[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 02:25

assebassie schreef:
Nandos, begrijp ik het goed en ben je gaat crossen met je paard dat hoest??
Lijkt me niet zo slim hoor |( je kunt het beter een beetje rustig aan doen zolang ze hoest.

Nee ze is op een andere wei met gras gezet :+
Ze staat al 4 weken stil (behalve wandeltochtjes).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:37

Daphneeeej schreef:
@nandos: De veearts hoorde geen tekenen van slijm. Paard hoest ook niks op, geen snotneus of iets. Het enigste waar de dierenarts aan zag dat het iets met de longen moest zijn was dat hij niet helemaal in 1 keer uitaademd, dat hij dan beetje moet doorduwen om alle lucht uit de longen te krijgen voor hij weer een nieuwe ademteug kan nemen.

Mijn merrie toonde niets op de longen met klinisch onderzoek. Overal lang geluisterd door 3 man, ademen in een zakje. Niets aan de hand. Maar net de endoscopie zat er enorm veel slijm in van voor naar achteren. ..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:35

Nandos schreef:
assebassie schreef:
Nandos, begrijp ik het goed en ben je gaat crossen met je paard dat hoest??
Lijkt me niet zo slim hoor |( je kunt het beter een beetje rustig aan doen zolang ze hoest.

Nee ze is op een andere wei met gras gezet :+
Ze staat al 4 weken stil (behalve wandeltochtjes).

Sorry, vond het al vreemd, beterschap met je beestje, luchtwegproblemen is meestal een kwestie van lange adem( klinkt wel een beetje raar in dit verband), maar is een waarheid als een }:0

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:57

Zou iemand mij COPD kunnen uitleggen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn paardje hoest en er komt ook snot uit de neus. DA heeft Respulmin voorgeschreven (zoiets als ventipulmin) Hij zei dat ze heel heel heeeel licht COPD heeft en dat het bij oudere paarden voorkomt (ze is 16) en ze heeft een verkoudheid. In december had hij haar nog gecontroleerd en toen waren de luchtwegen prima. Ik dacht dat COPD komt door chronisch hoesten, dus ik was wat in de war (helemaal omdat ze nog nooit eerder gehoest heeft), maar hij zei dat dat niet het geval is omdat ik was er vroeg genoeg bij was en dat het door het slijm komt.

Ik schrik er toch wel van, ook al is het licht het is dus wel chronisch en ik kan er verder niets aan doen behalve er voor zorgen dat ze niet meer verkouden wordt. Hij zei niet dat ik stof moet vermijden (waarschijnlijk omdat ze toch 24/7 buiten staat) pas toen ik over hooi begon zei hij dat het misschien een goed idee is om het te weken. Is dat bekend dat je bij COPD het hooi nat moet maken?

En COPD kan toch verslechteren? Of valt het mee zolang je verkomt dat ze weer slijm in de longen krijgen/hoesten. Kan zoiets ook onstaan door stoffig hooi?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:50

Stof voorkomen is het eerste wat je moet doen bij hoesten, dus zeker geen stoffig hooi geven, en verder kan een luchtwegaandoening natuurlijk altijd chronisch worden, maar om dit nu gelijk al COPD te noemen :n , ik zou eerst maar eens proberen om van de hoest af te komen en daarna kijken hoe het met haar gaat, wel serieus aan genezing werken natuurlijk, maar niet gelijk in paniek hoor.
Kan best nog over gaan, bij die van mij na ruim een jaar, nu niks meer aan de hand, ik let wel altijd op met stof en zorg voor een goede conditie, dwz zeker niet te dik!! succes!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:14

Citaat:
Sorry, vond het al vreemd, beterschap met je beestje, luchtwegproblemen is meestal een kwestie van lange adem( klinkt wel een beetje raar in dit verband), maar is een waarheid als een }:0

Bedankt! :)

Vandaag heeft ze de bronchoscopie gehad. Er zat nog slijm in de luchtpijp voornamelijk in het midden richting eind. Wel was het geen taai slijm het was vloeibaar. Longen klonken verder bijna goed. Heb een verlenging gekregen van de prednisolon kuur. Hopelijk kunnen we daarna weer langzaam opbouwen :(:).

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:49

assebassie schreef:
Stof voorkomen is het eerste wat je moet doen bij hoesten, dus zeker geen stoffig hooi geven, en verder kan een luchtwegaandoening natuurlijk altijd chronisch worden, maar om dit nu gelijk al COPD te noemen :n , ik zou eerst maar eens proberen om van de hoest af te komen en daarna kijken hoe het met haar gaat, wel serieus aan genezing werken natuurlijk, maar niet gelijk in paniek hoor.
Kan best nog over gaan, bij die van mij na ruim een jaar, nu niks meer aan de hand, ik let wel altijd op met stof en zorg voor een goede conditie, dwz zeker niet te dik!! succes!

Bedankt! Ik vond het ook apart dat hij COPD constateerde, maar deed er verder nogal nonchalant over. Wat had jouw paard voor ruim een jaar? Ik zei laatst nog tegen mezelf, ik heb dan misschien een paardje met zomereczeem, maar ze hoest in elk geval niet! Dat had ik even af moeten kloppen.. :evaw:

Tot nog toe heeft het medicijn nog niet veel verbeterd.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:38

Paardje heeft in 2014 ruim een jaar gehoest, kortademig, snotneus, had het gewoon benauwt, had de hoop al opgegeven dat ze nog beter zou worden.
DA dacht ook emfyseem, dus soort COPD, allerlei med. geprobeerd, hielp even en kwam na 't stoppen gewoon weer terug.
Alle med. gestopt, ik dacht helpt toch niet en kost kapitalen.
Hooi werd al natgemaakt, toen kuil gaan voeren en luchtwegdruppels van Puur, magnesium en omega olie gestart, was in een paar weken helemaal beter en nooit meer een kuch gehoord. Dus geeft niet op!!! *\o/*
Maar stofvrij voeren is zeer belangrijk, ik heb het idee dat de kuil het meeste heeft bijgedragen aan de genezing.
De magnesium en de olie geef ik nog steeds, is goed voor de conditie.

En mijn andere paardje heeft snel jeuk, dus met jeukbestrijding, dekens enz. heb ik ook ervaring, helaas, en die krijgt ook magnesium en olie, is ook goed voor haar, en ik heb ook de indruk dat het haar goed doet, dus ja, zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar 't lijkt of 't helpt.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:20

Ik heb een vraag, waar ik jullie mening ook graag over wil horen. De da ga ik ook nog op de hoogte stellen hierover.

Mijn pony hoest door het stof. Nu is dit met vlagen. De ene keer zelfs al bij het stappen aan de hand een enkele kuch. De andere keer bij lichte arbeid 4 kuchen..

Het gekke vind ik alleen. Als zij even los mag, even spelen en sprintjes trekken. Dan hoest ze totaal niet. Echt nog nooit gedaan ook... Terwijl dat het moment eigenlijk is dat ze vanuit niks opeens haar longen heel groot zou moeten maken..

Mijn hersens kraken hier een beetje over. Dus ik ben benieuwd naar jullie mening..

Want, als er slijm in je luchtwegen zit, en je ademt opeens diep in, dan moet je toch juist eerder gaan hoesten dan dat je nog rustig aan het wandelen bent en je hebt geen echte inspanning? Waar gaat het mis bij mij? :o?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:49

Misschien combinatie hoesten/kuchen met beetje stress/spanning?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:56

Assebassie, fijn dat je paard nu beter gaat! Ik hoop dat wij dat ook gaan bereiken. Heb momenteel een beetje het idee dat het alleen maar slechter wordt en beetje weemoedig gevoel of wij er wel uit gaan komen. Zijn al sinds oktober bezig. Misschien dat ze ook door de medicatie wat ademiger blijft? Ze krijgt puffers, nu ook slijmopplossers en straks nog ventipulmin. En anders moet ze daar blijven om te stomen.
Helaas liet ze zich tijdens mijn vakantie niet puffen.... dus een week lang niet gepuft. Vanmorgen gelijk opgepakt, maar de ademhaling is een stuk minder diep van voor ik weg ging. Ze kreeg enkele dagen voor mijn vertrek er nog een virus overheen, wat er ook enorm in heeft gehakt (hele dagen niets eten en koorts). Dus we zijn weer flink wat stapjes terug zo alles bij elkaar helaas.

Lorette, zou adrenaline daar niet aan bij kunnen dragen dat ze door prikkels heen lopen zeg maar vanwege het wat opgefokt zijn? Zeg maar wat...

SUSANNEx

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:38

Hoi allemaal

Twee jaar geleden is er bronchitis geconstateerd bij mijn pony (veel hoesten en veel snot), dat is toen goed behandeld en we hebben maatregelen genomen en toen was het eigenlijk over. In de winter kwam het lichtjes terug, maar na één kuurtje ventipulmin was het over. Ze stond overdag in de wei en 's nachts op stal. Verder kreeg ze in de winter nog een foenegriek supplement wat ook erg goed aan sloeg bij haar.

Sinds deze winter voor het eerst staat ze 24/7 in een paddock met hooi (tegen kuil aan, voor mijn gevoel echt totaal niet stoffig) maar sinds ongeveer een maand heeft ze dubbele ademhaling, ik dacht direct aan dampigheid eigenlijk. Ze heeft geen snot, en hoesten af en toe. Ze wordt héél licht recreatief bereden en maar eigenlijk vrij weinig meer.

Nu hebben we haar 2 weken geleden weer een ventipulmin kuur gegeven op aanraden van de dierenarts, dit sloeg weer goed aan het was over. 2 dagen na de kuur begon ze weer langzaam, en nu is het nog bijna erger dan eerst. We willen dus binnenkort even naar de kliniek gaan voor onderzoekje hoever het nu is.

Maar mijn vraag was eigenlijk, sinds september/oktober heeft ze een ontzettend dikke buik. Het is geen vet, ribben zijn goed te voelen, maar het lijkt gewoon helemaal uitgezet. Is tijdje veel gereden en wat minder bijgevoerd maar had totaal geen effect, en ik denk ik dat het wat anders is. Kan bronchitis/dampigheid samen gaan met een bizar dikke opgezette buik? Eigenlijk is het heel goed te vergelijken met een drachtige merrie qua buik, alleen dat is drachtig zijn niet mogelijk. Wormen oid is al gecheckt. Dit laten we natuurlijk ook even nakijken bij de kliniek, maar ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft of weet wat het kan zijn. Zou het iets met zand te maken kunnen hebben, zand eten oid?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:13

De zware ademhaling (knijpen) kan te maken hebben met slijm. Hierdoor is het moeilijk de lucht uit de longen te laten stromen en moeten ze dus nakijken met de buikspier. Zo kunnen de laatste restjes eruit. Iig dit is wat mijn dierenarts mij hierover vertelde. Maandag heb ik een bronchoscopie laten doen, dit was echt super verhelderend. Misschien een tip voor jou :)

Ik kan niet direct een link leggen tussen een dikke buik en luchtwegproblemen. Vaak zijn dampige paardjes juist wat dun, omdat ademhalen en hoesten veel energie kost. Krijgt je pony ook gras? Die van mij wordt helemaal opgeblazen van het korte gras in de winter en het voorjaar.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:52

Dikke buik herken ik wel, had die van mij ook tijdens haar 'hoestperiode', en ik dacht ook echt dat ze dampig was |( is nadien ook licht bevangen geweest en bleek IR te hebben |( .

Moest dus ook afvallen, dit is gelukt en mag nooit meer dikker worden.

Er ontstaan ook veel problemen door overgewicht, is net als bij mensen, krijg je van alles van, verstoorde stofwisseling, diabetes, vaat en huidproblemen.
Dus gewoon verminderde weerstand, houdt in ook vatbaar voor luchtweginfecties en het lichaam is niet in staat om het zelf op te lossen.
Maar wil niet zeggen dat alle zieke paarden te dik zijn hoor.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:34

Adrenaline zou best kunnen.. Ik weet anders ook echt geen oorzaak.. Maar wat ik dan nog steeds niet begrijp is dat de hoest prikkel er nog steeds niet is zodra ze weer tot rust is gekomen.. Die slijmresten waarop ze normaal zou hoesten zitten er dan toch ook nog? En een hoest prikkel is normaal gesproken een reflex.. Als er dan iets zit om uit te hoesten moet het er alsnog uit, adrenaline of niet.. Lijkt mij dan. :Y)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:27

Heeft iemand hier ervaring met Jopack Horse Dinner? Zou goed zijn voor stofgevoelige paardjes. Wel best prijzig maar ik wil het best eens proberen als mensen er goede ervaringen mee hebben :).

Mosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:41

Hey,
was door het topic aan het gaan maar zo veel verschillende mogelijkheden dat ik toch ook even mijn verhaal wou doen om info te verkrijgen.

ik zit zelf al jaren met twee oude kanjers die het vrij goed doen. In december kreeg ik de vraag of ik mensen uit de nood zou kunnen helpen om hun paardje een huis te geven vermits de eigenaar er niet meer voor kon zorgen.

Het paardje heeft 4 jaar in Limburg gestaan waar ze op de wei stond in de zomer en in de winter op stal met een kleine stukje voor de stal dat afgespannen was. ( 20 m²) In de stal ligt zand. Smorgens kreeg het paard peeën en savonds krachtvoer en zemelen. Als ruwvoer kreeg ze droogvoer.

Het paard staat sinds 26 december bij ons. Midden januari is ons oudste paard beginnen hoesten maar DA zei dat dit een typische winterhoest kan zijn dus op antibiotica (omdat ze ouder is) en poederke op de slijmen los te krijgen. Paar dagen later heeft die nieuwe het ook gekregen dus direct ook haar het poederke voor de slijmen gegeven maar nog geen antibiotica ( want DA zei dat dat niet percé helpt als de slijmen blijven zitten)

Ik had met het nieuwe paard al gereden in december en januari en toen ging alles goed. Laatste keer dat ik er op zat had ze het heel benauwd en veel hoesten. Dus gewoon een toertje gaan wandelen en op het moment dat we terug aan de wei aankomen ademt ze heel normaal ( Het beestje boeit zich ook super snel op dus ik dacht toen dat ze "paniek" had)
Een paar dagen later staat ze rustig in de wei maar heeft ze echt super harde buikademhaling. DA laten komen en heeft toen cocktail van spuiten gekregen, dat weekend 3 keer. Het werd alleen maar erger en het beestje moest super veel moeite doen om te ademen.
Moest ik dan nadien ook op antibiotica zetten en hoestsiroop en was toen even beter. We zijn er het volgend weekend tweemaal mee gaan buitenstappen ( aan de hand) en niets aan de hand.
Dinsdag staat ze ineens in de wei en heeft terug harde buikademhaling... DA gebeld en terug cocktail van spuiten ( voor paarden dat dempig zijn in de zomer.)
Momenteel dan ook maar overgeschakeld naar droogvoer. Ik wou er dan gisteren terug mee gaan wandelen aan de hand en we waren nog geen 700 m verder en mevrouwtje wou niet meer vooruit en begon terug meer buikademhaling te tonen.... Niet goed wetend wat het beste is, de wandeling niet verder gezet maar gewoon blokje rond de wei... De buikademhaling is ineens vele minder en als we op stal aankomen bijna niets meer te zien.... ( Als we "aan de hand" wandelen heb ik de andere paarden ook bij ( zij loopt naast het paardje waar ik op zit) dus het is niet dat ze in paniek is omdat ze de paarden niet ziet)

Wat is nu het "rare", het paard zou dit bij de vorige eigenaar nooit hebben gehad.
Het grote verschil:
in Limburg: voordroog, klein stukje wei en veel op stal in winter met zand als bedekking
bij ons: eerst hooi, nu voordroog, de hele wei waar ze vaak staat en schuilstal op houtkrullen. Wij geven slobber in winter.

Het paard eet super goed, loopt rondjes in de wei, ziet er heel goed uit, blinkende vacht, heldere ogen, nog heel energiek .... (De hele tijd, zelfs wanneer ze het zo hevig had, het eerste weekend)

Vermits ze niet terug kan naar vorige eigenaar ( want dan zouden we heel snel kunnen testen of het aan iets uit mijn omgeving ligt) zouden we nu drie weken aerosolen.

Iemand nog tips of een idee wat het eventueel nog zou kunnen zijn? (Vermits het niet logisch is dat het paard een "stofallergie" zou krijgen in de winter... EN dat het paard dit heeft gekregen nadat ons ander paard met een hoest zat ... )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:48

Kan het zijn dat dit paard allergisch is voor pollen etc. Kijk eens wat er aan bomen en struiken staat? hazelaar al in bloei, prunus anders? De lente begint nogal vroeg en omdat ze van omgeving is veranderd komt dit misschien nu pas eruit want als ik goed lees staat ze nu meer buiten dan bij vorige baas.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:18

assebassie schreef:
Paardje heeft in 2014 ruim een jaar gehoest, kortademig, snotneus, had het gewoon benauwt, had de hoop al opgegeven dat ze nog beter zou worden.
DA dacht ook emfyseem, dus soort COPD, allerlei med. geprobeerd, hielp even en kwam na 't stoppen gewoon weer terug.
Hooi werd al natgemaakt, toen kuil gaan voeren en luchtwegdruppels van Puur, magnesium en omega olie gestart, was in een paar weken helemaal beter en nooit meer een kuch gehoord. Dus geeft niet op!!! *\o/*
Maar stofvrij voeren is zeer belangrijk, ik heb het idee dat de kuil het meeste heeft bijgedragen aan de genezing.

En mijn andere paardje heeft snel jeuk, dus met jeukbestrijding, dekens enz. heb ik ook ervaring, helaas, en die krijgt ook magnesium en olie, is ook goed voor haar, en ik heb ook de indruk dat het haar goed doet, dus ja, zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar 't lijkt of 't helpt.

Volgens mij is het over! Het moment dat ik ander hooi gaf is het weg, misschien ook in combinatie met het medicijn, begin me nu toch wel af te vragen of het wel een verkoudheid was, misschien zat er toch wat schimmel in dat hooi. Welke omega vetzuren zitten er in die olie? Ik geef hier lijnzaad.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:04

Silver_Fox schreef:
assebassie schreef:

Volgens mij is het over! Het moment dat ik ander hooi gaf is het weg, misschien ook in combinatie met het medicijn, begin me nu toch wel af te vragen of het wel een verkoudheid was, misschien zat er toch wat schimmel in dat hooi. Welke omega vetzuren zitten er in die olie? Ik geef hier lijnzaad.

Fijn silver fox, dat 't over is :)F , hele opluchting hé (ook letterlijk voor 't paard haha) en nu hopen dat het wegblijft :j , heeft misschien toch aan 't hooi gelegen, wie zal 't zeggen.
Ik ben begonnen met omega 369 gold olie van de p dr. nu lijnzaadolie van de p dr. ,welke vetzuren erin zitten weet ik zo niet, moet je even nakijken.
Van de zomer, als er weer meer gras is, geef ik gewoon een scheutje zonnebloemolie, vorige zomer ook gedaan, en misschien van de zomer als 't goed blijft gaan poosje stoppen, ik geef het liefst, net als iedereen denk ik :+ zo weinig mogelijk extra's, maar ja soms moet je wat proberen.
Volgens mij is lijnzaad ook heel goed hoor, is ook wat voordeliger :D .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:33

Top!!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:33

Bedankt voor jullie reacties, zeker een opluchting! Ook omdat ik het hooi niet eens nat hoef te maken en het gaat prima, hoop inderdaad dat het weg blijft. Nu moet ik ergens goed hooi vandaan zien te vinden wat ook een beetje betaalbaar is.. Ze ademt nog steeds wel iets vanuit haar flanken. Ik weet niet helemaal precies wat 'normaal' is, misschien moet ik een filmpje plaatsen.

De naam zegt het al, ik denk dus dat die olie omega- 3, 6, en 9 vetzuren bevat :) dat is heel mooi!

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:58

Voor alle hoesters en astmatische paarden onder ons..beginnen die van jullie met dit weer ook weer te rochelen?

Vorig jaar mei is er astma bij mn kanjer vastgesteld - maar dat heb ik zo rond aug weer onder de knie gekregen (o.a. verhuisd) en nergens meer last van gehad.
Maar nu begint meneer sinds gister weer te rochelen en iets te hoesten. De bleeeh modus staat ook gelijk weer aan en ik vraag me echt af of dit met het weer te maken kan hebben?

Ik maak me nog geen mega zorgen, want kan ook gewoon een verkoudheidje zijn...maar in mn achterhoofd wringt toch zn astma.

Herkenbaar voor iemand??

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:28

Mijn paardje is nu eindelijk na een aantal weken beter en hoest niet of nauwelijk meer. Maar nu zijn er wel veel andere paarden die beginnen te hoesten bij ons op stal. Hangt toch misschien beetje in de lucht of door iets in het weer.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:51

sem722 schreef:
Voor alle hoesters en astmatische paarden onder ons..beginnen die van jullie met dit weer ook weer te rochelen?

Vorig jaar mei is er astma bij mn kanjer vastgesteld - maar dat heb ik zo rond aug weer onder de knie gekregen (o.a. verhuisd) en nergens meer last van gehad.
Maar nu begint meneer sinds gister weer te rochelen en iets te hoesten. De bleeeh modus staat ook gelijk weer aan en ik vraag me echt af of dit met het weer te maken kan hebben?

Ik maak me nog geen mega zorgen, want kan ook gewoon een verkoudheidje zijn...maar in mn achterhoofd wringt toch zn astma.

Herkenbaar voor iemand??

Alles staat weer te bloeien dus het zou best met de pollen de maken kunnen hebben. Zeker nu de temperatuur wat oploopt en het zonnetje schijnt met wat wind vliegt er vanalles door de lucht..