maar omdat andere maagsupplementen ook aanslaan bij haar wou ik haar de stress nog besparen. Daar ging mij dierenarts trouwens mee akkoord.

Als ze binnen dit en 3 weken nog niet zichtbaar beter is, dan wordt bloed genomen, komt daar niets uit dan volgt de gastroscopie. Ook komt volgende maand de osteopaat, hopelijk vindt die ook nog iets. En afgelopen donderdag is ze nog behandeld voor haar schildklier en haar weerstand. Ik hoop zo dat ik snel mijn paard terug heb :(

Haar mest is trouwens nog nooit beter geweest dan op dit moment ook qua gas zit ze goed, dus iets aan haar darm zou me verbazen!

Wanneer heeft ze voor het laatst ontworming gehad?

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:38

_Patrick_ schreef:
Misschien in de toekomst haar rond de hengstigheid ook op de omeprazole zetten.
Ze heeft vanaf ongeveer dec.tot april rond de hengstigheid koliek.
Nu laat ik haar dit jaar weer dekken.

Mijn had ook altijd koliek vd hengstigheid, ik geef nu Pure Brons druppels en daarmee is ze een stuk minder hengstig en heeft ze (afkloppen!) bijna geen koliek meer nav de hengstigheid, is in ieder geval veel beter onder controle al..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:45

Ik voer op aanraden nu Cavalor fiber force ivm minder suiker en dergelijke. Maar lees nu ook weer dat het bij paarden met maagproblemen juist weer voor extra problemen kan zorgen :?

Iemand hier ervaring mee? Voeren jullie lucerne of pavo c4l of iets anders??

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:56

voer hier aan de ruin sanequi non obesitas en luzerne.
1/3 weide hooi 2/3 graszaadhooi.
merrie krijgt sanequi motility en luzerne en weidehooi

Mijn mening is elk paard reageerd anders op bepaald voer.
gewoon proberen waar ze het goed op doen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:59

Abercrombie schreef:
Ik voer op aanraden nu Cavalor fiber force ivm minder suiker en dergelijke. Maar lees nu ook weer dat het bij paarden met maagproblemen juist weer voor extra problemen kan zorgen :?

Waarom dan?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:05

Caballos schreef:
Yellomofoon schreef:

Wanneer heeft ze voor het laatst ontworming gehad?

Midden februari met equest, bedankt voor het meedenken!

En care for life van pavo is graan rij voer, fiberforce niet las ik, maar van de kruiden in care for life kunnen paarden heel erg heet worden heb ik van horen zeggen. Of het al dan niet goed is voor de maag weet ik niet!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:23

Ik zie geen granen zitten in die fiber force (heb van t weekend een zak gekocht), maar goed dat wil niet zeggen dat het er niet in zit.

Dat heet worden heb ik gelezen ook, dat moet ik absoluut niet hebben.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:16

Hoipiepeloii schreef:
Abercrombie schreef:

Waarom dan?

Bedoel je waarom problemen? Ivm de ingredienten als ik het goed begrijp. Zou de maag juist onrustiger maken.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:33

Ik voer Fibra Premium, gekookte lijnzaadjes en wat extra luzerne... zit er ook wel eens aan te denken om granenvrij te voeren... Maar daar zou ik me echt eens in moeten verdiepen.. En ben altijd een beetje bang om te wisselen met voer...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:36

Zolang je paard het ergens (naar jouw beoordeling) goed op doet zou ik niet wijzigen. Maar denk wel dat voer veel invloed kan hebben op het wel en wee van je paard. Kritisch kijken is nooit verkeerd.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:40

Ik zie hier lijnzaad gekookt voorbij komen. Daar heb ik aan gedacht. Maar hoe doe je dat? Lijnzaad met water komen en dan krijg je slijmerige brei. En dan weet ik het niet meer.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:59

haha :)

Ik doe 1 deel lijnzaad en 3 delen water. Rustig roerend aan de kook brengen.. eventueel kan je er een flinke eetlepel honing bij doen. En dan iets van 45 min / uurtje laten pruttelen en regelmatig roeren.. (brandt snel aan) Dan ontstaat er een slijmerige brei. Af laten koelen en dan voer ik bij elke voerbeurt een handje.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:08

Ik kreeg nl een soort hele dikke gel,gewoon een klont. Durfde dat niet te geven. Geef je dan van de brei en kopje of eierdop? Is het bij jou wel vloeibaar?